Școala din Vaideeni, județul Vâlcea, amendată pentru segregare de Consiliul pentru Combaterea Discriminării după ce a împărțit elevii în clase în funcție de etnie și domiciliu

3.178 de vizualizări
Școala din Vaideeni / Foto: gazetavalceana.ro
Școala Gimnazială din Vaideeni, județul Vâlcea, a fost amendată pentru segregare după ce împărțit elevii în clase în funcție de etnie și domiciliul acestora, anunță într-un comunicat de presă Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). 15 copii de etnie romă dintr-un cătun din comună, Atârnați, au format o clasă de a V-a (V B), după ce o clasă de a V-a A ar fi fost compusă exclusiv din copii români, potrivit informațiilor Edupedu.ro.

Amenda, în valoare de 2.000 de lei, vine pentru „fapta Școlii Gimnaziale Luca Solomon din comuna Vaideeni, județul Vâlcea, de a constitui clase separate de elevi pe criteriile etnie și domiciliu”, care reprezintă discriminare indirectă conform art. 2 alin.3, art. 2 alin 4 coroborat cu art. 11 alin 1 din Ordonanță”, potrivit sursei citate.

Colegiul director al CNCD a decis să recomande școlii „respectarea Ordinului nr. 6134/2016 Cadru privind interzicerea segregării școlare în unitățile de învățământ preuniversitar” și să acorde un „termen de monitorizare de 6 luni pentru remedierea situației de discriminare”, mai scrie în comunicat.

Potrivit surselor noastre, școala ar fi motivat că această împărțire în clase este din dorința părinților care vor să păstreze componența claselor din primar.

  • Situația din Vaideeni abia acum a fost sesizată la CNCD, însă ar exista de mai mulți ani, potrivit informațiilor Edupedu.ro.
Trei clase de „B”, doar din copii de la Atârnați

Cătălina Olteanu, membru în Colegiul director al Consiliului, a explicat pentru Edupedu.ro: „Comuna Vaideeni are mai multe sate în componența ei, printre care și un cătun, Atârnați, care este format în totalitate din romi rudari, însă acest cătun este mai degrabă un fel de cartier în Vaideeni, pentru că el ca și unitate administrativ teritorială (UAT) nu există, căci asta e definiția cătunului. Practic în cartierul acesta există o școală primară, Școala primară Atârnați, din clasa Pregătitoare până în clasa a IV-a. Ei învață acolo în regim simultan.

Și când se duc în clasa a V-a sunt puși într-o clasă separată, adică clasa a 5-a A este formată doar din copii de la Vaideeni, adică de copii români, din centrul comunei, și clasa a V-a B formată în totalitate din copii din acest cătun, cei care au venit de la Școala Primară Atârnați, respectiv 15 copii dintre care 8 sunt cei care au venit din clasa a IV-a și 7 repetenți”, a spus Cătălina Olteanu de la CNCD.

„Și la celelalte clase la fel funcționează, doar că acolo au pus toți copiii de la Vaideeni într-o clasă și pe ceilalți din celelalte părți ale comunei într-o clasă „B””, a mai spus Olteanu. În acest an școlar, în clasa a VIII-a A sunt copii de la Vaideeni și în a VIII-a B – elevi de la Vaideeni și celelalte sate, pentru că de la Atârnați nu mai ajung copii, aceștia abandonând școala, potrivit acesteia.

„Noi (n. red. CNCD) am cerut clarificări și școala a recunoscut cumva că nu este o practică sănătoasă, incluzivă, și așteptăm ca școala să regândească sistemul. Vor avea la dispoziție 6 luni, procesul de desegregare durează și nu poate fi realizat într-un termen scurt”, a mai declarat Cătălina Olteanu pentru Edupedu.ro.

Articol în curs de actualizare.


7 comments
  1. Generatia noastra o sa refuze sa mai plateasca rromilor pomenile.

    Sa vi le plateasca UE daca le convine.

    Va e rusine intre voi sa stati impreuna voi rromii? ce va trebuie amestecatura cu altii adica cu romanii? va plac romanii sau ce?

    Daca aveti demnitate stati singuri in clasa voastra de rromi asa cum alte etnii stau.

    Ungurii cum cer si au clase proprii cu predare in limba lor?

    Uite cum scade valoarea scolii cu mizerii de-atea cu amestecatul copchiiilor. Nu trebuie amestecati asa cum nu amesteci nici berea cu uleiul sau vinul cu laptele, lupii cu oile sau delfinii cu gainile.

  2. Păi nu au fost segregați pe rasă ci pe localități, o cu totul altă specie.

    in plus știm foarte bine că apar conflicte intre copii și sunt sigur că directorul nu a fost animat de nush ce rasism ci de dorința de a domoli conflictele

    și nu veniți cu BS ideologic, căci in Florești – Cluj situația e de așa natură că parintii iși aduc copiii in Cluj tocmai pentru că sunt hărtuiți de copii rromi care sunt multi si asertivi. Invers, o școală-pilot pe fonduri europene pentru rromi, cu profi rromi pentru copii rromi a functionat perfect TOCMAI pentru că nu sunt asemenea probleme.

    deci nu tot ce pare segregare este segregare. uneori și ei se simt mai bine intre ei, de unde știți că nu le convine? nu am văzut să fie intrebați , și nici să se apere directorul – cred că presiunea idioată e așa de mare că nu va putea spune adevărul fără să fie linșat, dar cum am spus nu cred că e vreun rasism in joc cu cred activiștii de profesie.

  3. Lipsește opinia rromilor. Dacă separarea a fost făcută la cererea lor? Noi avem tradițiile și obiceiurile noastre, nu ne amestecăm cu românii. Dacă nu îmi publicați comentariul, voi considera că este un act discriminator, rasist și vă voi reclama la CNCD

  4. Daca amesteci copiii, clasa se duce de rapa si nu mai invata nimeni nimic. Celor slabi li se pare greu si pierd firul, iar celor buni libse pare banal si se plictisesc. Asa ca toti au pretext sa faca doar galagie. Azi poti sa faci orice rau, dar singura crima e discriminarea. O gramada de paraziti, care traiesc din bestelirea scolii.

    1. corect. mai ales că domiciliul, în special, este un criteriu foarte bun de a departaja elevii și a le stabili inteligența și nivelul de cunoștințe.

    2. Deci nu e nicio problemă să faci o clasă de români și una de rromi, nu? De fapt asta înseamnă să îi separi în buni și slabi. Căci, se știe, românii sunt toți buni, rromii sunt toți slabi. Ciudată logică aveți…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Inspectoratele școlare au obligația să transmită la agenția de plăți și inspecție socială absențele elevilor ale căror familii iau venit minim de incluziune. Situația trebuie dată lunar, în format electronic, până la data de 10 a lunii în curs, pentru luna anterioară

Inspectoratele școlare trebuie să transmită, lunar, la agenția pentru plăți și inspecție socială județeană situația privind frecventarea cursurilor de către copiii de vârstă școlară din familiile beneficiare ale Legii nr.…
Vezi articolul

Ministerul Finanțelor constată abia după un an că o prevedere introdusă prin ordonanță de urgență în Legea Educației, anul trecut, care vizează transportul elevilor, „este neclară astfel încât nu poate fi aplicată”

Ministerul de Finanțe a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscale pentru 2023, în care apar și noi reguli pentru decontul transportului elevilor.…
Vezi articolul

Autoritățile publice locale să demareze rapid expertize pentru toate școlile, în vederea consolidării lor pe baza unui calendar asumat – Federația părinților, după ce Ministerul Educației a identificat doar 21 de clădiri încadrate în clasa de risc seismic I, aflate în uz

“Autoritățile publice locale să demareze cu celeritate expertize pentru toate clădirile în care se desfășoară activități educaționale și să dispună măsurile necesare consolidării acestora” solicită Federația Națională a Părinților (FNAP),…
Vezi articolul