Bâlbe în explicații, învinuirea sindicatelor pentru întârzieri, dar și o “victorie a tuturor” proclamată de guvern – Declarațiile complete ale miniștrilor Deca și Budăi, în ziua în care a fost suspendată greva din educație

1.390 de vizualizări
Foto: gov.ro
Bâlbe ale ministrului Muncii, Marius Budăi, despre felul cum guvernul a găsit peste noapte, după trei săptămâni de refuz, posibilitatea de a răspunde unor solicitări-cheie ale sindicatelor din învățământ, dar și acuze la adresa sindicatelor care ar fi schimbat revendicările “de la o oră la alta” – acestea s-au făcxt auzite, luni, în declarațiile de presă de după ședința de guvern, în care au fost prezentate măsurile guvernului pe baza cărora a fost suspendată greva din învățământ.

La rândul ei, ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat cu “mare plăcere” o “victorie a tuturor celor care au susținut educația”, prin măsuri pe care nici ea, nici ministrul Budăi, nici purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, nu au putut să explice de ce le-au adoptat abia acum, după 3 săptămâni de grevă.

“Dacă ne uităm pe parcursul – și o să răspundă probabil doamna ministru – dacă ne uităm pe parcursul discuțiilor cu sindicatele, cerințele s-au schimbat de la o zi la alta, de la o oră la alta, de la o discuție la alta. Au fost mult mai multe solicitări, reveniri la solicitări, renunțări la solicitări”, a sunat “explicația” ministrului Budăi, deși întrebările vizau modul cum guvernul a adoptat acum ceva ce a refuzat continuu să adopte de-a lungul negocierilor.

Tot e e spus, că, în baza schimbărilor propuse acum, profesorul debutant va câștiga de la 1 ianuarie 2024 un salariu net de 4.600 de lei pe lună.

Declarațiile complete ale reprezentanților Guvernului despre măsurile adoptate luni (sursa):

“Dan Cărbunaru: Bună ziua, bine v-am regăsit la briefingul de presă organizat după ședința de guvern de astăzi, o ședință de guvern specială, care a fost destinată, în principal, rezolvării ultimelor solicitări și găsirii ultimelor garanții solicitate de sindicatele din educație pentru ca profesorii, învățătorii, educatorii să revină la clasă alături de copii, alături de elevi. Și, desigur, toate aceste lucruri, într-un context în care dialogul purtat în ultimele săptămâni a reușit să găsească toate resursele, toate garanțiile necesare pentru a recunoaște importanța în societate pentru educație, astfel încât acest guvern să reușească să ofere toate elementele necesare pentru dascăli, astfel încât, împreună, să putem merge mai departe. Alături de mine, pentru a vă oferi detaliile deciziilor pe care astăzi guvernul condus de Nicolae Ciucă le-a aprobat, se află, în primul rând, doamna ministru al educației, Ligia Deca. Ni se va alătura și domnul ministru al muncii, Marius Budăi, pentru a vă prezenta deciziile pe care Guvernul astăzi și le-a asumat și pentru a vă răspunde la întrebările, clarificările pe care dumneavoastră le veți solicita. Cu această scurtă introducere, o invit pe doamna ministru Deca să vă prezinte deciziile Guvernului de astăzi.

Ligia Deca: Bună ziua! Am marea plăcere să fiu astăzi în fața dumneavoastră, pentru că asistăm la o victorie a tuturor celor care au susținut educația, în ultimele săptămâni, în ultimele luni, dar, aș spune eu, și o dovadă că importanța educației în societate este recunoscută din ce în ce mai mult.

Astăzi, Guvernul României a adoptat două ordonanțe de urgență care oferă garanțiile solicitate de către reprezentanții cadrelor didactice pentru a avea încredere că rolul lor va fi recunoscut, atât prin Legea salarizării unitare, cât și prin reformele ce survin în contextul adoptării de către Parlament a noilor Legi ale educației. Avem toate elementele de care avem nevoie, avem susținerea societății, avem un pachet nou de legi care aduc reforme importante, avem o finanțare fără precedent, finanțare care, pe lângă investițiile în infrastructură, care sunt extrem de importante, pune respectul pentru profesia didactică și pentru oamenii școlii în centrul procesului de a creiona educația așa cum au nevoie copiii țării.

Prima ordonanță de urgență se referă la creșterile salariale, care, pe medie, sunt peste 25% – și detalii vă vor fi oferite de către domnul ministru al muncii, domnul Marius Budăi. Dar este de remarcat că, prin mecanismul pe care ordonanța îl pune în practică, vorbim despre creșteri procentuale mai mari pentru debutanți, pentru cei de care avem nevoie să rămână în sistem și să fie motivați să se perfecționeze și să ducă mai departe generațiile de elevi. O a doua chestiune importantă se referă la garanțiile conform cărora viitoarea lege a salarizării va avea ca bază de plecare salariul debutantului sau al asistentului universitar, însumând sau plecând de la minimum salariul mediu brut pe economie.

De asemenea, tot astăzi a fost adoptat un al doilea act normativ, Ordonanța de urgență privind acordarea de prime pentru cariera didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, dar și pentru acordarea primelor vizavi de cariera profesională pentru personalul nedidactic. Prima de carieră didactică înseamnă o primă de 1.500 lei net, din care aproximativ 30% sunt sumă forfetară, adică la dispoziția cadrului didactic sau didactic auxiliar, restul banilor, 70%, în acest moment, putând fi folosiți pentru cursuri de pregătire profesională, echipamente IT, cărți de specialitate și alte categorii de cheltuieli care sprijină calitatea în învățământ. Prima se acordă într-o singură tranșă. Prima instanțiere este în luna octombrie a acestui an și sumele vor putea fi utilizate în anul școlar 2023-2024. Trebuie menționat că suma va fi acordată anual, până în anul 2027, sursa fondurilor fiind fondurile europene. Prima de carieră profesională acordată personalului nedidactic, care este în valoare de 500 lei pe an, similar, acordată în fiecare an în luna octombrie, pentru că atunci, pe 5 octombrie, avem Ziua Educației, până în anul 2027. Sumele pot fi folosite, în cazul personalului nedidactic, tot pentru cursuri de formare profesională sau alte cheltuieli necesare în activitatea profesională. Bugetul măsurii de susținere în această ordonanță de urgență, vizavi de prime, a fost stabilit la peste 2,1 miliarde de lei pe o perioadă de cinci ani. Bugetul anual este în jur de 400 de milioane de lei.

În acest context, așa cum am subliniat și ieri, Ministerul Educației a luat toate măsurile pentru a menține o stare de normalitate a calendarului școlar și pentru a nu amâna examenele naționale atât de importante pentru ca elevii să poată să-și urmeze parcursul educațional.
În acest moment, o dată cu anunțarea suspendării mișcării de protest, cadrele didactice se întorc în școli și procesele educaționale revin la normal, urmând ca, așa cum am anunțat în cursul briefingului de ieri, să urmeze toate etapele firești – încheierea situației școlare, Evaluarea Națională, care începe cu probele scrise de luni, 19 iunie, și apoi probele scrise ale examenului de Bacalaureat, cu echivalarea probelor de competențe cu mediile de pe parcursul liceului. Vă mulțumesc.

Dan Cărbunaru: Mulțumesc. Aș vrea să-l invit și pe domnul Marius Budăi, ministrul muncii, după cum vă spuneam, înainte de a primi întrebările dumneavoastră și de a-i ruga pe cei doi miniștri să vă răspundă. Domnule ministru.

Marius Budăi: Mulțumesc frumos! Mulțumesc frumos tuturor pentru prezență. Așa cum știți de ieri, ordonanța de urgență a fost scrisă ieri și astăzi a fost în circuitul de avizare la ministerele co-inițiatoare, în primul rând, Ministerul Muncii, Ministerul Educației, vicepremierul Guvernului, Sorin Grindeanu, precum și Ministerul Justiției și Ministerul de Finanțe; după care s-a trimis ordonanța la Consiliul Economic şi Social – și aici vreau să clarific un aspect, discuțiile care au fost înainte de ședință și anume, prezența ordonanței de urgență sau propunerea pentru ordonanța de urgență pe ordinea de zi, la capitolul Analize. Este o procedură legală, care atunci când ești pe parcursul de avizare cu un act normativ, până îți vine avizarea finală, o ții în analiză. Dacă ai avizarea finală până la începerea ședinței, se poate trece pe ordinea de zi, dacă nu, se discută în primă lectură, după care se aprobă în ședința următoare.

Astăzi s-au majorat grilele salariale pentru personalul didactic și didactic auxiliar cu suma de 1.300 lei brut, ce reprezintă în medie puțin peste 25%. S-au cuprins în această ordonanță și amendamentele din Ordonanța numărul 53, care, o dată cu apariția acestei ordonanțe care va fi publicată astăzi în Monitorul Oficial, va fi abrogată, păstrându-se de acolo toate amendamentele sindicatelor – și mă refer aici la personalul didactic auxiliar din bibliotecile aflate în coordonarea, de exemplu, a unităților de învățământ superior sau psihologi sau asistenți sociali care nu erau cuprinși în anexa cu personalul didactic. Toate aceste lucruri sunt prevăzute în ordonanță, precum și în preambul și în corpul ordonanței. S-a făcut și s-a înțeles de către coaliție această solicitare a cadrelor didactice, astfel încât să avem acea asumare clară a coaliției asupra ce se întâmplă pe viitor cu Legea salarizării și anume, principiul de la care se pleacă și anume, discutăm Legea salarizării cu prevederea că salariul debutantului sau asistentul universitar va porni de la salariul mediu brut pe țară utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Acestea fiind spuse, cred că și prin documentul de astăzi, pentru că au fost o serie de acte normative care au demonstrat, până la urmă, intenția coaliției politice care susține actualul Guvern al României de a rezolva pe cât posibil toate solicitările celor care lucrează în sistemul de învățământ și mai ales gândindu-ne și la cei peste 3 milioane de copii și la părinții lor. Cam asta am avut de spus.

Dan Cărbunaru: Mulțumesc foarte mult, domnule ministru. Pentru întrebări o să o rog și pe doamna ministru Deca să ni se alăture, astfel încât în funcție de ministrul cu care doriți să interacționați, să vă oferim această posibilitate. Vă rog.

Reporter: Doamnă ministru, bună ziua. O întrebare: de ce până acum a fost susținută ideea că nu poate fi trecută într-o ordonanță de urgență acea raportare la salariu mediu brut pe țară, iar astăzi vedem că apare în ordonanța de urgență ca articol?

Marius Budăi: Pun eu pe tehnică legislativă. După cum am spus, principiul clar a fost agreat de coaliție prin acele acte succesive, prin prezența, în primul rând, în nota de fundamentare. Ieri, în cadrul discuțiilor cu sindicatele, în preambulul ordonanței de urgență, deci în cuprinsul ordonanței de urgență am reintrodus acest principiu. Între timp, au fost câteva discuții clarificatoare din punct de vedere al jalonului cu salarizarea din PNRR, pentru că avem și alte aspecte pe care trebuie să le îndeplinim prin angajamentele asumate de România în fața Comisiei Europene. Am explicat ceea ce se întâmplă, că este o promisiune, un avans, ulterior din ceea ce vom discuta cu grila de salarizare de la 1 ianuarie. De asemenea, s-a găsit o posibilitate ca prin cadrul Ministerului de Justiție să fie justificată, până la urmă, urgența, că este o urgență, este un act normativ, iar urgența trebuie să fie justificată astfel încât documentul să aibă și acea linie de constituționalitate.

Reporter: Dar de ce nu au fost cerute aceste clarificări de la început, să nu ajungem până în a treia săptămână de grevă?

Marius Budăi: Nu a fost singura solicitare a sindicatelor. Solicitările sindicatelor, după cum știți, s-au schimbat de la o zi la alta. A fost un parcurs, un dialog, nu neapărat o negociere, ci discuții pe această perioadă și dacă, până la urmă, aceasta a reprezentat neapărat solicitarea cadrelor didactice, coaliția politică a înțeles să-și asume acest aspect. Important pentru noi cred că este parcursul pe care copiii noștri îl vor avea pe viitor și anume, în viitorul apropiat și în ceea ce se întâmplă, încheierea anului școlar, mai ales că v-am spus, eu însumi am chiar doi copii, unul în clasa opta și unul în anul preuniversitar, care sunt în ani terminali și cred că înțeleg foarte bine ce este în sufletul părinților care au copiii în ani terminali.

Reporter: Și până la urmă, grila va ajunge în două etape sau în trei etape. Prima etapă, 1 ianuarie 2024, 50%, așa scrie în ordonanță și apoi cum se va ajunge până la…?

Marius Budăi: Ce s-a agreat de către coaliție la discuțiile cu sindicatele a fost pornirea de la salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat și bineînțeles, acordarea a cele 50% din diferență cu 1 ianuarie 2024. Discuțiile continuă cu sindicatele, de fapt, nu numai cu sindicatele din educație. Noi suntem în construcția Legii salarizării, construcție care este asumată a fi terminată în prima etapă, până în 15 iulie, urmând dezbaterile cu cei interesați, cu partenerii sociali, în perioada 15 iulie – 1 septembrie, după care aprobarea în Guvern ca proiect de act normativ, trimiterea în Parlament și acolo, bineînțeles, alte dezbateri, așa cum știm de obicei.

Reporter: Și o ultimă întrebare scurtă. Raportarea se face la salariul mediu brut pe țară, dar la care ne referim? Pentru că salariul mediu brut de acum nu va fi același cu salariul mediu brut de la începutul anului și la fel, va crește.

Marius Budăi: Am spus foarte clar și scrie și în ordonanța de urgență, salariul mediu brut pe țară cunoscut și utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Reporter: Deci va crește în fiecare an o dată cu acesta.

Marius Budăi: Nu, e raportarea de pornire din grilă. Creșterile etapizate se vor face cum s-a stabilit, prima dată, 50% din diferență, după care urmează discuțiile și stabilim foarte clar, pentru că avem mai multe condiționalități aici, după cum știți, discuțiile cu Comisia Europeană, tot ce avem de făcut prin această reformă privind domeniul de salarizare din sistemul public, de această dată.

Reporter: Bună ziua! Întrebarea mea este pentru ambii miniștri. Aș vrea să vă rog să clarificăm un aspect. În momentul în care sindicatele au anunțat prima ofertă, au vorbit membrilor de sindicat despre o majorare de 25%. Atenție, vorbim despre o majorare de 25% a salariului de bază. Vedem că în ordonanță nu se regăsește acest principiu și vorbiți despre 1.300 de lei brut. De ce am ajuns în această situație?

Marius Budăi: Încercăm să explicăm cât mai tehnic posibil pentru a nu intra în date foarte tehnice pe care, bineînțeles, nu cu toții le stăpânim. Grila în anexă, dacă suntem foarte, foarte atenți şi ne uităm în anexă, cum s-au modificat coeficienții din grilă, exact aşa reiese, majorarea de 25%.

Ligia Deca: Poate o clarificare apropo de acest sistem. Acest sistem a fost discutat împreună cu federațiile sindicale, tocmai pentru a avea o abordare mai echitabilă a creșterilor acordate. În esență, așa cum spuneam, dacă pe medie creșterea este puțin peste 25%, vedem creșteri importante la debutanți, care au cea mai mare creștere procentuală, peste 30%, 31,7%. Asta înseamnă că cei cu veniturile cele mai mici primesc un pic mai mult și este normal să fie așa și este un principiu discutat și agreat cu toţi cei prezenți la masa negocierilor. Efortul bugetar este la nivelul creșterii de 25% şi cred că este un prim pas şi pentru ceea ce va însemna reașezarea grilei în noua lege a salarizării, lucru care, evident, se va realiza prin discuțiile pe care domnul ministru le-a evocat.

Reporter: În timpul ședinței de guvern, când a venit acest anunț al premierului, foarte mulți profesori au reacționat și au spus că nu au fost consultați temeinic de sindicate, că nu au văzut ordonanța și că sunt școli care se sună între ele, se întreabă dacă au renunțat sau nu. Deci ei nu se simt, sunt profesori care nu se simt reprezentați de această decizie a sindicatului de a suspenda greva. Care este poziția dumneavoastră?

Ligia Deca: Informațiile pe care noi le oferim acum și pe care le-am oferit pe tot parcursul zilelor trecute, în care am și exemplificat ce înseamnă creșterea în termeni reali, în bani, pentru fiecare cadru didactic, didactic auxiliar şi pentru fiecare persoană angajată în școli, din personalul nedidactic, ne ajută pentru a avea o imagine mai clară. Consultările interne pe care membrii de sindicat le efectuează sunt, evident, apanajul dumnealor. Puteți cere mai multe clarificări din partea domniilor lor. Semnalele pe care noi le avem este că semnalul în toate școlile se dă pentru revenirea la cursuri.

Marius Budăi: Ordonanța de urgență a fost publicată în transparență decizională începând de ieri, atât pe site-ul Ministerului Educației, cât şi pe site-ul Ministerului Muncii.

Dan Cărbunaru: Aş adăuga aici faptul că mandatele…

Reporter: Domnule Budăi, totuși, a fost modificată în această dimineață. Acele aspecte de tehnică legislativă au fost introduse. Corect?

Marius Budăi: Au fost introduse de ieri în preambulul ordonanței de urgență. Dacă ne uităm exact, pe parcursul…

Reporter: În preambul.

Marius Budăi: În preambul, care este ordonanță, nu în nota de fundamentare.

Reporter: Dar acum sunt în ordonanță.

Marius Budăi: Să nu… deci, de ieri, erau în ordonanță, să nu confundăm nota de fundamentare cu preambul unei ordonanțe de urgență. Preambul unei ordonanțe de urgență este în corpul ordonanței de urgență. Nota de fundamentare este cu totul de altceva. Acolo, în preambul, era această prevedere, această asumare, practic, a noastră de ceea ce înseamnă discuțiile următoare pe grila de salarizare începând de ieri. Repet, ordonanță care a fost publicată atât pe site-ul Ministerul Educației, cât pe site-ul Ministerului Muncii.

Reporter: O singură întrebare pentru doamna ministru. Sunt profesori care spun că nu vor asista la examenele de bacalaureat, că vor refuza să asigure asistența. Care este poziția dumneavoastră?

Ligia Deca: Asistența la examenele naționale este o activitate benevolă. Deci există cadre didactice care an de an optează să vină la supraveghere sau la corectare, fiind retribuite suplimentar în acest sens. Ca în fiecare an, vom asigura personalul necesar în așa fel încât examenele să se desfășoare normal și încurajez cadrele didactice să ajute elevii, care și așa, așa cum spuneam, fiind o generație afectată și de pandemie, și de aceste săptămâni de grevă, are nevoie de tot sprijinul nostru pentru a finaliza cu bine parcursul școlar.

Dan Cărbunaru: Aș adăuga, aici, la răspuns. Am rămas dator la întrebarea pe care ați adresat-o, doamna Mănoiu. Faptul că toate elementele din mandatele de negociere pe care sindicatele le-au susținut în fața guvernului au fost prezentate inclusiv în fața dumneavoastră. Și înainte și după întâlnirile de negociere care au avut loc la Palatul Victoria, în egală măsură și noi la nivelul Executivului, am prezentat public proiectele de acte normative, deciziile care veneau cumva în întâmpinarea discuțiilor pe care le-am avut cu liderii sindicali. La rândul lor și-au susținut, încă o dată spun asta nu doar în fața noastră – a echipei de negociere de la Guvern – dar și în fața colegilor pe care îi reprezintă și în fața societății, prin intermediu dumneavoastră, a mass-media, toate elementele pe care le-au dorit. Și tocmai de aceea de fiecare dată am revenit și noi, la rândul nostru public, cu elementele care au rezultat din urma acestui dialog.

Reporter: Domnule Cărbunaru, dumneavoastră ne-ați putea spune care este impactul bugetar în prezent și care ar fi fost dacă în ordonanță ar fi scris 25% majorare?

Dan Cărbunaru: Cred că ați primit deja răspunsul la această întrebare. E un procent din bugetul necesar.

Marius Budăi: Dacă facem 25% pe medie și acordăm majorările așa cum au fost modificate grilele – și practic s-a respectat, dacă vreți, una din primele cerințe, dacă îmi aduc aminte cum au început discuțiile cu sindicatele, au fost discuțiile – și prima categorie care a fost introdusă în discuțiile cu noi a fost categoria debutanți. Iată că, așa cum a explicat și doamna ministru, debutanții au acum o majorare mai mare, urmând ca la următoarea grilă a salarizării să începem acea așezare, așa cum am explicat anterior.

Reporter: Ne puteți spune și care sunt cele mai mici creșteri salariale? Minimum, deci nu media.

Ligia Deca: Vă pot da niște exemple, dacă doriți de creștere. Un profesor, studii superioare de lungă durată, debutant, vechime în învățământ de până la un an, salariul de bază crește de la 4.098 lei la 5.398 brut, creștere de 31,72%. La această creștere se adaugă sporul de suprasolicitare neuropsihică de 10%, care înseamnă 307 lei brut. Salariul minim net în plată va fi de 3.308 lei. Un alt exemplu: profesor studii superioare de lungă durată, grad didactic 2, între 15 și 20 de ani vechime în învățământ, salariul de bază crește de la 5.368 lei la 6.947 lei brut, creșterea fiind de 29,41%. Și aici se adaugă sporul de suprasolicitare neuropsihică, 535 lei brut. Salariul minim net în plată va fi de 4.339 lei. Dacă adăugăm și sporul de dirigenție, care se acordă la aproximativ 70% dintre cadrele didactice, care înseamnă încă 695 lei brut în acest caz, salariul net va fi 4.742 lei. Și exemplele pot continua. Dacă doriți, pentru didactic auxiliar, bibliotecar grad 1, peste 25 de ani vechime în învățământ, salariul de bază crește de la 5.412 la 7.032 lei brut, creștere de 29,93%. Am pus la dispoziție încă de ieri, tuturor inspectorilor, tuturor directorilor, inclusiv federațiilor sindicale, calculele pe grile în așa fel încât să se vadă pentru fiecare funcție, pentru fiecare grad și pentru fiecare gradație de vechime, care vor fi creșterile efective.

Marius Budăi: De precizat este că în cadrul impactului bugetar și al creșterii, trebuie să conștientizăm – încerc să fiu cât de puțin tehnic pot – că acel 1.300 lei, de exemplu, brut, îl adăugăm la salariul tarifar, după care și peste cei 1.300 lei se adaugă acele sporuri la care a făcut doamna ministru referire pentru acele persoane care au, bineînțeles, și acel spor de dirigenție. Se mai adaugă și al doilea spor care influențează pozitiv netul final.

Reporter: Aș reveni la principala solicitare a profesorilor de la începutul acestei greve, acea mențiune într-un act normativ, o ordonanță de urgență privind salariul debutantului să se plece de la salariul mediu brut. Până acum era nota de fundamentare, ministrul Budăi a spus că de ieri era în preambulul ordonanței de urgență. Spunea că este altceva, nu este altceva. N-are absolut nicio valoare juridică, așa cum nu are nici în nota de fundamentare. Profesorii au spus că suspendă greva dacă va fi un articol separat cu această solicitare. Este articol separat în ordonanța modificată?

Ligia Deca: Este articol separat, articolul III, alineatele 2 și 3. Alineatul 2 stipulează principiul de plecare a grilei în învățământ de la salariul mediu brut. Alineatul 3 stipulează că prima tranșă de creștere este de 50%, începând cu 1 ianuarie 2024.

Reporter: Și aș reveni la întrebarea colegului meu: de ce nu s-a putut face acest lucru de la început? Domnul Budăi spunea că s-a găsit prin Ministerul Justiției o posibilitate de justificare a urgenței. Nu a fost clar de la început că era o urgență? Adică suntem de atâtea săptămâni…

Marius Budăi: Nu, nu. Am explicat, ați scos doar o parte din ceea ce am spus eu. Am spus acolo vreo trei chestiuni care nu se /…/

Reporter: Și că au fost câteva discuți clarificatoare privind jalonul din PNRR. Asta nu ne spune nimic.

Marius Budăi: Ba da, vă spune, e foarte clar. Și eu am să vă spun încă o dată că ceea ce am spus la început, că nu poți să prevezi într-o lege drepturi viitoare, nu se prevede și nici acum nu se prevăd, se prevăd un avans și un principiu…

Reporter: Păi un principiu…

Marius Budăi: Să prevezi… Nu, uitați-vă și cum a fost scris în legile educației și cum a fost transcris articolul inițial. Mai mult de atât, am mai vorbit și de asumare. Dacă asta a reprezentat o dungă roșie ca să ieșim din această situație și să rezolvăm problema copiilor României, da, această coaliție politică și-a asumat acest lucru.

Reporter: Bună ziua! Vreau să vă întreb: dacă până la urmă sindicatele au primit exact ceea ce au cerut, adică 25%, în medie, în plus la salariu, de ce a fost nevoie de trei săptămâni ca să se ajungă la această soluție? Când a mințit Guvernul? Atunci când – acum trei săptămâni, ați spus că nu aveți banii pentru aceste majorări sau acum, când le dați exact în forma în care v-au cerut-o?

Marius Budăi: Nu, dacă ne uităm pe parcursul – și o să răspundă probabil doamna ministru – dacă ne uităm pe parcursul discuțiilor cu sindicatele, cerințele s-au schimbat de la o zi la alta, de la o oră la alta, de la o discuție la alta. Au fost mult mai multe solicitări, reveniri la solicitări, renunțări la solicitări.

Reporter: Dar răspunsul Guvernului a fost mereu același: “nu avem bani pentru aceste majorări”. De unde sunt bani acum?

Marius Budăi: Guvernul și coaliția politică au înțeles să rezolve această problemă și, repet, pe asumare, ne-am asumat să rezolvăm această problemă.

Reporter: Deci nu vă asumați acum trei săptămâni și vă asumați acum.

Marius Budăi: Este interpretarea strictă a dumneavoastră. De acum trei săptămâni, dacă vă aduceți aminte, prima ordonanță de urgență a adus personalul nedidactic la maximul din grilă. Ulterior, pe parcursul acestor discuții, pentru că nu am avut, după cum bine știți, doar discuții cu sindicate din educație. La Ministerul Muncii au fost și sindicatele din sănătate, ambele sindicate, au fost și sindicatele din apărare, ordine publică și siguranță națională. Deci, am avut mai multe discuții cu mai multe sindicate în această perioadă de 3 săptămâni, discuții care s-au concluzionat în mai multe măsuri. Deci anexa 2a fost dusă la maxim, anexa 8 a fost dusă la maxim, anexa 6, sănătatea a fost dusă la maxim, au fost în luate mai multe măsuri repetat. Asta s-a întins într-adevăr pe aceste trei săptămâni, dar noi n-am discutat numai cu sindicate din educație și repet s-au modificat solicitările de la o zi la alta. Am înțeles să ne asumăm să rezolvăm etapizat acest lucru, pentru că, de la etapă la etapă, s-au modificat solicitările și repet la ce am început și cred că dvs. țineți foarte bine minte că s-a intrat în aceste discuții doar cu solicitarea pentru debutanți, pentru a face cariera atractivă, dacă îmi aduc bine aminte. Am rezolvat și acest aspect, am rezolvat faptul că parte din personalul nedidactic nu era la grila din 2022. Repet, am rezolvat apărarea, ordinea publică, securitatea națională, care nu era la grila din 2022. Deci, Guvernul a reacționat practic săptămânal, de câte una, două, trei ori pe săptămână pentru a rezolva aceste aspecte. Și prin ordonanțe repetate, și prin declarații, și prin memorandumuri, și prin tot ce am crezut noi de cuviință, pas cu pas și am ajuns aici.

Reporter: Dincolo de principiul enunțat în ordonanța de urgență, că salariul debutantului se va apropia cu încă 50% de la 1 ianuarie de salariul mediu pe economie, spuneți-ne exact care este care va fi salariul debutantului la 1 ianuarie 2024?

Marius Budăi: Ori n-am explicat noi bine în parcursul acestor zile, ori dvs. ați formulat un pic incorect. Nu. Discuția și principiul este că în următoarea grilă de salarizare, debutantul va porni în așa fel cu coeficientul de ierarhizare încât salariul mediu brut să fie salariul minim, acela este, nu când va ajunge acolo. Discuțiile ulterioare care s-au purtat și practic ce s-a scris astăzi în ordonanța de urgență și ce s-a scris și în alt memorandum și în declarațiile liderilor politici, repet, în mai multe acțiuni pe care le-am avut în această perioadă, este că prima tranșă de majorare între cumulul aflat în plată acum și acea prevedere va fi de 50%, la început de 1 ianuarie 2024.

Reporter: Și nu mi-ați răspuns: cât va fi plătit un debutant la 1 ianuarie 2024?

Marius Budăi: Păi dacă în momentul de față, după această grilă, are 5000 și cât a ajuns brutul?.. aproape 5398. Da, până la 6900, jumătate din această sumă.

Reporter: Adică, în mână?

Marius Budăi: Păi de la 4098, probabil va fi o crește undeva până la 4600, de la 1 ianuarie, în mână.

Reporter: De la 1 ianuarie. Vorbim de sume nete sau brute?

Marius Budăi: Net, noi luăm netul, nu luăm brut.

Reporter: Spuneți-ne, acești bani, impactul bugetar se ridică aproape la 3 miliarde de lei până la finalul anului. De unde ia Guvernul acești bani?

Marius Budăi: S-a decis foarte clar că va fi suplimentat la rectificare bugetul Ministerului Educației și vor fi asigurate aceste sume.

Reporter: De unde?

Marius Budăi: Să ajungem la rectificare și veți regăsi în rectificarea respectivă sursa banilor.

Reporter: Bun. Conflictul de muncă a fost suspendat, anunță sindicatele. Este vorba despre aplicarea Articolului 162, alineatul 3, din Legea 367/ 2022, adică este o suspendare convenită cu acordul sindicatelor și angajatorului. Asta înseamnă?

Marius Budăi: Când a fost anunțată această suspendare, din ce am citit din comunicatul dumnealor, este suspendată această grevă pe acele două principii discutate, cu aceste majorări care au fost acordate și cu principiu cuprins în corpul ordonanței. Eu am înțeles din comunicat, și scrie și o frază la sfârșit, dacă îmi aduc aminte, că suspendarea este până în momentul în care vor vedea publicată ordonanța în Monitorul Oficial.

Reporter: Dar așa cum vă întreba și colegul meu mai devreme, în Monitorul Oficial nu va fi asumată în textul ordonanței. Este în preambul, nu obligă la nimic Guvernul.

Marius Budăi: Colegul dvs. nu a fost cu mine în ședința de Guvern și i-am explicat și dumnealui și vă mai explic și dvs. încă o dată și voi explica ori de câte ori este nevoie, cu respect în fața dvs., va fi publicat în Monitorul Oficial în corpul ordonanței de urgență.

Reporter: Și dacă sindicatele nu vor considera în continuare acceptabilă această formă, greva poate fi reluată oricând?

Marius Budăi: Bun. Şi dacă și dacă și dacă și dacă… Eu zic că trebuie – și am spus-o de foarte multe ori – noi suntem într-o perioadă foarte dificilă și eu nu știu dacă dvs. aveți copii, dar dacă ați avea un copil în clasa a VIII-a, cum am eu, cred că ar trebui să fim mult mai echilibrați. Înțeleg curiozitate dvs. de presă, dar eu cred că ar trebui să fim mult mai echilibrați în această perioadă din respect și pentru cei peste 300.000 de cadre didactice care lucrează în sistemul național de învățământ, dar şi pentru cei peste 3 milioane de copii și părinții lor. Cred că trebuie să acționăm mai mult și să fim un pic mai prudenți în ceea ce spunem. Dacă vreți cu acest lucru, cu și dacă și dacă și dacă nu mai terminăm nici la 31 decembrie.

Reporter: Și o ultimă întrebare: sporurile despre care vorbea dna. Deca mai devreme se aplică la nivelul salarizării din iulie, de acum sau la nivelul salariului din 2017?

Marius Budăi: Pe tehnic, sporurile vor fi puse acum.  Majorarea salarială este de la 1 iunie 2023 da? Așa cum a fost și-n ordonanța 53. Și dacă vreți, vă dau o informație pe surse, probabil ordonanța va fi numărul 57. Deci, deja se publică în Monitorul Oficial și se vor regăsi și ceea ce spuneați mai devreme și sporurile se vor adăuga inclusiv peste aceștia 1.300 lei deja brut.

Reporter: Dar la ce an, la nivelul cărui an, 2023 sau 2017?

Marius Budăi: Nu s-a schimbat nimic la nivel de cuantum al scorului, nici în procent, nici în sumă.

Reporter: Mulțumesc.

Dan Cărbunaru: Înțeleg că e încă neclară această chestiune și aș vrea doar să o repet, deși dna. ministru a menționat acest lucru. Articolul 3 din ordonanța de urgență a Guvernului, care va fi publicat astăzi în Monitorul Oficial, o chestiune de câteva ore – la Alineatul 2 prevede așadar, în corpul ordonanței, nu doar în preambul, nu doar în nota de fundamentare, cum era în ordonanța precedentă, ci în corpul ordonanței. Articolul trei, alineatul 2: grila de salarizare aplicabilă sistemului național de învățământ, începând cu 1 ianuarie 2024, se stabilește pornind de la salariul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2023, pentru profesori debutanți/asistenți universitar. Alineatul 3 al articolului 3 – Personalul didactic, personalul didactic auxiliar și personalul nedidactic din sistemul de învățământ de stat beneficiază, începând cu 1 ianuarie 2024, de 50% din diferența stabilită între salariul de bază aflat în plată și salariul de bază stabilit prin grila de salarizare în vigoare la 1 ianuarie 2024. Ca atare, vorbim despre un text care face parte din corpul ordonanței, este parte din reglementare, din actul normativ care se publică azi în Monitorul Oficial.

Marius Budăi: Cu alte cuvinte, este și în nota de fundamentare, și în preambulul ordonanței, și din articolele din ordonanță.

Dan Cărbunaru: Mulțumim foarte mult, cu speranța că lucrurile sunt clare, le dorim, desigur, în primul rând, succes elevilor care se pregătesc de examene, de Evaluare Națională, de bacalaureat.

Ligia Deca: Și mulțumim mult părinților care au sprijinit elevii în această perioadă și le spunem elevilor că suntem alături de ei și înțelegem stresul din aceste ultime săptămâni. Dar ceea ce avem acum, prin aceste acte normative, este un sprijin suplimentar pentru ca atât echitatea, cât și calitatea în sistemul educațional să fie la alt nivel. Vă mulțumesc tuturor!
Marius Budăi: Mulțumesc şi eu!

Dan Cărbunaru: Mulțumim foarte mult, o zi bună tuturor!”

Citește și: VIDEO Premierul Ciucă: Am decis, la nivelul coaliției și în deplin consens cu liderii de sindicat ca, odată ce avem răspunsul scris din partea dumnealor legat de revenirea la clasă a tuturor dascălilor, vom adopta și ne vom ține de cuvânt – cum am făcut și până acum – prin adoptarea OUG cu elementele de conținut așa cum au fost ele agreate cu sindicatele

Ligia Deca, de la Guvern: Odată cu suspendarea mișcării de protest toate cadrele didactice și toți elevii se întorc în clase / Marius Budăi, ministrul Muncii: Ceea ce s-a agreat în coaliție a fost pornirea de la salariul mediu brut și acordarea acelor 50% din diferență din 1 ianuarie 2024

Marius Budăi: Profesorul debutant va câștiga de la 1 ianuarie 2024 un salariu net de 4.600 de lei pe lună


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Tavanul unei clase dintr-o școală din județul Giurgiu s-a prăbușit. Școala a fost decorată de Klaus Iohannis în 2018 pentru “promovarea calității învățământului”

Tavanul unei clase din Școala Gimnazială “Stolnicul Constantin Cantacuzino” din comuna Isvoarele, județul Giurgiu, s-a prăbușit, relatează Educațieprivată.ro. Școala a fost decorată în ianuarie 2018 de președintele Klaus Iohannis, care…
Vezi articolul

Zeci de elevi ai unui liceu din Arad, luați în vizor de Inspectoratul Școlar după ce au protestat la venirea premierului Dăncilă cu pancarte pe care scria „Ne-am săturat de corupţie şi prostie, vrem o altă Românie”

Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Arad cere explicaţii conducerii Liceului Atanasie Marinescu Lipova, de unde mai mulţi elevi au plecat de la cursuri, vineri, pentru a participa la un protest…
Vezi articolul

Integrarea creativității în toate disciplinele, măsură recomandată tuturor profesorilor din România de Ministerul Educației, după rezultatele dezastruoase la testele de gândire creativă PISA 2022: folosiți tehnologia și învățarea prin investigație, cea bazată pe proiecte și prin joc

Gândirea creativă a elevilor din România este la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Elevii de 15 ani testați au clasat…
Vezi articolul

Cine face subiectele de examen pentru Evaluarea Naţională, Bacalaureat, Titularizare şi evaluează manualele şcolare: Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare din parcarea şi subordinea Ministerului Educaţiei

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) a fost înfiinţat în 1998 într-un proiect al Băncii Mondiale privind profesionalizarea evaluărilor în România. Potrivit analizei făcute în 2017 de către Organizaţia pentru…
Vezi articolul

Cioloș, despre Florin Roman: A dorit să parvină fără niciun fel de calitate profesională / Domnule Ciucă, vă cer să faceți curățenie în cabinet. Senatorul Ștefan Pălărie: Sperăm că domnul Cîmpeanu nu va da acum și o OUG care să permită retragerea diplomelor de licență și master

Președintele USR, Dacian Cioloș, și senatorul USR Ștefan Pălărie au comentat pe Facebook plagiatul lui Florin Roman, proaspăt numit ministru al Cercetării, care a copiat în lucrarea sa de master,…
Vezi articolul