25.000 de elevi de clasa a XII-a nu s-au prezentat la simularea de Bacalaureat de miercuri, adică 20% din totalul acestei generații

2.441 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Rată de absenteism la simularea de Bacalaureat, proba la alegere a profilului și specializării, a depășit 20% pentru elevii care sunt înscriși în clasele a XII-a și a XIII-a, potrivit datelor comunicate de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre circa 25.000 de elevi.

„Simularea probei la alegere a profilului şi specializării din cadrul examenului național de bacalaureat 2025 s-a desfășurat astăzi, 26 martie, cu participarea a aproximativ 98.000 de elevi (80%) din totalul celor peste 123.000 de elevi cărora li se adresează simularea.

În urma unor tentative de fraudă au fost eliminați 4 elevi”, potrivit sursei citate.

Ultima probă scrisă din cadrul acestei simulări are loc joi, 27 martie 2025: proba E) b) – Limba şi literatura maternă. Elevii vor afla rezultatele, individual, în data de 8 aprilie, mai anunță ministerul.

Pe subiectul absenteismului la simularea de Bac, ministrul Daniel David a spus miercuri că școlile trebuie să poarte discuții pe rezultate până la nivel de elevi și părinți „astfel încât elevul să vadă un câștig prin participarea la aceste simulări”.

Ministrul a mai precizat că va verifica dacă „fiecare școală folosește în analiza internă datele pe care le are și vreau să văd cum ajunge personalizat la copii”.

Absența la simulare este un indicator pentru ceea ce, de regulă în ultimii ani, se întâmplă la examenul de Bacalaureat. Ministerul Educației a cerut două rapoarte de la Institutul de Științe ale Educației, în urmă cu doi ani, care să analizeze fenomenul și să propună soluții. Rapoartele IȘE arătau că, printre altele, că lipsa transportului elevilor către școală este una dintre cauzele principale care duce la absenteism la ore. Elevii nu pot ajunge astfel nici la pregătirea pentru Bacalaureat sau ore remediale și mai departe nu participă la examenul național.

Redăm o parte dintre măsurile de sprijin care ar fi trebuit să fie implementate de licee în vederea creșterii participării elevilor la bacalaureat, în opinia cercetătorilor în științele educației.

„Inițierea unor activități de conștientizare și motivare pentru participarea la examenul de bacalaureat, desfășurate pe tot parcursul liceului, cu implicarea unor instituții relevante;

Implementarea activităților care vizează susținerea participării la examenul de bacalaureat, adoptând o abordare integrativă asupra multiplilor factori de vulnerabilitate.

Organizarea unor activități remediale începând din clasa a IX-a, orientate nu doar pe recuperarea lacunelor cu care elevii intră în liceu, ci și pe dezvoltarea abilităților de învățare, a motivației și a autonomiei în învățare.

Un accent mai mare pe utilizarea efectivă a planurilor individualizate de învățare ca instrumente în beneficiul elevilor.

Conceperea unor programe de formare dedicate profesorilor care lucrează cu elevi în risc de neparticipare la examen.

Intervenții necesare la nivelul familiei:

  • Sprijin financiar și material pentru susținerea cheltuielilor aferente participării copiilor la
    educație
  • Asigurarea personalului necesar pentru sprijinul și asistența familiilor și elevilor în risc de neparticipare la educație
  • Activități de educație parentală

Intervenții necesare la nivelul școlii:

  • Implementarea de activități de conștientizare cu privire la importanța susținerii examenului de bacalaureat și implicarea cadrelor didactice în motivarea elevilor pentru participarea la examen, derulate începând cu clasa a XI-a
  • Creșterea rolului consilierului școlar și a implicării acestuia în activitățile de motivare a elevilor în risc de neparticipare la bacalaureat
  • Implementarea de programe de educație remedială pe tot parcursul liceului
  • Proiectarea activităților remediale și a celor de pregătire pentru bacalaureat, adecvate nivelului de competențe al elevilor
  • Identificarea unor măsuri de motivare a profesorilor;
  • Asigurarea unei mese calde pentru elevii care participă la programe remediale și de pregătire pentru bacalaureat, derulate în afara orarului școlar.
  • Dezvoltarea în rândul elevilor, a sentimentului de apartenență la comunitatea liceului și creșterea nivelului de integrare a acestora în mediul școlar
  • Asumarea la nivelul organizației școlare a unor obiective și ținte de atins cu privire la
    participarea și succesul elevilor la examenul de bacalaureat, monitorizate în baza unor indicatori de performanță, incluși în documentele manageriale ale liceului.
  • Colaborarea cu angajatorii elevilor care lucrează.
  • Corelarea directă a ofertei școlii cu piața locală a muncii
  • Organizarea de schimburi de experiență și parteneriate cu licee similare, dar care au procent de promovare mare la bacalaureat

Intervenții necesare la nivelul comunității:

  • Asigurarea personalului necesar pentru sprijinul și asistența familiilor și elevilor în risc de neparticipare
  • Asigurarea condițiilor de transport școlar gratuit sau decontat integral și la timp, pentru elevii navetiști
  • Implicarea poliției în derularea de programe de informare/prevenție desfășurate la nivelul școlilor, pe tema siguranței în școli, a prevenirii și combaterii violenței, a consumului de substanțe psihoactive, a conștientizării efectelor comportamentelor neadecvate

Intervenții necesare la nivel național:

  • Implementarea de programe naționale de educație remedială pe tot parcursul liceului și de programe de pregătire pentru bacalaureat, în cadrul cărora să se asigure și remunerarea activităților suplimentare desfășurate de profesori
  • Asigurarea necesarului de consilieri școlari la nivelul liceelor
  • Asigurarea unei mese calde pentru liceeni, în special pentru cei care provin din familii
    dezavantajate socio-economic și participă la programele de educație remedială și/sau de pregătire pentru bacalaureat
  • Acordarea unui sprijin financiar sub formă de tichete, pentru acoperirea costurilor cu pregătirea particulară pentru bacalaureat (meditații), a elevilor aflați în risc școlar, proveniți din familii dezavantajate socio-economic
  • Modificarea ROFUIP în scopul de a oferi școlilor instrumentele prin care să promoveze și să impulsioneze participarea școlară, să controleze absenteismul, inclusiv să promoveze participarea la examenul de bacalaureat
  • Modificări la nivelul proiectării bacalaureatului, cu stabilirea mediei minime la 5 (în loc de 6).
  • Revizuirea programelor școlare de liceu
  • Introducerea bacalaureatului diferențiat la liceele tehnologice
  • Flexibilizarea listei disciplinelor de bacalaureat
  • Renunțarea la probe de bacalaureat similare pentru diferite profiluri de licee și simplificarea consistentă a programelor de bacalaureat pentru matematică și pentru limba și literatura română, prin orientarea probelor către aspecte practice, aplicative la liceele tehnologice, renunțarea la abordările pur teoretice, adaptarea în funcție de numărul de ore alocat studiului acestor discipline prin planurile cadru
  • Regândirea rolului diplomei de Bacalaureat pentru parcursul școlar și profesional viitor ale absolvenților de liceu
  • Organizarea unui program la nivel național de promovare a importanței diplomei de bacalaureat, de motivare pentru participarea la examenul de bacalaureat.
  • Recunoașterea efortului depus de profesorii care lucrează cu elevii în risc și care reușesc să obțină progrese școlare consistente”

2 comments
  1. mulțumim profesorilor care sădesc in mintea liceenilor că BAC-ul este simplu dacă înveți 2-3 luni după 3 ani de vacanță! și așa, prefera să nu se prezinte🥺 s-a ajuns acolo unde s-au dorit – Romania educata tareee

  2. o cincime zic pas la bac. asta in condițiile in care rezultatele sânt anonimizate
    nici nu știu părinții daca odrasla a dat sau nu simularea . așa sa a ajuns. unii nu termina facultatea dar se laudă că da și ei își repetenți câte șapte ani ..
    cu gdpr și respectarea datelor private sau sensibile . , sa aju sa nu mai ști dacă unii dau Bacu sau pur și simplu sânt trecuți din oficiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO „Tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții, dar nu înțeleg simțul civic”, spune cercetătorul IRES, Antonio Amuza. El recomandă îmbunătățirea curriculei, tinerii să vadă ce înseamnă „cu adevărat implicarea civică” – studiu

Studiul „Provocările tinerilor din România. Analiză şi recomandări” al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) indică faptul că deși tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții,…
Vezi articolul

Școlile din România pot primi până la 22.000 de euro granturi de la Comisia Europeană în proiectul Jean Monnet, pentru activități de promovare a identității europene. Înscrierile, deschise până pe 1 februarie – criteriile de participare

Școlile din România pot primi până la 22.000 de euro în anul 2024, granturi de la Comisia Europeană (CE) prin programul „Jean Monnet – Cunoașterea UE”, potrivit ghidului de desfășurare…
Vezi articolul