Profesoara Irina Căpățînă a vorbit, pentru TVR Craiova, despre comentariile de la examenul național de Bacalaureat și despre cum ar putea fi ele abordate la clasă. „Comentariile acestea sunt cele care sperie pe toată lumea, dar aș vrea să cred că mai sunt atât de puțini profesori care intră la oră și fac din predarea unui text literar românesc o oră de dictat comentarii”, a spus cadrul didactic.
- Aceasta predă Limba și literatura română la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova.
„Comentariile acestea sunt cele care sperie pe toată lumea, dar aș vrea să cred că mai sunt atât de puțini profesori care intră la oră și fac din predarea unui text literar românesc o oră de dictat comentarii. În felul acesta, literatura noastră clasică nu o să supraviețuiască multă vreme, pentru că nu poți să duci un text, în felul acesta, către o generație care are alte provocări, care are alte interese și care, până la urmă, se confruntă cu o altă realitate”, a precizat profesoara.
Irina Căpățînă a menționat că textele sunt generoase pentru ancorarea în realitate și a oferit și exemple în acest sens. „Ion și-a bătut nevasta, lucrurile astea s-au întâmplat acolo, dar hai să ne uităm la lumea noastră. Nu se întâmplă asta și în lumea noastră? De ce a făcut-o Ion? De ce se întâmplă acum lucrurile astea? Sunt 100 de ani între cele două momente”:
„Textele sunt extrem de generoase pentru ancorarea în realitate. Haideți să ne uităm puțin la toate buletinele de știri din ultimele două-trei luni, da, și ne uităm cu îngrijorare și cu frustrare, și cu furie, și ce alte stări mai pot intra acolo, la cât crește numărul acesta al agresiunilor, al violenței, al cazurilor de violență domestică în spațiul românesc. Haideți să luăm realitatea asta și să o ducem în textele pe care noi le studiem la clasă. În felul acela, copilul n-o să mai aibă niciun motiv să spună «de ce să învăț eu despre Ion care și-a bătut nevasta?». Da, Ion și-a bătut nevasta, lucrurile astea s-au întâmplat acolo, dar hai să ne uităm la lumea noastră.
Nu se întâmplă asta și în lumea noastră? De ce a făcut-o Ion? De ce se întâmplă acum lucrurile astea? Sunt 100 de ani între cele două momente. Ne punem o întrebare: «s-a schimbat sau nu s-a schimbat ceva și, dacă nu s-a schimbat, oare de ce nu s-a schimbat?». Și vedeți, cum spuneam mai înainte, aici deja intervine o discuție interdisciplinară, transdisciplinară, pentru că nu mai putem să rămânem doar în spațiul nostru literar și nu mai pot să vorbesc doar despre elementele mele de teorie literară, care, între noi fie vorba și pe bună dreptate, intră pe ureche și ies pe urechea cealaltă, odată ce s-a încheiat examenul de bacalaureat. Dar nu cu asta trebuie să rămână copiii, după studierea acestor cărți obligatorii.”
Cadrul didactic a vorbit și despre ce ar trebui să înțeleagă elevii:
„Să înțeleagă, de fapt, că toate acele cărți nu au fost scoase dintr-o imaginație mai bună sau mai puțin bună a unor scriitori, după cum o apreciază fiecare, ci s-au hrănit din niște realități care, din păcate pentru noi, ca societate, mai sunt și realitățile zilelor de astăzi.”
Informații de context
Puțin peste 20% dintre românii de peste 18 ani au citit între una și cinci cărți în 2023, arată Barometrul de consum cultural, publicat pe 12 noiembrie 2024. Doar 10% dintre respondenți au citit până la 12 cărți pe an, adică una pe lună. O altă concluzie a studiului privind lectura este aceea că după vârsta de 36 de ani scade procentul celor care citesc în scop profesional sau educațional și aleg să citească de plăcere.
Emil Munteanu, profesor de Limba și literatura româna la Colegiul Naţional Iaşi, spune că Bacalaureatul “înseamnă doar câteva opere, adică îl condamni pe elev în cel mai bun caz să citească cinci romane”. “E o mare greșeală că Bacalaureatul este gândit așa, pentru că el impune nivelul de lectură”, este de părere Emil Munteanu.
O altă problemă semnalată de el legată de examenul de Bacalaureat este faptul că unii profesori încep să pregătească elevii pentru examenul de BAC încă din clasa a IX-a. “Dacă pregătește elevi în funcție de aceste subiecte, este clar că elevul va citi niciodată nimic. Sau după ce s-a terminat liceul, nu va mai pune mâna pe nicio carte de literatură, eventual pe niște cărți motivaționale, că sunt la modă”, atrage atenția profesorul.
„Dacă adolescentul va percepe textul doar ca un divertisment uşor, o modalitate de ieşire facilă din realitate, cu ajutorul unui text fantasy, citit între două sesiuni de TikTok sau Instagram, mă tem că pariul cu lectura poate fi uşor pierdut”, spune profesoara Lidia Cotea, directoarea Departamentului de Limba și literatura franceză (DLLF) al Universității din București, într-un interviu acordat Edupedu.ro. În contextul unor schimbări rapide în preferințele de lectură ale tinerilor, influențate de mediile digitale, profesoara subliniază riscul ca lectura să își piardă din valoarea formativă dacă este văzută doar ca o formă de divertisment.
În interviul pentru Edupedu.ro, Lidia Cotea subliniază importanța unei selecții de lecturi care să fie valoroase și să contribuie la formarea caracterului și a gândirii critice a adolescenților. „Un tânăr are nevoie, în mod cert, de multiple repere pentru a se forma ca cititor avizat”, afirmă profesoara, făcând un apel la editori și cadre didactice să sprijine accesul elevilor la o literatură diversă și profundă, capabilă să ofere perspective durabile, dincolo de influențele efemere ale platformelor online.
Calendarul examenului național de Bacalaureat 2026 – Sesiunea iunie-iulie 2026
- 2-4 iunie 2026 – Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
- 4 iunie 2026 – Încheierea cursurilor pentru elevii claselor a XII-a/a XIII-a
- 8-10 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 10-11 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 11-12 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
- 15-17 iunie 2026 – Evaluarea competențelor digitale — proba D
- 29 iunie 2026 – Limba și literatura română — proba E.a) — probă scrisă
- 30 iunie 2026 – Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — probă scrisă
- 2 iulie 2026 – Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — probă scrisă
- 3 iulie 2026 – Limba și literatura maternă — proba E.b) — probă scrisă
- 7 iulie 2026 – Afișarea rezultatelor inițiale la probele scrise (până la ora 12:00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14:00–18:00)
- 8-9 iulie 2026 – Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 9-10 iulie 2026 – Soluționarea contestațiilor
- 13 iulie 2026 – Afișarea rezultatelor finale
3 comments
Reforma onesta in educatia scolara -ar trebui sa plece de la re-considerarea obiectivelor si schimbarea modului de evaluare.
Discursul profesorilor este frumos, dar in practica, modul de evaluare a „argumentarilor” (atat la literatura, cat si la istorie),in care se urmaresc doar „conectorii”- va rog sa scrieti despre aparitia acestui cuvant in limbajul evaluatorilor !!!!!- a transformat si bruma de gandire critica, in vanatoare de „conectori”.
E o iluzie ca invatamantul romanesc mai e o forma de educatie – e un dresaj ! Si cei putini care se mai salveaza, datoreaza asta familiei.
Profesorii onesti ar trebui sa protesteze in fata acestei degradari ORIBILE!
Draga mea, eu le predau cu cele mai moderne metode, îi las să învețe prin descoperire, le fac RED-uri, îi las să utilizeze tehnologia, etc – și apoi vine ministerul și formulează EXACT aceleași tipuri de subiecte ca acum 15 ani.
Iar tocmai elevii care și-au dezvoltat gândirea critică și gândesc în afara tiparelor iau cele mai mici note la examene de care depinde viitorul lor.
Cât timp crezi că-și permite un profesor să piardă făcând experimente cu elevii săi? La un moment dat, îți dai seama că bunele intenții ale tale le fac de fapt rău și te dai pe brază – teaching to the test, cum zic americanii. Iau notele maxime pe care le pot lua pe subiecte model, pentru că așa funcționează MINISTERUL, nu neapărat așa vor profesorii.
Text literar, vă rugăm!