Unui elev de clasa a VIII-a, medaliat cu bronz la un concurs internațional de știință recunoscut de Minister, i se refuză admiterea la liceu pe baza rezultatului. MEC: Competiția e de liceu, nu de gimnaziu / Familia a sesizat Avocatul Poporului și CNCD

61.799 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Un elev de clasa a VIII-a care a obținut premiul III și medalia de bronz la competiția internațională ICYS 2025 – International Conference of Young Scientists – nu poate echivala Evaluarea Națională, deși concursul figurează în lista și calendarul competițiilor internaționale recunoscute de Ministerul Educației. Instituția a transmis elevului un răspuns obținut și de Edupedu.ro în care spune că nu include ICYS în lista competițiilor care permit admiterea la liceu fără examen, argumentând că este o competiție „de nivel liceal”.

Părinții elevului susțin că această decizie este discriminatorie, arătând că fiul lor demonstrează cunoștințe peste nivelul gimnazial și a performat într-o competiție internațională la care participă în general, dar nu exclusiv, elevi de liceu. În plus, mai atrag ei atenția, selecția concursurilor eligibile pentru echivalarea cu evaluarea de la finalul clasei a VIII-a nu este clar fundamentată: unele olimpiade școlare apar, altele nu, astfel fiind omise competiții importante fără criterii transparente.

În răspunsul către elev, trimis după obținerea premiului I național și înainte de obținerea medaliei de bronz la nivel internațional – poziție pe care instituția o menține și după această etapă, conform părinților elevului – Ministerul Educației și Cercetării (MEC) precizează:

  • „Înscrierea la liceu a elevilor cu rezultate la olimpiade sau concursuri naționale și internaționale, fără susținerea examenului de Evaluare Națională, este prevăzută la art. 113 alin (2) din Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare: «Absolvenții clasei a VIII-a pot fi înscriși în clasa a IX-a fără susținerea evaluării naționale (…) dacă au obținut (…) premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordinul ministrului educației»”​.

Însă Ministerul subliniază că „înscrierea absolvenților se realizează pe baza listei privind corespondența specificului olimpiadei naționale/ competiției internaționale cu filiera/ profilul/ specializarea/ domeniul de pregătire profesională la care se face înscrierea, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie”.

Concret, ICYS 2025 nu apare în această anexă a competițiilor recunoscute pentru echivalare, deși competiția este inclusă în lista competițiilor și calendarul MEC și are o etapă județeană și una națională sub coordonarea inspectoratului școlar județean (ISJ) Cluj, care precizează că proiectele realizate de elevi trebuie să fie de nivel liceal, fără a impune criterii de vârstă.

În răspunsul transmis familiei, Ministerul afirmă clar: „Astfel, pentru a asigura convergența prevederilor legislative legate de examenul de Evaluare Națională, precum și pentru a asigura tratamentul nediferențiat al elevilor (…), considerăm necesară menținerea formei actuale de reglementare a admiterii în învățământul liceal, fără susținerea examenului de Evaluare Națională, anume în baza rezultatelor obținute de elevi, pe parcursul gimnaziului, la olimpiade naționale și internaționale adresate elevilor de gimnaziu”.

Ministerul mai scrie, de asemenea, că „pentru toate disciplinele la care se susține examenul de Evaluare Națională (…) programele aprobate (…) fac referire la conținuturi aferente claselor V–VIII, deci nivelului de învățământ gimnazial”.

Familia elevului acuză discriminare

Mama elevului consideră decizia Ministerului o formă de discriminare, în condițiile în care fiul său, prin participarea și premierea la ICYS, demonstrează depășirea nivelului de gimnaziu.

În plus, mama elevului atrage atenția că lista competițiilor recunoscute pentru echivalare omite competiții și nu este clar în baza căror criterii unele concursuri sunt acceptate, iar altele nu. De altfel, părinții transmit că au semnalat aceste derapaje încă din faza de consultare publică și au sesizat Avocatul Poporului și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.

  • Edupedu.ro a solicitat ministerului Educației și Cercetării (MEC) criteriile în baza cărora a stabilit lista de competiții și olimpiade școlare naționale și internaționale care permit admiterea la liceu fără susținerea Evaluării Naționale, precum și criteriile de echivalare a acestora cu o filieră, un profil și o specializare. Când vom reveni cu un răspuns, îl vom publica.

Într-un alt document obținut de Edupedu.ro, familia elevului a transmis Avocatului Poporului că neincluderea competiției internaționale Conference of Young Scientists (ICYS) în lista concursurilor recunoscute pentru admiterea fără Evaluarea Națională „conduce la instituirea unui caracter discriminator, în contextul în care alte competiții similare sunt deja incluse în metodologia de admitere pentru olimpici”​.

În sesizare, părinții – care au sesizat și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) și vor să sesizeze și Comisia Europeană – au subliniat că ICYS se regăsește în „Lista competițiilor desfășurate la nivel regional și european, fără finanțare din partea Ministerului Educației și Cercetării”, conform anexei la Ordinul ME nr. 3025/2025, și că regulamentul concursului „a fost actualizat și permite elevilor de gimnaziu să participe, la cerere, la o clasă superioară clasei la care sunt înscriși în anul școlar curent”, iar participarea este deschisă „elevilor de gimnaziu sau liceu care nu au împlinit încă vârsta de 20 de ani în ziua ceremoniei de deschidere”​ (sursa). În plus, au atras atenția că jurizarea la ICYS „se face pe categorii științifice, nu pe clase sau vârstă”, ceea ce demonstrează caracterul interdisciplinar și echitabil al competiției​.

Familia a remarcat și că în lista oficială de competiții eligibile pentru echivalare au fost incluse alte concursuri internaționale dedicate elevilor de liceu, precum Concursul de Robotică Școlară „First Tech Challenge”, Olimpiada Europeană de Informatică pentru Fete (EGOI) sau Olimpiada Internațională de Chimie (IChO), deși toate aceste competiții „se adresează elevilor de liceu din clasele IX-XII”​. În aceste condiții, părinții au considerat că aplicarea selectivă a criteriilor de eligibilitate „creează o situație de inegalitate de tratament între elevi cu performanțe comparabile sau chiar superioare”​.

În petiție, aceștia au calificat drept „paradoxal” faptul că „un elev de clasa a VIII-a, în vârstă de 15 ani, care a obținut medalie de bronz la o competiție internațională cu peste 30 de ani vechime, respectiv ICYS, și care a parcurs toate clasele gimnaziale cu media generală 10, demonstrând excelență la nivel internațional”, nu este considerat eligibil pentru echivalare, în timp ce „un copil de clasa a V-a, care nu a studiat încă materiile din clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a, dar care a luat premiul I la o olimpiadă națională” poate beneficia de această facilitate​.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Două medalii de aur, trei de argint, două de bronz și șapte premii pentru lotul de elevi români la Conferința Internațională a Tinerilor Cercetători – ICYS 2025 din Thailanda
OFICIAL Admiterea la liceu 2025 pentru elevii olimpici, fără susținerea Evaluării Naționale: Lista olimpiadelor recunoscute pentru fiecare profil și specializare și ce trebuie să conțină dosarul
Ministerul Educației împotriva unui copil. Cazul elevului de gimnaziu din Baia Mare care a ajuns la olimpiada de limba latină pentru clasa a X-a după două procese în instanță și cum Ministerul ar trebui să modifice regulamentele olimpiadelor
Ministerul Educației a pierdut pe fond procesul în care s-a luptat cu elevul de gimnaziu descalificat ilegal de la Olimpiada de Securitate Cibernetică 2024
Gâlceava Ministerului Educației cu doi elevi continuă. După ce și-au câștigat dreptul de participare, unul chiar în instanță, elevilor nu li se recunosc locurile 2 și 5 obținute la Olimpiada Națională de Securitate Cibernetică
EXCLUSIV Elevul de clasa a VII-a dat afară de la Olimpiada de Securitate Cibernetică de Inspectoratul Școlar București și Ministerul Educației trebuie reînscris în competiție, a decis instanța
Cei doi elevi de clasele a VII-a și a VIII-a, clasați în primii 4 și apoi descalificați de Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar București, la Olimpiada de Securitate Cibernetică, au fost dați afară pe nedrept din concurs și discriminați – opinie a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării
EXCLUSIV Ministerul Educației a îngrădit dreptul de participare al unui elev la Campionatul European de Securitate Cibernetică 2024, pe baza unei supoziții
Doi elevi de clasele a VII-a și a VIII-a, clasați în primii 4 la Olimpiada de Securitate de Cibernetică pentru liceu, au fost descalificați de pe podium de ISMB pentru că nu sunt încă în clasa prevăzută de regulament / Organizatorii au hotărât să îi lase la etapa națională, dar în afara concursului
Rezultate finale Olimpiada de securitate cibernetică 2024 – etapa județeană și pe București. Lista elevilor și punctajele obținute la cele 4 probe, după contestații

17 comments
  1. Poate daca ar fi participat la olimpiada de religie, ar fi avut mai multa trecere….

  2. Edupedu ar trebui sa publice si numele celor din minister care semneaza aceasta hartie . Sa vedem si noi cine nu recunoaste ierarhizare scolara, cine nu recunoaste performanta in Romania, cine discrimineaza , dupa ce anul trecut ministerul a pierdut in instanta un proces exact pe speta gimnaziu/ liceu si instanta a hotarat ca elevul a fost discriminat .

  3. Vreau să îmi exprim susținerea pentru acești copii minunați care fac cunoscută România în lume! Ei merită din plin să fie admiși la liceu fără examen, pentru că au demonstrat de-a lungul timpului că sunt fruntași, ambițioși și extrem de silitori.
    Am avut onoarea să cunosc personal unul dintre acești elevi încă de la grădiniță iar încă de pe atunci se vedea clar că este un copil supradotat!
    Felicitări tuturor acestor tineri extraordinari! Suntem mândri de voi!

  4. Vreau să îmi exprim întreaga susținere pentru elevii care au participat la concursul ICYS. Acești copii excepționali au depus și continuă să depună un efort supraomenesc, iar noi nu trebuie să uităm că sunt, înainte de toate, copii.
    Consider că merită să fie admiși la liceu fără examen, mai ales având în vedere rezultatele extraordinare obținute de-a lungul anilor medalii și locuri fruntașe la concursuri de prestigiu.
    Îi cunosc personal pe câțiva dintre acești elevi: unul dintre ei, care s-a clasat pe locul al II-lea, a fost coleg de clasă cu fetița mea la Colegiul German Goethe, iar altul, medaliat cu bronz, este în prezent coleg cu fetita mea, tot la Colegiul German Goethe.
    Felicitări acestor copii GENIALI! Sunt mândră să îi cunosc și să le fiu alături!

  5. Pacat ca descurajam acesti elevi…ma gandesc doar cum se simt ei, dupa ce au ajuns la acest nivel, sa nu li se recunoasca meritele…Clar cei premiati la acest concurs sunt peste nivelul de gimnaziu. Sunt copii care petrec ore in sir invatand, pregatindu-se ca sa ajunga aici. Nu acestia ar trebui incurajati? Sau asteptam sa ii recruteze o insitutie din afara, sa le aprecieze valoarea, si noi ca tara sa ii pierdem?

  6. Dacă tot participați la concursuri internaționale, dragi copii reprezentati alte tari ale căror limba o cunoașteți. În România nu sunteți apreciați și nici premiați de unii cu bac, facultate și doctorat online poate. Nici copiii cu nevoi speciale nu beneficiază de atenție, respect, egalitate in drepturi încă de la gradinita. Se întâmplă chiar la grădinițele din București.Nu avem așteptări…….

  7. De parcă României îi pasă de oamenii deștepți.
    La noi, orice geniu e marginalizat, orice repetent ajunge premier. Avem și dovada.
    Acești copii genii vor părăsi țara, aici nu au ce face.

  8. Tot respectul pentru copiii care iau parte la concursuri! Totuși, nu orice concurs este o olimpiadă, cu etape la toate palierele, inclusiv la cel national! Dacă discutăm de meritocrație, este necesară diferențierea acestor competiții. Nu este foarte dificil de organizat o competiție locală, in acest moment. Ar fi utila o explicare mai clară a acestor competiții și a avantajelor generate, pentru a nu genera dezamăgiri și speranțe inutile, mai ales pentru copii!

    1. Mai bine nu întrebai. E vorba despre un beneficiu la care el nu are acces, chiar dacă are dovezi care îi atestă dreptul de a beneficia de intrare la liceu fără admitere.. Mai bine îți puneai pseudonimul *needucata”.. Doar zîc…

  9. nu mai este în vigoare promovarea a doi ani intr- unul,daca elevul poseda cunoștințele necesare ,întrucât nu are vârsta??!! Așa se întâmplă,când promovarea în funcții se face politic și nu prin merit!! Încă se mai poartă semnarea de ordine ,doar de către secretarii de stat,care fie sunt neatenți,fie …

  10. Având în vedere complexitatea, uneori mai avansată decât a unor olimpiade tradiționale, sunt unele tipuri de concursuri internaționale care ar trebui să se regăsească în grila celor de la Ministerul Educației. Este de toată jena, ca să nu zic altcineva, ca un copil cu un loc 1 să fie respins pe asemenea motive. Poate ca ar trebui contactata doamna presedinta, prof. insp. Adelhaida Kerekes să își spună punctul de vedere asupra problemei.

  11. Mesaj pentru părinții acestui elev minunat, dar și pentru el de la un profesor:
    Bună ziua,
    Într-o țară care promovează mediocritatea și submediocritatea, unde ridicăm la rang de știință memorarea și reproducerea, unde cei care încearcă să nu gândească în linie sunt dați la o parte, Ministerul, care preface în continuu învățământul românesc, până când nu mai e învățământ, nu vă merită!!! Deși tare ne dorim, noi profesorii, elevi care să ne provoace intelectual și în inima cărora să sădim întrebarea, căutarea și îndoială…..vă sfătuiesc cu un mare regret să încercați să bateți la porți mai prietenoase cu verbul “a ști”….sau “a gândi”.. ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ROMÂNESC îi este frică de de expresia “cogito ergo sum”…nu știu dacă îi este teamă de gândire sau de existență.
    Vă mulțumesc pentru că purtați această bătălie pentru dreptul de “a fi”!

  12. Ministru nu recunoaste excelenta!!
    La minister ar trebui sa fie citite tratatele Uniunii legate de discriminare si desegregare. Degeaba ati actualizat, obligati de instanta ,regulamentele daca sustineti aceiasi discriminare gimnaziu/ liceu.

    Daca Romania face asa ceva si cu copiii care o reprezinta la cel mai inalt nivel, la internationala!

    Rusine!!!

  13. Unde mai pui ca acest elev este un elev excelent pe toate planurile, iar aceasta era doar o formalitate.
    Peste câțiva ani o sa va lăudați cu el pe la Palatul Parlamentului cum ați făcut cu Măruț, vă veți face poze cu el însă nu îl ajutați cu nimic acum, când trebuie.
    Semnează,
    Mama unei colege.

  14. Vai si amar de Ministerul Educatiei. Sunt doua ordine de ministru care discrimineaza: cel de recunoastere a Evaluarii Nationale 3466/2025 si cel care interzice copiilor de clasa a 4 a sa participe la olimpiade.

    Foarte bine sa sesizeze Comisia Europeana ca e o institutie a statului care discrimineaza. Comisia are posibilitatea sa oblige statul membru sa modifice ordinul . Poate asa se trezeste si Daniel David!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like