Alianța Organizațiilor Studențești: Dizolvarea CNATDCU nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc / Întâlnim regulat universități cazuri de plagiat în formă continuată, unde nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită

1.666 de vizualizări
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) “nu dorește anestezierea mecanismelor de verificare de la nivel național și solicită rigurozitate și coerență în deciziile care gravitează în jurul acestui subiect”. Poziția ANOSR vine după ce Consiliul Național al Rectorilor le-a propus tuturor universităților un referendum pentru a întreba comunitățile academice dacă vor eliminarea Ministerului Educației și, implicit, a CNATDCU din procesul de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare.

Într-un comunicat remis Edupedu.ro, studenții avertizează că “întâlnim regulat universități și cazuri de plagiat în formă continuată, unde, în mod paradoxal, nu numai că măsurile luate nu se dovedesc a fi mai drastice, ci, de cele mai multe ori, nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită a celui în cauză”.

“Constatăm că întregul proces de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare necesită multe amendări prealabile și putem dezvolta, în timp, mecanisme și instrumente clare, apte să contureze o vocație de internalizare a rolului în universități, însă menționăm că o dizolvare completă a acestei structuri nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc. Mai exact sub rezerva unui demers coerent, se pot da mai multe atribuții universităților în acordarea titlului de doctor, iar rolul CNATDCU poate crește exponențial spre orientarea universităților și monitorizarea procesului de acordare a titlului de doctor”, susține ANOSR.

Comunicatul integral al ANOSR:

În urma propunerilor adresate întregii comunități academice din România eliminare a Ministerului Educației și Cercetării din procesele de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) nu dorește anestezierea mecanismelor de verificare de la nivel național și solicită rigurozitate și coerență în deciziile care gravitează în jurul acestui subiect. 

Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) este un organism consultativ la nivel național, iar una dintre atribuțiile acestuia reprezintă chiar validarea propunerii de acordare a titlurilor de doctor și acordarea atestatelor de abilitare. Nu de puține ori, activitatea CNATDCU a fost adusă în atenția societății din cauza tezelor de doctorat ale unor persoane din mediul politic și nu numai, dovedite a fi plagiate. Repercusiunile acordării titlului de doctor se răsfrâng în întreaga societate, așadar considerăm că atenția acordată acestui subiect ar fi trebuit să câștige întâietate în prioritățile decidenților. De asemenea, întâlnim regulat universități și cazuri de plagiat în formă continuată, unde, în mod paradoxal, nu numai că măsurile luate nu se dovedesc a fi mai drastice, ci, de cele mai multe ori, nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită a celui în cauză. Există un interes public legitim ca, în următoarea perioadă, să se întreprindă acțiuni pentru a crea, în adevăratul sens al cuvântului, o cultură a integrității academice în instituțiile de învățământ superior din România, în care să fie respectată autonomia universitară, dar care să contrabalanseze în permanență responsabilitatea publică.

Un alt aspect omis în polemica publică îl reprezintă acreditarea pur formală a școlilor doctorale din universitățile românești. Structuri absolut fundamentale pentru al treilea ciclu de studii, școlile doctorale au fost acreditate prin intermediul OUG nr. 96/2016 și OUG nr.79/2019, fără a beneficia până în prezent de un filtru calitativ al unei evaluări externe concrete. Așadar, valențele propunerilor ar trebui sincronizate cu așteptările scontate de către actorii interesați doar după o evaluare pertinentă a școlilor doctorale existente la momentul actual.

Mai mult decât atât, nici măcar în prezent, sistemul de învățământ superior din România nu funcționează în baza unor principii punitive clare pentru cei care încalcă cu rea-credință integritatea academică. Chiar dacă ANOSR a solicitat în nenumărate rânduri introducerea unui sistem de sancțiuni clar și ușor de aplicat, sancțiunile sunt fie blânde, fie inexistente. Încă din analiza realizată în 2016, „Universitățile „copy-paste”: fenomenul plagiatului și impostura academică în învățământul superior românesc – perspectiva studenților”ANOSR a enunțat necesitatea introducerii cu celeritate a unor sancțiuni aspre pentru astfel de abateri. 4 ani mai târziu, remarcăm faptul că aceste solicitări au rămas încă la stadiul  de deziderat. Și de această dată facem  apel la introducerea acestora, de urgență și în mod transparent, în toate universitățile românești:

  1. Pentru școlile doctorale, printre propunerile noastre se regăsesc: suspendarea dreptului de a înmatricula noi studenți doctoranzi pentru orice școală doctorală în care a fost depistat un caz de plagiat, până la clarificarea situației, desființarea școlilor doctorale în care au fost înregistrate cel puțin trei cazuri de plagiat dovedite sau excluderea definitivă din comunitatea academică a celor care au fost găsiți vinovați că au plagiat, precum și a coordonatorilor care au supervizat și girat redactarea lucrărilor.
  2. Pentru persoanele în privința cărora se dovedește că au plagiat în redactarea unor lucrări științifice, solicităm: retragerea titlului academic obținut prin fraudărestituirea tuturor sumelor bănești obținute din sporuri sau promovare profesională datorată unei lucrări academice plagiate și eliminarea posibilității de a renunța din proprie inițiativă la un titlu academic obținut.
  3. Pentru cadrele didactice care coordonează lucrări plagiate, este obligatorie armonizarea legislației în vigoare și excluderea definitivă din comunitatea academică a coordonatorilor care au supervizat și girat cu bună știință redactarea unor lucrări plagiate.

Constatăm că întregul proces de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare necesită multe amendări prealabile și putem dezvolta, în timp, mecanisme și instrumente clare, apte să contureze o vocație de internalizare a rolului în universități, însă menționăm că o dizolvare completă a acestei structuri nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc. Mai exact sub rezerva unui demers coerent, se pot da mai multe atribuții universităților în acordarea titlului de doctor, iar rolul CNATDCU poate crește exponențial spre orientarea universităților și monitorizarea procesului de acordare a titlului de doctor. Nu în ultimul rând, dorim să subliniem faptul că anul 2020 reprezintă un veritabil an electoral. Suntem conștienți de miza existentă și de uzualele atitudini care servesc interesului public, însă atragem atenția asupra  faptul că nu ar trebui să fie permise modificări fundamentale ale sistemului educațional, în contextul unui mediu politic fluctuant, care determină, în general, serioase incoerențe legislative și decizionale. Astfel de decizii pot fi luate doar în urma unor dezbateri publice consistente, cu implicarea tuturor actorilor interesați și a beneficiarilor direcți.

Integritatea academică universitară din România a fost constant zguduită în ultimii ani, iar astfel de modificări spontane erodează mai mult imaginea sistemului educațional; solicităm prioritizarea, în ceea ce privește acest subiect, a modificărilor ce solicită celeritate, pentru conturarea unui proces de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare transparent, echitabil și obiectiv.”

 

 

 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii
  1. @Ella
    Un asemenea comentariu nu va onoreaza, scuze. Nu cred ca aveti vreo dovada pentru ceea ce sustineti. Si sub pavaza anonimitatii jigniti organizatiile de studenti.
    Daca nu sunteti de acord cu opiniile lor, nu va impiedica nimeni sa veniti cu argumente.
    Pacat !

  2. Domnul Liviu Marin care a facut parte din comitetul de selectie de la matematica are urmatoarele doua calitati:
    a) Foia matricola de la studiile de licenta indica faptul ca nu ar fi putut face anul V inainte de ’89, deci nu ar fi avut drept de acces in universitate sau cercetare. Vrem sa vedem foaia matricola!
    b) Nu are nici un articol ISI incadrat la categoria Matematica. Sa mearga dansul sa selecteze ingineri, mecanicieni, matematicieni aplicati etc!

  3. Felicitari studentilor !
    Am mari dubii insa ca propunerile concrere pe care le fac vor fi tratate serios de catre factorii de decizie.
    E insa reconfortant sa vezi ca sunt tineri care stiu ce trebuie facut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

CNCD se autosesizează după ce Ministerul Educației a menținut pentru minoritari examenul de română la admiterea la facultate. Asztalos: În cazul câtor etnici români în funcții publice reflectă BAC-ul nivelul de stăpânire a limbii române?

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării se autosesizează în problema examenului de limba română pe care Ministerul Educației le permite universităților să îl organizeze pentru absolvenții minoritari care vor să dea…
Vezi articolul

Scoaterea Informaticii de la BAC generează reacția dură a celor mai bune universități: scrisoare către Andronescu de la profesorii de Informatică din Consorțiul Universitaria

Scoaterea informaticii de la bacalaureat – așa cum prevede viziunea pe educație lansată de Ecaterina Andronescu – generează reacția dură a celor mai bune universități*. Profesorii de informatică din Universitatea…
Vezi articolul

Amfiteatre digitale pentru activitatea din laboratoarele facultăților, platforme de tip Igloo 3D și blended mobility – marile schimbări pentru Universitățile Europene. Sorin Costreie: Acum se creează o rețea de universități de performanță

Universitățile europene care să le permită studenților din București să aibă cursuri cu profesori din Germania, Italia sau Franța intră într-o fază neplanificată, din cauza pandemiei COVID-19. Marea schimbare este…
Vezi articolul