BAC 2023 Sfaturi pentru proba la Limba română de la Tatiana Cauni, profesor Merito: Nu este în avantajul elevilor să rezolve primele cerințe fără a citi textul integral

18.082 de vizualizări
Foto: © Fotoschab | Dreamstime.com
Primele cerințe de pe subiectul de Limba și literatura română de la Bac, de la subiectul I, trebuie rezolvate după o citire completă a textului suport, spune profesoara Tatiana Cauni, într-un ghid cu sfaturi pentru candidați, realizat pentru Edupedu.ro. Dacă citesc textul dat, le va fi ușor și să repereze un argument pentru textul pe care îl au de redactat la punctul B, susține profesoara.

„Cei mai mulți elevi când primesc subiectul și se apucă de rezolvarea lui încep cu cerințele de la subiectul I fără a citit textul integral, considerând că pierd timp. Abordarea nu este tocmai în avantajul lor pentru că oricum trebuie să-l citească pentru rezolvarea subiectului I.B, când construiesc primul argument cu exemplu concret din text. Ideal este să citească textul atent și să-și noteze pe ciornă două idei principale care să-i ajute și la realizarea textului argumentativ”, spune profesoara în ghid, pe care îl redăm complet mai jos în articol.

Cât despre subiectul al III-lea, diferit în funcție de profil, „de obicei, elevii scriu cam ce învață, neținând cont de faptul că au de realizat un eseu structurat și că au câteva repere în cerință, de care trebuie să țină cont în realizarea lui. (…) Pot pierde până la 6 puncte dacă nu evidențiază foarte bine statutul (moral, social, psihologic, etc) personajului/personajelor dacă au de realizat modalitățile de construcție a personajului sau relația dintre două personaje. Și, evident, să nu uite că trebuie să scrie minimum 400 de cuvinte, pentru că dacă nu o fac, vor pierde cele 14 puncte pentru redactarea eseului”, spune profesoara.

Proba la Limba și literatura română – probă obligatorie indiferent de profil, este programată luni, 26 iunie 2023, conform calendarului oficial de Bacalaureat 2023 pentru absolvenții de liceu.

Tatiana Cauni predă de peste 24 ani și este profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare. Din 2019 este profesor Merito și organizează lunar întâlnirile online pentru profesori: “Cafeneaua Merito”, Clubul de lectură MERIT O Carte și ateliere și webinare în care profesorii învață împreună.

Întreaga serie de articole cu sfaturi pentru probele de BAC 2023 poate fi accesată aici și se va actualiza pe măsură ce publicăm ghidurile cu indicații de la profesori: edupedu.ro/tag/sfaturi-bac/.

Recomandările complete:

„Sunt convinsă că toți elevii de clasa a XII-a așteaptă cu nerăbdare să vadă ”ce subiect le pică la bac” anul acesta și că în grupurile de prieteni sau pe rețelele de socializare discută mult despre acest lucru. Însă, până luni, când vom ști subiectul, o să le reamintesc câteva lucruri de care ar trebui să țină cont și pe care încă le mai pot remedia.

Cei mai mulți elevi când primesc subiectul și se apucă de rezolvarea lui încep cu cerințele de la subiectul I fără a citit textul integral, considerând că pierd timp. Abordarea nu este tocmai în avantajul lor pentru că oricum trebuie să-l citească pentru rezolvarea subiectului I.B, când construiesc primul argument cu exemplu concret din text. Ideal este să citească textul atent și să-și noteze pe ciornă două idei principale care să-i ajute și la realizarea textului argumentativ.

Si acum să luăm pe rând subiectele. Primul subiect are două părți: subiectul A are cinci cerințe cu rezolvare pe textul la prima vedere, fiecare fiind punctat cu 6p și subiectul B, care este textul argumentativ, fiind punctat cu 20p. Elevii trebuie să știe că pot pierde câte 1p la fiecare cerință dacă au greșeli de conținut, exprimare sau de ortografie și punctuație. De asemenea, fiecare răspuns trebuie formulat într-un enunț mai elaborat sau nu, în funcție de cerință (de exemplu cum sunt cerințele 4 și 5), altfel vor pierde un al punct pe barem. Pentru a răspunde la aceste cerințe pe text, elevii trebuie să înțeleagă conținutul, să răspundă parafrazând autorul și nu să copieze propoziții întregi din text, pentru că cerințele 1, 2, 4 și 5 le cer elevilor să utilizeze informațiile din text, nu să le copieze. Singura cerință, cu numărul 3, le dă voie să transcrie, cu ghilimele, din text, informații, deoarece ei trebuie să-și justifice răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat.

Subiectul B – textul argumentativ nu este foarte dificil, doar că elevii trebuie să fie atenți să nu piardă cele 2p pentru dezvoltarea argumentelor. În general scriu doar argumentele, fără a le dezvolta, și rămân cu 2p din 4p pe care le primesc pentru fiecare argument. Ca să evite acest lucru pot scrie o frază care să susțină argumentul și o frază pentru dezvoltarea acestuia. Apoi, să nu uite de elementele conectoare care introduc exemplele fie din text, fie culturale/personale pentru că punctajul pe barem este diferențiat: dacă le scriu pe toate primesc 2 p, dacă lipsesc din conectori rămân cu 1p.

Subiectul II nu le prea place elevilor, are și un punctaj mai mic, de 10p și, de cele mai multe ori, este ”frunzărit” cum spun eu, adică realizat superficial, deși baremul îi ajută foarte mult. Când realizează acest subiect, dacă au poezie, ar trebui să fie atenți să nu confunde ideea poetică (tema poeziei) cu motivele poetice, dacă primesc dramaturgie, să fie atenți la notațiile autorului, pentru că nu sunt doare cele care apar în paranteze sau să nu confunde perspectiva narativă, fiind atenți la ce persoană se narează în text, dacă primesc proză.

Aceste două subiecte sunt identice pentru toate profilurile, diferit fiind doar subiectul III.

Subiectul III reprezintă eseul de 400 de cuvinte și are un punctaj de 30p, el putând fi tema și viziunea într-un text, modalitățile de construcție a unui personaj sau relația dintre personaje, pentru profilul uman. Aici, de obicei, elevii scriu cam ce învață, neținând cont de faptul că au de realizat un eseu structurat și că au câteva repere în cerință, de care trebuie să țină cont în realizarea lui. Ce ar trebui să nu uite ei sunt cele două secvențe/idei poetice clare pentru tema textului (dacă au tema și viziunea), două secvențe pentru trăsătura de caracter pe care o aleg să o analizeze (dacă au modalități de construcție e unui personaj) sau două secvențe care evidențiază relația dintre personaje – pentru elevii de la uman.

De asemenea, pot pierde până la 6p dacă nu evidențiază foarte bine statutul (moral, social, psihologic, etc) personajului/personajelor dacă au de realizat modalitățile de construcție a personajului sau relația dintre două personaje. Și, evident, să nu uite că trebuie să scrie minim 400 de cuvinte, pentru că dacă nu o fac, vor pierde cele 14p pentru redactarea eseului.

Sper ca aceste informații să le fie de folos și să ia fiecare elev nota pe care o dorește la bacalaureat. Mult succes luni, dragi absolvenți, și multă atenție când citiți cerințele pentru a rezolva subiectele”.

Foto: © Fotoschab | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. o mica recomandare ar si sa mai puna mana pe un dex sau macar dexonline.net, ar ajuta mult pentru proba la limba romana. De asemenea ar fi buna o carte unde sunt comentariile literare.

  2. Bună ziua! Fără supărare, nu este îndeajuns ceea ce ați scris și destul de controversat, de exemplu, la Subiectul I, A, punctele 1,2,4,5, credeți că este eronat ca elevul, pe lângă explicație/interpretare (/”parafrazare”), să realizeze o “trimitere la text”, prin citarea contextului? Ar fi redundant!?… Ați eludat acest aspect… La o limită superioară/inferioară de spațiu nu v-ați referit…
    Scuze dacă v-am deranjat cu…
    “(in)oportunități” de acest gen, dar există elevi care au fost punctați cu nota 10 pentru lucrări ample…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like