Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Statistici blog
  • 389.260.561 vizite
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • BCR pentru comunitate
  • Nextlab.tech

Material susținut de Nextlab.tech

Ce dotări îi trebuie unei școli pentru a crea un laborator inteligent, finanțare deschisă prin PNRR. INTERVIU cu profesorul Răzvan Bologa: Kit-urile de robotică să fie compatibile cu programa școlară, să aibă asistent virtual de învățare care ușurează predarea

Redacția
  • 7 februarie 2023
  • 6 minute read
  • 3 comments
4.170 de vizualizări
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
„Elevii pot studia într-un laborator inteligent informatică, fizică, tehnologie, robotică, matematică, chimie, biologie și geografie”, spune profesorul Răzvan Bologa, inițiatorul concursului de robotică nextlab.tech finanțat de Ministerul Educației, profesor la Facultatea de Cibernetică din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE) București, într-un interviu pentru Edupedu.ro, în care explică ce este un smart lab, ce dotări îi trebuie unei școli pentru a crea un laborator inteligent și cum poate obține fonduri. 

Profesorul Răzvan Bologa oferă sfaturi legate de alegerea echipamentelor pentru dotarea unui laborator inteligent: „Echipamentele să fie create pentru educație. Nu recomand echipamente industriale în școli. Kit-urile de robotică de nivel începător și avansați să fie compatibile cu programa școlară (inclusiv aplicații ce țin de ecologie) și să vină însoțite de o bibliotecă inteligentă cu lecții dotate cu asistent virtual de învățare care ușurează predarea”. 

Există proiecte educaționale care pot fi făcute într-un smart lab în “Săptămâna Verde”, spune profesorul Răzvan Bologa. „Robotică este excelentă pentru a realiza aplicații ce țin de economia sustenabilă și de a acoperi activitățile din programul „Săptămâna verde”, cum ar fi reducerea amprentei de carbon sau a consumului de apă”.

Turn Aeroponic cu căpșuni coapte, NextLab.TECH
Rep.: Ce este un laborator inteligent(smartlab)?

Răzvan Bologa: Un laborator inteligent (smartlab) reprezintă un centru de robotică, numit în literatura internațională makerspace. Este un spațiu în care elevii au acces la resurse tehnologice, conținut educațional și servicii de asistență astfel încât să participe la experiențe de învățare care să le furnizeze competențele necesare pentru profesiile viitorului. În cadrul unui makerspace este nevoie să existe cel puțin următoarele elemente: kit-uri de robotică, brațe robotice, conținut educațional, robodroame, imprimante 3D, tehnologii pentru proiecte verzi și sustenabile,  caști VR, scaune, mese și accesorii.

Rep.: Care sunt disciplinele care se pot studia într-un laborator inteligent?

Răzvan Bologa: Elevii pot studia informatică, fizică, tehnologie, robotică, matematică, chimie, biologie și geografie. Se pot preda atât discipline din trunchiul comun cât și opționale. Începând cu anul 2022, Ministerul Educației a aprobat o materie opțională numită “Robotica și viața” care reprezintă o ocazie foarte bună de a atrage elevii spre activități de robotică.

Elevii pot folosi aceste laboratoare și pentru a se pregăti pentru participarea la concursurile de robotică. Participarea în cadrul concursurilor de robotică este una din principalele activități educaționale care pot avea loc în laboratoarele inteligente. De asemenea, robotica este excelentă pentru a realiza aplicații ce țin de economia sustenabilă și de a acoperi activitățile din programul „Săptămâna verde”.

În literatura internațională disciplinile studiate în laboratorul inteligent se numesc STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics). În peisajul educațional românesc STEAM echivalează cu robotica. Trebuie menționat însă că STEAM e o categorie mai largă care include tot ce ține de educația transdisciplinară. În cadrul disciplinelor de fizică există numeroase concepte care se pot studia cu ajutorul plăcuțelor programabile și al senzorilor. Noțiunile de informatică sunt de asemenea foarte ușor de predat cu ajutorul plăcuțelor programabile pe care se poate scrie cod. Educația tehnologică este și un candidat foarte bun pentru activitățile din laboratorul inteligent.

NextLab Makerspace / Foto: NextLab.tech
NextLab Makerspace / Foto: NextLab.tech

În România există și două concursuri înscrise în calendarul Ministerului Educației Naționale: Concursul național de robotică nextlab.tech (finanțat de MEN) și Concursul de robotică școlară „FIRST Tech Challenge România”.

Rep.: Ce fel de aplicații ecologice se pot face în laboratorul inteligent în cadrul programului “Săptămâna Verde”?

Răzvan Bologa: Roboții sunt o modalitate foarte bună pentru a implementa proiecte educaționale cu privire la reducerea amprentei de carbon sau a consumului de apă. Se pot utiliza mini-panouri solare pentru a alimenta plăcuțe programabile și senzori. De asemenea se pot construi mici turnuri aeroponice printate 3D care să crească microplante cu un consum minim de apă. Sunt proiecte atractive pentru elevi, având în vedere faptul că actuala generație de tineri își dorește să salveze planeta de la un dezastru climatic. În acest sens, este important ca la dotarea laboratorului inteligent să se achiziționeze kit-uri de robotică verde. 

De altfel, în grila de punctaj a liniei de finanțare PNRR pentru laboratoare inteligente se specifică că trebuie descrisă adecvat contribuția investiției la atingerea țintelor în domeniul climei și al tranziției verzi.

Rep.: Ce dotare îi trebuie unei școli pentru a crea un laborator inteligent?

Răzvan Bologa: Pentru a face față modernității o școala are nevoie de următoarele elemente: 

  1. kit-uri de robotică pentru elevi de diverse vârste și organizate pe grade de dificultate,
  2. brațe robotice, căști VR și sisteme audio-video,
  3. conținut educațional compatibil cu programa școlară, 
  4. trasee pentru hackatoane de robotică,
  5. imprimante 3D și scannere 3D,
  6. personal pregătit.
Copii in Makerspace-ul NextLab.Tech / Foto: nextlab.tech
Copii in Makerspace-ul NextLab.Tech / Foto: nextlab.tech

În alegerea echipamentelor sunt foarte importante câteva aspecte:

  • echipamentele să fie deja validate în școli și să fie create pentru educație. Nu recomand echipamente industriale în școli;
  • kit-urile de robotică de nivel începător și avansați să fie compatibile cu programa școlară (inclusiv aplicații ce țin de ecologie) și să vină însoțite de o bibliotecă inteligentă cu lecții dotate cu asistent virtual de învățare care ușurează predarea. E bine ca piesele pentru începători să fie de tip open-source deoarece pot fi înlocuite ușor dacă se defectează, costul pieselor open-source fiind unul redus;
  • materiale didactice să fie reutilizabile. Adică să poată fi folosite de mai multe generații de elevi;
  • imprimantele 3D să suporte filament de tip PLA. Recomand ca profesorii să folosească PLA în școli. Filamentul de tip ABS emana gaze urât mirositoare în procesul de extrudare. E bine ca imprimantele 3D să fie cu incinta închisă;
  • brațele robotice să fie modulare și ușor de asamblat.

Există o serie de furnizori ale căror tehnologii au fost deja validate în școlile locale. Aș menționa aici: Shape Robotics, Nextlab.tech, Edu Apps, Samsung, Asus și Arduino.

Rep.: Ce este un asistent virtual de învățare?

Răzvan Bologa: Un asistent virtual reprezintă un sistem informatic bazat pe inteligență artificială care ușurează sarcinile profesorului prin permiterea interogării de către elevi a unor baze de cunoștințe în limbaj natural. Asistenții virtuali sunt deosebit de utili atunci când se lucrează cu tehnologii educaționale sofisticate, deoarece reduc semnificativ presiunea exercitată de elevi asupra profesorilor. Lucrul într-un laborator inteligent devine mult mai ușor atunci când profesorii au la dispoziție un asistent virtual.

Rep.: Cum pot obține școlile fonduri pentru a realiza laboratoare inteligente?

Răzvan Bologa: În acest moment există o linie de finanțare pentru laboratoare inteligente în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliența. Liceele, palatele și cluburile copiilor pot depune proiecte cu o valoare până la 60.000 de euro care reprezintă fonduri nerambursabile. Proiectele se depun până la sfârșitul lunii Februarie 2023.

Context:

Apelul competitiv de proiecte prin care colegii, licee, licee tehnologice, școli profesionale, inclusiv cele cu clase de învățământ dual, dar și palate și cluburi ale copiilor pot fi dotate cu laboratoare inteligente, a fost lansat oficial de Ministerul Educației pe 23 decembrie.

Proiectul este finanțat cu aproape 117,5 milioane de euro, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta C15: Educație. Banii, până la 60.000 euro pe laborator inteligent într-o școală. Ținta asumată prin PNRR pentru această investiție este de minimum 1.100 laboratoare inteligente („smart lab-uri”). 

Citește și:
Cum te ajută roboții să exersezi și să înțelegi matematica și fizica. Interviu cu Răzvan Bologa: În timp ce încerca să facă roboțelul să meargă pe o linie curbată, un elev începea, fără să știe, să înțeleagă derivata
DOCUMENT A fost lansat apelul de proiecte prin care școlile pot obține până la 60.000 de euro pentru laboratoare inteligente cu tablă interactivă, imprimante multifuncționale, kit-uri de roboți și ochelari de realitate virtuală. Cererile se depun online până pe 1 martie 2023
Liceele pot aplica pentru al doilea laborator inteligent, dacă numărul de elevi înscriși în anul școlar 2022 – 2023 este de minimum 500. Lista întrebărilor frecvente și răspunsurile privind apelul pentru dotarea cu laboratoare inteligente de 60.000 de euro, publicată de Ministerul Educației
0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Similare


Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

3 comments
  1. Parlitu spune:
    7 februarie 2023 la 19:21

    „Elevii pot studia într-un laborator inteligent informatică, fizică, tehnologie, robotică, matematică, chimie, biologie și geografie….. cu asistent virtual..” spune profesorul Răzvan Bologa. D – le profesor , d – voastră o sa aveți cât de curând studenți virtuali , care desigur , vor fi educați de asistenți virtuali , și vor funcționa intr – o lume virtuală ! Noi ne gândim însă sa ne păstram , sa cultivam umanitatea cât de mult se poate !

    Răspunde
  2. Cetățean spune:
    7 februarie 2023 la 16:43

    Din păcate UAT urile condiționează echipamentele de existența unui opțional de robotică.
    (Nimeni nu renunță la opționale deja aprobate)

    Întrucât planul de școlarizare și încadrările personalului didactic au fost făcute este greu de crezut că acest PNRR se va materializa așa cum a fost proiectat.

    Răspunde
  3. Robert Alexandru spune:
    7 februarie 2023 la 12:11

    O greșeală cu două consecințe rele:
    Școlile trebuie să comande ce vor.
    1. Școlile NU sunt calificate să știe ce vor. Nu au anvergura, experiența, informațiile, conexiunile pentru a putea alege inteligent.
    2. Școlile concurează între ele pe produsele negustorilor. Care se vor grăbi să mărească prețurile!

    Ce ar trebui făcut?
    Se dorește dotarea unor laboratoare.
    Negustorii să fie chemați să facă oferte complete.
    1. Vor fi motivați să aducă ofertele cele mai bune în limitele de prețuri stabilite. Școlile vor putea aprecia care ofertă e cea mai avantajoasă.
    2. Negustorii vor concura pe clienți. Prețurile ar trebui să scadă!
    3. Mai mulți negustori ar putea face oferte decât cunosc școlile. Oferta ar fi mai diversă, originală și bogată.

    Răspunde
Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • 8 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

Pregătire la Logică pentru Bacalaureat, consiliere psihologică, mentorat și întâlniri cu antreprenori de succes – ZBOR Hub Constanța se modelează în funcție de nevoile tinerilor

  • Redacția
  • 17 februarie 2025
Într-un oraș unde tinerii resimt acut lipsa spațiilor dedicate dezvoltării lor, ZBOR Hub Constanța se conturează ca un centru de inspirație, învățare și colaborare, dar și ca un loc sigur,…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • 20 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

Până să vin la facultate, oportunitățile de dezvoltare pentru tineri erau limitate, spune Mădălina, despre cum ZBOR Hub Cluj i-a completat perfect plaja de șanse pentru creștere personală și profesională / Atelier de start în afaceri pentru tineri, pe 4 februarie

  • Redacția
  • 27 ianuarie 2025
Într-un oraș efervescent precum Cluj-Napoca, ZBOR Hub își deschide porțile ca un „living lab”, un spațiu inovativ și colaborativ, creat de tineri pentru tineri. Acest centru este mai mult decât…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 2 minute read
  • 2 comments

Educația ne poate salva din criza economică. Vlog jurnalistic de Vitalie Cojocari

  • Vitalie Cojocari
  • 27 aprilie 2020
Educația este salvarea și secretul celor care vor ieși bine și foarte bine din această criză economică indusă de pandemia de Coronavirus. O spun cei care sunt implicați în afaceri,…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • Profesori
  • 15 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

Conferință pentru profesori și învățători la Iași – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Aula Magna – pe 16 noiembrie: Școala de Bani începe școala – discutăm despre educație financiară într-un context transdisciplinar / Înscrieri deschise pentru cadrele didactice

  • Redacția
  • 8 noiembrie 2023
Seria de conferințe regionale din seria „Școala de bani începe școala: resurse educaționale transdisciplinare de educație financiară“, se încheie luna aceasta la Iași. Evenimentul este organizat pe 16 noiembrie 2023,…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Liceu
  • Știri
  • 6 minute read
  • One comment

Echipa MYBIT, formată din eleve de la Colegiul Național Ferdinand I, Bacău, a câștigat finala regională europeană a Technovation Girls 2024 cu un proiect de educație sexuală / Medeea: Ne dorim să ajungă în școli, să fie implementată astfel încât profesorii să poată veni cu aplicația, să le prezinte copiilor

  • Redacția
  • 12 iulie 2024
Echipa MYBIT divizia Senior, cu proiectul TeenTalk, a câștigat titlul Europe Regional Winner în penultima etapă din cadrul evenimentului internațional Technovation Girls 2024, potrivit Adfaber. Proiectul lor a fost unui…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Liceu
  • Profesori
  • 6 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

VIDEO Magdalena Dorcioman, profesor de psihologie și director la Colegiul Național Dinicu Golescu, Câmpulung Argeș, școală-pilot în LifeLab: Ar fi minunat să avem mai multe opționale la dispoziție, mai multe ore, punctual, să lucrăm exact pe ce am observat noi că își dorește elevul / Descarcă fișa de lecție

  • Redacția
  • 15 mai 2025
Clasa X-a, Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, județul Argeș, ora de psihologie. Elevii au fost provocați să îmbine psihologia cu educația financiară, într-o lecție interactivă desfășurată în cadrul…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Statistici edupedu.ro
  • 389.260.561 vizite
Total
0
Share
0
0
0
0
0
0