Material susținut de Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca

Acordăm burse de cercetare de până la 10.000 de lei per student, spune Anca Buzoianu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca: Studenții noștri de azi sunt mai pretenţioşi faţă de actul educaţional şi mult mai critici, fapt care ne bucură / Politica noastră este ca toți cei din anul I să primească loc în cămin

3.737 de vizualizări
Foto: UMF Cluj-Napoca/Serenadele Promoției 2022
Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca este pe locul 1 în rankingul Scimago 2021, după activitatea de cercetare și pe locul 4 în metarankingul național al celor mai performante universități din România, spune rectorul instituției Prof. Univ. Dr Anca Buzoianu. Aceasta a vorbit, într-un scurt interviu, despre oportunitățile pe care studenții le au în universitatea pe care o conduce, pe ce pune accentul comunitatea academică și cum se adaptează la cerințele și nevoile tinerilor.

În contextul actual al „generației curajoase”, cum îi numește rectorul UMF Cluj-Napoca pe tinerii care s-au adaptat la criza pandemică și au contribuit foarte mult, prin implicare și voluntariat, la felul în care comunitatea a făcut față problemelor apărute în ultimii doi ani, Anca Buzoianu spune despre ei că „gândesc mult mai liber, sunt mai pragmatici, mai bine informaţi datorită exploziei digitale şi au marele avantaj al culturii moderne dat de posibilitatea de a călători”. Pentru asta și universitatea este într-o continuă adaptare.

Ați vorbit recent într-un interviu despre „generația curajoasă” – generația tinerilor care anul acesta termină facultatea la UMF Cluj. Cum i-ați văzut că s-au adaptat ei vremurilor pe care le-au traversat și cum s-a adaptat Universitatea la așteptările lor și în același timp la rigorile sanitare ale crizei COVID și ale pregătirii profesioniștilor în domeniul medical? 

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Experiența pandemiei de COVID-19 a adus provocări care au generat soluții noi și pentru învățământul superior medical și farmaceutic, multe dintre soluțiile identificate în acest context fiind folositoare și în viitor, când nu va mai exista amenințarea virusului. Atât noi, UMF ”Iuliu Hațieganu”, cât și ceilalți reprezentanți ai mediului academic românesc am învățat, din experiența pandemiei, să fim deschiși și să acceptăm schimbarea. Tradiția este cea care ne inspiră și ne ghidează pașii, însă prezentul, cu toate provocările lui, este cel care determină succesul. Studenții noștri au fost cei care ne-au determinat să căutăm soluții inovatoare pentru ca pregătirea lor să nu aibă de suferit. Ne-au inspirat și ne-au motivat, prin curajul și solidaritatea de care au dat dovadă și prin faptul că au făcut față cu brio tuturor provocărilor impuse de învățământul online. 

De ce au fost o provocările atât de mari? Pentru că, prin specificul specializărilor noastre, pregătirea în domeniul medical nu se poate desfășura exclusiv la distanță. Viitorii profesioniști în domeniul sănătății trebuie să învețe în primul rând să lucreze cu omul, să fie prezenți la patul pacientului și să participe activ la actul medical. De asemenea, prezența la lucrările practice, stagiile clinice și laboratoare este extrem de importantă. Rezultatele învățării în cadrul universității noastre trebuie să acopere întreaga gamă de competențe necesare viitorilor profesioniști în domeniul sănătății, să știe să facă cu mâinile lor manoperele medicale și să aibă abilitățile practice cerute de piața muncii. Un alt aspect care trebuie menționat este contactul direct și legăturile dintre cadrele didactice și studenți, care se formează în timpul cursurilor și stagiilor practice. Acestea au un rol esențial în formarea tinerilor, nu doar la nivel profesional, ci și personal.

Din punctul de vedere al pregătirii academice, am căutat să menținem calitatea actului didactic, chiar și în aceste condiții complicate. Ba chiar am adoptat noi metode prin care să transformăm cursurile online în activități cât mai utile, interactive și interesante pentru studenți.

Pentru toate aceste motive enumerate și pentru faptul că, în paralel cu activitatea de la facultate, s-au implicat fără nicio reținere în foarte multe acțiuni de voluntariat, de la ajutorarea celor vulnerabili și până la munca în spitalele Covid, îi numesc, pe bună dreptate, ”generația curajoasă” și îi felicit din toată inima.

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu, rectorul UMF Cluj-Napoca la ceremonia „Serenadele Promoției 2022”/ Foto: UMF Cluj-Napoca

Care este cel mai important lucru pe care un student credeți că îl vrea de la universitatea în care crește, din experiența avută în perioada pe care o traversăm?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Vorbind strict despre studenții la medicină și farmacie, cred că își doresc să fie ghidați și cât mai bine pregătiți, dar și ascultați și înțeleși, își doresc siguranță și, în același timp, flexibilitate. 

Astăzi, avem studenţi la fel de entuziaști și frumoși la suflet ca în generațiile trecute, dar care gândesc mult mai liber, sunt mai pragmatici, mai bine informaţi datorită exploziei digitale şi au marele avantaj al culturii moderne dat de posibilitatea de a călători. Studenţii noştri de astăzi sunt mai pretenţioşi faţă de actul educaţional şi mult mai critici, fapt care ne bucură. În universitatea noastră, privim aceste lucruri ca provocări și ne adaptăm dinamismului generaţiilor tinere, devenind, la rândul nostru, mult mai flexibili și, sper eu, mai moderni. 

Încercăm, pe cât posibil, să îi ținem aproape, să colaborăm cât se poate de mult și să avem o comunicare constantă și eficientă. De exemplu, reprezentanții studenților fac parte din Consiliul de Administrație și participă activ la luarea deciziilor cu privire la desfășurarea activităților din cadrul universității. Suntem o echipă. 

Ce înseamnă apartenența UMF „Iuliu Hațieganu” la Consorțiul Universități Europene și implicit NeurotechEU, care sunt concret implicațiile și avantajele? Ce înseamnă pentru universitate și profesori? Ce înseamnă asta pentru studenți?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Misiunea consorțiului NeurotechEU, format din 8 universități europene, este de a construi o rețea transeuropeană de excelență în cercetare în domeniul neuroștiințelor și neurotehnologiei, pentru a crește competitivitatea educației, cercetării, economiei și societății europene. În calitate de membru fondator al acestei alianțe universitare, Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca va contribui la educația studenților de la toate nivelurile (licență, masterat, doctorat, cursuri postuniversitare) și la formarea noii generații de oameni de știință, cercetători și absolvenți multidisciplinari, oferindu-le acces direct la infrastructura de vârf pentru cercetarea fundamentală, translațională și aplicată.

UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca este singura universitate de medicină și farmacie din România inclusă în Alianța Universităților Europene, aflându-se printre cele 13 universități din România care au intrat în astfel de consorții și singura care face parte dintr-un grup de un asemenea prestigiu, alături de Universitatea Oxford din Marea Britanie, Institutul Karolinska din Suedia sau Universitatea din Bonn, cea mai bună universitate din Germania.

În paralel cu dezvoltarea cercetării științifice în domeniul neuroștiințelor și neurotehnologiei, în cadrul consorțiului NeurotechEU se va implementa un program de formare pentru studenți, promovând în același timp învățarea pe tot parcursul vieții în toate segmentele societății. Studenții vor fi educați într-un cadru intersectorial, își vor spori creativitatea și abilitățile de gândire critică, vor fi ajutați să devină viitori lideri transformatori ai societății, ai industriei și ai mediului academic. Atât studenții, cât și cadrele didactice de la universitățile din cadrul consorțiului NeurotechEU vor beneficia de un mediu favorabil, multicultural și multilingv, promovând adevărata identitate europeană în societate. Alianţa asigură, printre altele, următoarele beneficii pentru studenţi: 

  • Acces comun la resursele didactice, la facilităţile de cercetare şi la bibliotecile digitale
  • Mobilitate crescută
  • Proiecte de cercetare comune
  • Campusuri digitale interconectate
  • Diplome comune (joint diploma) semnate de toate universitățile partenere din consorțiu

Studenții au posibilitatea să se implice în cercetare încă din facultate? Ce oportunități au?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Cercetarea științifică este o componentă esențială a misiunii universității noastre, aflată în categoria selectă a universităților de cercetare avansată și educație și, totodată, cercetarea este vectorul principal al afirmării internaționale și al ascensiunii deosebite din ultimii ani în clasamentele mondiale, fapt ce a dus la poziționarea Universității de Medicină și Farmacie ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca pe locul 1 în rankingul Scimago, după activitatea de cercetare și pe locul 4 în metarankingul național al celor mai performante universități din România.

Stimulăm și încurajăm intens cercetarea științifică în rândul studenților prin burse consistente, de până la 10.000 lei/student, pe care le acordăm prin competiție bianual. Le oferim oportunitatea de a participa la proiectele de cercetare din cadrul celor trei facultăți (Medicină, Medicină dentară și Farmacie), în cadrul cercurilor științifice și în cele două centre prestigioase de cercetare în medicina inovativă și de înaltă performanţă: Centrul de Cercetare pentru Medicină Avansată MedFUTURE și Centrul de Cercetări pentru Genomică Funcțională, Biomedicină și Medicină Translațională – GENOMIC CENTER. Drept dovadă, interesul studenților noștri pentru domeniul cercetării crește tot mai mult, de la an la an, în primul rând datorită infrastructurii și cercetătorilor cu care pot interacționa și, de asemenea, datorită faptului că sunt susținuți și încurajați de către cadrele didactice. Este o bucurie că o parte dintre absolvenții noștri aleg cariera de cercetător după absolvire și își continuă studiile doctorale la noi în universitate sau în universități renumite din lume.

Ce înseamnă infrastructură modernă pentru o Universitate de Medicină, ce investiții ați realizat în ultima perioadă?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Adaptarea și modernizarea infrastructurii didactice și a organizării administrative au devenit obiective importante în strategia de dezvoltare a universității noastre. Astfel, pentru a asigura condiții optime pentru desfășurarea activităților din cadrul campusului universitar, în ultimii doi ani s-au implementat o serie de investiții majore. De la modernizarea amfiteatrelor, a sălilor de curs și a căminelor, dotarea clădirii Disciplinei de Informatică Medicală și Biostatistică cu mobilier și dispozitive noi și până la înființarea unui Centru de Cercetări privind Dezvoltarea Medicamentului, avem foarte multe proiecte implementate sau în curs de finalizare. Un proiect remarcabil, finalizat în primăvara acestui an a fost reabilitarea Căminului VII Hașdeu, unul dintre căminele emblematice ale universității, care a fost adus la standarde foarte moderne, cu finanțare Europeană. Camerele sunt dotate cu mobilier și facilități moderne, inclusiv videointerfon și internet de mare viteză, au 2 paturi și baie proprie, iar căminul dispune pe fiecare palier de săli de lectură și facilități de servire a mesei și spălătorie profesională. 

În sprijinul pregătirii practice a studenților noștri, UMF ”Iuliu Hațieganu” a fost prima universitate de profil din țară care a înființat un Centru de Aptitudini Practice și Simulare în Medicină., un loc preferat atât de studenți, cât și de medicii rezidenți sau cercetătorii care îl folosesc pentru experimente, simulări sau exersarea anumitor procedee medicale. Centrul de simulare oferă oportunităţi pentru învăţare şi antrenament pentru toate nivelurile de practică medicală, în majoritatea disciplinelor. Prin expunerea progresivă a cursanţilor (studenţi sau medici) la diferite aspecte provocatoare ale activităţii medicale, similare cu ceea ce se întâlneşte în practica de zi cu zi, se vor reduce erorile şi va fi crescută calitatea actului medical. De asemenea, simularea scenariilor complexe, interdisciplinare, permite învăţarea lucrului în echipă şi al managementului situațiilor critice. 

Un alt exemplu îl constituie biblioteca universităţii, ”Valeriu Bologa”, una dintre cele mai performante din țară, care este în întregime informatizată. Toate operațiile de catalogare, înregistrare cititori și tranzacții de împrumut se realizează prin sistemul integrat Liberty.

Într-o universitate resursa umană este crucială. Cum motivați cadrele didactice universitare și cum îi motivați pe cei mai buni tineri să vină la catedră?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Modificarea legislativă inițiată de Alianța G6 UMF (formată din cele șase universități de medicină și farmacie: UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, UMF ”Carol Davila” București, UMF Craiova, UMF ”Victor Babeș” Timișoara, UMF ”Grigore T. Popa” Iași, UMFST ”George Emil Palade” Târgu Mureș) prin care se acordă o indemnizație clinică tuturor cadrelor didactice ale universității, cu scopul de a egaliza veniturile din învățământ cu cele din sistemul medical, a fost promulgată după demersuri repetate ale G6 UMF. 

De asemenea, prestigiul de care se bucură Școala Medicală Clujeană, faptul că pot desfășura activitate de cercetare și sunt sprijiniți inclusiv financiar în acest scop (de exemplu, UMF ”Iuliu Hațieganu” finanțează taxa de publicare a articolelor științifice din cvartila 1, oferă sporuri salariale bazate pe performanța individuală, posibilitatea de a se specializa și perfecționa profesional în străinătate). La fel de importante în motivarea tinerelor cadrelor didactice sunt și oferta de locuri la doctorat pentru cei mai buni din fiecare promoție, care sunt recrutați activ de către universitate și posibilitatea unei cariere într-un mediu tânăr, atractiv și cu oportunități de dezvoltare a carierei.

Universitatea pe care o conduceți este una digitalizată, procesele pentru studenți și profesori sunt digitalizate în mare sau în mică măsură? Dați câteva exemple.

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Pandemia a fost o lecție, care ne-a arătat că suntem capabili de schimbări radicale într-un timp foarte scurt,iar acea trecere forțată la învățământul online a accelerat unele aspecte ce țin de strategiile digitale pentru învățământul superior, precum cercetarea interdisciplinară și eficiența managementului. Pandemia ne-a determinat să înțelegem că trebuie să schimbăm felul în care predăm și să ne adaptăm la viteza cu care evoluează tehnologia digitală, pentru că acesta este, de fapt, viitorul învățământului. Se vorbește tot mai mult despre transformarea digitală, în majoritatea sectoarelor, iar acest proces nu mai poate fi ocolit, ci trebuie pus în aplicare în mod eficient și consecvent.

Pandemia ne-a împins să progresăm mai rapid în domeniul digital. De exemplu, circulația documentelor în format electronic, semnătura electronică, acele metode interactive de televoting folosite în activitățile de predare pentru studenți. Suntem prima universitate din țară care a implementat o soluție de tip chatbot, denumită Ana, pentru platforma de înscriere a candidaților internaționali pentru că trebuie să le asigurăm acestor candidați posibilitatea de a se înscrie la concursul de admitere, de a depune documentația necesară și de a primi toate informațiile importante, fără a necesita deplasarea fizică. Astfel, robotul Ana a putut fi antrenat să răspundă majorității întrebărilor venite de la candidați, folosind imensa bază de date de texte e-mail schimbate între angajații universității și aceștia.

Tot în timpul pandemiei, am adoptat noi metode prin care să transformăm cursurile online în activități cât mai utile și interesante pentru studenți, pe care le vom utiliza și de acum înainte. Pe lângă crearea unei platforme de comunicare online, am investit și în instrumente didactice digitale inovatoare, cum sunt, de exemplu, microscopul virtual și masa de disecție virtuală, care permit vizualizarea a mii de preparate histologice sau disecția virtuală, pe dispozitivele mobile, facilitând învățarea. 

Cu toate acestea, susțin cu tărie că învățământul medical și farmaceutic trebuie să aibă loc față în față și la patul pacientului. Un ”medic virtual” nu va putea niciodată să pună un diagnostic corect, să efectueze anumite manopere medicale, chirurgicale, să rezolve anumite probleme și mai ales, să comunice și să empatizeze cu pacientul.

După experiența ultimilor doi ani, luăm în calcul învățământul online la unele cursuri de la programele de masterat, la modulul de pregătire avansată din cadrul Școlii Doctorale, cât și la unele dintre cursurile din cadrul programului de pregătire profesională continuă (Lifelong learning), respectiv cursurile postuniversitare.

Implicarea universității în comunitate este unul dintre principiile fundamentale de dezvoltare de ambele părți. Ce proiecte aveți în zona comunității și cum vă implicați studenții, colegii profesori în așa ceva?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Motivația de a alege o profesie în domeniul sănătății a rămas aceeași de-a lungul timpului, indiferent de generație și este ceea ce ne unește: dorinţa de a-ţi ajuta semenii, de a alina suferinţa omului bolnav este chemarea fără de care nu poți profesa în acest domeniu. Din acest motiv, atât cadrele didactice care profesează în sistemul sanitar, cât și studenții noștri, se implică frecvent în comunitatea clujeană și nu numai. 

Studenții pot desfăşura activităţi de asistenţă medicală în clinicile universităţii, în cadrul Unităţii de Primire Urgenţă – UPU sau a Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare – SMURD, structuri care au o importanţă vitală în pregătirea viitorului cadru medical. Pe lângă toate acestea, au numeroase oportunități de a desfășura şi activităţi de voluntariat, sub egida organizaţiilor studenţeşti, respectiv activităţi de asistenţă socială, în cadrul proiectelor pe care universitatea le dezvoltă împreună cu autorităţile locale: de la oferirea de cursuri de prim ajutor pentru instituții, școli, dar și companii private, până la campanii de informare și educare, donare de sânge, etc. În acest sens, un proiect de mare impact pe care Universitatea îl desfășoară în parteneriat cu Primăria Cluj-Napoca de peste 10 ani este oferirea de asistență și tratamente stomatologice gratuite pentru populația cu venituri reduse din orașul nostru.

Cea mai mare desfășurare de forțe a avut loc în timpul pandemiei, când întreaga comunitate academică s-a implicat exemplar în stoparea răspândirii virusului Sars-CoV-2: am pus la dispoziția sistemului sanitar cei mai buni specialiști și infrastructura cea mai performantă, am organizat un centru de testare RT-PCR care a determinat sute de mii de teste, am produs dezinfectanți atunci când a fost nevoie, am oferit cazare și consiliere psihologică celor aflați în linia întâi, printre care s-au numărat și aprox. 100 de cadre didactice din universitatea noastră, am organizat două ediții ale maratonului vaccinării. Studenții noștri au sprijinit persoanele vulnerabile în timpul stării de urgență și au lucrat ca voluntari la DSP și în spitalele Covid. Le sunt extrem recunoscătoare pentru devotamentul, curajul și altruismul de care dau dovadă de fiecare dată când este nevoie.

Pentru studenți cazarea este foarte importantă, mai ales că orașul Cluj-Napoca este considerat scump din acest punct de vedere. Ce opțiuni au studenții la Medicină, acolo, cum sunt căminele și câte locuri asigurați pentru ei?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: În primul rând, politica noastră este ca toți studenții în anul I să primească loc în cămin. Dorim să-i ajutăm să se integreze și să se adapteze mai ușor la noua viață de student la UMF și încercăm, pe cât posibil, să le oferim cele mai bune condiții pentru a învăța, dar și pentru a se putea bucura de tot ce le oferă orașul Cluj-Napoca, astfel încât experiența lor de studenți la UMF ”Iuliu Hațieganu” să fie una memorabilă și motivantă. Punem la dispoziția studenților de la toate programele de studiu aproximativ 2.500 de locuri de cazare în 9 cămine, situate în campusurile Observator și Hașdeu și pe str. Victor Babeș. Căminele sunt reabilitate și modernizate și oferă condiții foarte bune și toate facilitățile de care studenții au nevoie. Anul acesta, am inaugurat un nou cămin renovat și modernizat, situat la nivelul căminelor de la universitățile din vestul Europei. 

Pe lângă spațiile de cazare pe care le punem la dispoziția studenților, le facilităm și accesul la restaurantul studențesc, prin amplasarea a două puncte de lucru în cele două campusuri universitare, Observator și Hașdeu și prin implementarea unui sistem de comenzi online.

Ați crescut numărul de locuri la Admitere anul acesta, la licență, în condițiile unei generații tot mai mici de elevi care au potențial de a promova Bacalaureatul. De ce ați luat această decizie?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Am crescut numărul de locuri la specializările Medicină și Asistență medicală generală pentru că există o cerere mare pentru aceste programe de studiu. De asemenea, este o responsabilitate a universității să asigurăm resursa umană pentru viitoarele investiții care se preconizează în orașul nostru în perioada următoare: Spitalul Regional de Urgență, Centrul Integrat de Transplant, precum și alte proiecte dezvoltate de stat sau private. Ne-am implicat cu toate forțele în susținerea acestor proiecte și sperăm că vom contribui semnificativ la reușita lor. Concurență la Facultatea de Medicină avem, iar infrastructura didactică a universității se va extinde prin construcția unui Centru de simulare, Training și Cercetare pentru dezvoltarea competențelor profesionale, chirurgie experimentală și training.

An de an sunt și foarte mulți studenți străini în Universitate, cum se integrează, cum este comunicarea dintre ei și studenții români și dacă observați că unii rămân în Cluj după absolvire, pentru continuarea studiilor sau pentru a deveni membri ai comunității? Există noutăți pentru studenții străini la admitere?

Prof. Univ. Dr. Anca Buzoianu: Gradul din ce în ce mai mare de internaționalizare și multiculturalitate pe care universitatea noastră l-a dobândit, în special prin cele trei specializări în limbile engleză și franceză, precum și schimburile de studenți și de personal cu universități din țările participante la programul Erasmus+, ne conferă o atractivitate și o vizibilitate care facilitează schimbul și transferul de cunoștințe și de know-how în domeniul medico-farmaceutic, unul dintre cele mai globalizate la nivel mondial. 

Studenții internaționali aleg să studieze la Cluj-Napoca datorită prestigiului pe care universitatea noastră l-a câștigat, datorită calității actului didactic și a nivelului de pregătire pe care îl oferim, datorită faptului că orașul nostru este mediul propice de dezvoltare pentru orice tânăr care are aspirații înalte și, nu în ultimul rând, datorită absolvenților noștri, care devin adevărați brand ambassadors ai universității noastre, peste tot în lume.

La fiecare început de an universitar, organizăm un seminar de integrare a studenților internaționali, în care le oferim cât mai multe informații importante și utile despre universitate și despre viața de student la UMF, cât și o introducere în cultura românească, turul universității și al orașului, întâlniri cu autoritățile din instituțiile cu care vor interacționa (pașapoarte, imigrări, CAS, asigurări etc) timp de o săptămână.  

În același timp, și pentru studenții români facilităm învățarea în contexte internaționale, prin programele de mobilități și promovăm dialogul intercultural. Studenții noștri învață să-și dezvolte propriile întrebări, idei și soluții. Acest lucru îi pregătește să răspundă și să modeleze provocările profesionaledinamice pe care le reprezintă societatea actuală și să fie pregătiți să poată profesa cu succes oriunde în lume. Globalizarea profesiunilor din domeniul sănătății este o realitate prezentă peste tot în zilele noastre, iar datoria noastră este să pregătim absolvenți care să se poată integra pe piața muncii din toate sistemele de sănătate de pe glob. Ca să îl parafrazez pe profesorul Vasile Pîrvan, în a sa „Lecție de deschidere a cursurilor de istoria antică și de istoria artelor”, la Universitatea din Cluj, în noiembrie 1919, aceasta este „datoria vieții noastre”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții critică dur noile reguli de evaluare a studiilor doctorale: Este alarmant că dispar experții internaționali, metodologia periclitează suplimentar credibilitatea universităților

Noile reguli de evaluare a studiilor doctorale, stabilite de Ecaterina Andronescu și publicate ieri în Monitorul Oficial, pun “în pericol întreg procesul de evaluare”, “periclitează suplimentar credibilitatea” universităților și aduc riscul…
Vezi articolul

David Popovici a luat Bacalaureatul cu „o medie muncită” și a anunțat că își face studiile superioare în România, la Facultatea de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea din București / Notele de la fiecare probă

Campion mondial la înot, David Popovici a susținut Bacalaureatul anul acesta, în sesiunea specială pentru olimpici și sportivi, ale cărei rezultate au fost anunțate vineri de Ministerul Educației. David a…
Vezi articolul

Propunerile Consorțiului Universitaria pentru Guvern: revizuirea finanțării universităților, bani pentru cercetare, creație și sport, sistem mai bun de acreditare, clasificarea universităților după misiune și anvergură, monitorizarea parcursului profesional al absolvenților

Revizuirea sistemului de finanțare a universităților, finanțarea cercetării, creației și sportului în învățământul superior, îmbunătățirea sistemului de acreditare, echitate în reprezentarea studenților, profesorilor și universităților în consultări și decizii ce…
Vezi articolul