ULTIMA ORĂ Elevii olimpici internaționali, care fac parte din loturile ce reprezintă România, tăiați de la bursele de excelență și puși fără nicio explicație la burse de merit, pe care oricum le luau, pentru că sunt și olimpici naționali. Schimbarea vine peste noapte și e netransparentă, iar decizia Ministerului Educației e condamnată ferm de Consiliul Național al Elevilor

6.276 de vizualizări
Foto: Alex Tudor / Agerpres Foto
O „nedreptate făcută cu ușile închise“ de către Ministerul Educației, față de elevii participanți la loturile olimpice internaționale, asta acuză Consiliul Național al Elevilor după apariția în Monitorul Oficial a metodologiei-cadru pentru acordarea burselor școlare. Într-un comunicat, primit de Edupedu.ro, organizația „condamnă ferm decizia de a-i elimina pe olimpicii internaționali de pe lista beneficiarilor bursei de excelență olimpică II și includerea acestora pe lista beneficiarilor bursei de merit“.

UPDATE, ora 19:00: Ministerul Educației a trimis Edupedu.ro o serie de precizări pe acest subiect. Instituția arată că bursele pentru olimpicii internaționali care nu câștigă premii la competițiile internaționale, dar fac parte din loturile de concurs, nu sunt prevăzute în legea Educației, acesta este motivul pentru care elevii respectivi au fost trecuți la bursele de merit și nu la cele de excelență olimpică.

Modificarea a apărut „peste noapte“, explică reprezentanții elevilor, care arată că în cea mai recentă formă a actului normativ, discutată cu partenerii sociali, inclusiv cu CNE, la Ministerul Educației, acești elevi erau incluși între beneficiarii bursei de excelență olimpică II. Chiar a fost salutată și apreciată această măsură într-un comunicat al CNE zilele trecute. După care, fără niciun anunț sau vreo explicație, în varianta finală, cea publicată în Monitorul Oficial și care a intrat de ieri în vigoare, elevii participanți la loturile olimpice internaționale au fost tăiați de pe listă și introduși la burse de merit.

CNE susține că oricum aceștia ar fi primit burse de merit, fiindcă „majoritatea dintre acești elevi s-au calificat la etapa națională a olimpiadelor pe baza rezultatelor de la fazele județene. Astfel, aproape toți ar beneficia deja de bursă de merit pentru premiile I, II sau III la etapele județene ale olimpiadelor școlare. Așadar, acești elevi nu vor avea niciun alt beneficiu dacă fac parte din lotul internațional restrâns și nu vor fi remunerați corespunzător pentru eforturile depuse. De fapt, ei nu vor avea nimic de câștigat, fiind deja beneficiari ai bursei de merit și introducerea lor în metodologie nu va aduce nicio finalitate pentru ei“, potrivit comunicatului citat.

Președinta CNE, Miruna Croitoru susține că „schimbările de felul acesta ne arată că suntem departe de a pune elevii pe primul loc“.

„Cu toții simțisem că am ajuns la o victorie de etapă cu privire la capitolul burse școlare, însă schimbările de felul acesta ne arată că suntem departe de a pune elevii pe primul loc. Această modificare îi exclude, practic, de pe lista de beneficiari ai oricărui tip de bursă, ei primind deja bursă de merit pe baza rezultatelor obținute la fazele județene ale acestor olimpiade” scrie Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Forma din varianta avizată în CDS de sindicate, părinți și elevi:

Forma publicată în Monitorul Oficial – Ordinul de ministru 6.238/2023

Comunicatul integral al CNE:


11 comments
  1. Cand participi la o olimpiada internationala, indiferent care ar fi ea, se presupune ca ai iesit deja invingator dintr-o serie de baraje date doar celor mai buni elevi din tara, doar premiantilor de la olimpiada nationala, si te numeri printre primii 4 elevi dintr-o tara. Nu e ceva deosebit?
    Un astfel de elev sa nu primeasca bursa, nu pare strident?
    Sigur s-a gandit cineva in acest mod?

    1. Ligia Deca are impresia că păcăleste pe cineva. PNL a crezut că poate folosi bursele pentru campanie electorală și a creat aceste reglementări ca să ajungă banii la un număr cât mai mare de elevi. Nu a făcut altceva decât să stârnească nemulțumiri.
      Ea oferă burse de merit premianților la fazele județene, burse pe care acei elevi oricum le obțineau. Oferă aceleași burse de merit în cazul participării la olimpiade internaționale, burse pe care oricum le luau în baza mediei de la clasă. Doar un idiot poate crede că olimpicii care trec de faza județeană nu ar fi luat oricum bursă de merit. Mai mult, PNL îi jignește pe aceștia prin faptul că nu face nicio diferențiere a acestor burse de merit. Practic PNL îl coboară pe un olimpic la nivelul unui elev cu media 6 dar care, fiind într-o clasă slabă, ia bursă.
      Toate acestea cu participarea Asociației mămicilor divorțate sau necăsătorite din MEN care au dorit bursă socială chiar dacă au salarii mari. ( pamflet). CNE a participat și binecuvântat in timpul dezbaterilor de ochii lumii această metodologie încât e evident că nu sunt decât o portavoce politică.

  2. Si pt cls a IX a tot peste noapte s a modificat draftul agreat, prin care acesti elevi nu mai erau discriminati in fata celorlalti. Media de admitere reprez media ex la 2 discipline care oricum i a ierarhizat la liceu. Media generala de absolvire a cls a 8 a trebuie luata in calcul la bursa de merit pt ca arata efortul elevilor pe parcursul unui an scolar, asa cum si la celelalte clase se aplica. Reveniti urgent la varianta din draft in privinta acestui aspect! Elevii de a 9 a trebuie sa aiba aceleasi drepturi ca si ceilalti!!!!

    1. si vi se pare normal ca un elev cu 6 la EN dar cu media generala 9,70 (pt ca a invatat intr-o ckasa cu u nivel foarte scazut) sa ia bursa?

      1. Cu 6 la EN poate fi in cei 30% in clasa a 9 a la un liceu slabut in urma repartizarii si ia bursa. Vi se pare normal? Vi se pare obiectiv ex la lb romana de la EN unde 50% din subiecte lasa la latitudinea corectorilor baremul? Cel putin 50 de sutimi nu stii daca le iei sau le pierzi la ex dar fac diferenta enorm in media aritmetica a mediei de admitere. Cum va explicati diferentele mari de la contestatii daca vorbim de un ex obiectiv??? Examenul de admitere este despre cunostinte, emotii si noroc. Ei bine, nu, nu este obiectiv 100% cum nici notele acordate pe parcursul anului nu sunt, asta e, totul e relativ. Insa, criteriile pt burse nu trebuie sa fie discriminatorii. Despre asta vorbim, din pacate…

  3. Consiliul Elevilor ar trebui sa apere drepturile tuturor elevilor si sa critice dur toate discriminarile facute de Ministerul Educatiei prin adoptarea acestor criterii. La fel de afectati sunt si miile de elevi care sunt acum in clasa a IX-a si care au avut media generala a claseii a VIII-a peste 9.5 iar acum sunt lasati pe dinafara desi celelalte clase beneficiaza de acest drept. Tot la fel de brusc si peste noapte s-au modificat si criteriile propuse pentru acordarea burselor de merit,iar elevii de clasa a IX-a au fost exclusi.

  4. Dragă Miruna Croitoru de la Consiliul Național al Elevilor, lasă jocurile politice. Ai participat la dezbateri. Ai tăcut mâlc față de discriminarea făcută elevilor în funcție de starea matrimonială a părinților, elevii din familiile tradiționale fiind clar defavorizați pentru că li s-au pus prag atât de jos încât trebuie să trăiască în mizerie ca să o obțină. In schimb ai tăcut când copiii din familii monoparentale nu au pragul sărăciei pentru a obține bursă socială.
    Ai acceptat că bursele de merit să aibă aceleași cuantum indiferent de prima medie din clasă. Ai acceptat să fie pe picior de egalitate primii 30% din elevii unei clase unde cea mai mică medie ar fi, să spunem 9, cu primii 30% din elevii unei clase unde cea mai mică medie e 6. Am înțeles ideea încurajării la nivel de clasă, dar o faci in cuantum diferit.
    Ai tăcut mâlc
    Tot lipsa de reacție a fost și când vine vorba încurajare la nivel de județ. Un elev care oricum avea medie de bursă de merit, nu primește nimic în plus pentru premiile obținute la fazele județene.
    Ai tăcut și ai acceptat ca un premiant la olimpiade să primească aceeași bursă de merit cu un elev de medie 7 dar care e în primii 30% din clasa sa.
    Și ce să vezi? Ai observat tu acum că participanții la olimpiadele internaționale au fost excluși.
    E jenant modul cum mimezi reprezentarea intereselor elevilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Constantin Ichim / Foto: Arhiva personala

Articol susținut de Fundația Orange

Educație digitalizată la sat. Exemplul școlii cu 4 note de 10 la Evaluarea Națională, după intrarea în proiectul Digitaliada, introducerea Informaticii ca materie obligatorie și a orelor remediale. Constantin Ichim, director: Mi s-a dat foarte multă încredere

Pot face profesorii performanță și carieră la școlile din sate? Digitalizarea educației îi poate ajuta pe copiii și profesorii din mediul rural? Cu o pondere de 83% a copiilor care…
Vezi articolul