Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum

21.718 vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
În 2030 va avea loc prima sesiune a examenului național de Bacalaureat organizată după noile planuri-cadru de liceu din 2025, dacă documentele vor fi aprobate de Ministerul Educației și Cercetării. Noul Bacalaureat va include două probe obligatorii specifice profilului și specializării din Curriculumul de specialitate (CS), restul probelor vor evalua competențe din disciplinele din trunchiul comun, iar structura acestuia aduce schimbări majore, inclusiv înlocuirea istoriei cu o limbă străină pentru elevii de la filologie și introducerea religiei ca probă opțională.

Religia poate fi aleasă ca a doua probă a specializarii de către elevii de la uman și ca proba de competențe de elevii de la real

Probele de la Bacalaureat 2030, conform legii învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023, Art. 102

Vor fi 3 examene scrise, în cadrul a două probe de Bacalaureat, la care elevii trebuie să obțină cel puțin nota 5 și media aritmetică, calculată cu două zecimale exacte, a notelor obținute să fie la cel puțin egală cu 6 pentru a fi considerați promovați și 5 evaluări de competențe, în cadrul a 4 probe de Bacalaureat: lingvistice de comunicare orală în limba română, limbi străine, digitale și competențe de bază, complementare profilului.

Acestea sunt:

  • Probă scrisă la Limba și literatura română 

Proba A1 – pentru toate filierele, profilurile, specializările cu excepția elevilor de la filologie și a celor care învață în limba maternă

Proba A2 – Profil uman – specializare filologie – care va avea programă specială

Proba A3  – limba și literatura română pentru elevii care studiază în limba maternă – programă specială

  • Două probe scrise în funcție de profil și specializare 

Proba E – două probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării, pe baza standardelor naționale de evaluare

Se mai susține și Limba și literatura maternă – Proba D – probă comună pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale și opțional pentru elevii care au studiat limba maternă conform art. 60 alin. (5), a unei minorități naționale în unități de învățământ cu predare în altă limbă decât cea maternă de la toate filierele, profilurile și specializările.
 

Aceste probe scrise se desfășoară după încheierea cursurilor (art 102, (9), conform legii învățământului preuniversitar, împreună cu:

Proba A01: Competențe lingvistice de comunicare orală în limba română – se notează cu admis/respins

Proba A02: Competențe orale în limba maternă

Probele de competențe care au loc în timpul cursurilor (art 102, (8)):

Proba B: Competențe lingvistice la două limbi de circulație internațională ( nivel B2 din Cadrul european comun de referință pentru limbi străine; nivel B1, respectiv A2, în funcție de tipul de probă)
Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E – probă scrisă, se notează cu – admis/respins

Probele susținute de elevii de la Filiera Teoretică, Profil Real, Specializarea Matematică-Informatică
  • Proba A01: Competențe lingvistice de comunicare orală în limba română (admis)
  • Proba A1: Probă scrisă la Limba și literatura română (cel puțin nota 5)
  • Proba B:  Competențe lingvistice la două limbi de circulație internațională (nivel B2; nivel B1, respectiv A2) – oral
  • Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
  • Proba E:
    • Matematică (obligatorie) (probă scrisă, cel puțin nota 5)
    • La alegere: Informatică, Fizică, Chimie, Biologie (probă scrisă, cel puțin nota 5)
  • Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E –  La alegere între: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie, Religie (admis/respins fără notă, în timpul anului)
Probele susținute de elevii de la Filiera Teoretică, Profil Real, Specializarea Științele Naturii
  • Proba A01: Competențe lingvistice de comunicare orală în limba română (admis)
  • Proba A1: Probă scrisă la Limba și literatura română (cel puțin nota 5)
  • Proba B: Competențe lingvistice la două limbi de circulație internațională (nivel B2; nivel B1, respectiv A2)
  • Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
  • Proba E:
    • Obligatoriu: Fizică / Chimie / Biologie – probă scrisă, cel puțin nota 5
    • La alegere: Fizică, Chimie, Biologie, Matematică, Informatică – probă scrisă, cel puțin nota 5
  • Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E – La alegere între: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie, Religie (admis/respins fără notă, în timpul anului)
Probele susținute de elevii de la Filiera Teoretică, Profil Umanist, Specializarea Științe Sociale
  • Proba A01: Competențe lingvistice de comunicare orală în limba română (admis)
  • Proba A1: Probă scrisă la Limba și literatura română (cel puțin nota 5)
  • Proba B:  Competențe lingvistice la două limbi de circulație internațională (nivel B2; nivel B1, respectiv A2)
  • Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
  • Proba E:
    • Istorie (obligatorie) (probă scrisă, cel puțin nota 5)
    • La alegere: Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie, Religie (probă scrisă, cel puțin nota 5)
  • Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E – La alegere între: Matematică, Fizică, Chimie, Biologie (admis/respins fără notă, în timpul anului)
Probele susținute de elevii de la Filiera Teoretică, Profil Umanist, Specializarea Filologie
  • Proba A01: Competențe lingvistice de comunicare orală în limba română (admis)
  • Proba A2: Limba română (scris – programă specială) (cel puțin nota 5)
  • Proba B:  Competențe lingvistice la două limbi de circulație internațională (nivel B2; nivel B1, respectiv A2)
  • Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
  • Proba E:
    • Limbă și literatură străină – scris (obligatorie) (probă scrisă, cel puțin nota 5)
    • La alegere: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie, Religie (probă scrisă, cel puțin nota 5)
  • Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E – La alegere între: Matematică, Fizică, Chimie, Biologie (admis/respins fără notă, în timpul anului)
Probele susținute de elevii de la Filiera Tehnologică
  • Proba A01: Competențe lingvistice de comunicare orală în limba română (admis)
  • Proba A1: Probă scrisă la Limba și literatura română (cel puțin nota 5)
  • Proba B:  Competențe lingvistice la o limbă străină ( nivel B2; nivel B1, respectiv A2)
  • Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
  • Proba E:
    • Probă scrisă din domeniul de pregătire (cel puțin nota 5)
    • La alegere: disciplină relevantă profilului real (probă scrisă, cel puțin nota 5)
  • Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E – (admis/respins, fără notă, în timpul anului)
    • Dacă e profil umanist → Matematică, Fizică, Chimie, Biologie
    • Dacă e profil real → Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie, Religie
Probele susținute de elevii de la Filiera Vocațională
  • Proba A01: Competențe lingvistice de comunicare orală în limba română (admis)
  • Proba A1: Limba română (scris)
  • Proba B: Competențe lingvistice la două limbi de circulație internațională (nivel B2; nivel B1, respectiv A2)
  • Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
  • Proba E:
    • Probă obligatorie din disciplina de specialitate
    • Probă la alegere din discipline relevante pentru profilul predominant
  • Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E (admis/respins, fără notă, în timpul anului)
    • Conform lit. a) sau b) – în funcție de profil:
      • (a) profil umanist: Matematică/Fizică/Chimie/Biologie
      • (b) profil real: Istorie/Geografie/Logică/etc.
Probele susținute de elevii care învață în Limba Maternă (Minorități Naționale)
  • Proba A02: Competențe orale în limba maternă
  • Proba A3: Limba română (scris – programă specială)
  • Proba B: Prin excepție, elevii din învățământul în limba unei minorități naționale care studiază o singură limbă de circulație internațională susțin proba doar din această limbă
  • Proba C: Competențe digitale (minimum nivel mediu)
  • Proba D: Probă scrisă la limba maternă
  • Proba E: Conform filierei/profilului/specializării
  • Proba F: Competențe de bază, complementare profilului/probelor E Conform filierei/profilului/specializării (admis/respins, fără notă, în timpul anului)
Ce este Curriculumul de specialitate (CS) 

Din proiectul de planuri-cadru de liceu 2025: „Curriculumul de specialitate reprezintă oferta educațională stabilită la nivel central, constituită din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii pentru toți elevii din cadrul unei specializări/calificări profesionale și, după caz, din cadrul profilului din care face parte specializarea/calificarea profesională.

Curriculumul de specialitate este relație directă cu profilul specific, cu pondere crescută în clasele a XI-a și a XII-a, și asigură, în principal, formarea competențelor generale și specifice proprii unui profil și unei specializări/calificări profesionale (grup de specializări/calificări profesionale), de asemenea contribuind și la dezvoltarea competențelor-cheie.

Prin curriculumul de specialitate se asigură formarea competențelor la disciplinele de specialitate care au corespondent în probele E a) și E b) ale examenului național de bacalaureat. 

Doar în situația învățământului liceal, filiera teoretică, CS este constituit atât dintr-un subsegment fix (CS fix), care cuprinde explicit o alocare orară pe disciplinele de specialitate, precum și dintr-un subsegment flexibil (CS flexibil), care prevede un buget de ore care să fie alocat disciplinelor de specialitate. Decizia de alocare a bugetului de ore pentru CS flexibil aparține unității de învățământ, care are autonomie curriculară pentru acest segment.

În condițiile în care o disciplină de specialitate face obiectul uneia/ambelor probe E ale examenului de bacalaureat, programa de examen va fi elaborată doar prin raportare la programele școlare corespunzătoare segmentelor obligatorii, CS fix și, după caz, TC, dar nu și la programa școlară corespunzătoare CS flexibil. Partea de CS flexibil nu poate face obiectul probelor cuprinse în examenul de bacalaureat”.

Prevederile legii învățământului preuniversitarSecţiunea a 3-a Examenul național de bacalaureat

Articolul 102

(1) Absolvenții învățământului liceal primesc diploma de absolvire, foaia matricolă și, după caz, certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educațional, care atestă finalizarea studiilor liceale și care conferă dreptul de acces, în condițiile legii, pe piața muncii.

(2) Elevii care au promovat clasa a XII-a de liceu cu frecvență, respectiv clasa a XIII-a de liceu – frecvență redusă, respectiv seral, pot susține examenul național de bacalaureat, în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.

(3) Absolvenții învățământului liceal care susțin și promovează examenul național de bacalaureat dobândesc diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învățământul superior.

(4) Examenul național de bacalaureat constă în susținerea următoarelor probe:

a) proba A01 – probă orală de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările/ calificările – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;

b) proba A02 – probă orală de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;

c) proba A1 – probă scrisă la Limba și literatura română – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările/calificările, cu excepția elevilor de la profilul umanist, specializarea filologie, și pentru elevii care au studiat disciplina Limba și literatura română pentru școli și secții cu predare în limba maternă, cu programă specială – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;

d) proba A2 – probă scrisă la Limba și literatura română pentru elevii de la profilul umanist, specializarea filologie – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare, cu excepția elevilor care au studiat disciplina Limba și literatura română pentru școli și secții cu predare în limba maternă, cu programă specială;

e) proba A3 – probă scrisă la Limba și literatura română pentru elevii care au studiat disciplina Limba și literatura română pentru școli și secții cu predare în limba maternă, cu programă specială;

f) proba B – două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională, în acord cu descriptorii elaborați pe baza programelor școlare. Rezultatul evaluării se exprimă prin niveluri de competență corespunzătoare celor din Cadrul european comun de referință pentru limbi străine. Pentru prima limbă străină nivelul de competență vizat este echivalent nivelului B2 din Cadrul european comun de referință pentru limbi străine; pentru a doua limbă străină, nivelul de competență vizat este echivalent nivelului B1, respectiv A2, în funcție de tipul de probă, la alegerea candidatului. Examenele cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației. Prin excepție, elevii din învățământul în limba unei minorități naționale care studiază o singură limbă de circulație internațională susțin proba doar din această limbă;

g) proba C – proba de evaluare a competențelor digitale, în acord cu descriptorii elaborați pe baza programelor școlare. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelurile de competență în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Examenele cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

h) proba D – probă scrisă la Limba și literatura maternă – probă comună pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale și opțional pentru elevii care au studiat limba maternă conform art. 60 alin. (5), a unei minorități naționale în unități de învățământ cu predare în altă limbă decât cea maternă de la toate filierele, profilurile și specializările – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;

i) proba E – două probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării, pe baza standardelor naționale de evaluare;

j) proba F – probă scrisă, obligatorie, pentru evaluarea competențelor de bază, complementare profilului/probelor scrise E.

(5) Proba E – probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării sunt desfășurate după cum urmează:

a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Matematică și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul real, la alegere între: Informatică, Fizică, Chimie, Biologie;

b) pentru profilul real, specializarea științele naturii, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Fizică/Chimie/Biologie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul real, la alegere între: Fizică, Chimie, Biologie, Matematică sau Informatică, alta decât cea la care a susținut proba obligatorie;

c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Istorie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie și științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la limba și literatura unei limbi de circulație internațională și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie sau științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

e) pentru filiera tehnologică, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire și o probă la alegere dintre disciplinele relevante pentru profilul real;

f) pentru filiera vocațională, două probe, dintre care una obligatorie dintre disciplinele de specialitate și alta la alegere dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializării.

(6) Proba F va viza competențele de bază, după cum urmează:

a) pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competențelor de bază, la alegere între: Matematică, Fizică, Chimie, Biologie;

b) pentru profilul real, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competențelor de bază, la alegere între: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

c) pentru filierele tehnologică și vocațională, probă scrisă pentru evaluarea competențelor prevăzute la lit. a) sau b), complementar disciplinelor alese la proba E.

(7) Lista disciplinelor și a programelor de examene se stabilește prin ordin al ministrului educației și se dă publicității la începutul ciclului de învățământ.

(8) Elevii surzi și/sau hipoacuzici au dreptul de a susține examenul național de bacalaureat în limba maternă, respectiv limba semnelor române (LSR), potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 27/2020. Metodologia de organizare a examenului de bacalaureat pentru elevii surzi și/sau hipoacuzici se stabilește prin ordin al ministrului educației.

Articolul 103

(1) Examenul național de bacalaureat se consideră promovat de către absolvenții învățământului liceal, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) au susținut proba A01, A02, respectiv F și au obținut calificativul admis;

b) au susținut probele B și C prevăzute la art. 102 alin. (4) și au obținut la proba B cel puțin echivalentul nivelului B1, respectiv A2, în funcție de tipul de probă susținut, iar la proba C au obținut cel puțin nivelul „mediu“;

c) au susținut, după caz, proba A1, A2 sau A3 prevăzută la art. 102 alin. (4) și au obținut cel puțin nota 5 (cinci);

d) au susținut, după caz, proba D prevăzută la art. 102 alin. (4) și au obținut cel puțin nota 5 (cinci);

e) au susținut proba E, prevăzută la art. 102 alin. (4) și au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare dintre cele două discipline;

f) au obținut media aritmetică, calculată cu două zecimale exacte, a notelor obținute la A1, A2, A3, D și E, cel puțin egală cu 6.

(2) În urma promovării examenului național de bacalaureat, absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat.

(3) Absolvenților de liceu care au susținut probele B și C prevăzute la art. 102 alin. (4) li se eliberează certificate care atestă nivelul de competență lingvistică, respectiv nivelul de competență digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiționată de promovarea probelor scrise și orale prevăzute la art. 102 alin. (4).

(4) În cazul nepromovării examenului național de bacalaureat pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele la probele care au fost promovate în sesiunea/sesiunile anterioară(e).

(5) În decursul unui an școlar se organizează două sesiuni ale examenului național de bacalaureat.

(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), în cazuri temeinic justificate, se poate organiza și o sesiune de bacalaureat specială, aprobată prin ordin al ministrului educației.

(7) Candidații pot susține probele din cadrul examenului național de bacalaureat fără taxă, de cel mult 3 ori. Prezentările ulterioare la aceste examene sunt condiționate de achitarea unor taxe stabilite prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației.

(8) Probele B, C și F prevăzute la art. 102 alin. (4) se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ, în timpul anului școlar, în condițiile stabilite prin metodologie specifică aprobată prin ordin al ministrului educației.

(9) Probele orale A01, respectiv A02 și probele scrise A, respectiv D și E, prevăzute la art. 102 alin. (4), se susțin după încheierea cursurilor, în condițiile stabilite prin metodologie specifică aprobată prin ordin al ministrului educației.

(10) În situația în care absolvenții studiilor liceale nu au susținut/nu au promovat examenul național de bacalaureat, aceștia pot beneficia de cursuri de pregătire, organizate la nivelul unităților de învățământ liceal, precum și la nivelul instituțiilor de învățământ superior acreditate. Fiecare absolvent poate beneficia o singură dată de finanțare pentru a participa la cursurile de pregătire pentru examenul național de bacalaureat. Cursurile de pregătire în vederea promovării examenului național de bacalaureat, aprobate de Ministerul Educației, se desfășoară potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

(11) Promovarea examenului de bacalaureat conferă titularilor nivelul de calificare 4.

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Orarul unui elev de liceu pe noile planuri-cadru înseamnă mai multe zile cu 7 ore decât în prezent, dacă alege toate opționalele / Exemplu de proiectare pe specializarea Științe ale naturii
PROIECT La liceele cu profil teologic, Religia trece din trunchiul comun în curriculumul de specialitate, ca disciplină diferită – Planurile-cadru puse în consultare publică / La Cultul Ortodox, scădere majoră a numărului de ore din curriculumul la decizia elevului, creștere la curriculumul de specialitate
Să nu se schimbe nimic, primesc. De ce planurile-cadru propuse de Daniel David sunt pe atât dezamăgitoare, cât și ilegale / OP ED Avocat Alexandru Bajdechi
PROIECT Limba latină este reintrodusă la Filiera Teoretică – Uman – Filologie în toți anii de liceu – noile Planuri-cadru puse în consultare / La această specializare este reintrodusă și Literatura universală / O oră de discipline ȘTIAM în clasele a XI-a și a XII-a, mai puțină Geografie
Planuri-cadru liceu 2025. Este un câștig că Geografia rămâne în trunchiul comun în toți anii de liceu, spune profesorul Mircea Furdui, Societatea de Geografie: Asta dovedește faptul că demersurile noastre au avut succes
Matematica și latina, reintroduse ca discipline obligatorii la specializarea științe sociale – proiect Planuri-cadru liceu 2025
Planuri-cadru liceu 2025. Istoria și Geografia rămân în trunchiul comun, pe parcursul tuturor anilor de liceu, pentru elevii de la uman, real și tehnologic / În varianta inițială a proiectului, aceste discipline au fost scoase din trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a 
Elevii care intră la toamnă în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu, dacă acestea vor fi aprobate – proiect / Bacalaureat 2030 va fi primul examen schimbat, până atunci toți elevii care sunt acum în liceu vor da actualul Bac cu origini în 1995 și după programe din 2002-2004
Planuri-cadru liceu 2025. Disciplinele din trunchiul comun și numărul de ore pentru elevii de la real, uman, tehnologic și vocațional / Rezultatul dezbaterii a fost publicat de Ministerul Educației în consultare publică
PROIECT Noul plan-cadru pentru liceu – Filiera teoretică, Real, specializarea Matematică-Informatică, pus în consultare publică: ore în plus la Matematică, Informatică, Biologie, Istorie, Geografie, prag minim de ore redus pentru CDEOȘ
Daniel David, despre noile planuri-cadru pentru liceu: La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele! / Documentele sunt în dezbatere timp de 10 zile
BREAKING Planuri-cadru liceu 2025 – proiectele rezultate în urma dezbaterii au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării. Descarcă documentul integral

4 comments
  1. Va rog sa ii intrebati pe cei din minister cum vor da bacul cei de la vocational muzica la materia complementara fizica, chimie, bio, mate, elevi ce fac aceste materii doar in clasele 9-10… Multumesc! Astept clarificari!

    1. Așa e! Religia e spiritualitate, e duh! Dar genul ăsta de cuvinte, ție ca și altora, le provoacă indigestie! Până una, alta, face parte din trunchiul comun și, da, are dreptul de-a fi inclusă printre materiile la care se poate susține BAC-ul!

  2. Bacalaureat nou în 2030. Asta inseamna ca prima generatie vor fi cei care sunt cls 7 acum? Parca noua lege a invatamanutlui era cu 2029… dar poate ma insel…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii care vor susține Bacalaureatul pe noile planuri-cadru de liceu vor primi la examen materia parcursă la ore, spune Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum / El a răspuns astfel unei eleve care a pus problema numărului redus de ore de română la profil tehnologic, în ani terminali

Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum în cadrul Ministerului Educației și Cercetării (MEC), spune că elevii care vor susține noul Bacalaureat după noile planuri-cadru de liceu vor susține probele după un conținut…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gramatovici: Meditațiile au înflorit pentru că vedem educația ca un sistem care produce diplome. Ceea ce înveți la meditații, ca să iei examenele, este o învățare superficială și dispare

Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, constată Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a…
Vezi articolul

Matematica și motivul notelor mici, la subiecte mai simple decât acum 10 ani – Oana Moraru: Ora de matematică trebuie să fie oră de formare a gândirii logice, nu de bifat file de exerciții

„Unul din motivele pentru care gândirea logico-matematică nu se mai dezvoltă suficient la copiii noștri și avem din ce în ce mai mulți elevi cu dificultăți reale la gimnaziu sau…
Vezi articolul

Impactul noilor planuri-cadru asupra profesorilor. Daniel David: Per ansamblu, pe sistem, numărul de norme nu scade, iar cei care sunt titulari, în principiu, nu vor fi afectați / Gabriel Vrînceanu: Abia de la clasele XI-XII să apară schimbări. Există posibilitatea de a face o recalificare, o formare care să-ți asigure un supliment de ore

Per ansamblu, pe sistem, numărul de norme nu scade, iar cei care sunt titulari, în principiu, nu vor fi afectați, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, despre organizarea orelor…
Vezi articolul