Carmen Tică, directoarea Colegiului Național Pedagogic „Elena Cuza”, despre orele remediale: Mulți părinți ne-au întrebat «de ce sunt obligatorii? Doar pentru că profesorii trebuie să mai aibă două ore în plus?»

8.058 de vizualizări
Carmen Tică / Foto: captură Viitor pentru România – YouTube
Carmen Tică, directoarea Colegiului Național Pedagogic „Elena Cuza” din București, a vorbit despre faptul că mulți părinți au întrebat de ce sunt obligatorii orele de activitate remedială la clasele primare. „Mulți ne-au spus: «De ce sunt obligatorii? Doar pentru că domnii profesori trebuie să mai aibă două ore în plus, pentru că așa există acum aceste reglementări?»”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, vineri, 17 octombrie.

„Am să vorbesc prin prisma liceului pe care îl reprezint, Colegiul Național „Elena Cuza”, care are în componență clase cu profil pedagogic. Am început implementarea acestui program de învățare remedială. Am avut, însă, grijă de a transmite sau de a comunica cu părinții și de a le explica, prin intermediul doamnelor profesori de la învățământul primar, că este vorba despre o educație remedială, dar nu doar atât. Remedial, în sensul de a repara ceva, de a aduce în discuție doar aspectul acesta de remediere, parcă n-a fost suficient, pentru că, dacă am parcurs metodologia, am văzut că este vorba și de susținerea copiilor capabili de performanță, de dezvoltarea unor competențe transversale, deci nu este doar o educație remedială”, a spus directoarea Colegiului Național Pedagogic „Elena Cuza” din București.

Carmen Tică a povestit că, după ce au aflat de cele 2 ore obligatorii de activitate remedială, reacția părinților a fost că «nu avem nevoie, copiii noștri nu se încadrează în acest tip de învățare»:

În momentul în care am comunicat în acest fel, am avut susținerea părinților, în sensul de a-i lăsa pe copiii să participe la acest program. Inițial, când au auzit de remedial, (părinții au spus că – n.red) «noi nu avem nevoie, copiii noștri nu se încadrează în acest tip de învățare». Sau au intrat în panică: «Există ceva ce nu este în regulă în dezvoltarea competențelor copiilor noștri de e nevoie de o învățare remedială?».”

Potrivit directoarei, mulți părinți au întrebat dacă orele de activitate remedială sunt obligatorii doar pentru că trebuie să aibă cadrele didactice două ore în plus:

Bineînțeles, mulți ne-au spus: «De ce sunt obligatorii? Doar pentru că domnii profesori trebuie să mai aibă două ore în plus, pentru că așa există acum aceste reglementări?». Deci, comunicând foarte bine, prin intermediul cadrelor didactice, am explicat ce vom face în cadrul acestor ore, cum anume se vor desfășura și atunci avem de partea noastră părinții și copiii participă la aceste ore de învățare remedială.”

Carmen Tică a explicat de ce „avem nevoie de activitate remedială”:

Avem nevoie de învățare remedială, este timpul acela în plus pe care îl alocăm copiilor. Știm foarte bine că avem copii cu ritm diferit de învățare, avem copii care au un traseu propriu de învățare și atunci e bine să știm aceste particularități individuale ale lor și să-i putem sprijini, dar, mai mult decât atât, poate, în cadrul acestor ore, vom realiza și ceea ce ne dorim în vederea evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a, adică vom aborda ceea ce spunea și domnul ministru: acei itemi care vizează partea de aplicabilitate, învățarea ca rezolvare de probleme, pentru că, să știți, noi am desfășurat astfel de activități de pregătire și înainte.”

Organizarea orelor remediale este la latitudinea profesorului, a declarat minstrul Educației și Cercetării, Daniel David, la lansarea Raportului privind Starea Învățământului în București: „Eu cred că fiecare profesor știe ce are în clasă și știe că unii copii au nevoie de remedial pentru a corecta ce n-au dobândit. Alții au nevoie de pregătire pentru performanță. Cu toți aș face, dacă eu aș fi profesor, utilizarea competențelor în viața de zi cu zi. Hai să-i lăsăm pe ei să decidă. Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă. Am încredere că vor ști ce să facă. Dacă respectă reglementările, eu n-am o problemă cu opțiunile lor diverse”, a precizat ministrul.

Fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar are obligația de a organiza două ore de învățare remedială pe săptămână. Cele două ore au fost introduse recent prin Legea Bolojan. Edupedu.ro a arătat aici că o oră de remedial din cele două obligatorii pe săptămână încalcă planurile-cadru de la învățământul primar, plus legea Educației, care prevede alt număr de ore.

Informații de context

Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026 au fost transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie

Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial marți, 2 octombrie.

Activitățile de remediere, consolidare, aprofundare și extindere, obligatorii pentru învățători din anul școlar 2025-2026, se sprijină și pe sesizarea eventualelor tulburări de învățare și colaborarea cu specialiștii în vederea evaluării elevilor, conform metodologiei de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025.

Daniel David a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.

Orele de educație remedială ridică mai multe probleme, motiv pentru care este posibil ca obiectivul acestora să nu fie atins, a declarat Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, la InfoEdu. Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, a explicat că aceste ore au fost introduse „pur și simplu cantitativ” și că, așa cum au fost gândite, sunt doar o formă a lucrului diferențiat pe care mulți dintre profesori îl fac deja.

O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.

Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar. 

„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Citește și:
Ore remediale 2025-2026. Tania Țăndăreanu, profesoară pe pedagogie: Pentru copiii de clasa pregătitoare, efortul fizic și psihic este considerabil. Pot apărea anumite stări de anxietate, din cauza acestei oboseli acumulate în timp
Vom verifica în prima inspecție tematică modul în care se organizează orele remediale, pentru că cele 2 ore de activități trebuie să figureze distinct în orar, spune Florian Lixandru, inspector școlar general București
Hai să îi lăsăm pe profesori să decidă cum fac orele remediale, spune Daniel David: Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă
Daniel David, despre lipsa spațiilor pentru orele remediale introduse prin Legea Bolojan: Un ministru trebuie să vină să spună ce trebuie făcut și după aceea ne chinuim împreună, noi cu autoritățile locale, să implementăm acel lucru. Eu nu pot gândi viziunea pe educație în funcție de infrastructura care nu există în anumite unități școlare
Ore remediale 2025-2026. Învățătorii trebuie să sesizeze tulburările de învățare și să colaboreze cu specialiștii în vederea evaluării elevilor / Model fișă de evaluare psihopedagogică
Directorul Sorin Hagiu, despre orele remediale: Riscăm să avem niște lucruri făcute doar pe hârtie, o condică semnată și, de fapt, beneficiul să nu ajungă cu adevărat la elevi / E doar un mod complicat de a spune că ar trebui să lucrăm diferențiat, ceea ce mulți dintre noi încercăm să facem, a spus profesorul Doru Căstăian
Există o mare frustrare, pentru că ne-au fost impuse în forță cele 2 ore obligatorii de activitate remedială, spune o învățătoare: Acesta este mesajul pe care îl percepem
Cele 2 ore obligatorii de activitate remedială pentru învățători încalcă planul-cadru pentru învățământul primar, semnalează o învățătoare: Este depășit numărul maxim de ore. Ce facem? Încălcăm legislația?
Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026, transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional și efect pozitiv al măsurilor fiscale
Ministrul Educației, în contradicție cu el însuși pe tema orelor remediale: impune tuturor învățătorilor să facă ore de recuperare cu propriii elevi, după ce tot Daniel David spunea că „este foarte ciudat că același profesor care n-a transferat bine competențele trebuie acum să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost”
OFICIAL Metodologia pentru orele remediale, publicată în Monitorul Oficial: fiecare învățător e obligat la 2 ore pe săptămână, cu catalog separat și condică, iar elevii participă la solicitarea părintelui sau recomandarea cadrului didactic / Profesorii nu fac fișe, planificări sau planuri personalizate
Am făcut ore remediale de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația, spune o învățătoare: Nu mai semnam nu știu câte hârțoage, nu mai făceam planuri de intervenție personalizată, nu ceream acorduri scrise


4 comments
  1. Elevii nu dau niciun randament cu aceste ore peste program! Sunt obosiți si epuizati de programul incarcat zilnic! Nu se concentreaza absolut deloc! E o măsură imbecila, care trebuie sa dispară urgent!

  2. Nu îi spui ”Educație Remedială” iar apoi te miri de ce copiii cu rezultate bune sau excelente se simt umiliți sau înjosiți. Ei, părinții lor, profesorii de top de la clase, toți cunosc semnificația verbului ”a remedia.”
    Ei nu au nimic de reparat sau de îndreptat. Ei sunt etaloane. Ei merg la olimpiade.
    Spune-i consolidare, spune-i aprofundare, spune-i ”Educație Plus,” însă nici într-un caz ”remedială.” Credeți că dacă ați înlocui termenul de școală cu ”instituție corecțională,” ați vedea un val de mulțumire și bucurie?

    În orice accepțiune, termenul ”Educație Remedială” implică un elev care are nevoie de a REMEDIA/REPARA/ÎNDREPTA ceva făcut greșit în parcursul sau educația sa.

  3. Tovarasa colega, de ce trebuue sa participe toti elevii la remediale? Alea au fost propuse doar pt. copiii mai slabuti … su, da, e o forma de a acoperi cele 2 ore in plus la norma , o porcarie inventata de ministeu, pe care o aparati fara sa ganditi . remedial nu inseamna performanta!!!

  4. Doamna director de ce încurajați deviațiile Ministerului si susțineți aberațiile lui David?

    Părinții au dreptate.
    Orele remediale NU sunt obligatorii.
    Părinții au dreptul prin lege sa refuze.
    Nu ii mai manipulați.

    In plus se generalizează o altă aberație (ora ,, remediala” cu toată clasa, nu pe grupe, desi legea permite aceasta forma de organizare )

    Ministerul debilitează si directorii cotonogesc tot ce mai rămâne bun din legile impuse din rațiuni politice .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Comisia de tăiat hârtii a lansat debirocratizare.edu.ro, platforma unde profesorii şi părinţii pot propune reducerea documentelor inutile din şcoli până pe 13 decembrie

Comisa de „tăiat hârtii” a Ministerului Educaţiei a lansat platforma www.debirocratizare.edu.ro, unde pot fi accesate informaţii privind propunerile, acţiunile şi progresele făcute în alcătuirea raportului pentru debirocratizarea activităţii didactice începând…
Vezi articolul

Klaus Iohannis: „Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările. În final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului” / Doar notele contează în evaluarea pentru tranziția la liceu, inclusiv în proiectul legii România educată

„Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările, pentru că, în final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului, în acord cu profilul și interesul acestuia”, a transmis astăzi…
Vezi articolul