An școlar 2025-2026. Evaluarea profesorilor și a modului în care se acordă calificativele anuale, în planul managerial al Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu – document

118 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – George Călin
În anul școlar 2025-2026, una dintre acțiunile Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu se referă la monitorizarea evaluării profesorilor și a modului în care se acordă calificativele anuale, potrivit unui document publicat pe site-ul inspectoratului școlar. Este vorba despre planul managerial al Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu.

Concret, este vorba despre monitorizarea organizării și desfășurării procesului de evaluare a personalului unităților de învățământ și a modului de acordare a calificativelor anuale în concordanță cu fișele de autoevaluare a activității.

În acest sens, resursele materiale folosite sunt: documente legislative, documente ale unităților/ instituțiilor de învățământ, standarde ocupaționale din sistemul de învățământ, fișe de post și fișe de autoevaluare.

Tot aici, la secțiunea „indicatori de performanță, sunt menționate următoarele:

  • Existența proceselor-verbale ale comisiilor de evaluare a activității/ comisiilor de contestații;
  • Existența fișelor de observare a lecțiilor asistate;
  • Rapoarte scrise ale inspecțiilor școlare generale, inspecțiilor tematice, inspecțiilor tematice de specialitate curente;
  • Statistici privind calificativele anuale acordate.

Recent, Daniel David a vorbit despre evaluarea profesorilor și a spus că „este anormal” să ai peste 99% dintre profesori cu calificativul „foarte bine” când școala produce peste 40% analfabetism funcțional. „Este o combinație de lipsă de rigoare în evaluare, lipsă de proceduri clare”, a precizat acesta în cadrul podcastului Lecția de azi.

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu poate fi consultat mai jos:

Informații de context

În septembrie, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a ridicat un semn de întrebare despre modul în care sunt evaluați profesorii în România. Într-un interviu acordat revistei Dilema, acesta a spus că, deși școala românească este percepută ca un sistem cu multe disfuncționalități, evaluarea cadrelor didactice nu reflectă deloc această realitate: peste 99% dintre profesori primesc anual calificativul „foarte bine”.

Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus că „este extrem de greu” să depunctezi un profesor, pe baza fișei actuale de evaluare, deoarece se poate ajunge în instanță. „Vedem cu ochiul liber atunci când vin să aducă copiii la școală. Vor niște învățătoare, nu vor alte învățătoare. Evident că unele își fac treaba, altele nu-și fac treabă, dar, din punct de vedere al unei fișe pline de birocrație, ele își fac treaba”, a declarat acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Ministerul Educației a schimbat în 2020 metodologia (OMEC 4.247/2020) de evaluare aprobată inițial în 2011, prin ordin de ministru (OMECTS 6.143/2011).

În cadrul inspecțiilor școlare din județul Giurgiu, un aspect vizat se referă la verificarea respectării reglementărilor legale referitoare la evaluarea anuală a personalului didactic și didactic auxiliar, potrivit unui document publicat de inspectoratul școlar

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, evaluarea activităţii profesorilor se realizează anual, la nivelul fiecărei școli:

„Evaluarea activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar se realizează anual pentru întreaga activitate desfăşurată pe parcursul anului şcolar, la nivelul fiecărei unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar şi are două componente: autoevaluarea; evaluarea potrivit fişei postului şi a fişei de evaluare. Ministerul Educației aprobă metodologia specifică.”

Elevii au dreptul de a dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, conform Statutului Elevului, document publicat în Monitorul Oficial în august 2024.

Statutul elevului prevede, la articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.

Art. 168 (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că încadrarea și menținerea într-o funcție didactică sunt condiționate de prezentarea unui certificat medical. Certificatul medical eliberat de medicul specializat de medicina muncii, care atestă că este apt pentru prestarea activității.

Citește și:
Este anormal să ai peste 99% dintre profesori cu calificativul „foarte bine” când școala produce peste 40% analfabetism funcțional, spune Daniel David: Este o combinație de lipsă de rigoare în evaluare, lipsă de proceduri clare. Calificativele îi și ajută în tot felul de alte proceduri pe care tot noi le-am creat în sistem
Este extrem de greu să depunctezi un profesor, pe baza fișei actuale de evaluare, spune directorul Viforel Dorobanțu: N-am dat chiar tuturor calificativul foarte bine
Ministrul Educației: Peste 99% din profesori au calificativul „foarte bine”. Vi se pare normal?
Inspecții an școlar 2025-2026. Verificarea evaluării anuale a profesorilor – unul dintre aspectele vizate de Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raport al Ministerului Educației, despre PISA 2018: Rezultatele elevilor români sunt aproape de cele din Moldova, Muntenegru, Bulgaria și Emiratele Arabe Unite / În top PISA 2018 sunt China, Estonia și Finlanda

„Rezultatele elevilor români se plasează aproape de cele ale elevilor din Moldova, Muntenegru, Bulgaria și Emiratele Arabe Unite”, anunță Ministerul român al Educației, după ce OECD a publicat astăzi Rezultatele…
Vezi articolul

Profesorul Sorin Spineanu-Dobrotă, acuzat de viol și agresiune sexuală față de elevi, a fost suspendat de Ministerul Educației până pe 22 septembrie din funcția de șef al serviciului de examene și concursuri

Profesorul Sorin Spineanu-Dobrotă de la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București, acuzat de viol asupra elevilor, a fost suspendat de Ministerul Educației din funcția de șef-serviciu la Centrul Național de…
Vezi articolul

Examenul de admitere în clasa a V-a este menținut de ministrul Daniel David / În urmă cu patru luni, oficialul se declara împotriva unei „focalizări prea timpurii pe anumite domenii” și pe împingerea copiilor „prea devreme” în industria meditațiilor

Examenul de admitere în clasa a V-a este menținut de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care susține că această testare la colegiile naționale care nu au clasele P-IV, pentru…
Vezi articolul