Creșterea capacității sistemului de educație de a derula proiecte europene și transparența instituțiilor, printre prioritățile declarate de minister în proiectul de buget

311 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Adriana Neagoe
Una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă Ministerul Educației în privința proiectelor europene, cea care ține de management și de resursele administrative, este vizată de prioritățile stabilite de instituție și menționate în proiectul de buget pe 2022. O altă problemă, ce ține de transparența instituției, figurează de asemenea printre prioritățile ce țin de creșterea capacității administrative a Ministerului și a unităților subordonate.

Insuficiența personalului capabil să se implice în proiecte europene și chestiunile de management au fost menționate la începutul acestei luni, în conferința online „Reconstruiește Educația”, organizată de Edupedu.ro și G4Media.ro, de secretarul de stat Maria Ștefania Manea. Aceasta spunea, între altele, atunci:

  • “I-am întrebat, înainte de organizarea acestei sesiuni, pe oamenii din școli și din inspectorate școlare ce module ar dori să urmeze, unde consideră că sunt cele mai mari probleme la nivelul implementării acestor proiecte cu finanțare europeană. A reieșit așa: cele mai mari probleme se regăsesc la nivelul managementului și atunci avem un modul de management al neregulilor; managementul financiar și tehnic și managementul proiectelor și parteneriatelor” – detalii aici.

În cadrul dezbaterii menționate, europarlamentari precum Victor Negrescu și Dragoș Pâslaru au atras atenția că în privința proiectelor europene, de la finanțare la cele strategice de dezvoltare, autoritățile române au mai degrabă o atitudine reactivă – detalii aici.

În proiectul de buget pe 2022, ce prevede doar 2,28% din PIB pentru educație, este abordată și capacitatea administrativă a Ministerului și a unităților subordonate, inclusiv prin “creșterea capacității de accesare a fondurilor europene”.

Tot aici este menționată ca prioritate și creșterea transparenței prin “sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice” și prin “monitorizarea și evaluarea sistemelor și procedurilor operaționale”.

Ce priorități propune ministerul în proiect, pentru “creșterea capacității administrative a MEd și a unităților/ instituțiilor subordonate și coordonate”:
  • „Monitorizarea implementării masurilor prevăzute în Proiectul ”România Educată” și în Programul de guvernare 
  • Îmbunătățirea capacității administrative proprii a MEd și a structurilor subordonate, inclusiv de monitorizare și evaluare 
  • Formarea continua și instruirea periodică a personalului MEd și al unităților/instituțiilor aflate în subordinea sa, vizând planificarea strategică, monitorizarea și evaluarea programelor, bugetare pe programe ș.a.
  • Creșterea transparenței instituționale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice
  • Îmbunătățirea timpului de răspuns și a calității serviciului public
  • Sporirea transparentei instituționale; monitorizarea și evaluarea sistemelor și procedurilor operaționale
  • Creșterea capacității de accesare a fondurilor europene”
Citește și:
VIDEO Politici publice greoaie versus nevoi reale de proiecte bazate pe date și știință – Conferința online ReConstruiește EdUcația, pe Edupedu.ro și G4Media.ro
VIDEO Cum să realizezi proiecte finanțate din bani europeni pentru școli. Ministerul Educației desfășoară un curs de formare. Ștefania Manea, secretar de stat: Vom încerca să identificăm resursele astfel încât un număr cât mai mare de profesori și de angajați ai inspectoratelor școlare să beneficieze
Prioritățile propuse de Ministerul Educației pentru “consolidarea calității” doctoratelor și integritate în mediul universitar / Prioritățile pe termen mediu pentru studenți, finanțarea și reforma activităților universitare – descrise în proiectul de buget pe 2022
Finanțarea școlilor după nevoile lor reale, restructurarea formării inițiale a profesorilor, curriculum bazat pe competența “a învăța să înveți” – priorități pe termen mediu ale Ministerului Educației, pentru învățământul preuniversitar
DOCUMENT Bugetul alocat Ministerului Educației pentru 2022 va fi de 2,28% din PIB, cea mai mică alocare din ultimii 3 ani – proiect

—————————

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.


1 comment
  1. Ca si in primarii e nevoie de un departament care sa se ocupe doar cu proiecte, aici e secretul unor scoli – acoperă colegii implicați.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Președintele Iohannis a semnat decretele de promulgare a legilor educației, în cadrul unei ceremonii la Cotroceni: „Legile în sine nu vor rezolva problemele acute ale sistemului educațional dacă nu vor fi puse în aplicare”

Președintele Klaus Iohannis a semnat luni, la ora 17.00, decretele de promulgare a legilor educației. Cu această ocazie, el rostește o alocuțiune, în cadrul unei ceremonii organizate la Palatul Cotroceni.…
Vezi articolul

Arhiepiscopia Romano-Catolică: Nu avem cunoştinţă de probleme structurale la clădirea internatului din Odorhei / Deca: Expertizarea clădirii nu a fost făcută. Era în sarcina celor care sunt proprietari sau care o administrează

Arhiepiscopia Romano-Catolică din Alba Iulia, în proprietatea căreia se află clădirea internatului din Odorheiu Secuiesc care s-a prăbuşit parţial luni, afirmă că nu are cunoştinţă ca imobilul să fi avut…
Vezi articolul

Demisie la Ministerul Educației. Purtătoarea de cuvânt a ministrului Ligia Deca, Corina Popa: I-am înaintat doamnei ministru intenția de a mă retrage din activitatea de la Ministerul Educației

Purtătoarea de cuvânt a ministrului Educației anunță că demisionează din această funcție. Într-un mesaj trimis jurnaliștilor, Corina Popa anunță următoarele: „I-am înaintat doamnei ministru intenția de a mă retrage din…
Vezi articolul

Eliminarea Biologiei din trunchiul comun al claselor a XI-a și a XII-a va fi o eroare, spune profesoara Nicoleta Ianovici, decan al Facultății de Chimie-Biologie-Geografie de la UVT, în contextul dezbaterii pe propunerile de planuri-cadru pentru liceu / Pledez pentru readucerea științei în general, a disciplinelor STEM și a Biologiei în special, în centrul discursurilor și practicilor sociale, inclusiv politice

Educația științifică din România se află într-un punct critic, așa cum subliniază profesoara Nicoleta Ianovici, decan al Facultății de Chimie-Bilogie-Geografie a Universității de Vest din Timișoara în punctul său de…
Vezi articolul

UPDATE Tichetele sociale pentru sprijin educațional, de 500 de lei, acordate pe baza unei proceduri de secol 19 prin care fiecare învățător sau diriginte întreabă părinții ce salariu au primit luna aceasta. Ministrul Educației dă vina pe lipsa interconectării sistemelor publice

Prevederea din ordonanța de urgență 133 din 2020, conform căreia tichetele educaționale de 500 de lei sunt acordate „familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat…
Vezi articolul