An școlar 2025-2026. Aplicarea metodologiei de acordare a burselor elevilor este monitorizată în cadrul inspecțiilor tematice din județul Hunedoara. Rezultatele slabe la Evaluarea Națională și la BAC, criteriu pentru selecția școlilor – document

342 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Hunedoara se referă la monitorizarea aplicării metodologiei de acordare a burselor școlare, potrivit unui document publicat de Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara. Este vorba despre graficul unic de îndrumare și control al inspectoratului Școlar Județean Hunedoara pe anul școlar 2025-2026.
  • Amintim că metodologia-cadru pentru bursele școlare în anul școlar 2025-2026, aprobată prin hotărâre de guvern și publicată pe 5 septembrie în Monitorul Oficial, conține prevederi care impun depunerea dosarelor pentru bursă socială în termen de 25 de zile calendaristice de la debutul cursurilor.

Conform documentului, inspecțiile tematice din județul Hunedoara vizează, printre altele, următoarele:

  • Evaluarea anuală a directorilor din unităţile de învăţământ preuniversitar;
  • Monitorizarea și consilierea modului în care au fost încheiate, aplicate și introduse în SIIIR contractele de pregătire practică în învățământul profesional și dual și a contractelor de parteneriat cu operatorii economici, precum și introducerea în SIIIR a rezultatelor examenelor de certificare;
  • Monitorizarea integrării tuturor copiilor de vârstă școlară în sistemul de învățământ și a fenomenului de segregare școlară și respectarea ordinului/procedurii de distribuire a elevilor în clasele/formațiunile de început de ciclu;
  • Monitorizarea realizării planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026. Monitorizarea efectivelor de elevi pe formațiuni de studiu, respectarea legislației în vigoare cu privire la transferul elevilor;
  • Monitorizarea aplicării metodologiei de acordare a burselor școlare;
  • Monitorizarea învățământului seral, frecvență redusă și a programului „A doua șansă”;

Potrivit ISJ Hunedoara, criteriile de selecție a unităţilor de învăţământ incluse în activităţile de îndrumare şi control sunt următoarele:

„1. Data ultimei inspecţii generale (după Harta inspecţiei generale a unităţilor de învăţământ din judeţul Hunedoara);

2. Unităţi de învăţământ cu rezultate slabe la evaluările şi examenele naţionale;

3. Unităţi de învăţământ cu disfuncţionalităţi în activitatea de management sau de colaborare cu partenerii educaţionali, rezultate în urma sesizărilor sau reclamaţiilor;

4. Unități în care se desfășoară programul „Școală după școală”;

5. Unități de învățământ cu învățământ seral, cu frecvență redusă, program „A doua șansă”;

6. Unități de învățământ cu risc de apariție a fenomenului de părăsire timpurie a școlii și a celui de segregare.”

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara poate fi consultat mai jos:

Informații de context

Regulile pentru bursele școlare din anul școlar 2025-2026, aprobate prin Hotărârea nr. 732/2025 au fost publicate în Monitorul Oficial. Față de anul trecut, apar mai multe schimbări importante, printre care reducerea tipurilor de burse, tăierea la 15% a procentului de elevi din fiecare clasă eligibili pentru bursa de merit, coborârea la media 9 pentru aceste burse de merit și introducerea unor condiții mai restrictive pentru acordarea lor.

În 2024-2025 existau patru tipuri de burse: de merit, de reziliență, sociale, tehnologice și de performanță. Noul act normativ prevede doar trei: burse de merit, sociale și tehnologice. Bursele de performanță dispar, la fel și cele de reziliență.

Bursele sociale 2025-2026 se vor acorda pe criterii de venit – familii cu venituri sub 50% din salariul minim net pe economie – și pe criterii medicale sau sociale, pentru elevii orfani, cei aflați în protecție specială, cei cu dizabilități sau boli cronice, respectiv pentru cazurile speciale precum afecțiuni oncologice sau beneficiari de venit minim de incluziune. Elevii trebuie să fi promovat toate disciplinele și să aibă media 10 la purtare.

Bursele de merit se acordă doar pentru maximum 15% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, care trebuie să aibă media anuală de minimum 9,00 și media 10 la purtare. Elevii de clasa a V-a vor fi eligibili pe baza rezultatelor din primele două intervale de cursuri, iar cei de clasa a IX-a pe baza mediei de admitere sau a rezultatelor la olimpiade.

Cuantumurile burselor rămân la nivelul de anul trecut: 450 lei lunar pentru bursa de merit și 300 lei pentru bursele sociale și tehnologice. Autoritățile locale pot suplimenta aceste sume din bugetele proprii, conform documentului.

Ministerul Educației a introdus și o condiție comună pentru toate bursele: ele nu se mai acordă elevilor care acumulează mai mult de 10 absențe nemotivate pe lună. Pentru vacanța de vară, bursele sociale nu se plătesc elevilor care rămân corigenți la mai mult de o disciplină sau care au peste 20 de absențe nemotivate, la fel ca până acum.

În fiecare unitate de învățământ se va constitui o Comisie de management al burselor, iar listele cu beneficiari trebuie transmise până la 20 octombrie.

Comisia de management al burselor, care primește de la secretariatul unității de învățământ propunerile înaintate de către profesorul diriginte, verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

  • președinte — director/director adjunct;
  • membri — 3-9 profesori pentru învățământul primar/profesori diriginți;
  • secretar — secretar-șef/secretar/informatician.

Plățile se vor face lunar, până pe 20 ale lunii pentru luna anterioară, iar prima plată va fi pe 20 noiembrie.

Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
La bursele sociale este birocraţie, spune un director de școală: Am avut situaţii în care părintele a prezentat un certificat medical cu o miopie și a trebuit să ne ducem în metodologie, să căutăm, să mergem la cabinetul medical. Cred că profesorul ar trebui să se focuseze strict pe actul pedagogic
Burse 2025. Secretarele din școli se transformă în economiști și medici, spune directoarea Violeta Filip: În economişti, pentru că trebuie să verifice veniturile, în medici, pentru că avem burse medicale şi trebuie să analizăm documentele medicale pe care le depun părinţii
BREAKING Schismă în coaliția de guvernare: Reintroducerea burselor de excelență olimpică și revenirea la plata cu ora în cuantumul stabilit înainte de Legea Bolojan au fost votate de Comisia de muncă de la Camera Deputaților, prin amendamente depuse de doi deputați PSD la proiectul care transformă OUG 57/2023 în lege
Burse sociale 2025. Situațiile în care părinții pot depune dosarele după termenul de 2 octombrie
OFICIAL Criterii și acte necesare pentru bursele sociale din anul școlar 2025-2026 / Dosarele se depun până pe 2 octombrie – Modele de cerere


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii necalificați și unii debutanți de Informatică și TIC au dificultăți în înțelegerea și aplicarea programelor școlare, potrivit unui raport al ISJ Buzău

Profesorii necalificați și unii debutanți de Informatică și TIC întâmpină dificultăți în înțelegerea și aplicarea programelor școlare, potrivit raportului cu Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024. Un alt punct slab se…
Vezi articolul

Klaus Iohannis în 2014, despre plagiatul lui Ponta: Oriunde în lume cineva dintre politicieni care este prins că a copiat este obligat să se retragă din politică / Klaus Iohannis în 2022, despre plagiatul lui Ciucă: Nu sunt eu chemat să analizez lucrarea de doctorat a unui politician

Schimbare de optică a președintelui Iohannis între perioada de la începutul mandatului de președinte al României și cea din prezent în privința plagiatului. Klaus Iohannis a declarat marți seara, într-o…
Vezi articolul

Cîmpeanu anunță că universitățile de Medicină discută despre posibilitatea de a înmatricula o parte dintre cei 4.900 de studenți marocani, refugiați din Ucraina, la solicitarea ministrului omolog din Maroc

Universitățile de Medicină discută despre posibilitatea de a înmatricula o parte dintre cei 4.900 de studenți marocani, refugiați din Ucraina, la solicitarea ministrului omolog din Maroc. Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu,…
Vezi articolul