Bursele pentru olimpicii internaționali care nu câștigă premii la competițiile internaționale, dar fac parte din loturile de concurs, nu sunt prevăzute în legea Educației, acesta este motivul pentru care elevii respectivi au fost trecuți la bursele de merit și nu la cele de excelență olimpică, precizează Ministerul Educației

3.204 vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Ministerul Educației a trimis Edupedu.ro câteva precizări după publicarea articolului în care Consiliul Național al Elevilor a condamnat ferm decizia luată „peste noapte”, de a tăia din draftul metodologiei de acordare a burselor, avizat în Comitetul de Dialog Social, dintre beneficiarii burselor de excelență olimpică II pe elevii care fac parte din loturile restrânse ale României la olimpiadele internaționale și care nu câștigă premiile I, II sau III. Instituția arată în punctul de vedere că legea 198/2023, a învățământului preuniversitar, prevede cine sunt beneficiarii burselor de excelență olimpică, o nouă categorie neputând fi introdusă printr-un act normativ de rang inferior – respectiv ordinul de ministru 6.838.

„Încadrarea elevilor care fac parte din loturile restrânse de pregătire pentru participarea la olimpiadele internaționale ca fiind eligibili pentru bursele de excelență excede prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023”, transmite instituția.

Reacția vine după ce Consiliul Național al Elevilor a criticat decizia ca elevii olimpici internaționali, care fac parte din loturile ce reprezintă România, să fie tăiați de la bursele de excelență și puși fără nicio explicație la burse de merit, pe care oricum le luau, pentru că sunt și olimpici naționali. CNE preciza că în draftul de ordin de ministru avizat la Ministerul Educației, draft propus de minister, acești elevi erau trecuți ca beneficiari ai bursei de excelență olimpică II, iar în actul normativ final, publicat în Monitorul Oficial, aceștia au apărut la burse de merit.

Precizările Ministerului Educației pentru metodologia-cadru de acordare a burselor școlare, aprobată prin OM nr. 6838/08.09.2023

„Art. 108, alin (11) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește categoriile de beneficiari pentru bursele de excelență, astfel:

Pentru stimularea excelenţei, elevii beneficiază de burse de excelenţă olimpică I şi II, acestea fiind alocate în funcţie de distincţiile primite de către aceştia, după cum urmează:

a) bursa de excelenţă olimpică I se acordă elevilor care obţin distincţii, respectiv premiile I, II, III şi menţiune, la olimpiadele şcolare internaţionale, respectiv campionatele sportive şcolare internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei şi la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic şi Sportiv Român. Bursele de excelenţă olimpică I se acordă lunar elevilor de gimnaziu şi liceu, pe întreaga durată a anului şcolar următor obţinerii distincţiei. Prin excepţie, elevii din ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an şcolar;

b) bursa de excelenţă olimpică II se acordă elevilor care obţin distincţii, respectiv premiile I, II şi III la olimpiadele şcolare naţionale organizate şi finanţate de Ministerul Educaţiei. Bursele de excelenţă olimpică II se acordă lunar elevilor de gimnaziu şi liceu, pe întreaga durată a anului şcolar următor obţinerii distincţiei. Prin excepţie, elevii din ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an şcolar.

Prin urmare, încadrarea elevilor care fac parte din loturile restrânse de pregătire pentru participarea la olimpiadele internaționale ca fiind eligibili pentru bursele de excelență excede prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Precizăm că elevii care nu câștigă premii la olimpiadele naționale sau internationale, dar fac parte din loturile restrânse de pregătire pentru participarea la olimpiadele internaționale se încadrează între categoriile de beneficiari ai bursei de merit”.


5 comments
  1. O mare nedreptate, un elev care face sport extrașcolar și reprezintă România la Competiții Internaționale , mai mult obține și loc pe Podium, este trecut la bursa de merit ?
    Unde este motivarea și încurajarea pentru sport?
    Să nu ne mai mirăm că ocupăm locul unu din Europa la Obezitate în rândul copiilor .

  2. Se pare că cei care fac legile nu s-au pregătit niciodată suplimentar față de școală indiferent în ce domeniu. Este evident că ei nu înțeleg ce eforturi uriașe face un copil care face atât școală cat si o pregătire olimpică. Doar faptul că cineva face pregătire pentru performanță olimpică in plus fata de școală înseamnă enorm. De obicei o muncă de 3-4 ore pe zi, inclusiv sâmbătă. Aceștia ar trebui să primească burse doar pentru efortul pe care îl fac suplimentar zilnic, in plus fata de școală.Au teme, au activitatea suplimentara, au pregătiri intensive înainte de concursuri, au deplasările. Un efort uriaș atât fizic cât și psihic dar și financiar.. nu doar din partea elevilor cât și din partea părinților. Dar după cum spuneam, cei care fac acest sistem de recompensare sigur nu au făcut niciodată astfel de eforturi ca sa știe cum este. Si sigur nu au avut nici copii care s -au pregătit pentru olimpiade, pentru că ar fi știut ce inseamna sa fii părintele unui astfel de copil. ce eforturi sunt, inclusiv financiare.
    In plus, sunt foarte multe concursuri internaționale la care copiii participa dar care sunt ignorate pur și simplu de minister . Nu sunt incluse pe lista lor, deși în competiție participa foarte multe țări și elevii iau premii meritate.
    Poți avea astfel de premii cu grămadă, dar ministerul alege sa le ignore. Ar putea face macar o evaluare a importanței concursului respectiv, numărului de țări participante etc și să acorde burse pentru acestea.

  3. Un elev care intra in lotul olimpic, respectiv este in primii 4 elevi din tara la materia respectiva, nu oricum ia bursa de merit?
    Isi imagineaza cineva ca un astfel de elev nu are media 9.50 sau nu este in primii 30% dintre elevii din clasa lui?
    Da, nu câștigă olimpiada internationala, dar oricum este un elev cel putin la fel de bun precum cei care au premii la olimpiada națională pentru simplul fapt ca a concurat cu ei ulterior in barajele pentru calificare si i-a intrecut.
    Ce e atat de greu de priceput?

    1. @Oana, e greu de priceput felul in care gandesti. Probabil nu esti parinte de copil olimpic. Un copil care participa la olimpiada internationala primeste aceeasi bursa ca un copil care are medie sub 9.50. Poate ar fi bine sa refuze, in semn de protest, sa mai participe la olimpiade daca statul nu le respecta munca si inteligrnta dar se lauda peste tot cu medaliile obtinute. Performanta nu este incurarajata. Au luat de la copiii super dotati si au dat la cei care se duc la scoala doar pentru a avea de unde sa se intoarca. Se vede de la o posta ca bursele au devenit pomeni electorale.

      1. Se pare ca e greu de priceput!
        Tocmai asta spun si eu.
        Ca un copil care merge la olimpiada internationala trebuie sa ia bursa olimpica II nu una de merit precum un elev bun de la clasa.
        El oricum e bun la clasa si implicit ia bursa de merit
        Faptul ca asta e recompensa oferita de stat imi pare praf in ochi.
        Un elev calificat in lotul olimpic este mai bun decat unul care a castigat o olimpiada nationala prin simplul fapt ca l-a intrecut intr-un concurs de calificare.
        Nu sunt mama de copil olimpic. Aici e vorba de o simpla idee.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Atac dur la adresa proiectelor legii Educației. Marian Preda, rectorul Universității din București: Sunt făcute din birou, fără analize serioase, cu și de către un grup monocolor de autori care nu include specialiști în domeniul educației

„Prima problemă majoră a proiectelor de lege este­ procesul în sine de elaborare, care e profund greșit: din birou, fără analize serioase, cu și de către un grup monocolor de…
Vezi articolul

Ligia Deca, după vizita de stat în Estonia: Avem provocări similare în ceea ce privește cariera didactică și nevoia de a atrage mai mulți profesioniști în zona științelor sau în ceea ce privește învățarea lecțiilor bune din pandemie privitoare la digitalizare

Avem provocări similare în ceea ce privește cariera didactică și nevoia de a atrage mai mulți profesioniști în zona științelor sau în ceea ce privește învățarea lecțiilor bune din pandemie…
Vezi articolul

Președintele Nicușor Dan, de Ziua României: Avem multe zone de excelență în educație, dar, în ansamblu, sistemul de învățământ este slab spre foarte slab și asta o să ne provoace mari probleme în viitor

Mesaj dur despre starea educației al Președintelui României de Ziua Națională: deși există „multe zone de excelență”, sistemul românesc de învățământ este „slab spre foarte slab” și riscă să genereze…
Vezi articolul

Tudor Chirilă, în dialog cu o elevă de 12 ani care vrea școală online: Ce te stresează la școală? – Păi, când țipă profesorul sau când mă scoate la tablă sau la testele fulger. – Ce-ar putea să se întâmple rău când ești scos la tablă? / Pandemia a expus incompetența unui minister care n-a fost în stare în 3 luni să conceapă niște scenarii coerente

„Ce te stresează la școală? – Păi, când țipă profesorul sau când mă scoate la tablă sau la testele fulger. – Ce-ar putea să se întâmple rău când ești scos…
Vezi articolul