Unul din trei elevi de la oraş suferă de boli cronice – cea mai mare rată din ultimi 10 ani, raport INSP. Cele mai frecvente afecţiuni

3.043 de vizualizări
FOTO: pixabay.com
Numărul cazurilor noi de boli cronice la elevi şi studenţi din în anul şcolar 2017-2018 a fost de 28,1%, potrivit raportului făcut de Centrul Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării de Sănătate din INSP. Au fost consultaţi 592.551 de copii şi tineri, iar dintre ei 166.768 sufereau de o boală cronică, potrivit sursei citate. Raportul arată că procentul copiilor bolnavi din mediul urban (31%) este dublu faţă de cel din mediul rural (14,6%), şi a ajuns la cea mai mare valoare din ultimii 10 ani. De asemenea, s-au observat mai multe cazuri în rândul fetelor decât în rândul băieţilor, atât la oraş cât şi la sat.

Pe clase, în şcolile din oraşe prevalenţa cea mai mare a bolilor cronice se înregistrează la clasa a VIII-a, unde sunt 41,8% din cazurile descoperite de medici. Un procent important de îmbolnăviri este depistat şi în  rândul studenţilor – 36,1. Tot în mediul urban, la clasa a IV-a (34,2%) şi la clasa a XII-a (32,7%), precum şi la şcoala profesionala (31,3%), în jur de o treime dintre elevii consultaţi sufereau de diverse afecţiuni.

Asta în timp ce în mediul rural la clasa a XII-a (24,2%) este cea mai mare prevalenţă a bolilor.

De ce boli suferă elevii

Principalele afecţiuni cronice întâlnite la preşcolarii şi elevii studiaţi la nivel de ţară sunt viciile de refracţie – 25,2% la oraş şi 13,2% la sat. Asta înseamnă deficienţe de vedere, iar acestea apar atunci când razele de lumină care intră în ochi nu sunt focalizate corespunzator pe retină. Se manifestă sub forma de miopie, hipermetropie şi astigmatism, la care se adaugă presbiopia, deteriorarea vederii de aproape. Toate tulburările de vedere pot da durere de cap, ameţeală, lăcrimare, înroşirea ochilor, vedere neclară, dificultăţi la citire.

O altă afecţiune este obezitatea de cauza neendocrină, cu ponderi asemănătoare în funcţie de mediu – 11,7% în şcolile din mediul urban şi 11,2% în cele din rural.

În timp ce la oraş a treia cea mai întâlnită afecţiune este „deformările câştigate ale coloanei vertebrale” (7,65%), la şcolile din sate este hipotrofia ponderala (10,3%).

Autorii studiului remarcă faptul că problemele cu vederea şi cu obezitatea cresc odată cu vârsta până la clasa a XII-a în cazul elevilor de la oraş, în timp ce pentru cei de la sate prevalenţa problemelor de vedere creşte doar până în clasa a VIII-a, după care scade.

Studiul trage un semnal de alarmă: afecţiunile afectează rezultatele elevilor

„Procentul destul de mare al copiilor cu afecţiuni cronice şi al celor cu dezvoltare fizică dizarmonică trebuie să dea de gândit tuturor celor care se ocupă de sănătatea şi dezvoltarea fizică armonioasă a copiilor şi tinerilor”, potrivit raportului.

Toate aceste afecţiuni şi deficienţe ale nivelului dezvoltării fizice au un mare răsunet asupra capacităţii de adaptare la efort a copiilor, deci cu implicaţii majore asupra procesului instructiv-educativ şi mai ales asupra rezultatelor obţinute de elevi, se mai arată în documentul INSP.

Ce condiţii din şcoală pot provoca sau agrava afecţiunile elevilor

Raportul recomandă celor care au în administrare şcolile să găsească din timp toţi acei factori care pot genera, favoriza sau agrava aceste deficienţe pe care starea de sănătate a elevilor le poate avea.

  • marile şi frecventele deficienţe ale mobilierului şcolar (necorespunzător vârstei şi mai ales scopului)
  • nerespectarea curbei de efort a elevilor la întocmirea programelor şcolare şi la programerea tezelor şi lucrărilor
  • un iluminat artificial necorespunzător în sălile de clasă, ateliere şi laboratoare
  • în sezonul rece imposibilitatea asigurării unei temperaturii optime in desfăşurarea activităţilor şcolare

Datele au fost furnizate INSP de medicii din cabinetele şcolare, iar raportul menţionează faptul că nu au trimis date cei din Ilfov. De asemenea, din 9 judeţe – Covasna, Brăila, Braşov, Olt, Mehedinţi, Prahova, Teleorman, Maramureş şi Botoşani nu au fost trimise deloc date din rural, fiindcă în satele din aceste judeşe reteaua de medicină scolară este „aproape inexistentă„, notează documentul. Pe lângă asta, „medicii de familie nu sunt solicitaţi sau nu au contracte cu şcolile” pentru a-i consulta pe elevi.

FOTO: Image by skeeze from Pixabay


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ziua a patra de greva foamei la Ministerul Educației: Sunt părinte, sunt parte a procesului educațional, și am semnalat o încălcare gravă a legii – totuși, nu sunt ascultată, spune mama elevei care cere ca proba de limba maternă de la Bac să fie opțională, pentru liceele cu predare în limba germană maternă care nu respectă condițiile legale

Mama unei eleve în clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu se află în a patra zi de greva foamei în fața ministerului Educației. Ea…
Vezi articolul

EXCLUSIV Laboratoarele rămân în continuare inaccesibile pentru elevi, care vor face ore doar în clasele lor – proiect de ordin comun. Pauzele rămân decalate, la fel și venirea la școală / Nu mai este obligatorie spălarea cu jet a băncilor din curte

Printre noutățile acestui an școlar se numără lipsa prevederii marcării circuitelor din interiorul școlilor, fiind trecută doar „stabilirea circuitelor funcționale”, se arată într-un draft al Ordinului comun al ministerelor Educației…
Vezi articolul

Integrarea creativității în toate disciplinele, măsură recomandată tuturor profesorilor din România de Ministerul Educației, după rezultatele dezastruoase la testele de gândire creativă PISA 2022: folosiți tehnologia și învățarea prin investigație, cea bazată pe proiecte și prin joc

Gândirea creativă a elevilor din România este la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Elevii de 15 ani testați au clasat…
Vezi articolul

Minimum 30% din elevii unei clase, nu pe școală, să primească burse de merit, plus eliminarea primăriilor din traseul pentru primirea banilor de burse, printre propunerile Consiliului Național al Elevilor la legile educației Deca nefăcute încă publice

Consiliul Național al Elevilor (CNE) anunță că a consultat proiectul de lege a învățământului preuniversitar, varianta Deca, apărut pe surse, și că „privește cu optimism” noile prevederi legate atât de…
Vezi articolul