Ce spune un profesor de fizică despre noile schimbări din educație: „Se abordează forma și se trece cu vederea fondul. Dacă aș fi un părinte care nu are legătură cu sistemul de învățământ, ce aș putea să înțeleg?”

14.450 de vizualizări
Foto: ceae.ro
„Se abordează forma și se trece cu vederea fondul. Și informațiile care ajung la public, sunt neclare, incomplete. Eu, dacă aș fi un părinte care nu are legătură cu sistemul de învățământ, ce aș putea să înțeleg? Se utilizează termeni precum module, modular, teste standardizate și așa mai departe, ce să înțeleg eu ca părinte?”, scrie Laurențiu Badea, profesor de fizică la Liceul Sanitar „Antim Ivireanu” din Râmnicu Vâlcea și fost inspector de fizică, pe blogul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale.

Este unul dintre profesorii cu experiență în programul „Fizica Altfel” și, în calitate de coordonator județean al mecanismului de sprijin inițiat de CEAE în Vâlcea, are experiență în a-i ajuta pe profesori să facă progrese în procesul de predare, potrivit CEAE.

„Nu înțeleg decât că se fac niște transformări, că se schimbă semestrele cu module, că se va încheia anul cu o singură medie finală, dar nici chiar eu, ca profesor, nu înțeleg care este intenția. Nu pot să vă spun care ar fi impactul eliminării tezelor, nu înțeleg ce se va întâmpla cu acele teste standardizate”, mai spune profesorul.

Absența noilor programe pentru liceu. Elevii care au studiat în gimnaziu după noile programe școlare, centrate pe competențe, ajung la liceu să studieze după programele vechi, în contextul în care nu sunt finalizate planurile-cadru pentru liceu. Mai mult, nu există niciun fel de discuții reale despre cum ar trebui să arate aceasta. „Programa la liceu trebuia să fie deja schimbată. Copiii care au studiat la gimnaziu după o nouă programă, centrată pe competențe, sunt acum la liceu. Elevul de a opta care a terminat pe programă nouă ar fi trebuit să înceapă și liceul pe programă nouă. Ar fi fost o urgență, cu asta ar fi trebuit începută discuția publică, dar, din păcate, eu nu văd absolut niciun fel de mișcare în zona asta. Să luăm cazul fizicii, poate există niște propuneri de la profesori, și eu aș avea niște propuneri. Să reeșalonăm anumite mari teme ale fizicii – de exemplu, optica să nu mai fie neapărat studiată în clasa a noua. Trebuie să existe niște discuții mai cuprinzătoare, care să privească holistic un anumit ciclu de învățământ, cel liceal astfel încât să ne apucăm de treabă și să concepem programele pentru fiecare an școlar. Nu există niciun fel de inițiere a unor asemenea discuții la niciun nivel”, spune Laurențiu Badea.

Foto: ceae.ro/Laurențiu Badea

Grupurile de lucru formate acum aproape 2 ani pentru a lucra la noile programe pentru liceu au fost nevoite să realizeze ”repere metodologice” pentru clasa a IX-a, ca o soluție de avarie în lipsa noilor planuri-cadru.

„De atâta timp se vorbește de centrarea pe competențe, de atâta timp se vorbește de centrarea pe elev, dar asta se face în câteva insule izolate”

La câțiva ani după introducerea noilor programe la gimnaziu, mulți profesori nu sunt încă familiarizați cu predarea și evaluarea centrate pe competențe. Iar ministerul face prea puțin efort în acest sens. 

„Predarea centrată pe competențe nu e ceva la îndemână. Pur și simplu, sunt multe situații în continuare în care un profesor își gândește activitățile pornind de conținutul manualului, deși manualul este doar un auxiliar. Sau pornind  de la lista de conținuturi din programă. Cine se centrează pe conținuturi este însă anacronic.

Trebuie să te centrezi pe competențe. Nu te centrezi doar pe cunoștințe, ci dezvolți abilități, încurajezi atitudini, este mai complex totul. S-a înțeles și în continuare se înțelege greșit noțiunea de unitate de învățare. Un număr nedorit de mare de profesori au înțeles și înțeleg că unitatea de învățare înseamnă un capitol. Unitatea de învățare, în noua viziune centrată pe competențe, înseamnă un grup de lecții, mai mic, mai mare, prin care eu pot să țintesc dezvoltarea a două, trei, patru competențe clare, bineînțeles implicând și cunoștințele corespunzătoare. Dar vedeți că, din start, este o altă așezare a intenției dascălului. 

Trebuia o mai mare implicare a Ministerului Educației și inițierea unor adevărate dezbateri publice, regionale sau la nivel de cercuri pedagogice. În continuare, multe cercuri pedagogice la nivel de județe se desfășoară după tipicul vechi. Sunt puși unul – doi „ghinioniști”, care au nevoie de niște puncte la vreun dosar, să conceapă o prezentare în legătură cu ceva și, gata, s-a bifat activitatea. Grosul profesorilor nu au apucat să participe la un curs precum „Fizica Altfel”, făcut de CEAE, astfel încât să înțeleagă lucrurile în profunzime sau să fie convinși de beneficiile predării centrate pe competențe. Pentru că nici mai de sus nu vine această dorință, nu vine acest vânt al schimbării. 

De atâta timp se vorbește de centrarea pe competențe, de atâta timp se vorbește de centrarea pe elev, dar asta se face în câteva insule izolate. Nu o să se facă pași importanți în direcția această, dacă nu va exista clar o dorință la nivelul decizional potrivit – guvernamental, ministerial. Iar cei de acolo nu se vor implica cu adevărat. Nu în sensul de a trimite corpul de control ca să se uite la felul în care ai scris un proces verbal. Ci să procedeze așa cum ar trebui să facem și noi cu elevii, să îi încurajăm să producă idei, să discute, să se exprime, să se ajungă la niște concluzii, la niște numitoari comuni. Ei, cei de sus, de ce nu fac așa, cu noi, profesorii?”, se întreabă Laurențiu Badea.

Atâta vreme cât cei din zona de decizie nu înțeleg care sunt schimbările cu miză, care să conducă la creșterea calității sistemului de educație, problemele uriașe ale învățământului românesc vor continua să se perpetueze.

„În spațiul public nu se discută nimic despre revizuirea felului în care se vor concepe examene naționale”

O altă problemă este că nu există o discuție de profunzime pe tema evaluării în general, dar nici pe tema rolului și limitelor testării standardizate. Iar în cazul acesteia din urmă, de ce nu discutăm și despre cum să creăm itemi care să evalueze competențe, nu cunoștințe?

„Ce mi-aș dori ar fi crearea unei dezbateri publice reale, dar reale, și aducerea în discuție a tuturor fațetelor problemei. Nu doar cuantificarea prin evaluare a nivelului de cunoștințe și însușire a algoritmilor de calcul, pentru că, de fapt, asta am impresia că va rămâne în continuare. În spațiul public nu se discută nimic despre revizuirea felului în care se vor concepe examene naționale. Vor rămâne și dascălul, și părinții, și elevii captivi unor reflexe rutiniere, care nu fac altceva decât să niveleze diversitatea și să înăbușe creativitatea”, crede Laurențiu Badea.

„Și testarea standardizată are rolul ei, dar trebuie să ne gândim la rolul ei. Ar trebui să aibă un rol mai degrabă ajutător în procesul de învățare, nu determinant pentru procesul de învățare”

Potrivit lui, evaluarea standardizată are și rolul de a face o diagnoză a sistemului de educație, dar nu poate avea un rol determinant în învățare. „Până la urmă, ce se spune că se dorește? Există declarații publice conform cărora se dorește respectarea diversității naturii umane, încurajarea  gândirii critice, aprinderea flăcării curiozității în timpul procesului de învățare, dezvoltarea abilității de a investiga și a afla, dezvoltare prin învățarea constructivistă, încurajarea creativității. Trebuie să facem copilul să simtă, măcar de câteva ori în perioada cât este elev, acel sentiment unic al producerii de idei originale. Dacă noi continuăm să facem procesul de învățământ obedient standardizării, cum se împacă una cu alta? Nu se înăbușe diversitatea și încurajarea exprimării talentelor cu care fiecare elev este înzestrat? Testarea standardizată trebuie să aibă un rol diagnostic al sistemului. Pe mine, ca profesor mă ajută standardizarea, dar să mă ajute ca o bază de plecare, fără să mi se înăbușe creativitatea. Dacă, așa cum pare că vor decurge lucrurile, va exista obediența față de standardizare, eu nu mai rămân un dascăl creativ. Rămân dascăl supus programei de examen, stilului de itemi, subiectelor, sarcinilor de lucru în continuare. Din câte văd, ca stil, ca solicitare, la examenele naționale se vizează în mare măsură cunoștințele îngurgitate”.

Citește articolul integral pe ceae.ro

*Articolul a fost preluat cu acordul reprezentanților Centrului de Evaluare și Analize Educaționale


11 comments
  1. Problemă este lipsa unei viziuni clar exprimate (în termeni simplii și cu exemple practice concrete) pe care în primul rând profesorii să o poată înțelege și să o îmbrățișeze. Aceasta este o problemă de “leadership”, unde se încadrează și inabilitate conducătorilor de a explica și “vinde” această viziune.
    Deși în esență sunt de acord cu noua “viziune” (dacă ar fi implementată corect), lipsa de comunicare, planificare și management al procesului de schimbare poate duce la rezultate mai slabe decât ce aveam în anii precedenți.
    Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să schimbăm nimic, ci înseamnă că trebuie să găsim persoanele potrivite pentru a conduce (din toate punctele de vedere) această schimbare. Din păcate acele persoane se regăsesc de cele mai multe ori în sectorul privat, în poziții ne-politizate și care nu țin de învățământ și șansele de a fi rugate să ajute sau să conducă astfel de schimbări sunt aproape inexistente.

  2. De ani și ani, se urmărește de fapt un singur scop: distrugerea învățământului. Noile propuneri nu fac excepție. “Române, țara te vrea prost.” Cam asta-i ideea…

  3. Mulțumesc pentru acest articol!
    Ați abordat foarte bine subiectul spinos al predării pe competențe.
    Mulți dintre profesori au rămas pe “stil vechi” și le vine greu să se adapteze noului.
    Haideți să fim mai deschiși către nou și schimbări necesare, nu vă fie teamă să inventați propriile dvs metode de predare-învățare, fiți creativi, jucați-vă cu elevii pentru a le face din orele de curs o plăcere, nu un chin.

  4. Hahaha!
    “unitatea de învățare [nu] înseamnă un capitol. Unitatea de învățare, în noua viziune centrată pe competențe, înseamnă un grup de lecții, mai mic, mai mare …”
    Deci unitatea de învățare nu este capitol, care este, de fapt, un grup de lecții centrat pe livrarea unor cunoștințe țintite, ci este un grup de lecții, prin care “țintesc dezvoltarea a două, trei, patru competențe clare, bineînțeles implicând și cunoștințele corespunzătoare. ” Adică tot un fel de capitol, căci apar și cunoștințele țintite în afirmația dlui Profesor 🙂

    De fapt, trebuie sa ne amintim ca și pe vremea lui Caragiale se întâmplă cam la fel 🙂

    “Școlerul: Care nu-i ghireaptă…

    Pedagogul (zâmbind cu bunătate): No! care nu-i ghireaptă, bine! da’ cumu-i, dacă nu-i ghireaptă?

    Școlerul mai apoi vine la aceea înduplecare a rățiunii că musai va să răspundă minken:

    E o linie oablă, oablă, care mere și mere și mere și iarăși se-ntoarnă ghe unghe o purces.

    Pedagogul (jucându-și serios rolul): Bine! răspuns limpeghe! chiar! reșpeckive esact… No acuma, spune-ne cine au invăntat numerele?

    Școlerul acuma, după memorare numai, căci memoria e, cum zice Tubinghen, pur animală, răspunghe ca animalul: numerele pare, reșpeckive cele cu soțiu, le-au invăntat Pitagora, iar mai apoi cele impare, reșpeckive cele fără soțiu, le-au invăntat Eratoskenes!

    Bravo!

    Cum veghe, onoratul aughitoriu, toake răspunsurile școlerului după metoada intuikivă moghearnă sunt nețesitake prin lojika lui, proprie vorbind născândă, dar completaminke formată printr-o educățiune aghecvată cercustanțelor, probăluike ca gherivând ghin natura noastră, carea lucră pe cum e mânată mai gheparke.”

  5. Învățarea centrata pe competente presupune ca fiecare elev evoluează în ritmul sau. Cel Putin așa zic alții, cei care chiar au inventat acest mecanism. Sa zicem, pe scurt: un fel de Montesori.
    Dar, intr-o astfel de abordare, o lucrare de control înseamnă impunerea unui anumit ritm de învățare, posibil diferit de ritmul elevului respectiv. Ciudat, cel putin.

    Cel mai tare va fi momentul în care vor realiza ca din sistemul privat, centrat în continuare pe cunoștințe, ies olimpici pe banda, care-i bat la fundul gol pe “centratii pe competente”.

    Realitatea trista este, însă, ca învățământul romanesc este, mai degrabă, centrat pe incompetenta.

  6. Lasa,domn inspector,sa se mai informeze si parintii daca sunt interesati de soarta odraslelor lor.Pe de slta parte ,si profesorii sa mai puna mana pe carte .Multi sunt prost pregatiti si dezinteresati.Parintii si elevii ar vrea doar diplomele,fara evaluare.Si evaluarea,vai steaua ei,e facuta de absolventi ai facultatilor psrticulare

    .

  7. >>ce aș putea să înțeleg?
    Intrebarea este foarte bine pusa. Raspunsul insa nu va veni asa usor.

    >>module, modular
    Comunicarea in partea estica a Europei este in principiu deficitara, patologica, conflictuala, confuza etc.

    Module / modular este un exemplu tipic de confuzie intre limbajul stiintific si cel laic (limbajul omului obisnuit). Si in limbajul stiiintific exista destula confuzie, pentru ca un modul pedagogic este definit in multe feluri. In acest caz amestecul stiintificului cu laicul produce o varza si mai confuza.

    Nu te poti astepta de la niste ignoranti, fara studii in domeniul educatiei, fara o contributie serioasa in educatie, sa inteleaga ca produc confuzie. Prostia a ajuns la putere si conduce cum poate.

  8. Aici yrebuia sa se ajunga. S a aruncat cu noroi in scoala si nu este adevarat ca scoala online a fost o catastrofa si daca au fost situatii dificile, ele au fost peste tot, nu numai in Romania. Orice initiativa luata fara o larga participare se ia doar dupa ce gasesti tapi ispasitori. Ce trist pentru mine ca profesor ca parintii, o mare parte, nu toti ai cazut in capcana blamarii scolii, fara sa inteleaga scopul acestei denigrari si multumiti de prada, au omis esenta..standardizarea aduce dupa sine eliminarea gandirii critice asa cum ar trebui sa fie..iti da impresia ca faci..insa faci doar ceea ce trebuie sa faci. Trist..

  9. Pt a dezvolta competente trebuie sa ai cunoștințe …iar pt a avea cunoștințe musai trebuie sa le înveți să le tocești eventual.Cum dezvolți competențe la fizică daca nu cunoști principii legi formule ???Și discuția ar putea continua la nivel metafizic cu metacompetente etc..

  10. Are dreptate domnul profesor. Eu aș mai adăuga și faptul că la începerea și finalizarea fiecărui modul se mai pierd 2 -3 zile de cursuri,cum se pierd și acum la inceperea și finalizarea celor două semestre,prin absența elevilor de la cursuri și a profesorilor de la ore.ĺn cate unitati de invatamant din țară s-au ținut cursurile ieri si astăzi?La unele școli și licee nu se fac lectii de o săptămână.Conform calendarului anului scolar ultima oră de curs era astazi 10 iunie,dar elevii noștri sunt demult in vacanță!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Decizie definitivă a Înaltei Curți. Ministerul Educației este obligat să modifice metodologia de mobilitate a personalului didactic și să elimine avizul la angajare pentru toți profesorii, mai puțin cei de religie, pentru că discriminează școlile față de seminariile sau liceele confesionale

Ministerul Educației a pierdut definitiv un proces contra Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, potrivit instanței. Ministerul este obligat acum, după decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, să modifice metodologia…
Vezi articolul

Șefa PSD Piatra Neamț va fi numită inspector școlar general pentru județul Neamț – surse / Profesoară metodistă, Florentina Luca Moise și-a pus în CV o diplomă de la o „facultate de drept” fantomă, nerecunoscută de statul român și la competențe a scris că știe să „utilizeze calculatorul și copiatorul”

Șefa organizației municipale PSD Piatra Neamț, Florentina Luca Moise, va fi numită inspector școlar general al ISJ Neamț, potrivit informațiilor obținute de Edupedu.ro. Surse din Ministerul Educației au declarat pentru…
Vezi articolul