Banii pentru școli în 2025. Ministerul Educației solicită inspectorilor să trimită numărul de elevi și copii până vineri, 18 octombrie, pentru fundamentarea bugetului

12.224 de vizualizări
finanțarea cercetării în universități
Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com
Până vineri, 18 octombrie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației numărul de elevi pentru fiecare judeţ în parte, înscriși în anul școlar 2024-2025, defalcat pe nivelele/filierele/profilele stabilite, pentru fundamentarea bugetului pe anul 2025, conform unui document obținut de Edupedu.ro. Documentul este semnat de Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației.
  • Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 1240/UFIP/03.10.2024.

„În vederea fundamentării bugetului pe anul 2025, aferent cheltuielilor unităților de învăţământ preuniversitar de stat, particular și confesional acreditate și autorizate care nu perceput taxe de la beneficiarii primari, atât pentru cheltuielile de personal, cât şi pentru cheltuielile materiale, vă rugăm să ne comunicați datele solicitate în fișierul Excel anexat cu privire la numărul de antepreşcolari/preşcolari/elevi pentru fiecare județ în parte, înscriși în anul școlar 2024-2025, defalcat pe nivelele/filierele/profilele stabilite în anexele 1a, 1a- universități, 1b, 2a, 2b, anexate la prezenta”, se arată în document.

Conform sursei citate, datele centralizate la nivel de județ vor fi transmise în format PDF și asumate cu stampilă, semnătură de inspectorul școlar general, de inspectorul de resurse umane, de reprezentantul compartimentului rețea școlară de la nivelul inspectoratului, de inspectorul de învățământ particular şi de persoana care a întocmit documentul, cât si electronic, sub formă de fişier Excel.

„Totodată, în vederea colectării datelor pentru generarea rapoartelor aferente costului standard per antepreşcolar/preşcolar/elev, precizăm că toate unitățile din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, finanțate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației (inclusiv creșele de stat cu personalitate juridică, pentru care autoritățile locale au calitatea de persoană juridică fondatoare) trebuie să-şi introducă antepreşcolarii/preşcolarii/ elevii și să-i asocieze la formaţiunile de studiu în aplicația informatică SIIIR.

De asemenea, trebuie să fie introduși în aplicaţia informatica SIIIR toţi antepreşcolarii/preşcolarii/elevii din unitățile de învăţământ preuniversitar particular și confesional care au niveluri de învăţământ/specializări/calificări acreditate, precum şi cele autorizate să funcționeze provizoriu care nu percep taxe de la beneficiarii primari”, se arată în document.

Adresa Ministerului Educației și anexele pot fi consultate mai jos:

Informații de context

Legea 198 din 2023, a învățământului preuniversitar, prevede la articolul 134: „Finanțarea cheltuielilor pentru educație, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, cu toate componentele sale, reprezintă, anual, minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat”.

Edupedu.ro a relatat că, în cazul Ministerului Educației, bugetul crește cu 8%, potrivit proiectului de rectificare pus în consultare publică. Cei mai mulți bani – aproape 4 miliarde de lei – erau alocați salariilor și burselor.

În schimb, în cazul fondurilor pentru investiții, era prevăzută o tăiere de 10%.

Proiectul de buget pus în consultare prevedea o creștere de 4,6 miliarde în total pentru Învățământ, din care 2,7 miliarde – plus la cheltuieli de personal, iar aproape 1,2 miliarde – plus la „Alte cheltuieli” (burse). În schimb, pentru investiții era prevăzută o scădere de 10,03%.

În versiunea ajunsă la Consiliul Economic și Social primele valori au suferit ușoare modificări în minus față de versiunea pusă în consultare publică:

  • 4,59 miliarde le (în loc de 4,62 miliarde)i – Învățământ
  • 2,70 miliarde lei (în loc de 2,71 miliarde) –  Cheltuieli de personal
  • 1,18 miliarde lei (în loc de 1,19 miliarde) – Alte cheltuieli
  • Scăderea pentru investiții în învățământ a rămas, însă, neatinsă
Ce este costul standard per elev

Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:

  1. costul pentru cheltuielile cu salariile și
  2. costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.

Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar are trei componente:

  1. finanţarea de bază,
  2. finanţarea complementară,
  3. finanţarea suplimentară.

Finanţarea de bază se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (TVA), prin consiliile județene/locale. Dar din finanțarea de bază se pot face numai anumite categorii de cheltuieli:

  • cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora;
  • cheltuieli cu pregătirea profesională;
  • cheltuieli cu evaluarea periodică a elevilor;
  • cheltuieli cu bunuri şi servicii;
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just
Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just
Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just

Finanțarea complementară:

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just
Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just
Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just
Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just

Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount

Citește și:
Viitorul guvern să garanteze alocarea a 15% din cheltuielile bugetului general consolidat pentru Educație, dar și 1% din PIB pentru cercetare, să crească bursele, să declare incompatibile funcțiile de rector și parlamentar, să pregătească profesorii care trebuie să aplice reformele curriculare – cererile adresate de 3 organizații de tineret pentru candidații în alegeri
Viitorul Executiv de după alegerile din decembrie trebuie să înghețe salariile bugetarilor, din cauza datoriei externe de peste 51% din PIB / Ministerul Educației nu are bani să plătească nici actualele salarii din învățământ și a cerut o majorare a bugetului cu 8%
Bugetul Ministerului Educației crește cu 8% la rectificare, cei mai mulți bani sunt alocați pentru salarii și burse: aproape 4 miliarde de lei / 10% tăiere la fondurile pentru investiții – proiect


2 comments
  1. Cum poate fundamenta ministerul bugetul anului viitor pe datele transmise de inspectorate despre elevii înscriși….. de ce nu ar fundamenta ministerul bugetul pe datele transmise de părinții care ar vrea o școală pentru copilul lor aproape de casa ….. Este absolut hilar și ridicol să pretinzi că ai o idee corecta despre cererea de locuri in scoli pe baza locurilor ocupate…..dar… totodată o idee genială, despre câtă genialitate exista la vârf de minister… .
    Este genial sa dai vina pe părinți care își iau vize de flotant pentru școlile supraaglomerate….. de ce oare as insistă eu, că părinte ” punctual” sa îmi duc copilul sa învețe în schimbul trei…. coincide oare topul școlilor bune cu lista școlilor care lucrează în trei schimburi……
    Dar, uimitor, in toată țara avem proiecte. de scoli noi…. ne da voie banca mondială …de ce nu ne dăm voie noi, cetățenii acestei țări????? cate locuri noi de munca decente ar fi în școlile noi , daca indiferent ” privată” sau de stat, ” costul standard ar fi același” și ar stimula pe investitori sa facă proiecte de școli…… atât de multi ani ( de la comunism încoace)…. că sa ne dam seama că sectorul privat va dezvolta servicii .. daca este lasat… cum s-au dezvoltat în toate domeniile.. chiar și în sănătate… autostrăzi, energie… pfff și ce să vezi .. în educație nu se poate!!! ….

  2. buna ziua , legat de acest cost standard pe elev…..sa înțelegem că statul finanțează copilul și nu școala…. ce nu ne spune ministerul este următorul lucru…..daca nu școala, că entitate, ci elevul că titular al unui drept garantat și finanțat de stat …. atunci părinții de ce nu își pot duce copilul la o școală așa – numit particulara, beneficiind la această școală particulară de ceea ce suporta statul …este absolut de neînțeles motivele pentru care statul prefera să sară că ars daca spui că abia de la anul este ilegal sa înghesui trei schimburi de copii în aceeași clădire .. este absolut incredibil de ce Intr un oraș că Otopeni… unde este clar ca nu despre sărăcie vorbim .. nu a construit niciun ” privat” o școală… o școală normală, la fel ca restul școlilor. Cum poți sări că ars, ca ministru daca un ziarist de bun-simț întreabă firesc… ok, este ilegal….ceva și un ministru sa întrerupă…. stați, stați, nu e ilegal…. abia de la anul . pai sa nu îți faci pur și simplu cruce?????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației: Activitatea din școli care presupune prezența fizică a elevilor, suspendată între 25-29 septembrie, în unitățile care devin secții de votare. Elevii vor învăța doar online în perioada aceasta

Activitatea didactică ce presupune prezența fizică a elevilor și a cadrelor didactice din unitățile de învățământ preuniversitar în care sunt organizate secții de votare se suspendă în perioada 25 –…
Vezi articolul

Lecțiile de la socio-umane sunt „sufocate”, uneori, de prea multă informație în detrimentul esențializării, potrivit Inspectoratului Școlar Județean Buzău – document

La disciplinele socio-umane, uneori, lecțiile sunt „sufocate” de prea multă informație în detrimentul esențializării, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău. Este vorba despre raportul privind Starea învățământului buzoian…
Vezi articolul

Ministrul Educației și Cercetării, despre admiterea la universitate: Văd o obsesie și o bătălie polarizată între cei care vor admitere pe bază de dosar și cei care vor admitere pe bază de conținuturi și teste. Nu vreau să încurajez meditațiile și la nivelul universităților, cum am avut

Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că nu dorește „să încurajeze meditațiile și la nivel de admitere la universitate”. El a făcut această declarație în contextul în care…
Vezi articolul

Harta notelor de 10 la Titularizare 2025. Scădere de peste 44% a numărului de note maxime, comparativ cu anul trecut. Doar 41 de candidați au obținut nota 10 la proba scrisă a concursului / Județul Suceava a întrecut Bucureștiul la notele de 10

41 de candidați de la concursul de Titularizare 2025 au luat nota 10 la proba scrisă, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării după publicarea rezultatelor inițiale. De menționat este că în județul…
Vezi articolul

Povestea demisiei președintelui Universității Stanford: acuzații de fraudă și manipularea imaginilor și primul premiu George Polk pentru jurnalism pentru un ziar condus de studenți de la care a pornit ancheta. Raportul, însă, îl exonerează pe Tessier-Lavigne de toate acuzațiile

Marc Tessier-Lavigne, președintele Universității Stanford, a fost acuzat că a manipulat datele și imaginile din mai multe articole științifice la care a fost coautor sau pe care le-a coordonat, publicate…
Vezi articolul