Asociația cercetătorilor români “Ad Astra” cere ministrei Ligia Deca retragerea proiectului învățământului superior

4.818 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Retragerea proiectului învățământului superior, făcut public luni, 27 februarie, este cerută într-o scrisoare deschisă a asociației cercetătorilor români ”Ad Astra”, adresată ministrei Educației, Ligia Deca. În scrisoare, cercetătorii atrag atenția asupra mai multor discordanțe între legislația română și cea europeană și asupra mai multor incoerențe în ceea ce privește termenii folosiți din domeniile Cercetare și Cercetare-Dezvoltare, fapt cu ”efecte grave pentru contabilitatea şi statistica cercetării şi pentru aderarea la OCDE”.

”Deşi reprezintă un progres faţă de versiunea anterioară, în proiectul Legii învăţământului superior persistă o serie de probleme grave, inclusiv discordanţe fundamentale şi paralelisme cu legislaţia românească şi europeană a cercetării”, deschid cercetătorii în textul scrisorii, intitulată ”Proiectul de lege a învățământului superior nu este gata”.

Organizația mai notează că ”o analiză aprofundată a textului nu este posibilă în cele 10 zile de discuţie publică. Fiind o lege paralelă cu legislaţia cercetării din România, în ce priveşte activităţile de cercetare-dezvoltare, şi folosind definiţii diferite, contradicţiile şi incoerenţele se întâlnesc la tot pasul”, se arată în reacția cercetătorilor din asociația ”Ad Astra” de vineri, 3 martie, față de proiectul făcut public de ministra Educației, Ligia Deca, la începutul săptămânii.

Redăm mai jos comunicatul asociației de cercetători Ad Astra:

”Stimată doamnă ministru,

Deşi reprezintă un progres faţă de versiunea anterioară, în proiectul Legii învăţământului superior persistă o serie de probleme grave, inclusiv discordanţe fundamentale şi paralelisme cu legislaţia românească şi europeană a cercetării. Aceste divergenţe privesc, cel puţin:

(1) incoerenţa generală a utilizării termenului de `cercetare’ sau `cercetare-dezvoltare’ cu efecte grave pentru contabilitatea şi statistica cercetării şi pentru aderarea la OCDE;

(2) incoerenţa sistemului de coduri de etică şi integritate a cercetării, divergenţa cu Codul european de conduită pentru integritatea cercetării (ALLEA) în multe privinţe, inclusiv definiţia plagiatului;

(3) incoerenţa obligaţiilor universităţilor ca instituţii publice de cercetare cu prevederile legii cercetării (OG57/2002)

(4) contradicţiile între proiectul de lege, Statutul personalului de cercetare (L319/2004) şi Codul Muncii (L53/2003);

(5) grave confuzii privind regimul drepturilor intelectuale şi relaţia cu publicarea în regim deschis, inclusiv cu publicarea tezelor de doctorat;

O analiză aprofundată a textului nu este posibilă în cele 10 zile de discuţie publică. Fiind o lege paralelă cu legislaţia cercetării din România, în ce priveşte activităţile de cercetare-dezvoltare, şi folosind definiţii diferite, contradicţiile şi incoerenţele se întâlnesc la tot pasul.

Solicităm retragerea proiectului de lege şi adoptarea unei legi a învăţământului superior şi a cercetării, care să normeze cercetarea din universităţi şi din celelalte instituţii publice de cercetare în mod unitar, coerent cu legislaţia naţională şi europeană.

Cu deosebit respect,

Asociaţia Ad Astra”.

DOCUMENT Descarcă comunicatul Ad Astra din 3 martie 2023:
Citește și:
“România are decalaje importante față de marea majoritate a țărilor Uniunii Europene, în domeniul cercetării și inovării, din cauza subfinațării cronice din ultimele 3 decenii”, atrage atenția Asociația Ad Astra, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului cercetării și inovării, Ioan Boloș
Verificarea plagiatelor: Declarația privind originalitatea lucrărilor devine instrument-cheie, pentru CNATDCU, în procedurile administrative introduse prin proiectul noii legi a învățământului superior / Ce se întâmplă în prezent? Declarația privind originalitatea în cazul Bode-UBB / CNATDCU e păstrată ca structură subordonată unei direcții din Minister
Nicio măsură care să ducă la deblocarea analizei doctoratelor plagiate nu este propusă pentru 2023 de Ministerul Educației, în cel mai nou Raport privind starea învățământului superior / În noiembrie, când verificarea tezei ministrului Bode era blocată la CNATDCU, Ministerul promitea soluții

4 comments
  1. De ce numai învățământ superior?Nici la învățământul preuniversitar lucrurile nu stau mai bine în proiect.

  2. Exista doua explicatii, poate trei? Una ar fi ca o lege scrisa de niste analfabeti cu IQ scazut, absolventi de Spiru cu doctorat, nu are cum sa fie perfecta.
    A doua este ca poate acest haos a fost creat intentionat. A treia, cea mai probabila, este si una si alta, impreuna, pentru un haos de proportii epice.

    Ah, si cand te gandesti ca psihologul principal de la UBB vroia sa dea o petrecere in cinstea noii legi :)). ntz ntz ntz

    Doamna doctor nu cred ca intelege ce spune Ad Astra si am dubii ca o sa schimbe ceva :)).

    Ad astra ineptias praemisit! (Spre stele cu Deca inainte)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Până pe 31 mai, se pot depune proiecte pentru formarea a 100.000 de profesori în pedagogie digitală. Prioritară este formarea profesorilor din mediul rural și zone defavorizate / Ministerul Educației a scos termenul „non-binar” din Ghidul solicitantului

Ministerul Educației a lansat apelul pentru formarea a peste 100.000 de profesori în pedagogie digitală, de 80 de milioane de euro. Valoarea unui proiect este de minim 2,4  milioane euro…
Vezi articolul

Material susținut de Fundația Orange

Copiii pasionați de tehnologie sunt invitați să creeze animații în competiția națională SuperCoders #10 – povestea creată în Scratch poate lua viață pe ecran până pe 19 noiembrie

O nouă ediție a programului SuperCoders de programare vizuală pentru copiii cu vârste între 10 și 14 ani a început și așteaptă înscrieri până pe 19 noiembrie. Elevii pasionați de…
Vezi articolul
repartizare liceu 2020

Întârzieri și de peste șase luni ale burselor școlare, în special pentru elevii din mediul rural, semnalate de Federația Națională a Părinților. Organizația cere mai multor instituții acordarea integrală a drepturilor copiilor

Remedierea plăților întârziate ale burselor elevilor, mai ales în mediul rural, unde ar fi decalaje și de 6 luni, este cerută de Federația Națională a Părinților (FNP) în două adrese…
Vezi articolul

Raport al ministerului Educației: Doi din zece absolvenți de liceu nu se înscriu la bacalaureat, trei din zece nu reuşesc să-l treacă. 28% au luat medii între 6 și 7

Doi din zece absolvenți de liceu nu se înscriu la bacalaureat, potrivit celui mai recent raport despre starea învățământului preuniversitar publicat de Ministerul Educației.  Documentul analizează examenul de Bacalaureat și…
Vezi articolul

VIDEO “Fă-o pentru mine! Vreau să am încredere în educația pe care o primesc. Ies la vot pentru că nu mai vreau să ies în stradă.” Elevi de liceu îndeamnă tinerii să meargă la vot pe 26 mai

Mai mulți elevi de liceu s-au implicat în campanii pro vot pentru alegerile europarlamentare din 26 mai, demersurile fiind organizate de diverse organizații pe paginile de socializare. Consiliile elevilor din…
Vezi articolul