România nu are ce îi trebuie pentru a deveni o economie high-tech, pentru că nu a pus bazele pentru aşa ceva, şi se îndreaptă spre o economie a serviciilor, consideră Valentin Lazea, economist şef la Banca Naţională a României, relatează Agerpres. El a apreciat, precizând că vorbește în nume personal, că, la „scorurile PISA pe care le avem și 40% analfabetism funcțional”, țara nu poate spera la o economie bazată pe cunoaștere în următoarea perioadă, ci doar peste mai bine de 15 ani, dacă sunt întrunite anumite condiții în educație, care să vizeze în special mediul rural.
„Eu, personal, nu cred că avem ce ne trebuie pentru a deveni o economie high-tech, pentru că nu am pus bazele pentru a avea aşa ceva, atât în ceea ce priveşte sistemul educaţional, cât şi în ce priveşte sistemul de cercetare-inovare. Cât timp avem în sistemul educaţional scorurile la PISA pe care le avem şi 40% analfabeţi funcţional, nu putem spera la o economie bazată pe cunoaştere. Şi prima măsură care trebuie luată acum pentru ca, eventual peste 15-20 de ani, să putem aspira la o economie a cunoaşterii, este un sistem de stimulente şi penalizări pentru profesori, ca să meargă în mediul rural”, a declarat Lazea la summit-ul „Dezvoltare inteligentă, competitivitate europeană”, organizat de Confederaţia Patronală Concordia.
El a subliniat că, de 12 ani, vine cu o propunere, pe care pare că nu o aude nimeni, şi anume să fie acordate burse de stat celor mai buni elevi de liceu din mediul rural, sub semnătura acestora că, odată terminate studiile, se vor întoarce şi vor presta măcar trei-cinci ani, în contul bursei pe care au primit-o, în localitatea lor de baştină, iar dacă nu se vor întoarce să suporte în întregime costul bursei, eventual cu dobânzi, cu penalizări.
- „Trebuie găsit un mecanism de piaţă, subliniez de piaţă, prin care să-i ajuţi pe cei mai brilianţi dintre elevii din mediul rural (…) şi, ajutându-i pe ei, să-i ajuţi şi pe copiii ceilalţi. Deci asta trebuie făcut în învăţământ, dacă vrem, peste 15 ani, să sperăm la o economie a cunoaşterii”, a spus oficialul BNR.
Iar în ceea ce priveşte sistemul de cercetare-inovare, acesta susţine că nu există nici cea mai mică legătură între cei patru actori care sunt parte a acestui sistem, adică între inovator, respectiv inginerul care vine cu ideea, producător, comerciant şi specialistul în proprietate intelectuală.
„Inovatorul, el fiind inginer, n-are nicio treabă cu proprietăţi intelectuale, chestii juridice, economice. El a inventat mătura care zboară prin aer. Lui îi trebuie un ecosistem în care, prin apăsarea unei taste, să i se afişeze o listă cu toţi specialiştii de proprietate intelectuală din judeţ şi din ţară. Pe o altă tastă să apese şi să apară toţi producătorii din ţară sau din străinătate care produc din specificul respectiv, din gama respectivă de produse şi unde el să se ducă să-şi prezinte invenţia odată ce ea a fost brevetată. Şi, în sfârşit, o listă de comercianţi unde aceeaşi invenţie să poată fi…. Asta este o chestie simplă, se poate face un program informatic, un ecosistem în care toate aceste patru părţi să vină împreună. În România ele nu ştiu una de alta sau, dacă ştiu, o ştiu la modul întâmplător”, a spus Valentin Lazea.
10 comments
Ca profesorii să fie penalizați, trebuie să existe. Reușește vreodată MEC să aducă orășeni la sat? Plus că sunt de penalizat toți bugetarii ce taie frunză câinilor, doar așa e rezonabil și just.
Ca elevul briliant să existe la sat, trebuie ca cineva să îl fi făcut briliant.
De ce ar vrea el să fie briliant? Să îl duci dumneata în satul lui sărac sau să îl obligi să își facă PFA? O șansă să fie primar sau director de școală te-ai gândit să îi dai la sat?
Matale citești statistici cu ce procent din elevi vrea să învețe în afară?
E bună „bursa de stat” la liceu doar că nu poți încheia contract cu minori de 14 ani și adolescenți pe deasupra. Responsabili sunt tot părinții lor. Gata, s-a dat drumul la militărie la copii? Wow, ce spartan!
Dacă tot se caută pricină pentru penalizări nu e cazul să fie inventate metode sau legi noi, ele există. Însă știți unde nu se face treabă. Exact la inspectorate, care nu supervizează diferențiat și continuu profesorii, că de, scaunul e cald și afară plouă, apa e udă.
Când le instalați hârtie în baie vă puteți gândi să îi și „penalizați”, sofisticați domni! Deocamdată sunt dânșii destul de masochiști, oricum.
Cum naiba toată responsabilitatea pentru mizeria în care au adus ei țara asta e pusă tot pe capul profesorilor. Profesorii sunt vinovați de deficit, profesorii trebuie să scoată țara din *****, profesorilor trebuie să le umflăm norma în timp ce costul vieții se dublează.
„România nu are ce îi trebuie pentru a deveni o economie hight-tech…”
Cum sa ai bază pentru așa ceva când plătești cei 10-15 profesori dintr-un județ care predau informatica (programare, nu TIC) și care încă au rămas în sistem cu mult mai puțin decât salariul unui programator debutant? și faci asta pe termen de 20-25-30 de ani?
Și apoi reduci orele programare, reduci orele de laborator, reduci numărul de clase, elimini grupele ,
In plus permiți tuturor profesorilor și inginerilor sa predea informatică și TIC doar pt că au făcut niște cursuri postuniversitare?
rețeta dezastrului a fost perfectă.
România a avut o perioada de aur în industria de IT, datorita acelor câțiva profesori. Vom vedea ce urmează…
S- a trezit tocarasul Lazea cu o idee. Si cu asta va ramane.🤮🤣
mai bine s-ar ocupa de banca lui, in tara asta fiecare isi da cu parerea pe seama profesorilor, poate ai o idee si pentru pensiile speciale.
stimulente și penalizări adică morcovelul și biciul. zici că i la la corpo..
Eu cred ca suntem suficient de penalizați prin simpla existenta a actualei clase politice (toti!!!) ce își numeste miniștrii, inspectorii si directorii unul mai incompetent ca altul, dupa chipul si asemănare lor…
„Responsabilitate politica” – ha!
Cred că a folosit cuvântul „penalizare” pentru a descrie politica acelui primar PNL, din Rediu, care a inventat școala fără hârtie igienică. Să le intre pe nas profesorilor și elevilor mirosul de învățământ rural sub guvernarea PNL. Iar ministrul educației, apolitic și academic, a tăcut din gură în modul cel mai colegial posibil. Demisia!
Ce-ar fi dac-ar fi: poate în secolul acesta ar trebui să fie suficient să vorbească inventatorul nu neapărat inginer în spațiul public că să fie automat protejat ca [inventator] patentat.
Nu mai mergem.nicaieri.Stai liniștit, suntem penalizați zilnic,nu îmi mai trebuie.