BREAKING Conținutul portofoliului educațional al elevului, transpus în Regulamentul actelor de studii, din Legea Educației – proiect de ordin / Cuprinde toate diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obținute de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale

9.828 de vizualizări
Foto: © Tatyana Gladskikh | Dreamstime.com
Ministerul Educației operaționalizează portofoliul educațional al elevului, potrivit unui proiect de ordin pentru completarea Regulamentului privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare, pus în consultare publică de minister. Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor și certificatelor obținute de elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale, după cum apare în proiect.

Precizăm că această încercare de definire a portofoliului educațional vine în contextul în care ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat luna trecută că va propune renunțarea la tezele semestriale, deoarece acestea și-au dovedit „inutilitatea” și „nu își ating scopul”.

Proiectul urmărește să modifice articolul 30 al Regulamentului amintit anterior: 

,,Art.30 Portofoliul educațional al elevului reprezintă cartea de identitate educaţională a acestuia și cuprinde totalitatea diplomelor, certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare şi se eliberează tuturor elevilor care au absolvit anii școlari începând cu clasa a II-a.”

În forma de acum, articolul 30 al Regulamentului prevede că portofoliul educațional al elevului este cartea de identitate a acestuia, fără a explica ce înseamnă acest lucru: „Portofoliul educațional al elevului reprezintă cartea de identitate educațională a acestuia. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și se eliberează tuturor elevilor care au absolvit anii școlari începând cu clasa a II-a”.

Proiectul de ordin pus în consultare publică

Portofoliul educațional a fost introdus în legea Educației din 2011 și nu a fost folosit până acum. Articolului 73 din legea Educației definește astfel portofoliul educațional:

  • „(1) Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.
  • (2) Portofoliul educațional este elementul central al evaluării învățării. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și reprezintă cartea de identitate educațională a elevului”.
Informații de context

Amintim că Edupedu.ro a scris că înlocuirea completă a tezelor cu portofoliul educațional al elevului este pilotată în Școala Gimnazială nr. 1 de la Curcani, județul Călărași.

Se pilotează înlocuirea tezelor semestriale cu un portofoliu semestrial al elevului, construit pe baza unor criterii clare de evaluare prezentate fiecărui elev la începutul semestrului, acțiune prin care se urmărește evaluarea reală a progresului pe durata unui semestru, pornind de la competențe evaluate inițial și la final.

Vifor Dorobanțu, directorul Școlii Gimnaziale nr. 1 Curcani, județul Călărași, a explicat în luna noiembrie a anului trecut ce conține portofoliul elevului la limba română: „La limba română, am înțeles că le-a dat o listă de lecturi: autori canonici și autori din literatura contemporană. Vor da detalii despre autor, vor face un rezumat al lecturii respective, vor caracteriza un personaj, adică chestiuni pe care oricum le poate conține și o teză de stil vechi, dar lucrurile acestea fiind pe o perioadă mult mai mare, e posibil ca elevul să le facă mult mai elaborat. Partea de creativitate să fie extrem de prezentă în chestiunea aceasta și încurajăm gândirea lor critică, lăsându-i o perioadă mai lungă să-și exprime părerea în legătură cu ceea ce au citit”.

Începând cu anul școlar 2021-2022, 6 școli pilot funcționează, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Acestea sunt:

  1. Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București;
  2. Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
  3. Școala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași;
  4. Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași;
  5. Școala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
  6. Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău
Citește și:
Înlocuirea completă a tezelor cu portofoliul educațional al elevului, pilotată într-un program al Ministerului Educației de o școală gimnazială din județul Călărași

Foto: © Tatyana Gladskikh | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Multe materii, multe ore, mult continut. Portofoliile lipseau. O sa-i impovareze si mai mult pe elevi (sau pe parinti). Ce sa mai zic de profi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii de la liceele militare, interziși la Concursul de chimie „Petru Poni” printr-o interpretare a Ministerului Educației, deși regulamentul le permite să concureze și chiar îi menționează explicit / „Liceele militare, deși sunt în filiera vocațională, au doar specializări comune cu filiera teoretică”, susțin oficialii

Ministerul Educației consideră că elevii de la liceele vocaționale cu profil militar nu pot participa la Concursul de Chimie „Petru Poni”, deși competiția se adresează liceelor tehnologice și vocaționale. Nu…
Vezi articolul

Evaluarea Națională 2023 la Limba română. Sfaturi pentru elevi de la profesorul Cătălin Zaman: Să se întoarcă la texte pentru informații ori de câte ori e nevoie, când se simt nesiguri, pentru că timp este suficient

Elevii de clasa a VIII-a care urmează să susțină proba de Limba română ar trebui să citească cu atenție și fără grabă cele două texte date, pentru a nu pierde…
Vezi articolul