Premiile liceenilor români la Campionatul mondial de robotică din Texas, Statele Unite, motiv de mândrie pentru ministrul Educației, deși pentru ministerul pe care îl conduce ei nu există. Nu primesc finanțarea participării, nicio recunoaștere, nicio bursă olimpică, nicio recompensă

3.784 de vizualizări
Foto: colaj Edupedu.ro/ Gov.ro și Facebook.com
Trei echipe de elevi de liceu au participat zilele trecute la Campionatul mondial de robotică ”First Tech Challenge” 2023 din orașul Houston, statul Texas, Statele Unite, și s-au întors recent în România cu distincții pentru performanțele lor. Ministrul Educației, Ligia Deca, i-a felicitat pe aceștia într-o postare pe Facebook în care a scris că ”efortul membrilor echipei, al mentorilor și al tuturor celor care îi susțin este un motiv de mândrie”. Ministerul Educației, instituția condusă de Ligia Deca, nu acordă niciun merit, formal sau informal, acestor liceeni câștigători. Ei nu primesc bursă olimpică, deși vorbim despre o competiție mondială de prestigiu, nicio recunoaștere sau o recompensă de vreun fel. Instituția a încadrat campionatul de robotică din SUA la competiții ”fără finanțare” și în acest an școlar.

Cine sunt câștigătorii din 2023: echipa ”Peppers” de la Liceul Teoretic de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, echipa TehnoZ de la Colegiul Național ”Zinca Golescu” din Pitești și echipa Ro2D2 a Colegiului Național ”Mihai Viteazul” din Ploiești. O altă echipă a fost Autovortex din București.

În acest an, elevii nu au obținut locurile I, II sau III, însă au fost premiați la diferite categorii. Ele pot viza fie aspectul roboților, fie organizarea echipei, fie motivația de care dau dovadă membrii echipei, la aprecierea juriului.

Felicitări echipelor care reprezintă România la campionatul mondial de robotică FIRST, desfășurat în SUA, la Huston!

Încă o dată, țara noastră performează la competițiile internaționale, iar efortul membrilor echipei, al mentorilor și al tuturor celor care îi susțin este un motiv de mândrie!

Îi așteptăm pe participanți acasă și ne dorim ca, alături de ei, să construim un viitor în care tehnologia și știința să reprezinte repere utile în parcursul educațional al fiecărui elev”, a scris Ligia Deca pe Facebook.

Conform anunțului asociației care organizează competiția în România și susține deplasările în străinătate la fazele internaționale pentru echipele calificate, distincțiile sunt următoarele:

  • MOTIVATE Award WINNER Ro2D2 (Jemison division)
  • MOTIVATE Award locul II – Peppers (Franklin division)
  • DESIGN Award locul III – TehnoZ (Ochoa division)

Elevii din cele trei echipe nu vor primi burse din partea Ministerului Educației nici pentru premiile de la etapa națională ținută în luna martie – în urma căreia s-au calificat pentru campionatul mondial – și nici burse de olimpic pentru etapa internațională, de la Houston. Explicația: în listele cu denumirile și împărțirea concursurilor și olimpiadelor școlare din anul școlar 2022-2023 care au fost publicate pe site-ul Ministerului Educației, instituția a încadrat campionatul FTC la competiții ”fără finanțare”, în acest an școlar.

Bursele se acordă doar pentru elevii a căror participare la concursuri/olimpiade este finanțată (și) de Ministerul Educației, iar pentru această competiție ministerul nu dă niciun ban.

Conform Legii 235 din 2010 și a normelor metodologice anexate acesteia, aprobate prin ordinul de ministru 4.507 din 2018, care reglementează cum se acordă bursele pentru concursurile internaționale, ”Bursele de merit olimpic internațional sunt atribuite elevilor care la olimpiadele școlare internaționale se situează pe unul din primele patru locuri, echivalent cu obținerea medaliei de aur sau a premiului I, a medaliei de argint sau a premiului al II-lea, a medaliei de bronz sau a premiului al III-lea și, respectiv, a mențiunii”.

”Lista olimpiadelor internaționale pentru care se acordă bursele prevăzute la art. 1 se aprobă de secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar și se publică pe site-ul ME, la începutul anului școlar”, potrivit documentelor. Această listă ”cuprinde olimpiadele internaționale la care Ministerul Educației Naționale finanțează participarea echipelor reprezentative ale României”, conform normelor.

În acest caz, cum participarea la First Tech Challenge nu este finanțată de Ministerul Educației în anul școlar 2022-2023, ea nu apare pe listele de competiții finanțate de ME pentru care se acordă burse, ci la ”fără finanțare”, potrivit regulilor metodologice.

FOTO DOCUMENT Lista competițiilor internaționale pe discipline școlare și proiecte educative desfășurate în România și în străinătate, la care participă elevii români în anul 2023:

Edupedu.ro a scris în ianuarie 2023 despre care sunt concursurile pentru care elevii pot primi bursele de merit și performanță – listă. La acea vreme, secretarul de stat Florian Lixandru din Ministerul Educației confirma, pentru Edupedu.ro, că și anul școlar viitor (2023-2024), ca până acum, se vor lua în considerare, pentru bursele de merit și de performanță, premiile obținute la concursurile și olimpiadele școlare cu finanțare din partea ME, din listele aprobate în ianuarie 2022, și care se vor desfășura în anul școlar actual (2022-2023).

Situația, similară și anul trecut. Elevi din Arad cu locul II la etapa internațională: ”Am adus un titlu important pentru România. Am sperat că vom fi recunoscuți”

Campionii mondiali la robotică din echipa arădeană Delta Force nu au primit niciun fel de bursă din partea statului român, chiar dacă titlul le-ar fi asigurat accesul nu la una, ci chiar la două burse de merit. Membrii echipei de robotică Delta Force a Liceului Național de Informatică din Arad au câștigat în aprilie 2022 Campionatul Mondial de Robotică de la Houston, Statele Unite ale Americii. Împreună cu două formații din Statele Unite, au format alianța câștigătoare, astfel că s-au întors acasă cu trofeul și cu medaliile de câștigători.

Mentorul principal al echipei de robotică Delta Force, Corina Botoșan, spunea că birocrația românească i-a privat pe elevi de bursele pe care le meritau:

„Echipa Delta Force a obținut la Campionatul național locul 2, premiul Inspire și astfel ne-am calificat la Campionatul Mondial. Acest loc 2 național ne-ar fi asigurat și o bursă de performanță, dar, din păcate, tot Ministerul Educației a trecut competiția la categoria celor pentru care nu se alocă buget pentru burse. Nu știm de ce, probabil nu sunt suficiente fonduri.

Există însă o altă lege, legea nr. 235/ 2010 prin care se acordă burse de merit olimpic internațional elevilor care au obținut distincții, respectiv locurile 1, 2, 3 și mențiune la olimpiadele școlare internaționale, indiferent de disciplina de învățământ la care acestea au fost organizate, cu condiția ca aceste competiții să fie pe lista publicată de Ministerul Educației. Iar în ordinul numărul 3.066, pe liste, se află și concursul de robotică școlară First Tech Challenge România”, explica la începutul anului 2023 Corina Botoșan.

Citește și:
Lista cu elevii care au obținut în 2022 medalii și mențiuni la concursurile internaționale, publicată de Ministerul Educației. Aceștia vor primi burse de merit de olimpic de până la 2.500 de lei – documente
Stimulente de 6.000-20.000 de lei pentru elevii care au obținut premii la competițiile internaționale și pentru școlile acestora – proiect de hotărâre de guvern / Stimulentele pentru premianții la competiții regionale și europene – 3.500-7.500 de lei
Olimpiade școlare 2023. Care sunt concursurile pentru care elevii pot primi bursele de merit și performanță – LISTĂ
ULTIMA ORĂ Calendarele olimpiadelor și concursurilor școlare din anul școlar 2022-2023, publicate de Ministerul Educației. Când sunt fazele județene, unde se țin fazele naționale în 2023

8 comments
  1. Articolul pe fond este corect – FTC este un concurs total deosebit pentru liceeni, cu o abordare multidisciplinară. O echipă este de fapt o microîntreprindere, care reunește atât rolurile tehnice (CAD designer, mecanic, programator, driver etc. ), cât și pe cele suport (marketing, media, sales, entertainment etc.) și le face să lucreze împreună. Elevii învață să facă asta singuri sau mentorați de oameni deosebiți – profesori sau foști membri care sunt studenți deja. Dpmdv e cel mai bun lucru care i se poate întâmpla unui licean, iar cum s-a dezvoltat de 7 ani încoace această inițiativa în România este total entuziasmant. Felicitări NatiePrinEducatie, felicitări Dana, Ana și toți ceilalți!
    Și da, Ministerul Educației cam atât pare că face – a pus concursul într-o listă de nefinanțate și oferă un keynote speach la ceremonia de premiere în care laudă inițiativa și remarca importanța concursului. Sau trimite o felicitare pe social media. Chiar se poate mai mult; poate cu timpul… Primii 7 ani sunt mai grei.
    Revenind la acuratețea articolului – se putea mai bine. Dacă citim postarea referită de ministru (la un click distanță) observăm ca de fapt au fost PATRU echipe din România și TOATE PATRU au obținut cel puțin un premiu.
    A patra echipa a fost 5843-Autovortex din București, care a obținut, în divizia Edison, atât premiul Control Award 3rd, cât și premiul de finalist (echivalentul locului 2), similar cu echipa TehnoZ din divizia Ochoa.
    Un update al articolului în acest sens ar fi binevenit pentru o corectă informare.

  2. Draga ministerule, nici macar nu ati stiut ca ei exista, nu ati participat cu una de un leu. Sunteti mandri ca ce? Nu ati participat cu absoult nimic. Este munca si efortul lor, al parintilor si al profesorilor care i-au pregatit. La fel cum multi romani se dau mandri ca Brancusi e “al nostru”. Romania si romanii nu au absolut nici o contributie, Franta ar trebui sa se mandreasca, ca ea l-a facut mare, nu Romania, nu romanii. Noroc ca a plecat din tara, ca altfel ar fi ramas un anonim. Prin 1953, comunistii au incercat de 3 ori sa darmane coloana infinitului cu niste lanturi legate de un tractor, noroc ca s-au rupt lanturile.

  3. e la fel si pt burse, au terminat copiii liceul si abia dupa liceu li s-au dat bursele, dar numai pe clasa a XI-a si a XII-a, ca s-au prescris pe a noua si a zecea. Unde au mers banii? Suntem o tara zero, iar toata lumea vede asta, politicienii nostri dorm.
    Si copiii pleaca, pensii ioc, vraiste in tara! Doamne doar tu mai poti!

  4. @Functionar
    Aveți și dovezi?
    Sau lucrați la partid și vă apărați camarila?

    Cine ar refuza finanțarea când doar biletele costă mii de dolari.
    Nu mai vorbim de componente. Un senzor
    banal poate costa si 100 de euro…

    De asta am ajuns aici…

  5. Incadrarea la categoria “fara finantare” s-a facut deoarece organizatorii acestei competitii au afirmat in urma cu vreo doi ani ca nu vor aceasta finantare din partea ministerului.

    1. De unde aveți informația? Puneți un link, ceva concret, măcar un articol dintr-un ziar. Că e în urmă cu doi ani, ziceți. Trebuie să aveți ceva concret, altfel sunteți așa cum păreți: penibil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației nu știe câți elevi navetiști trebuie să primească sume forfetare care nu pot fi decontate prin lege: Practic, cred că în toate județele avem această situație, spune secretarul de stat Sorin Ion / Propunerile elevilor pe proiectul de hotărâre de guvern privind alocarea sumelor forfetare pentru transport

Ministerul Educației nu știe câți elevi navetiști sunt în situația în care trebuie să primească sume forfetare care nu pot fi decontate prin legea actuală. Este vorba despre acei elevi…
Vezi articolul