Asociația cercetătorilor români “Ad Astra” cere ministrei Ligia Deca retragerea proiectului învățământului superior

4.830 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Retragerea proiectului învățământului superior, făcut public luni, 27 februarie, este cerută într-o scrisoare deschisă a asociației cercetătorilor români ”Ad Astra”, adresată ministrei Educației, Ligia Deca. În scrisoare, cercetătorii atrag atenția asupra mai multor discordanțe între legislația română și cea europeană și asupra mai multor incoerențe în ceea ce privește termenii folosiți din domeniile Cercetare și Cercetare-Dezvoltare, fapt cu ”efecte grave pentru contabilitatea şi statistica cercetării şi pentru aderarea la OCDE”.

”Deşi reprezintă un progres faţă de versiunea anterioară, în proiectul Legii învăţământului superior persistă o serie de probleme grave, inclusiv discordanţe fundamentale şi paralelisme cu legislaţia românească şi europeană a cercetării”, deschid cercetătorii în textul scrisorii, intitulată ”Proiectul de lege a învățământului superior nu este gata”.

Organizația mai notează că ”o analiză aprofundată a textului nu este posibilă în cele 10 zile de discuţie publică. Fiind o lege paralelă cu legislaţia cercetării din România, în ce priveşte activităţile de cercetare-dezvoltare, şi folosind definiţii diferite, contradicţiile şi incoerenţele se întâlnesc la tot pasul”, se arată în reacția cercetătorilor din asociația ”Ad Astra” de vineri, 3 martie, față de proiectul făcut public de ministra Educației, Ligia Deca, la începutul săptămânii.

Redăm mai jos comunicatul asociației de cercetători Ad Astra:

”Stimată doamnă ministru,

Deşi reprezintă un progres faţă de versiunea anterioară, în proiectul Legii învăţământului superior persistă o serie de probleme grave, inclusiv discordanţe fundamentale şi paralelisme cu legislaţia românească şi europeană a cercetării. Aceste divergenţe privesc, cel puţin:

(1) incoerenţa generală a utilizării termenului de `cercetare’ sau `cercetare-dezvoltare’ cu efecte grave pentru contabilitatea şi statistica cercetării şi pentru aderarea la OCDE;

(2) incoerenţa sistemului de coduri de etică şi integritate a cercetării, divergenţa cu Codul european de conduită pentru integritatea cercetării (ALLEA) în multe privinţe, inclusiv definiţia plagiatului;

(3) incoerenţa obligaţiilor universităţilor ca instituţii publice de cercetare cu prevederile legii cercetării (OG57/2002)

(4) contradicţiile între proiectul de lege, Statutul personalului de cercetare (L319/2004) şi Codul Muncii (L53/2003);

(5) grave confuzii privind regimul drepturilor intelectuale şi relaţia cu publicarea în regim deschis, inclusiv cu publicarea tezelor de doctorat;

O analiză aprofundată a textului nu este posibilă în cele 10 zile de discuţie publică. Fiind o lege paralelă cu legislaţia cercetării din România, în ce priveşte activităţile de cercetare-dezvoltare, şi folosind definiţii diferite, contradicţiile şi incoerenţele se întâlnesc la tot pasul.

Solicităm retragerea proiectului de lege şi adoptarea unei legi a învăţământului superior şi a cercetării, care să normeze cercetarea din universităţi şi din celelalte instituţii publice de cercetare în mod unitar, coerent cu legislaţia naţională şi europeană.

Cu deosebit respect,

Asociaţia Ad Astra”.

DOCUMENT Descarcă comunicatul Ad Astra din 3 martie 2023:
Citește și:
“România are decalaje importante față de marea majoritate a țărilor Uniunii Europene, în domeniul cercetării și inovării, din cauza subfinațării cronice din ultimele 3 decenii”, atrage atenția Asociația Ad Astra, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului cercetării și inovării, Ioan Boloș
Verificarea plagiatelor: Declarația privind originalitatea lucrărilor devine instrument-cheie, pentru CNATDCU, în procedurile administrative introduse prin proiectul noii legi a învățământului superior / Ce se întâmplă în prezent? Declarația privind originalitatea în cazul Bode-UBB / CNATDCU e păstrată ca structură subordonată unei direcții din Minister
Nicio măsură care să ducă la deblocarea analizei doctoratelor plagiate nu este propusă pentru 2023 de Ministerul Educației, în cel mai nou Raport privind starea învățământului superior / În noiembrie, când verificarea tezei ministrului Bode era blocată la CNATDCU, Ministerul promitea soluții


4 comments
  1. La ce-i servea psihologului de la UBB noua Lege, daca voia sa dea petrecere?

  2. De ce numai învățământ superior?Nici la învățământul preuniversitar lucrurile nu stau mai bine în proiect.

  3. Exista doua explicatii, poate trei? Una ar fi ca o lege scrisa de niste analfabeti cu IQ scazut, absolventi de Spiru cu doctorat, nu are cum sa fie perfecta.
    A doua este ca poate acest haos a fost creat intentionat. A treia, cea mai probabila, este si una si alta, impreuna, pentru un haos de proportii epice.

    Ah, si cand te gandesti ca psihologul principal de la UBB vroia sa dea o petrecere in cinstea noii legi :)). ntz ntz ntz

    Doamna doctor nu cred ca intelege ce spune Ad Astra si am dubii ca o sa schimbe ceva :)).

    Ad astra ineptias praemisit! (Spre stele cu Deca inainte)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Liceele cu rată de promovare zero la BAC nu vor putea să înființeze clase de a IX-a / Ministerul Educației și Cercetării propusese în mandatul Ligiei Deca ridicarea interdicției pentru aceste licee

Liceele unde nici un elev nu promovează BAC-ul nu vor putea în continuare să înființeze clase de a IX-a, potrivit ordinului de ministru privind metodologia de fundamentare a cifrei de…
Vezi articolul

OPINIE Schimbarea îngrijorător de frecventă a subiectelor de Bacalaureat, a punctajului, chiar a conținuturilor evaluate reflectă, de fapt, norul de ceață care acoperă învățământul românesc

Subiectele noi, cele din 2018 și cele anunțate deja pentru Bacalaureat 2019 sunt mai adaptate prezentului, față de subiectele date la Bacalaureat în trecut, a declarat pentru Edupedu.ro Carmen Borza,…
Vezi articolul

OFICIAL Medicii rezidenți absolvenți de medicină, farmacie sau medicină dentară pot da examenul de specialist în orice centru universitar în care au făcut stagiu de bază cel puțin 6 luni

Medicii rezidenți care finalizează pregătirea în specialitățile medicină, medicină dentară sau farmacie pot susține examenul de obținere a titlului de specialist într-un alt centru universitar decât cel de bază, dacă…
Vezi articolul