Atribuții sporite pentru UEFISCDI, instituția care administrează o bună parte din banii pentru cercetare și învățământul superior, pentru a ajuta alte instituții în accesarea fondurilor prin PNRR – proiect de ordonanță

670 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Instituția guvernamentală care administrează în bună parte finanțarea cercetării și a învățământului superior, UEFISCDI, urmează să primească noi atribuții, prin lege, pentru a putea asista alte instituții publice și private în desfășurarea de programe și proiecte cu finanțare naționali și internațională, conform unui proiect de ordonanță de urgență pregătit în acest sens. Decizia este luată în contextul nevoilor asociate cu accesarea finanțărilor din PNRR și din Fondurile Structurale și de Investiții Europene, arată proiectul.

Documentul, pus în consultare publică de Ministerul Educației, prevede modificarea legislației ce stă la baza funcționării UEFISCDI, astfel încât aceasta să primească două noi atribuții:

  • “y) Conduce programe și proiecte de cercetare, dezvoltare, inovare și antreprenoriat cu finanțare publică națională și/sau internațională, pe bază de act administrativ, contract de finanțare, protocol de colaborare, acord de parteneriat, acord de delegare și altele asemenea, încheiate cu instituții publice sau private, din țară sau străinătate, putând gestiona funcțiile de: evaluare și selecție proiecte; negociere, contractare și finanțare; verificare tehnică și financiară, monitorizare și evaluare.
  • z) Asigură evaluarea proiectelor pentru competiții organizate în cadrul unor programe/proiecte conduse de alte instituții publice sau private, din țară sau străinătate, pe bază de contract de finanțare, protocol de colaborare, acord de parteneriat, acord delegare și altele asemenea.”

Pentru acestea, UEFISCDI primește dreptul să apeleze la colaboratori externi, din țară și străinătate. În plus, prin proiectul de lege primește încă o atribuție: “Dezvoltă, administrează și întreține platformele informatice pentru managementul competițiilor de proiecte, pentru facilitarea procesului de centralizare, raportare, analiză și interoperare date privind sistemele naționale de învățământ superior, cercetare, inovare și antreprenoriat, inclusiv pentru a facilita procesul de elaborare a politicilor bazate pe evidențe”. 

În nota de fundamentare a proiectului se arată că este vorba despre o urgență legislativă deoarece “numărul competițiilor de care depinde îndeplinirea jaloanelor PNRR este în creștere, cu calendare foarte strânse și efort mare în procesul de evaluare pentru selecția proiectelor finanțate, iar UEFISCDI are capacitatea administrativă necesară, sistem informatic, proceduri standard și acces la o bază de experți naționali și internaționali de peste 50.000 de persoane (…)”. Nota de fundamentare mai arată că unitatea “are capacitatea instituțională pentru derularea și administrarea proceselor de evaluare și selecție proiecte (….)”, iar la nivelul ei “există un cadru integrat în ceea ce privește managementul și implementarea programelor de finanțare a cercetării dezvoltării și inovării (…)”.

Nota de fundamentare precizează că în perioada 2010-2022 “UEFISCDI a administrat aproximativ 1 miliard euro, finanțare acordată prin competiții proiectelor de cercetare-dezvoltare și inovare, cu peste 40.000 propuneri de proiecte evaluate”.

Foto: © ChormailDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. O mizerie! Adica numai Uefscdi are acest drept?!! Dar toate INCD-urile nu pot avea aceleasi avantaje!!! Discriminare ca in Ro nu exista in toata Europa. Adica numai cercetarea universitara, restul nimic!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Poveștile elevilor care nu au participat la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Ciprian Fartușnic: Dacă tu nu crezi într-un copil, e profeția care se auto-împlinește, nici copilul nu va crede în el. Școlile nu au știut cum să se raporteze la aceste cazuri

„Fiecare caz de risc, de neparticipare este o poveste în sine și merită înțeleasă de cei din jurul copilului care pot să facă ceva. Școlile nu au știut cum să…
Vezi articolul

Profesoara Violeta Dascălu anunță că a revenit în țară, recunoscătoare pentru ajutorul oferit: Mi-ați mai dat o șansă la viață! / Fosta directoare a Școlii Gimnaziale „Ferdinand I” a făcut un apel umanitar în noiembrie 2022 pentru a avea acces la tratament într-o clinică din Turcia

Este un nou început și primul pas spre vindecare, scrie profesoara de Geografie Violeta Dascălu, pe Facebook, într-un mesaj în care anunță că s-a întost acasă după două luni și…
Vezi articolul

Cei doi elevi de clasele a VII-a și a VIII-a, clasați în primii 4 și apoi descalificați de Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar București, la Olimpiada de Securitate Cibernetică, au fost dați afară pe nedrept din concurs și discriminați – opinie a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării

Cei doi elevi de clasele a VII-a și a VIII-a, clasați în primii 4 la etapa pe Municipiul București și apoi descalificați de Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar al Municipiului…
Vezi articolul

Elevii de clasa a VIII-a încrezători la Matematică au scoruri cu peste 100 de puncte peste medie, arată o analiză a cercetătorilor de la Universitatea București pe datele TIMSS 2019 / Fetele obțin în mod constant rezultate mai bune la matematică din 2007 încoace

Succesul la învățare la matematică și științe este diferit în funcție de gen și de încrederea de sine, fetele obținând un punctaj mai mare decât băieții, o discrepanță care nu…
Vezi articolul