Apel public pentru adaptarea școlii la AI, lansat de trei organizații / Documentul este deschis semnării publice și susținut deja de directori de companii, școli și ONG-uri

1.461 de vizualizări
Foto: ID 364020852 | Ai © Can Tuna Ozturk | Dreamstime.com
Un manifest public dedicat integrării Inteligenței Artificiale în școala românească a fost lansat săpătmâna aceasta. Potrivit autorilor, demersul a fost stabilit în urma Conferinței „Educația în era Inteligenței Artificiale” care a avut loc la Parlament în urmă cu o săptămână și este inițiat de trei organizații active în domeniul educației digitale: Asociația E-Civis/RoboHub, EduApps și APED – Asociația pentru Educație Deschisă.

Manifestul este publicat online și este deschis semnării de către profesori, directori, organizații, experți, companii din tehnologie și instituții. Lista semnatarilor este actualizată în timp real într-un registru public care poate fi accesat aici. Potrivit datelor disponibile la momentul redactării articolului, printre semnatari se regăsesc Bianca Munteanu (CEO, Transilvania IT), Irinuca Văduva (General Manager, ICDL România), Ciprian Necula (președinte executiv, Roma Education Fund), Cosmin Mălureanu (CEO, Ascendia), Alexandru Holicov (CEO, Adservio), Florian Alin Butoi (director, Școala Gimnazială „Tudor Vladimirescu” din Călărași), Marcel Ionescu (Asociația pentru Agricultura de Precizie), Răzvan Bologa (CEO, Nextlab.tech).

Inițiatorii afirmă că manifestul vine într-un moment în care integrarea AI în educație nu mai poate fi amânată. Documentul notează că elevii folosesc deja tehnologiile bazate pe AI zilnic, în timp ce profesorii și sistemul educațional încearcă să se adapteze unei schimbări accelerate. Manifestul avertizează asupra riscului ca România să rateze o oportunitate majoră de reformă dacă nu acționează coordonat.

Printre principiile-cheie se numără ideea că educația și inteligența artificială formează un ecosistem integrat și că profesorii trebuie sprijiniți, nu împovărați, prin programe de formare relevante, axate pe literație AI, gândire critică și design pedagogic. Documentul insistă ca AI să fie folosită pentru reducerea birocrației, prin automatizarea sarcinilor administrative și a raportărilor pentru profesori și personalul școlilor.

Manifestul solicită, de asemenea, elaborarea unui Cadru Pedagogic Național pentru utilizarea AI în activități didactice, precum și o Strategie Națională pentru AI în educație, axată pe competențele digitale ale profesorilor, infrastructură, etica datelor elevilor și reducerea decalajelor urban–rural.

O temă recurentă este accesul echitabil la tehnologie pentru toate școlile, inclusiv utilizarea efectivă a echipamentelor achiziționate prin PNRR și a platformelor digitale disponibile. Documentul subliniază și nevoia dezvoltării gândirii critice, în contextul riscurilor generate de AI – de la manipulare și bias, la dezinformare.

Semnatarii își asumă să promoveze utilizarea responsabilă a AI, să sprijine formarea profesorilor și să contribuie la construirea unei strategii naționale coerente.

Principiile „Manifestului pentru Educația în Era Inteligenței Artificiale”:

1 Educația și inteligența artificială nu sunt domenii separate.

Ele formează un ecosistem unic, în care tehnologia trebuie integrată în toate etapele parcursului educațional — de la preșcolar la universitar și învățare pe tot parcursul vieții.

2 Profesorii trebuie sprijiniți, nu împovărați.

Formarea continuă în AI este o necesitate națională, dar această formare trebuie să fie practică, relevantă. Nu doar traininguri tehnice despre cum se folosesc instrumentele AI, ci literație critică AI + design pedagogic + evaluare în contextul AI. Nu mai cerem cursuri obligatorii care adaugă birocrație, ci programe care eliberează profesorul pentru munca sa esențială: educația.

3 AI trebuie folosită pentru a reduce birocrația, nu pentru a o amplifica.

Orice intervenție legislativă sau program nou trebuie să aibă ca scop simplificarea administrativă, prin folosirea AI în generarea de rapoarte, feedback, evaluare și planificare. Având în vedere obiectivul declarat al Ministerului Educației privind reducerea birocrației, considerăm că trebuie susținut accesul cadrelor didactice la instrumente AI folosite în acest scop.

4 Este nevoie de un Cadru Pedagogic național privind utilizarea AI în scopuri didactice.

Elaborarea unor principii clare de integrare a AI în didactică; nu „ce instrumente folosim”, ci „ce învățare facilitează AI și cum evaluăm acest lucru”; un document de orientare metodologică pentru toate nivelurile sistemului, cu accent pe respectarea principiilor de dezvoltarea armonioasă cognitivă, socială și emoțională a copiilor/tinerilor.

5 Educația în era AI este o responsabilitate comună.

Școala, familia, universitățile, cercetarea, ONG-urile, companii din tehnologie, furnizori de soluții de AI, autoritățile locale, ministerele și Parlamentul trebuie să acționeze împreună. Nici o instituție nu poate construi singură schimbarea.

6 Introducerea AI în curriculum nu mai poate fi amânată.

Elevii folosesc deja AI — sistemul trebuie să recunoască realitatea și să construiască competențe adecvate. Asta nu înseamnă o disciplină nouă de studiu, ci o abordarea integrată a competențelor de gândire critică, etică, filtrarea informației, utilizare responsabilă, înțelegerea riscurilor și valorificarea oportunităților.

7 AI nu va înlocui profesorii.

Educația este un act profund uman. Rolul profesorului trebuie întărit, nu diminuat: ghid, mentor, garant al eticii, constructor de sens. Tehnologia este un instrument, nu un substitut.

8 România are nevoie de o Strategie Națională pentru AI în educație.

Un cadru coerent pentru: competențele digitale și AI ale profesorilor, folosirea etică a datelor elevilor, infrastructură sustenabilă, scenarii pedagogice pentru utilizarea AI, creșterea echității și reducerea decalajelor urban–rural.

9 Fiecare școală are dreptul la acces echitabil la tehnologie.

Infrastructura PNRR, laboratoarele Smart, platformele digitale și resursele AI trebuie folosite, nu lăsate să expire. Trebuie încurajată și monitorizată utilizarea tehnologiei deja achiziționate și a platformelor gratuite ce includ AI, deja existente în școli.

10 AI trebuie să fie o fereastră de oportunitate pentru România.

Nu repetăm greșelile trecutului — tehnologia nu trebuie să ne găsească nepregătiți. Avem resurse, inițiative, exemple de bună practică. Trebuie doar conectate și coordonate.

11 Educația trebuie să formeze nu doar specialiști, ci cetățeni responsabili.

Într-o lume în care AI poate genera manipulare, bias, fake news și presiuni informaționale, formarea gândirii critice devine o prioritate națională”.

Foto: ID 364020852 | Ai © Can Tuna Ozturk | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Vorbesc despre AI toti cei care nu au habar ce este in fapt Ai-ul !
    Utilizarea acestui instrument este furt , nu are nici o legatura cu inovatia , dezvoltarea, gandirea critica etc .
    Este pur si simplu furt de la cei care au scris in internet public sau nu , si care chiar s-au documentat si au muncit pentru cunostintele pe care le au !
    Sa promovezi un astfel de instrument este echivalent cu a promova infracțiuni!

  2. Vorbe goale până se semnează contractele și intră profitul.

    Concret…
    Care sunt limitele ?
    Ce instrumente vor sa folosească și in ce contexte ?
    Ce sursă (americană, europeană -Mistral sau chinezeasca -Deep Seek)
    Cine va plăti?
    Cine va asigura echipamentele conexe?
    Cine va asigura instruirea?

    Pare încă un tun de fapt care beneficiază de sprijin politic indirect.

    Una din asociațiile enumerate deja obligă profesorii în județe prin inspectorate sa participe la Webinarii cu titlul :
    Utilizarea strategiilor educaționale moderne și a instrumentelor bazate pe inteligență artificială, susținut de Ana Maria Stancu, President E-Civis

    Davide, e combinația ta cu Open AI?
    Comision inclus?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Starea de bine digitală a copiilor depinde de cât sprijin primesc din partea familiei și a societății ca să navigheze în siguranță în mediul online – arată raportul OECD „Viața copiilor în era digitală” / Competențele digitale formate în școală pot proteja elevii de riscurile asociate mediului digital

Starea de bine digitală a copiilor depinde de modul în care familia, școala și societatea reușesc să îi sprijine să navigheze în lumea virtuală, arată raportul OECD „Viața copiilor în…
Vezi articolul

Guvernul Ciolacu vrea să limiteze transportul cu reducere pentru studenți cu trenul doar la ruta domiciliu-facultate, iar reducerile la autobuz și metrou să fie doar pentru orașul în care învață studentul – proiect

Proiectul de Ordonanță de Urgență (OUG) „trenuleț” cu măsuri fiscal-bugetare propus pentru anul 2025 introduce restricții privind facilitățile de transport pentru studenți. Propunerile din proiectul publicat duminică la prânz de…
Vezi articolul

Lucian Bode, reacție la decizia Comisiei de Etică a Universității Babeș Bolyai: „Demersul încalcă flagrant decizia Curții Constituționale / Atacuri concertate ale USR și sateliților săi / Regret că UBB s-a grăbit să dea curs presiunilor”

Ministrul de Interne, Lucian Bode, a reacționat printr-un mesaj publicat pe Facebook, după ce Comisia de Etică a UBB i-a cerut să-și corecteze teza de doctorat din cauză că este…
Vezi articolul