ANALIZĂ Peste 36% din lecțiile de la Teleșcoala, pentru elevii de clasa a XII-a, nu sunt în programa pentru Bacalaureat 2020

7.590 de vizualizări
Foto: tvr.ro
17 lecții televizate în emisiunea Teleșcoala pentru Bacalaureat 2020 din cele 47 difuzate până acum, de la începutul acestui proiect, nu sunt valabile pentru această sesiune de examen, potrivit programei publicate de ministerul Educației. Asta arată o analiză Edupedu.ro care a comparat temele propuse de profesorii participanți voluntari la acest proiect, cu documentele oficiale aprobate săptămâna trecută de către ministerul Educației.

Cele mai multe lecții de la Teleșcoala care nu se regăsesc în programa pentru BAC 2020 sunt la matematică, limba și literatura română, istorie, biologie și geografie.

Reamintim că proiectul Teleșcoala a fost lansat pe 16 martie, la 5 zile după închiderea școlilor, iar în comunicatul oficial scria că „Teleşcoala” este o emisiune produsă integral de Televiziunea Română, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării care furnizează tematica, ordinea lecţiilor şi profesorii care vor susţine cursurile.”

Analiza Edupedu.ro arată că peste 36% din lecțiile difuzate până acum pentru elevii de clasa a XII-a, în perioada 16 martie-16 aprilie, nu au tratat teme din programa pentru examenul de Bacalaureat de anul acesta, BAC 2020.

Situația creată de minister, cel care nu a anunțat de la bun început care sunt temele de examen, precum și faptul că profesorii ar fi trebuit să facă recapitularea temelor și nu predarea unor lecții noi, lucru aflat din scrisoarea ministrului de pe 30 martie, a dus la risipa de resurse din atât din partea profesorilor, cât și a Televiziunii Române.

Ba mai mult, unul dintre profesorii care au participat la Teleșcoală a fost chiar Silvia Mușetoiu, profesor de matematică la Colegiul Ghoerghe Șincai din București și consiliera ministrului Educației, Monica Anisie. Niciuna dintre lecțiile predate de aceasta nu fac parte din materia pe care elevii de clasa a XII-a trebuie să o pregătească pentru examenul național de Bacalaureat 2020.

Din cele 47 de lecții și recapitulări (teme) de până acum, 17 nu apar în programa de Bacalaureat 2020, potrivit noilor programe pentru Bac 2020.

Redăm lista lecțiilor difuzate la Teleșcoala pentru elevii de clasa a XII-a, pentru pregătirea examenului de Bacalaureat 2020

  • Luni, 16 martie
    • Limba și literatura română – profesoara Iulia Pop a prezentat elevilor de clasa a XII-a tema: „Iona” de Marin Sorescu – nu este în programa de Bac 2020
    • Matematică – profesorul Alexandru Constantinescu a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Polinoame. Relațiile lui Viète” – nu este în programa de Bac 2020
  • Marți, 17 martie
    • Biologie – profesorul Otilia Lazăr le-a expus elevilor de clasa a XII-a: „Ecologia umană” – nu este în programa de Bac 2020
    • profesoara de limba și literatura română Iulia Pop le-a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Arta poetică – În dulcele stil clasic – Nichita Stănescu” – nu este în programa de Bac 2020
  • Miercuri, 18 martie
    • Profesorul de matematică Gabriel Vrânceanu le-a propus elevilor de clasa a XII-a: „Aplicaţii ale relaţiilor lui Viète” – nu este în programa de Bac 2020
    • Profesorul de istorie Mihai Manea a propus elevilor de clasa a XII-a: „România postbelică: regimul stalinist și național-comunist; disidenţa anticomunistă; construcția democrației postdecembriste” – nu este în programa de Bac 2020
  • Joi, 19 martie
    • Istorie – profesorul Mihai Manea le-a expus elevilor de clasa a XII-a lecția: „România în perioada Războiului Rece” – nu este în programa de Bac 2020
    • Geografie – profesoara Cristina Popescu a prezentat elevilor de clasa a XII-a: „Statele Uniunii Europene” – nu este în programa de Bac 2020
  • Vineri, 20 martie
    • Limba Engleză – prof. Ileana Leca le-a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Travelling (reading, informal letter), Human rights (speaking, essay writing)”.
    • Logica – prof. Laura Nicoleta Creţu le-a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Termeni şi raporturi între termeni. Propoziţii categorice. Raport între propoziţii categorice” – este în programa de Bac 2020
  • Luni, 23 martie
    • profesorul de matematică Ovidiu Şuntea le-a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Metoda de integrare prin părţi” – este în programa de Bac 2020
    • Fizică – prof. Ioana Stoica a prezentat elevilor de clasa a XII-a tema: „Noţiuni de mecanică” – este în programa de Bac 2020
  • Marți, 24 martie
    • profesorul de geografie, Silvia Lazăr, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Statele Uniunii Europene” – nu este în programa de Bac 2020
    • prof. de limba și literatura română Ciprian Nistor a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „MOROMEȚII” de Marin Preda – romanul postbelic – nu este în programa de Bac 2020
  • Miercuri, 25 martie
    • prof. de chimie Iuliana Costeniuc a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Reacții acido-bazice” – este în programa de Bac 2020
  • Joi, 26 martie
    • profesoara de sociologie, Anca Bucheru, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Specificul cunoașterii sociologice. Metode, tehnici, procedee, instrumente ale investigației sociologice” – este în programa de Bac 2020
    • Istorie – profesoara Mirela Popescu a prezentat elevilor de clasa a XII-a recapitularea cu subiectele: „România și concertul european. De la Criza Orientală la marile alianțe ale secolului al XX-lea” – este în programa de Bac 2020
  • Vineri, 27 martie
    • profesorul de matematică, Ovidiu Şontea, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Metoda de integrare prin schimbare de variabilă” – este în programa de Bac 2020
    • profesorul Ciprian Nistor a prezentat elevilor de clasa a XII-a tema: construcția personajului în romanul postbelic „Moromeții”, de Marin Preda – nu este în programa de Bac 2020
  • Luni, 30 martie
    • profesoara de matematică, Silvia Mușetoiu, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Rădăcini ale polinoamelor cu coeficienți complecși. Rădăcini ale polinoamelor cu coeficienți reali” – nu este în programa de Bac 2020
    • Profesora de Limba Română Laura Ierulescu le-a expus elevilor de clasa a XII-a lecția cu tema: “Textul de tip argumentativ” – este în programa de Bac 2020
  • Marți, 31 martie
    • profesoara de istorie, Iuliana Căplescu, a propus elevilor de clasa a XII-a „Spațiul românesc între diplomație și conflict în Evul Mediu și începutul modernității ” – este în programa de Bac 2020
    • Limba română – prof. Laura Ierulescu le-a propus elevilor de clasa a XII-a recapitularea cu tema: „Metode de facilitare a înțelegerii textului literar și nonliterar” – este în programa de Bac 2020
  • Miercuri, 1 aprilie
    • profesorul de fizică, Sorin Trocaru, a propus elevilor de clasa a XII-a recapitularea cu tema: „Elemente de termodinamică” – este în programa de Bac 2020
    • Matematică: prof. Silvia Mușetoiu le-a propus elevilor de clasa a XII-a: „Rădăcini ale polinoamelor cu coeficienți raţionali. Rădăcini ale polinoamelor cu coeficienți întregi” – nu este în programa de Bac 2020
  • Joi, 2 aprilie
    • profesoara de biologie, Denisa Marina Dumitru, a propus elevilor de clasa a XII-a: „Varietatea vieții, clasificarea organismelor vii, reprezentanți” – este în programa de Bac 2020
    • profesoara de limba și literatura română, Mihaela Trifu a propus elevilor de clasa a XII-a recapitularea cu tema: „Curente literare. Motivarea apartenenței unui text la romantism” – este în programa de Bac 2020
  • Vineri, 3 aprilie
    • profesorul de economie, Sorin Spineanu Dobrotă,  a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Consumatorul și comportamentul său rațional” – este în programa de Bac 2020
    • profesoara de chimie, Iuliana Costeniuc, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Autoionizarea apei. Produsul ionic al apei. PH-ul. Amfoliți acido-bazici” – este în programa de Bac 2020
  • Luni, 6 aprilie
    • profesoara de limba română, Mihaela Trifu, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Curente literare, motivarea apartenenței unui text la simbolism” – este în programa de Bac 2020
    • profesorul de matematică, Cristian Alexandrescu, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Aplicații ale integralei definite: calcul de arii și volume” – este în programa de Bac 2020
  • Marți, 7 aprilie
    • profesoara de geografie, Milca Ianculovici, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Statele UE: Spania şi Portugalia” – nu este în programa de Bac 2020
    • profesorul de istorie, Mihai Manea, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Războiul Rece” – nu este în programa de Bac 2020
  • Miercuri, 8 aprilie
    • profesoara de engleză, Ileana Leca, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Speaking practice / Letter writing”.
    • profesoara de psihologie, Florica Dumitrescu, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Procese cognitive senzoriale: caracterizare generală. Procese cognitive superioare: gândirea” – este în programa de Bac 2020
  • Joi, 9 aprilie
    • profesoara de limba română, Iulia Pop, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Textul dramatic: model subiectul II” – este în programa de Bac 2020
    • profesoara de informatică, Livia Țoca, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Tablouri bidimensionale” – nu este în programa de Bac 2020
  • Vineri, 10 aprilie
    • profesoara de informatică, Livia Țoca, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Divizibilitate” – este în programa de Bac 2020
    • profesoara de limba franceză, Antoaneta Buștiuc, a propus elevilor de clasa a XII-a cu tema: „Structura și conținutul examenului de competențe lingvistice la limba franceză (exemplificări concrete)”.
  • Luni, 13 aprilie
    • profesoara de  biologie, Otilia Lazăr, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Acizii nucleici ” – este în programa de Bac 2020
    • profesorul de fizică, Sorin Trocaru, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Elemente de termodinamică -aplicații” – este în programa de Bac 2020
  • Marți, 14 aprilie
    • profesorul de matematică, Cristian Alexandrescu, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Inegalități integrale” – este în programa de Bac 2020
    • profesoara de chimie, Iuliana Costeniuc, a propus elevilor de clasa a XII-a recapitularea cu tema: „Hidrocarburi” – este în programa de Bac 2020
  • Miercuri, 15 aprilie
    • profesoara de istorie, Mirela Popescu, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „România şi marile alianţe ale secolului XX” – nu este în programa de Bac 2020
    • profesoara de limba română, Cecilia Barbu, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Particularități ale romanului subiectiv: – Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război -, de Camil Petrescu” – este în programa de Bac 2020
  • Joi, 16 aprilie
    • profesoara de filosofie, Adriana Sora, a propus elevilor de clasa a XII-a tema: „Filosofie şi viaţă. Omul” – este în programa de Bac 2020
    • profesoara de limba română, Ramona Lazariuc, a propus elevilor de clasa a XII-a recapitularea cu tema: „Ion – particularități de construcție a textului” – este în programa de Bac 2020

Emisiunea Teleșcoala s-a reluat miercuri dimineață, după Vacanța de Paște, iar aici poate fi văzut orarul transmisiilor.


5 comments
  1. Foarte interesant articolul, vad foarte multe numere, deci pare ca dumneavoastra ati facut ceva mai multa matematica decat programa actualizata.
    Pe de alta parte, imi pare rau sa vad spun, dar la disciplina matematica, ce spuneti dvs. ca sunt “scoase din programa” sunt niste relatii care ajuta la rezolvarea mult mai rapida a problemelor cu polinoame (luati relatiile lui viete de exemplu, unde se pot folosi cu usurinta pentru verificarea rezultatului). Sa nu mai zic de faptul ca majoritatea celor care vor avea matematici in primii ani de facultate (o mare parte din studenti), vor da cu siguranta de astfel de probleme, si credeti-ma ca la facultate nu exista scuze de tipul “nu am facut in liceu”.
    Nu o sa mai continui discutia si cu informatica…

  2. Stimate pseudojurnalist, înainte de a aplica o judecată de tip „pat procustian”, cu ce „este”, respectiv ce „nu este” în programa de Bacalaureat, pentru că nu suntem la jocurile de „alba-neagra”, ar fi bine să cauți măcar să citești aceste documente, că de înțeles – m-am convins – nu ai cum să le înțelegi. Foarte pe scurt, îți reamintesc faptul că proiectul TeleȘcoala a demarat la o săptămână după decizia de suspendare a cursurilor, cu un scop: să acopere partea de materie care nu se mai putea preda efectiv la acea dată, materie care ÎNCĂ FĂCEA parte din programa clasei a XII-a și din cea de Bacalaureat. Ordinul de ministru care a redus conținuturile (3 autori canonici postbelici în cazul Lb. și lit. române) a fost semnat ulterior. Evident, sunt multe de spus, dar o logică mai aplicată n-ar strica pe viitor.

    1. Perfect adevărat, același lucru l-am remarcat și eu și mă deranjează foarte tare că știrea aceasta se viralizează, fără să se ia în considerare momentul difuzării lecțiilor. Oricum, nu cred că liceenilor le strică să discutăm și aceste subiecte. Numai oamenii cu o gândire îngustă cred că pregătirea pentru Bacalaureat și pentru viață se rezumă la niște conținuturi anume.

  3. Poate ar trebui să menționați sa că programul teleșcoală a început înainte să se scoată toată materia de semestrul 2 din examenul de bacalaureat, de exemplu polinoamele și Iona, la momentul difuzări inca erau materie de bacalaureat.

  4. Cum adica in programa este si Criza Orientala si Spatiul romanesc intre diplomatie si conflict? Nu apar aceste capitole in programa nou publicata… Bataie de joc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Laurențiu Baranga

Laurențiu Baranga a recunoscut în fața procurorilor că și-a falsificat diploma de BAC și le cere “iertare instituţiilor cărora le-a creat un prejudiciu de imagine”: “a existat un moment în viața mea când am avut un moment de scăpare”

Laurențiu Baranga, fostul șef al Oficiului de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, a recunoscut în fața procurorilor că și-a falsificat diploma de bacalaureat, potrivit încheierii de ședință a Judecătoriei…
Vezi articolul

Sebastian Țoc, profesor și cercetător, propune „renunțarea la ierarhizarea elevilor la liceu și școala profesională în funcție de examene cu miză mare, fiind preferabil un mix de criterii”, printre alte măsuri care ar duce la școli mai incluzive

Modalitatea de organizare a sistemului de învățământ din România tinde să încurajeze ierarhizarea școlilor și, adesea, segregarea pe criterii economice, etnice sau de rezidență, bazându-se pe ierarhii puternice și pe…
Vezi articolul

Cum a găsit Guvernul încă 700 de milioane de lei pentru salariile din Educație, după al treilea miting major de protest, în București, deși premierul și toți miniștrii implicați în negocieri mințeau public populația și profesorii spunând că nu sunt bani / Declarațiile integrale de la briefingul de presă cu Ligia Deca

Guvernul a mai găsit circa 700 de milioane de lei pentru a crește salariile cadrelor didactice și cadrelor didactice auxiliare, de la 1 iunie, cu câteva procente, conform declarațiilor făcute…
Vezi articolul

Evaluările naționale – singura măsură-cheie aplicată de România pentru a reduce numărul de elevi cu rezultate slabe la Matematică și Științe, dar și aceasta e folosită fără efect / Experiența europeană arată că optim ar fi să combine cel puțin două dintr-un total trei măsuri-cheie de politică educațională – raport Eurydice

România folosește sistematic doar una dintr-o serie de trei măsuri-cheie de politică educațională pentru combaterea rezultatelor slabe la matematică și științe, anume testarea națională, iar pe aceea o folosește fără…
Vezi articolul