Bacalaureat obligatoriu la Matematică pentru toate specializările, în Franța, din 2026, anunță ministra Educației

3.268 de vizualizări
Anne Genetet / Foto: captură Youtube.com
O nouă probă anticipată de Bacalaureat la Matematică va deveni obligatorie pentru toți liceenii din Franța începând cu 2026, potrivit unui anunț făcut recent de ministra Educației, Anne Genetet. Această probă va avea loc la finalul clasei a XI-a, ca examenul la Limba franceză, și va conta pentru calcularea notei finale la Bacalaureat, scrie Le Parisien.

„Cum putem forma cetățeni liberi în secolul XXI fără să le oferim o cultură științifică și matematică comună, încă o dată, așa cum o facem pentru limba franceză?” – a declarat Anne Genetet, subliniind rolul esențial al matematicii în formarea elevilor.

Această nouă probă va debuta în iunie 2026, iar nota obținută va contribui la examenul final de Bacalaureat începând cu sesiunea din 2027.

Proba va avea două variante distincte: una pentru elevii care aleg Matematica drept „specialitate”, adică la care oricum dau examen cu pondere în nota finală și o alta pentru cei care studiază această disciplină doar ca parte a trunchiului comun.

Conform Le Parisien, detaliile legate de durată, coeficient și conținutul specific al noii probe nu au fost încă dezvăluite de Ministerul Educației.

Decizia vine pe fondul eforturilor de a crește nivelul de competențe matematice al elevilor francezi, după ce s-a constatat o scădere în ultimii ani, mai ales în urma reformei „specialităților” din 2021.

Anne Genetet a explicat că această probă are „o valoare simbolică importantă” și este esențială pentru a reface legătura dintre toți elevii și matematica, indiferent de traiectoria lor educațională.

Edupedu.ro a scris în luna iulie 2022 despre introducerea unui curs de matematică simplificată, începând cu anul școlar 2022-2023, pentru elevii francezi care nu aleg matematica ca „specialitate”.

  • Acest curs, de 1,5 ore pe săptămână, este atașat trunchiului comun și include elemente precum statistica, probabilitățile și analiza datelor, având ca scop să ofere elevilor o bază utilă în viața profesională și socială. Reforma urmărea să împace elevii cu matematica și să evidențieze importanța acesteia în lumea contemporană.
Citește și:
Matematica redevine obligatorie la liceu în Franța, din 2023, după schimbările succesive din ultimii trei ani. „Trebuie promovată egalitatea fete-băieți” în științe, susține Ministerul Educației de la Paris
Franța reintroduce oficial ore de matematică la liceu, după ce autoritățile din Educație au observat că elevii nu o mai aleg la Bacalaureat după reforma din 2019 care o făcuse opțională / Cronologia propunerilor din ultimele luni
Discuții despre reintroducerea matematicii în trunchiul comun la liceu, în Franța, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019. Ministrul francez al Educației: Toți elevii să aibă o mai mare „cultură matematică”
Ministrul francez al Educației: Țara noastră are nevoie de oameni de știință și de ingineri / Blanquer propune o dezbatere privind reforma Matematicii la liceu, după un declin al acesteia, într-o scrisoare către inspectori, directori și profesori
Specialiștii francezi propun reintroducerea în trunchiul comun a „Matematicii pentru toți”, accesibilă liceenilor, după ce disciplina a devenit opțională în 2019 și Ministerul a constatat o scădere abruptă a rezultatelor – raport


6 comments
  1. Câtă prostie!

  2. de-ați ști cât de tare li se ”rupe” de matematică (si in general de tot ce e știință exactă) celor de la specializarea filologie, ați introduce (voi ministeriabilii) și la noi, de mâine, matematica pe tot parcursul liceului.

    Și cât de tare ”li se rupe” de matematică, se reflectă in inabilitatea deplină de a efectua un calcul cât de simplu ar fi el (de exemplu o reducere de preț exprimată in procente, că tot a fost vinerea neagra)

  3. De remarcat ca sistemul de educație din Franța nu este mort, ca la noi, ci are o oarecare autoreglare. La noi, se introduce o măsură și apoi nimeni nu mai are curaj sa o modifice chiar dacă nu da rezultate. Dimpotrivă, care vine mai adaugă altele și le lasă și cele vechi acolo. Asa s a ajuns la situația de acum.

    1. Foarte adevarat! La noi intentia schimbarii se anunta cu multi ani inainte si apoi se amana la nesfarsit sau pur si simplu ramane la nivel de declaratie. Asa s-a intamplat cu modificarea structurii Evaluarii Nationale, prevazuta printr-o lege din 2011 (!), cu desfiintarea Inspectoratelor scolare etc.

      In Franta au schimbat radical structura bacalaureatului, intre decizie si aplicare prevazand 2 ani, iar acum vad ca vor sa faca la fel cu introducerea matematicii. Sistemul nostru, reglementat la un nivel absurd prin mii de legi si acte normative ( care asigura o structura birocratica imensa, greoaie si nefunctionala in mod real si care nu mai pot fi coordonate si aplicate de multe vreme deja) se indreapta spre un blocaj total. Un monstru anchilozat care produce doar vorbe, posturi, noi si noi structuri birocratice autogenerate cumva permanent, miliarde de hartii si destui bani, pentru cei care decid si cercurile lor!

    1. Deci tu vrei să fie chinuiți cu matematică elevii de la pictură, dansuri, sportiv, teologic, filologie, etc? Adică, elevii care nu au nici o treabă cu științele exacte? Nu le va folosi la nimic matematica în viață. Le distruge creativitatea.
      Sincer, aș fi de a cord cu asta, în momentul în care elevii de la real ar avea la bac pictură, muzică desen sau religie, obligatoriu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studiu Google, reprezentativ pentru părinți: Le oferă copiilor primul telefon la 8 ani, iar aceștia din urmă petrec online 1-3 ore zilnic. O treime dintre părinți recunosc că i-au cumparat copilului smartphone ca să nu se simtă exclus social

În medie, copiii din România primesc primul smartphone la 8 ani și petrec zilnic între 1 și 3 ore pe internet. Părinții spun că principalul motiv pentru care le oferă…
Vezi articolul

Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara: Trebuie să fie corelate planurile-cadru cu examenele naționale, în caz contrar va fi stimulată în continuare învățarea de suprafață / Trebuie gândit și un sistem eficient de formare a profesorilor, iar debutanții au nevoie de mentorat

Succesul reformei depinde de corelarea curriculumului cu metode moderne de predare, evaluare și formare a profesorilor scrie Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, într-o analiză pe schimbările aduse…
Vezi articolul

Eu aș sta la școală și 60 de ore, dar nu mi se pare echitabil ca aceste activități să le fac absolut gratuit, spune profesorul Ovidiu Șontea / Unii profesori nu sunt plătiți pentru corectura și asistențele unor concursuri, semnalează acesta

Ovidiu Șontea, profesor de Matematică la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „eu aș sta la școală și 60 de ore”, „dar nu mi…
Vezi articolul

Cîmpeanu: Cred că este corect din partea autorităților să pună condiția ca cei care intră în sală să supravegheze elevii la Bacalaureat și Evaluarea Națională să fie doar cei vaccinați / Tariful plătit, comparabil cu cel pentru orele remediale

Autoritățile ar trebui să impună condiția de vaccinare profesorilor care vor intra la supraveghere la examenele naționale, a anunțat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu la Digi24. Aceasta a precizat că pentru…
Vezi articolul

Liceele pot aplica pentru al doilea laborator inteligent, dacă numărul de elevi înscriși în anul școlar 2022 – 2023 este de minimum 500. Lista întrebărilor frecvente și răspunsurile privind apelul pentru dotarea cu laboratoare inteligente de 60.000 de euro, publicată de Ministerul Educației

Ministerul Educației a publicat lista întrebărilor frecvente despre apelul PNRR „Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor”, pentru a veni în…
Vezi articolul