DOCUMENT Senatul a votat legea prin care profesorii capătă statut de autoritate publică la şcoală. Agresorii cadrelor didactice riscă pededepse mai mari cu o treime

Senatul României a adoptat luni cu 75 de voturi pentru şi 24 împotrivă proiectul de “Lege privind învestirea personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi de control cu exerciţiul autorităţii publice pe timpul şi în legatură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu”, potrivit paginii oficiale a instituţiei. Proiectul a fost iniţiat de senatorul PSD Şerban Nicolae la cererea sindicatelor FSLI conduse de Simion Hăncescu.

Concret, agresorii cadrelor didactice riscă pededepse mai mari cu o treime decât în mod normal, în cazul violenței fizice sau verbale, prevede noua lege. Dacă în prezent cel care amenință un profesor poate primi până la un an de închisoare, în baza noii legi pedeapsa ajunge la un an și patru luni, potrivit documentului.

În cazul lovirii sancțiunile sunt și mai mari, de până la doi ani și jumătate de închisoare.

Dacă vinovatul are mai puțin de 14 ani, atunci nu va răspunde penal, iar în cazul celorlalți minori pedeapsa se înjumătățeste. Senatul este for decizional în acest caz.

Potrivit Raportului final al Comisiei de învăţământ din Senat, Articolul 1 al acestei legi prevede:

“Personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar beneficiază, în exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei, de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică”.

Articolul 2 prevede:

În aplicarea prevederilor articolului 1, personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control se bucură de:

  • respect si consideraţie faţă de persoana sa şi faţă de profesie din partea beneficiarilor primari, secundari şi terţiari ai educaţiei, precum şi din partea celorlalţi salariaţi ai unităţii
  • un climat de ordine, disciplină şi respect, în timpul desfăşurării actului educaţional în contexte formale, nonformale şi informale
  • autoritatea de a lua decizii oportune, care să îi permită să menţină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învăţare-evaluare, dar şi pe parcursul desfăşurării de activităşi extraşcolare;
  • susţinerea părinţilor sau reprezenţantilor legali ai beneficiarilor primari ai educaţiei, în realizarea actului educaţional;
  • protecţie juridică adecvată pentru îndeplinirea sarcinilor;
  • beneficiul campaniilor desfăşurate la nivel naţional şi local, de către autorităţile administraţiei publice, pentru creşterea consideraţiei ş1 prestigiului social.

Articolul 5 prevede:

  1. Ameninţarea săvârşită nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directă, lovirea sau alte violenţe, vătămarea corporală, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte ori omorul săvârşite împotriva unei persoane care ocupă o funcţie didactică, de conducere sau de
    îndrumare şi control, aflată în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu exercitarea acestor atribuţii, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege
    pentru acea infracţiune, ale carei limite speciale se majorează cu o treime.
  2. Săvârşirea unei infracţiuni împotriva unei persoane care ocupă o funcţie didactică, de conducere sau de îndrumare control ori asupra bunurilor acesteia, în scop
    de intimidare sau de răzbunare, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite
    speciale se majorează cu o treime.
  3. Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează faptele comise în condiţiile alin. (2), dacă privesc un membru de familie al persoanei care ocupă o funcţie didactică, de conducere sau de îndrumare şi control.

În expunerea de motive a proiectului de lege adoptat de Senat, se arată că potrivit “unui studiu efectuat anii trecuţi pentru Ministerul Educaţiei, peste 70.000 de profesori români au fost, cel puţin o dată, jigniţi, ameninţaţi sau chiar loviţi de către elevi sau părinţi. Studiul a fost făcut în 1.200 de şcoli, cu un număr total de 586.000 de elevi. Dintre aceştia, 2.400 au recunoscut că şi-au insultat sau înjurat profesorii, iar aproape 200 au mărturisit, unii dintre ei cu mândrie, că au bătut, cel puţin o dată, un cadru didactic”.

Inițiatorul proiectului legislativ este senatorul PSD Şerban Nicolae, preşedinte al Comisiei juridice, care susținea că în sistemul naţional de învățământ se constată o lipsă de protecţie juridică a cadrelor didactice faţă de hărţuirea şi agresiunile venite din partea elevilor, părinţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora.

“Profesorilor li se vor aplica toate incompatibilitățile care decurg din statutul funcției publice”: Meditațiile – interzise, 8 ore prestate efectiv pe zi

Edupedu.ro a scris încă din octombrie despre învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică și a relatat pe larg efectele juridice ale aplicării proiectului de lege inițiat de Șerban Nicolae, susținut de sindicatele din educație FSLI și contestat de elevi și părinți, care au cerut ajutorul președintelui Klaus Iohannis pentru “blocarea” inițiativei legislative.

Gabriel Ispas / Foto: Facebook Gabriel Ispas

“Ceea ce nu înțeleg cei care au propus această lege este că, odată cu aceasta pseudoautoritate dată profesorilor, apar și elementele constrângătoare: profesorul va fi transformat într-un real și veritabil funcționar public. Adică, pe cale de consecință, toate faptele cadrului didactic vor intra în zona de legislație penală specifică exercitării funcției publice”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat Gabriel Ispas.

Acesta a explicat că “raporturile de muncă ale profesorilor vor tinde, ca o consecință indirectă, spre 8 ore pe zi prestate efectiv, pe termen mediu și lung. Asta pentru că vor apărea discriminări între diverse categorii care exercită funcții publice. Dacă tu vrei beneficiile, trebuie să iei totul din funcția publică. Meditațiile vor fi complet interzise, pentru că au legătură cu activitatea de bază”.

“Profesorilor li se vor aplica toate incompatibilitățile care decurg din statutul funcției publice:
  • nu poți să desfășori activitate decât într-un domeniu care nu are legătură cu activitatea ta obișnuită => ceea ce exclude meditațiile
  • se va aplica evaluarea profesională ierarhică => deci va trebui ca profesorii să întocmească raport către director, inspector, samd
  • limitarea autonomiei profesionale: profesorul, în mod normal, are libertatea academică. Dacă l-ai făcut funcționar public, intră în niște canoane ale raportării, ale cuantificării muncii sale
  • apar consecințe ale neîndeplinirii obiectivelor => acum poți spune că elevii tăi au note mici, pentru că nu au învățat. Dacă ești funcționar public, nu mai ai o astfel de scuză
  • răspunderea pentru propriile fapte este mult mai mare, pentru că orice face, face în exercițiul funcțiunii”, a explicat pentru Edupedu.ro decanul Facultății de Drept de la Universitatea Titu Maiorescu, Gabriel Ispas.

La o primă vedere, efectele preluării statutului de autoritate publică par să fie benefice pentru elevi și părinți. De ce se opun, atunci, elevii și părinții? “Pentru că, pe fond, intrăm într-un regim care duce spre militarizare. Ori calitatea în educație nu se impune cu bățul. Mulți nu înțeleg că nu mai suntem în 1900 toamna. Mulți dintre cei care susțin acest proiect de lege încearcă să schimbe paradigma educațională: de la nuiaua dinainte de ’89 la pulan în 2019“, a declarat Ispas, pentru Edupedu.ro.

Decan al Facultății de Drept de la Universitatea Titu Maiorescu, Ispas a precizat că proiectul de lege “este o găselniță a lui Simion Hăncescu [președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ – FSLI, n.red.], care crede că în acest fel poate să îi protejeze pe profesori împotriva violențelor la care sunt expuși în mediul profesional“.

În acest fel se crede că dacă ar exista o emoție, profesorul ar fi mai protejat. Este o eroare fundamentală, din punctul meu de vedere, pentru că prevenția și educația sunt cele mai bune, iar dacă în educație ai nevoie de forță, înseamnă că nu mai ai nevoie de educație. Această propunere legislativă arată ca în republicile dictatoriale, unde autoritatea se impune”, a declarat Ispas.

Inițiat de senatorul PSD Șerban Nicolae, proiectul de lege a fost susținut puternic de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), care susținea că statutul de autoritate publică va proteja profesorii care “sunt umiliți, jigniți, scuipați sau loviți, unii dintre ei răniți grav”.

“Profesorii sunt o categorie de angajați care este supusă unor riscuri psihosociale masive”, iar agresivitatea exprimată față de ei este doar cel mai vizibil risc cu care se confruntă, avertiza psihologul Dragoș Iliescu, într-un interviu pentru Edupedu.ro.

Expertul atragea atenția că “nu vom impune niciodată respect cu forța”. “Știm că noile generații sunt și mai sever contestatare și orientate împotriva regulii și autorității decât a fost generația noastră. Au arme teribile și grozav de subversive pentru a lupta împotriva oricărui lucru care li se impune și care nu e consonant cu ceea ce cred și văd”, explica Iliescu.

Analiza integrală a psihologului Dragoș Iliescu, aici.

FOTO: pixabay.com

Citește și:

 

3 comentarii
  1. Surprinde faptul ca mai sint unii care vor ca profesorii sa fie cirpa de sters pe jos a elevilor dementi si drogati, a parintilor acestor gunoaie si a altor nemernici care de 30 de ani nu respecta nimic in Romania !!!
    Se arunca fumigena ca li se vor aplica profesorilor ”incompatibilitati” !!!
    O mirsavie !
    Cititi Legea 333 si veti vedea ca, IN TIMPUL EXECUTARII SERVICIULUI AGENTII DE PAZA SINT INVESTITI CU AUTORITATE PUBLICA.
    Crede cineva spune ca, DUPA serviciu, un agent de paza nu mai poate sa munceasca si altceva, chiar sa asigure securitatea unei persoane sau obiectiv, e UN CRETIN ?!?!
    Turbarea unora le-a erodat neuronul si se opun la orice vine din partea PSD !!!

  2. Lăsați frica sclavului, dacă vor să avem obligațiile celorlalți funcționari publici să ne dea și sporul de condiții vătămătoare de 20% pe care îl iau toți funcționarii publici.

  3. Ca de fiecare data cand in sistem intervin persoane neavizate, chiar daca au bune intentii, se pot produce anomalii. Bunaoara dl. Hancescu nu a intuit ca le poate face mai mult rau colegilor. Nu vorbesc despre meditatii care au fost interzise si prin vechiul statul al cadrelor didactice (este etic asa, mai ales daca profesorul se pretaza la a medita elevii de la clasa!), vorbesc de obligativitatea celor 8 ore pe zi la scoala. Conform statutului si legii educatiei, norma didactica “este de 40 de ore pe saptamana, din care 18 ore la catedra”. Cum se va interpreta legea incepand de acum?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Profesorii vor putea să îşi facă norma didactică cu 9 ore pe săptămână de pregătiri pentru examene sau olimpiade, ori remediale. Timpul alocat predării este redus la 65%. Modificările apar în Legea aflată acum la promulgare

Profesorii vor putea să-şi construiască jumătate din norma didactică, de 18 ore pe săptămână, din activităţi care până acum nu puteau fi incluse în aceasta, potrivit legii votate de Senat…
Vezi articolul

Protest al profesorilor în Câmpulung, Argeș. Cer demisia ministrului și susțin că schimbarea cifrelor de școlarizare afectează 30.000 de elevi

Cadrele didactice din Liceul Teoretic Dan Barbilian, Câmpulung, județul Argeș, protestează public față de prevederile Ordinului 4.057 semnat de ministrul Ecaterina Andronescu, prin care cifrele de școlarizare pentru fiecare școală…
Vezi articolul