Anul trecut a fost anul cu cel mai mare număr de studenți înscriși în primul an de licență, la facultățile din România, din ultimii 10 ani, în creștere cu peste 38% față de 2014

4.662 de vizualizări
ANOSR
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Peste 133.500 de studenți s-au înscris în anul universitar 2023-2024 în cadrul ciclurilor de studii de licență ale universităților din România, potrivit datelor din partea Platformei Naționale de Colectare a Datelor Statistice pentru Învățământul Superior (ANS). Este cel mai mare număr de studenți înscriși în învățământul superior din ultimii 10 ani, înregistrându-se o creștere de peste 38% față de anul 2014.

Datele ANS au fost trimise de reprezentanții Departamentului pentru Relația cu Parlamentul din cadrul Secretariatul General al Guvernului, la solicitarea lui Marius-Andrei Miftode, membru al Camerei Deputaților.

În anul universitar 2023-2024 a fost înregistrat un număr de 133.504 studenți înmatriculați în primul an de licență – cu 6.655 mai mulți decât în anul anterior și cu 9.068 mai mulți decât în anul 2021-2022.

În anul 2014, numărul studenților înscriși în primul an de facultate era de 96.578. Astfel, se înregistrează o creștere de 38,23% în rândul tinerilor care au ales să urmeze o facultate, în ultimii 10 ani.

În ceea ce privește studenții care s-au înscris la studiile de masterat și doctorat, numărul acestora nu a crescut atât de mult comparativ cu anul 2014. Ba chiar a scăzut în ultimii 5 ani, după cum urmează:

  • 2.891 de studenți s-au înscris anul trecut la programe de masterat cu durată de un an, spre deosebire de anul 2019-2020, când se înscriseseră 3.265 studenți;
  • 878 de studenți s-au înscris anul trecut la programe de masterat cu durată de un și jumătate, în comparație cu anul 2019-2020, când se înscriseseră 1.689;
  • 54.539 de studenți s-au înscris anul trecut la programe de masterat cu durată de 2 ani, în comparație cu anul 2019-2020, când se înscriseseră 55.992;
  • 431 de studenți s-au înscris anul trecut la masteratul didactic, spre deosebire de anul 2021-2022 – an în care acesta a fost introdus în 8 instituții de învățământ superior – când s-au înscris 278 de studenți.
  • 4.778 de studenți s-au înscris anul trecut la programe de doctorat – mai puțini decât în anul 2019-2020, când se înscriseseră 5.2018.

Reamintim că masteratul didactic cu durată de un an, un an și jumătate sau 2 ani ar urma să devină obligatoriu din anul 2027 pentru ca studenții să poată preda la gimnaziu și liceu – vezi aici condițiile impuse prin Legea Învățământului Preuniversitar pentru ocuparea posturilor de profesori în învățământul gimnazial, liceal și terțiar nonuniversitar.

Trebuie precizat că și numărul instituțiilor de învățământ superior a crescut în ultimii 10 ani, în special în ceea ce privește instituțiile care oferă programe de licență și care au ajuns de la 47, în 2014-2015, la 80 anul trecut.

Cât despre universitățile care oferă programe de masterat cu durată de 2 ani, numărul lor a ajuns de la 46, acum 10 ani, la 79 în anul 2023-2024.

Deși statisticile sunt pozitive, trebuie precizat că rata abandonului universitar din România este una crescută. Pentru studenții înmatriculați în anul 2015 în învățământul superior, rata de abandon a fost de 47.96% la licență, 42% la master și 70% la doctorat, conform datelor din studiul UEFISCDI, după cum a scris Edupedu.ro.

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. iti dai seama cati oameni care nu au ce cauta la facultati sunt acum pe bancile lor? mama ei de viata. Reducerea numarului lor ar trebui sa fie prioritatea numarul 1 pentru a debloca activitatea didactica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andreea Moldovan, Ministerul Sănătății: Pragurile de 15, respectiv 17 elevi la clasă, în anii terminali, “vin de la Ministerul Educației” / Limita de 50% este cea care contează / Școlile unde mai mulți elevi vor prezență fizică pot cere “derogare de la DSP”

Pragurile de 15, respectiv 17 elevi per clasă, în ani terminali, care pot veni la școală în sistemul hibrid sunt propuse de Ministerul Educației, a spus duminică, la Digi 24,…
Vezi articolul

Admitere liceu 2021. Cum alegem profilul potrivit? Psiholog școlar: Există mai multe prejudecăți care-i determina pe părinți să ignore realitatea. Costurile unei alegeri greșite sunt multiple: scăderea stimei de sine, frustrare, atacuri de panică, depresie, conflicte în familie, sacrificii, bani pe meditații

Săptămâna aceasta, vineri, 16 iulie, este prima zi când absolvenții claselor a VIII-a și părinții lor pot completa fișa cu opțiuni pentru licee în funcție pentru repartizarea computerizată care va…
Vezi articolul

SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior

Introducerea dublei specializări la licență pentru cadrele didactice și acordarea unor burse de studiu egale cu salariul net al unui profesor debutant pentru studenții care frecventează cursurile licenței didactice sau…
Vezi articolul