Aproximativ 600 persoane din Harghita și Covasna, care au abandonat școala au revenit la cursuri printr-un proiect european / Merg la școală părinți și copii din aceeași familie sau părinți, bunici și nepoți

839 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Un proiect al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Harghita finanțat din fonduri europene a readus la cursuri 602 persoane care abandonaseră școala sau nu terminaseră educația obligatorie, scrie Agerpres. Unii dintre ei sunt soț și soție, sau chiar membri ai aceleiași familii: părinte și copil sau părinte, bunic și nepot. Proiectul se numește “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele”, este cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 şi are o valoare de aproximativ 9,5 milioane de lei.
  • Perioada de implementare proiectului se încheie pe 31 decembrie 2023.

Obiectivul general al proiectului “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele” este creşterea ratei de reintegrare în sistemul de educaţie şi formare a copiilor şi tinerilor care au părăsit timpuriu şcoala şi adulţilor care nu şi-au finalizat educaţia obligatorie din judeţele Harghita şi Covasna, în cadrul unor programe de tip “A doua şansă”, spune, pentru Agerpres, inspectorul şcolar general adjunct al ISJ Harghita, Cristinel Glodeanu.

Cursurile se desfăşoară în 19 şcoli din cele două judeţe, atât din mediul rural cât şi din mediul urban, alese în funcţie de rata abandonului şcolar înregistrat.

Elevii din grupul ţintă au fost identificaţi şi selectaţi de către specialiştii din echipa de proiect, în colaborare cu cadrele didactice din şcoli, cu reprezentanţii autorităţilor locale şi, acolo unde a fost cazul, şi cu liderii comunităţilor de romi.

“Au fost selectaţi şi şcolarizaţi 271 de elevi din judeţul Harghita şi 327 din judeţul Covasna, din totalul de 602 asumaţi în proiect. Dintre aceştia, până acum, 61 din judeţul Harghita şi 68 din judeţul Covasna au finalizat programul ‘A doua şansă’ şi au obţinut o diplomă de absolvire”, a arătat inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu, managerul proiectului.

La cursuri au revenit și persoane care abia au învăţat să scrie şi să citească.

Pentru a fi motivaţi să participe la activităţi şi să nu abandoneze proiectul, cursanţii au primit obiecte de îmbrăcăminte, produse de igienă personală, rechizite, dar şi bani, pentru fiecare nivel absolvit.

321 de cursanți au primit subvenţia de 500 lei pentru un nivel de şcolarizare absolvit.

La începutul proiectului au fost pregătite 526 de cadre didactice pentru a preda la programele de tip “A doua şansă”, care să fie de calitate şi adaptate nevoilor participanţilor.

De asemenea, au fost dotate unităţile de învăţământ incluse în proiect şi partenerii de implementare cu echipamente performante interactive de prezentare, laptopuri, aparate foto, mobilier sau materiale sportive şi auxiliare necesare, conform sursei citate.

La cursuri au revenit generații diferite de elevi-copii cu părinți sau bunici cu nepoți

“Cei incluşi în proiect au renunţat la şcoală din mai multe motive. Pot fi motive financiare, pot fi motive privind migrarea în altă localitate pentru a putea să muncească cu ziua, ca să îşi câştige existenţa. De asemenea, mai ales la populaţia romă, sunt situaţii în care s-au căsătorit şi au făcut copii şi au abandonat şcoala. E o cazuistică destul de complexă, dar ceea ce este foarte important este că ei au dorit să revină înapoi pe băncile şcolii, pentru a-şi completa studiile”, a declarat inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu pentru Agerpres.

În peste jumătate din şcolile incluse în proiect merg la şcoală părinţi şi copii, sau părinţi, bunici şi nepoţi,  fie toţi în cadrul proiectului, fie unii la programele “A doua şansă”, iar alţii la cursurile normale din cadrul unităţilor de învăţământ.

Datele puse la dispoziţie de ISJ Harghita arată că în 11 şcoli, din cele 19, se înregistrează astfel de cazuri. Spre exemplu, la o şcoală din municipiul Sfântu Gheorghe, mama, tata şi fiica merg la activităţile din cadrul proiectului, iar un bunic şi o bunică sunt incluşi în cursurile “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele”, în vreme ce nepotul merge la şcoală.

Există situaţii în care cupluri, soţ şi soţie, urmează cursurile împreună, dar sunt şi multe cazuri în care părinţii merg la activităţile din proiect, iar copiii lor sunt la şcoala care găzduieşte cursurile “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele”.

Beneficii pentru cursanți dar și pentru profesori

Pentru a fi atraşi către activităţile din proiect, cursanţii participă, pe lângă orele teoretice, la ateliere inovative, pe teme diverse, de la gătit, muzică sau pictură, până la realizarea de decoraţiuni şi promovarea tradiţiilor şi obiceiurilor, cum ar fi încondeierea ouălor de Paşti.

Cursanţii sunt antrenaţi şi în concursuri tematice, iar cei clasaţi pe primele locuri sunt răsplătiţi şi cu diverse sume, până acum 126 de persoane primind premii în bani. Şi cadrele didactice sunt recompensate, pentru bunele practici promovate, mai precizează inspectorul general școlar.

Totodată, în cadrul proiectului, participanţii au beneficiat şi de consiliere profesională, individuală sau de grup, iar în mai multe comunităţi defavorizate din cele două judeţe au avut loc şi campanii de informare despre importanţa continuării studiilor.

Una dintre cursantele proiectului este Szilvia, care a povestit, potrivit unei postări de pe Facebook, “că acest program este o oportunitate care apare o dată în viaţă pentru cei care nu au putut termina şcoala, dintr-un motiv sau altul”.

De asemenea, Melinda vine zilnic la cursuri, după ce i se termină programul de muncă şi, cu toate că este obosită, zâmbeşte mereu, fiind “foarte recunoscătoare că a primit şansa să înveţe tainele cititului şi scrisului în cadrul proiectului REAL”.

O altă cursantă, Violeta, îşi completează studiile gimnaziale, fiind conştientă de importanţa unei educaţii temeinice, fiica sa terminând liceul, anul trecut, ca şefă de promoţie, conform Agerpres.

Beneficiarul proiectului este ISJ Harghita, iar parteneri sunt ISJ Covasna şi Casa Corpului Didactic “Apaczai Csere Janos” din Miercurea-Ciuc, perioada de implementare finalizându-se la  31 decembrie 2023.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Programe de educație financiară pentru profesori, abordarea în școală a noțiunilor de educație financiară, „săptămâna educației financiare” în grădinițe și curs opțional pentru studenți – propuneri din Strategia Națională de Educație Financiară pusă din nou în dezbatere publică, la un an și jumătate de la prima încercare

Ministerul Educației a repus în dezbatere publică Strategia Națională de Educație Financiară 2023-2030, care cuprinde dezvoltarea unor programe de tipul „Săptămâna educației financiare” în grădinițe, includerea şi/sau dezvoltarea unor elemente…
Vezi articolul

Măsuri de sprijin pentru copiii din medii dezavantajate să fie introduse în legea Educației, solicită World Vision România / 85% dintre copiii familiilor cu educație slabă au lipsuri materiale – Eurostat

„Prin noua Lege a Învățământului, sprijinită de o finanțare adecvată, trebuie implementate prioritar măsuri de sprijin pentru copiii din mediile dezavantajate precum programe de tip școală după școală și ore…
Vezi articolul

Lipsa de reacție a deputaților în privința prescrierii plagiatului în tezele de doctorat și în ceea ce privește mandatele rectorilor – criticată de Alianța organizațiilor studențești: “Inacceptabil și rușinos față de standardele” universitare

Deputații au manifestat o lipsă de reacție față de posibilitatea prescrierii plagiatului în tezele de doctorat, într-un termen de un an, lucru “inacceptabil și rușinos” și totodată “au oferit posibilitatea…
Vezi articolul