Ce trebuie să știe Marcel Ciolacu referitor la salarizarea profesorilor în funcție de performanță – cercetătorul Dacian Dolean

21.082 de vizualizări
Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala
Am citit recent despre declarația dlui prim-ministru Marcel Ciolacu, prin care solicita găsirea de soluții pentru salarizarea diferențiată a profesorilor în funcție de performanță. Înțeleg că pentru cineva  care nu este foarte familiarizat cu învățământul preuniversitar, problema poate părea destul de simplă: Elevul vine la școală, învață și pleacă învățat. În cazul acesta, sigura variabilă care explică performanța ar fi experiența școlară a elevului (și implicit, măsura în care profesorul își face treaba). 

Însă pentru cei care înțeleg științele educației sau pentru cei care lucrează la firul ierbii este foarte clar că problema este mult mai complexă. Performanța elevilor depinde de foarte mulți factori, dintre care unii sunt dificil de gestionat de către profesori. De exemplu, dacă predai într-o comunitate în care elevii frecventează școala foarte rar din diferite motive (de exemplu: trebuie să stea acasă cu fratele mai mic sau să își ajute părinții la munca câmpului), este foarte greu să arăți că ești profesor performant conform unor standarde de performanță universale impuse de la minister. Ce performanță să ai dacă ai în față niște bănci goale? Dacă ești profesor de română la clasa a VIII-a și te chinui să îți înveți elevii că la „pită” i se pune „pâine”, sau că la „barabulă” i se spune „cartof”, probabil vei avea o performanță mai slabă comparativ cu profesorul ai cărui elevi povestesc în timpul liber despre „blockchain”. Sau când încerci să dezvolți competenețele de alfabetizare funcțională, e mult mai greu să o faci atunci când predai unei clase de elevi care majoritatea provin din familii cu risc crescut de dificultăți de învățare (de exemplu: tulburările de limbaj au o componeță genetică importantă) sau limitări cognitive (care influențează negativ, de exemplu, capacitatea de a face inferențe). Iar dacă ai norocul să predai unei clase de elevi care iau frecvent meditații la materia ta, pare că performanța ta e fenomenală, nu-i așa?

Aceste realități se pot testa foarte simplu: dacă se vor lua 10 profesori de elevi olimpici internaționali de la școli foarte competitive și se transferă câțiva ani în școli cu performanță foarte slabă, vom vedea că acestor profesori le va fi foarte greu să replice performanțele de la școlile precedente. De ce? Deși prestația profesorului la clasă este foarte importantă, nu putem pretinde că performanța elevilor depinde exclusiv de măsura în care profesorul își ține lecția. 

Atunci ce e de făcut?

Evident, este important să nu ignorăm faptul că unii profesori sunt mai implicați decât alții și să recunoaștem că prestația profesorului la clasă este importantă în evoluția elevilor. Însă în România există deja un mecanism de recompensare a profesorilor în funcție de peformanță: gradația de merit. Dacă dorim să îmbunătățim acest mecanism, putem încerca să optimizăm  criteriile de acordare a acestuia (să se diminueze goana după hârtii și adeverințe, evaluarea să se facă din mai multe perspective și să aibă mai mare legătură cu prestația la clasă a profesorului) și să luăm în considerare descentralizarea evaluării performanței profesorilor. Respectiv, directorii de școală și reprezentanții comunității locale ar trebui să aibă un cuvânt important de spus referitor la criteriile pentru care recompensează profesorii, deoarece un profesor excepțional la o școală de top din București poate fi acela care produce 3 olimpici internaționali, pe când un profesor bun la o școală dintr-o comunitate dezavantajată va fi acela care reușește să convingă familiile elevilor săi să își trimită copiii la școală în fiecare zi. Cu alte cuvinte, evaluarea performanței profesorilor trebuie contextualizată, și cea mai bună metodă de a face asta ar fi ca un cuvânt important de spus legat de evaluarea performanței profesorilor să o aibă conducerea școlilor și reprezentanții comunităților locale care să stabilească o parte din criteriile de evaluare a unui profesor performant, în concordanță cu planul de dezvoltare instituțională. Sarcina nu este ușoară, problema este spinoasă și niciodată nu se va găsi o formulă perfectă, complet echitabilă, pentru toți profesorii. Tot ce putem face este să optimizăm acest mecanism, contextualizând criteriile de evaluare a performanței profesorilor. 

Deci ce trebuie să știe dl Ciolacu? 

Dl Ciolacu trebuie să știe că salarizarea profesorilor în funcție de performanță este o sarcină extrem de complexă, dificilă și contestabilă, în toate sistemele educaționale din lume. Dacă deschizi borcanul acesta, te trezești cu o grămadă de probleme care pot avea repercusiuni politice grave. În schimb, un prim-ministru, ca un bun gospodar, trebuie să facă o analiză obiectivă a fondurilor care au fost cheltuite (și care vor trebui să fie cheltuite) și să se asigure că resursele vor fi cheltuite în viitor corect, eficient și transparent. Pentru a rezolva problemele stringente din educația românească, dl Ciolacu trebuie să se asigure că alocarea fondurilor se va face având ca obiectiv principal diminuarea inechității sociale (conform ideologiei partidului al cărui președinte este), că de data aceasta va prioritiza generalizarea de programe de reducere a abandonului școlar (de exemplu: implementarea programului ”masa caldă” în toate mediile defavorizate) și că va începe să aloce fonduri pe bază de studii experimentale care oferă dovezi științifice incontestabile referitoare la eficiența cheltuirii banului public. Să înțeleagă că ineficiența cheltuirii banului public nu are legătură cu salarizarea profesorilor, ci mai degrabă cu risipirea banilor pe programe care s-au derulat până acum și care nu prezintă nici o dovadă de îmbunătățire reală a sistemului de învățământ. De exemplu, raportul de activitate al dnei Ligia Deca precizează că în ultimii 2 ani s-au cheltuit 2,2 miliarde de euro pe programe de formare profesională, fără să raporteze faptul că s-a făcut în prealabil o analiză a nevoii de formare a profesorilor sau studii pilot care să arate eficiența acestor cursuri de formare. În plus, unele programe de formare a profesorilor sunt făcute de către persoane care învață o poezie și le-o recită cursanților, fără să înțeleagă realitatea de la clasă, care se pricep la toate, în funcție de cum bate vântul (dar fără să aibă o expertiză incontestabilă pe domeniu).  Deci raportul dnei Ligia Deca nu prezintă nici o dovadă că 2,2 miliarde de euro nu au fost bani aruncați pe fereastră și că ar fi făcut o diferență substanțială în educația românească. 

Probabil că unii cred că aceste sarcini (împărțirea corectă a banilor, gestionarea lor transparentă și eficientă și mulțumirea tuturor partenerilor și a grupurilor care au sprijinit politic partidele) sunt dificil de realizat. Însă în realitate ele sunt mult mai simple decât problema salarizării profesorilor în funcție de performanță.

Despre Dacian Dolean

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. Activitatea sa din ultimii ani s-a axat pe cercetare în domeniul alfabetizării și pe activități de formare a profesorilor din învățământul primar din SUA.

În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, finanțat de EEA Grants. De asemenea, este membru în comitetul editorial al publicației Journal of Literacy Research.


47 comments
  1. evident ca toata povestea cu //salarizarea diferentiata// si //programele de pregatire profesionala// reprezinta o alta fila din dosarul incompetentei din Educatie. Problema Eductaiei nu este nici pregatirea profesorilor (multi sunt overqualified pentru ce se intampla real in clase) și nici //salarizarea diferentiata//. Problema consta in relatia dintre //ai carte si nu ai parte//. Elevii spun, in față, profesorilor, in clase //pai ce, invat sa castig 5000 lei ca dumneavoastra? tata face banii astia intr-un weekend//. tatțl neavând job, sau este lăutar, gropar, taximetrist, șmenar de târg sau alt tip de //descurcăreț// fără școală. Daca ANAF i-ar lua la scuturat pe cie care nu au joburi dar au vila, bemeveie si bani de benzina/RCA/piese de bemveu si merțan, fac vacanțe și grtare de îi știe tot cartierul, nunți de blochează o stradă…… atunci ar fi și elevii mai atenți la clasă. Ar fi mai vizibile și performatele profesorilor….

  2. Înțelegeți vreodată că nu gradația e modalitatea de a plăti diferențiat?
    Am în școală învățătoare cu clase dezastruoase sub toate aspectele( disciplină, ținută, nivel de cunoștințe) și au gradație!
    Rușine!
    Ar trebuu puse să dea banii înapoi!
    Test final și inițial, ierarhie pe județ sau țară, de ce vă e frică dacă munciți pe brânci, sunteți merituoase?

  3. Propunerea ca evaluarea profesorilor să fie realizată de către directorul școlii nu e realistă. Ce se întâmplă dacă acesta este subiectiv, dacă nu e numit în urma unui concurs, ci doar susținut de autoritățile locale?

    1. Se întâmplă că directorul și reprezentanții comunității locale sunt ” specialiști desăvârșiti” în științele educației, pedagogie și psihologie aplicată și în tot ce mai vrem noi. Modelul prezentat de dl cercetător, cred eu, este bun în esență lui și se aplică cu rezultate apreciabile în SUA. Toată aprecierea pentru bunele intenții ale D-lui Dacian Dolean. La noi, în foarte multe unități școlare directorii sunt ” șefi”, nicidecum lideri. Despre inspectorii din ISJ- uri….nu discutam, nu- i jignim.😉

  4. Nu se vorbeste si despre situatiile in care profesorii/invatatorii au in clasa copii cu rezultate deosebite la concursuri, olimpici, insa nu este meritul lor. Se intampla mai ales la colegii cu pretentii. Iar uneori elevul are rezultate deosebite chiar IN CIUDA profesorului/invatatorului, care nu numai ca nu il ajuta sau pregateste cu nimic, desi copilul e avansat cu vreo 2 ani fata de restul cadrul didactic nu lucreaza nimic diferentiat. Iar apoi numele acestui profesor apare pe diplomele copilului si primeste gradatie de merit…

  5. Asta gândeam și eu. Stabilirea performantei la profesori e o chestiune foarte complexă. Încercarea de a o realiza poate conduce la mari falsuri și inechitati.
    Evaluarea trebuie făcută în funcție de calitatea prestației la clasă, de etica profesorului.

  6. un profesor dacă vrea să facă ceva,face…nu as implica nici directorul de școală în așa ceva,cast face diferente fata sa vrea între colegi,care poate ar fi nedrepte…vreau însă sa va spun că în ciuda faptului că avut olimpici naționali cu unele rezultate,macar o dată la doi ani,nu mi s-au acordat acea gradație de merit pe motiv că am avut colegi de breaslă care au adus alte documente justificative mai importante spun ei,care au obținut gradația fara că sa își fi bătută capul cu vreun elev la vreo astfel de olimpiada…

  7. toate precupețele, coafezele se vor grăbi să … evalueze.bai, voi sunteți bine cu capul? cine, bețivii care nu au grijă de propriii copii, de vânzătoare, de șoferi, de părinții plecați la lucru in țări străine? aveți habar că aprox. 20-25 % dintre copii provin din familii monoparentale, aveți habar că sunt tot multi copii cu dizabilități care îți “strică “întreaga clasa? voi vorbiți despre elevi și părinți care sa evalueze? sunteți dilii?

  8. De acord ca nu poți face performanta intr-o scoala din mediul rural sau liceu tehnologic, cum faci intr-un liceu dintr-un oraș mare, ai căror elevi petrec mai mult în meditații particulare decât la școală!
    Dar spun NU evaluării profesorilor de către directorul scolii sau reprezentanții comunității! Cum sa te evalueze un director care a ajuns în acel post doar ca si-a fabricat un dosar ca să poată da examen, cărând in stânga și în dreapta, de la porcul de Crăciun la mielul ee Paști? Cum sa te evalueze cineva dintr-o primarie, care este acolo doar ca e ruda cu primarul și poate a fost și repetenți clasei?? Se va duce de tot învățământul romanesc!

  9. Bună ziua tuturor !
    N-am avut răbdarea să citesc tot articolul, dar intuiesc unele analize din titlul articolului.
    Pentru toate problemele sistemului există o soluție imediată și urgentă: profesionalizarea managementului școlar de conducere, de îndrumare sau de control, prin cursuri de formare realizate prin organizații din afara sistemului educațional, cu evaluare și reconfirmarea periodică a competențelor obținute, pe baza cărora se elaborează PDI, cu indicatori asumați privind calitatea actului educațional.
    Limitarea managementului școlar la cel mult două mandate !

    1. De acord. Unii directori se cred pe propria mosie, li s-a urcat functia la cap. Unii se cred vesnici in functie si nu ar renunta sub nici o forma pentru ca apoi vor avea mari neplaceri ca raspuns la tot raul pe care l-au facut ca directori.

    2. Domnu’ cercetator ai uitat un aspect important. Corupția directorilor numiti politic care conduc scoala ca propria moșie. Care isi recompenseaza acolitii in functie de cadouri nu de performanta. Fraierimea muncește gratis. Nicio sansa la români cu performanta daca se descentralizeaza. Sa se scoata politica din învățământ si atunci da, sa se descentralizeze pe model privatizat. Sa inteleaga directorul ca avand trântori nu va fi de folos.
      Si da, sa nu se mai permita mai mult de 2 mandate. Sunt directori numiti politic pe viata. Nu mai pleaca de la căldurica functiei. Sunt tinuti acolo ca sunt obedienti in a urma directivele partidului.
      35 de ani de politizare in invatamant au ajuns. Gata. Ne-am saturat. Sa nu va mai mire ca oamenii se razbuna la vot pe clasa politica care fura si nu e meritocratica.

  10. Lumea și conducerea României nu înțeleg. In ordinea importantei pentru rezultatele educației este elevul, părinții. familia apropiată și mai apoi profesorii de la școală. Daca ai copii super motivați care vor sa învețe tu plătești profesorul?? E o prostie. copilul acela oricum va învăța. Părinții au înțeles rolul educației nu vin cu prostia asta pe care o aud constant la TV că școala nu l-a ajutat cu nimic. Atunci copilul acela chiar și mai prostuț și leneș fiind tot va învăța. Tu plătești profesorul pentru că au învățat părinții copilului? Abia pe ultimul plan este profesorul. Evaluarea cea mai buna a profesorului o va face copilul direct implicat în propria educație, părinții copilului, alte cadre didactice din școală. directorul prin aplicații online cu întrebări și răspunsuri anonime. Apoi în fiecare clasă trebuie instalate camere video și microfoane cu AI care sa semnalizeze discuri cu propaganda politica, abuzuri de limbaj și de comportament, bully, pedeapsa de grup in loc de pedeapsa individuală.

    1. vorbești idiotenii mai mari decât tine. se vede că ești un părinte frustrat.evaluarea de către copii și părinți a fost un dezastru. chiar ai habar despre ce idiotenii vorbești? profesorul nu e motivat să aibă copii foarte buni la clasa? termina naibii cu aberațiile!

  11. Vor sa ne intimiteze pentru a nu mari salariul debutantului la salariul mediu pe economie, in ianuarie trebuiau sa acorde aceasta transa.

  12. primul criteriu de evaluare ar tb sa fie participarea constanta la ore a cadrelor didactice. fie intra in clasa și stau pe telefon, fie nici măcar nu vin la ore. și vorbim despre scoli bune. așa cum elevii primesc absente, ar tb și cadrele didactice sa primească absente. examenul de bacalaureat se trece tot cu meditații susținute de părinți, nicidecum cu munca profesorilor. in concluzie, minciuni acoperite de tone de hârtie😟

  13. Foarte bine punctat! În sfârșit! Într-o comunitate de romi, de ex, unde faci eforturi să îi înveți să citească, o performanță ar fi să faci un astfel de elev promovabil. Nu mai vorbesc de comportamentul unora, inclusiv al părinților….

    1. Gradația de merit este obținută pe niște poze și pe ” dovezi” nerelevante. Desigur ca profesorii de limba română nu iau niciodată pentru ca ei muncesc nu stau sa fabrice dosare.
      Examenul de titularizare trebuie dat cu profesori universitari, jos corupția!

      1. Unii profesori nu-și fac nici orele sau vorbesc la telefon aproape toată ora, dar au și gradație de merit, pe dosare fabricate. Se cunoaște acest lucru, dar se tolerează. Mă-ntreb retoric: oare DE CE???

      2. Performanța , despre ce fel de performanța sa fie vorba?! Poate despre performanța de a activa in partidele , in cazul nostru , sigur PSD! Se știe , nu stiu de ce ne mai învârtim in jurul cozii , ca toți mai marii din învățământ sunt membri PSD , pe alocuri PNL! Ei trag sfori, ei sunt inspectori, metodiști , mentori etc! Ei sunt cei care primesc an de an , prin rotație probabil , gradații de merit, pe baza unor dosare doldora de hârtii ( o cursa in care se înscriu pe parcursul a 4/5 ani, pana le vine din nou rândul ) , hârtii contrafăcute ( am văzut mai nou ca se poarta decuparea si scanarea de stampile de pe o hartie pe alta ) , oricum nimic ortodox in tot procesul asta! Aceleași nume , aceiași abonați ai sistemului , an de an! Probabil , doar așa , ca praf in ochi , mai apare uneori pe lista beneficiarilor cate un nume nou, poate chiar meritoriu! Însă , doar așa , de ochii lumii! Desi , nu cred ca ii pasa nimănui de toți ceilalti , multi si …. cum sunt sigura ca ne cred!
        La nivel de scoala , din ce vad , si din ce am văzut in ultimii 44 de ani , directorul face “ muzica”! Nimic din ce nu vrea el , nu se întâmpla! Peste tot , aceleași slugi , care nu- ies din cuvant si care de pe urma asta , profita cum si cât pot!
        Cât despre autoritatea locală ,la câta putere i s- a conferit , activiștilor astia PSD si pe alocuri PNL, școliți pana la piciorul broaștei ,asta ar mai lipsi, sa le se confere si sarcina de a stabili nivelul de performanța al profesorilor! Asta ar însemna ultima reduta ce urmează sa fie cucerita de trepadusi!
        Înțeleg si susțin evaluarea performantei profesorului, dar făcută după niște criterii strict obiective, de oameni strict obiectivi, cu pregătire de specialitate amplă , oameni pe care din pacate , așa cum a fost condus ministerul in ultimii 30 de ani, se pare ca nu- i avem! Sinecuri, sinecuri , peste tot! Din pacate! Eu , oricum , nu mai am șanse sa vad acea schimbare! Am așteptat- o 44 de ani, ani in care am iubit cu toata ființa mea scoala si copiii ,
        ani in care gandul ca profesia mea e una dintre cele mai nobile nu m- a părăsit niciodată ! Plec din sistem cu gandul ca Scoala românească , nu poate sa mai fie salvata!

  14. Foarte bine punctate problemele din sistem, stimați colegi. Oare de ce ministerul nu cere părerea avizată a unor profesioniști care știu exact realitatea atunci când ia decizii?

  15. Dom’le, cum-necum, această evaluare trebuie să se facă. Cum există la ăia avansați, așa și la noi, nu e mare diferență între ce e învățarea la noi și ce e învățarea in alte părți. Criteriile să fie cu coeficienți care se înmulțesc cu acele calități și atitudini care se cer în profilul unui profesor optim. Argumentul că performanța unui prof se traduce doar in note de 10 și 9 nu stă in picioare, că e ca și cum ai spune că e exclus ca un logoped să aibă performanță când rezolvă un sitacism și are copilul-client progres. Poate fi performant și logopedul, desigur, chiar cu copiii cu deficit de intelect ce nu vor ajunge niciodată la note maxime… și prof de sport când are in 2 ani aceiași copii cu mai puține kg pe cântar sau mai flexibili, și prof. de istorie când i-a făcut să înțeleagă cronologia pe unii ce se încurcau in ani, prof. de mate când face posibilă aplicarea logicii la cât mai mulți, ce devin perspicace in 7 luni de șc., și educatoarea dacă îi învață legatul șireturilor și îmbrăcarea hainei după metoda autonomă/Montessori, etc. Măsurați progresul copiilor în timp și cu diverși profesori! Pb. la noi e că nu se măsoară nimic, se lasă totul vraiște, se vorbește de performanță in termeni metaforici in loc de scoruri. Oriunde e vorba de bani, bugete, beneficii trebuie scorat. Se face, numai să vrei. Un ministru teoretic are această putere.

  16. Toți vornesc de evaluarea profesorilor care predau 3-4 materii de Bac sau Capacitate.
    Aici se vede performanta lor anual, ei trebui sa faca eventual consultatii gratis, sa tina fiecare ora la maxim, sa dea teste , simulari si sa le corecteze.Sa se dea peste cap sa recapituleze toata materia ca sa aiba rezultate cu clasa.
    Pentru acelasi castig ca profesorii care nu au materii de examene si elevii lor nu sunt evaluati.
    Pe restul profesorilor, totusi cine îi evalueaza daca nu au nici un elev la examene nationale?

    1. Rezultate f bune au cei care nu au materii de evaluare națională sau bac. La dumnealor totul e perfect și au timp sa și facă dosare de gradație de merit pe niște poze. La dirigenție stau elevii sa vadă filme pe tabla smart iar ei ” fabrica” dosare cu activitati.
      Titularizarea trebuie dată cu profesori universitari ca și au adus toate rudele!!!!

      1. ești o nesimțită, colega! dracul te-a pus sa te faci …de mate sau romana? lasă că vei compensa cu meditații neimpozate de zeci de milioane pe luna.😆

    2. Pai da, ca profesorul de muzica desen, religie este plătit ca orice profesor. Sa fim serioși, ce stres au astia?! Materie de examen, nu. Da, astia au timp sa adune hartii pentru gradatii de merit. Profesorii care muncesc cu adevărat nu au timp de adunat hartii. In 20 de ani nu am depus pentru gradatie de merit pentru ca vad ca an de an iti trebuie pile la comisia din inspectorat. Asta e realitatea. Au gradatii de merit toate taietoarele de frunze de menta din scoala. Halal performanta. Nu, domnule cercetător, in străinătate NU EXISTA GRADATIE DE MERIT. INCETATI CU COMUNISMELE ASTEA SI ADUCEȚI LUCRURI FOLOSITOARE DIN STRĂINĂTATE.

  17. Programele acestea trebuie bine gandite si nu aruncati banii pe geam cum s-a facut pana acum. Stiu elevi din medii defavorizate care vin la scoala doar pentru mancare si pentru bursa si din cauza carora nu iti poti tine orele. Sunt de o nesimtire crasa si cand mananca fac mizerie in clasa si murdaresc peretii cu mancare. La una dintre scoli au schimbat masa calda cu sandwich-uri, iar atunci cand elevilor nu le plac joaca football cu ele, Uneori se bat cu merele si cu paharele cu lapte. Risipa fara margini. Progres scolar 0.

  18. Foarte de acord! Salarizarea profesorilor poate fi făcută după performanță, dar după performanță profesorilor, nu exclusiv după performanța elevilor. Se știe că învățarea este un proces individual, fiecare individ învață numai și numai singur. Nimeni, deci nici profesorul nu poate învăța în locul elevilor. Profesorul trebuie să fie foarte bine pregătit, să predea foarte bine, iar elevul trebuie să învețe. Dar uneori elevul nu învață din motive care nu pot fi imputate profesorului: are o problemă medicală, retard mintal, etc.,dar poate fi o problemă socială sau familială, după cum se poate întâmpla că familia să nu asigure un suport motivațional corespunzător, condițiile de viață sunt precare etc. Așa încât dacă luăm un profesor cu 20 olimpici și îl mutam la o clasă de tehnologic, cu elevi din categoriile de mai sus, credeți că va mai avea olimpici? Niciodată! Cu asemenea elevi se lucrează mult mai greu pentru a-i aduce la nivelul de promovare a clasei . In schimb profesorii pot fi salarizați după propria performanță, in primul rand: dacă termina o facultate este salarizat că debutant, daca obține definitivarea in învățământ și gradele didactice, salarul trebuie să crească corespunzător, dacă mai absolvă un masterat sau un post-universitar un salar și mai mare, mai urmează cursurile de formare etc. Sperăm că guvernanții să țină cont de opiniile celor din sistem, cu experiență și să nu bulverseze din nou învățământul cu decizii inadecvate, stupide. Doamne ajută!

    1. ca sa cirez un profesor:,,am vazut colegi cu geadul 1, care nu mai fac nimic la ore!” Pe principiul:,,mi-am urcat sacii in caruță”. Păi cum vine asta: ptr grad prof. isi pregateste 3 ore ptr inspectie (eventual isi selecteaza clasele) iar in rest…?!! Nici presiunea si controlul asupra prof. nu este o solutie. Apoi, sunt prof. cu doctorate, care iau sporul de doctorat,dar pentru ce…??? Asa ar trebui si cei cu master sa ia! Pentru că ,,acele” contributii ale profesorilor cu doctorat, …unde sunt??? (Ma refer la contributii reale ,nu formale). Sistemul de invatământ e ,,varză”-de atâta timp si incurajează mediocritatea, bigotismul, limbajul dual, abuzurile, lipsa de valori si principii. Si apoi…ne mirăm , de rezultate. Pai,..noi le-am produs, in indiferența noastra, in ignoranta noastra, in autosuficienta noastra. …Un cerc vicioa!!!!

    2. Ce-ar fi ca “performanța” medicilor să fie după câte studii, cursuri, articole publicate, cercetare, participări la congrese, nu după numărul cazurilor vindecate, ameliorate, tratate cu succes?
      Ce tot aberați cu “depinde de elev”?
      Test inițial, test final, corectate în alt județ, ierarhie în fcț de punctajele obținute, că aveți datoria să îl ridicați și pe cel de 4 la 5!
      Ce-ați dori, gradația? Tot acolo în mocirla aia e mai bine, nu? O mie de hârtiuțe zero valoare pedagogică vă asigură bani frumoși, nu vă e rușine?
      D-aia tot o dați cu elevii care-s diferiți și nu învață, cu ruralul, cu romii?
      Păi la marile proiecte la care participați pentru adeverințe, nu vă duceți tot cu aceiași elevi?
      Vă duceți singuri, voi, pentru a performa, performerilor?
      Jos gradația!

  19. Va zica, un domn care-si ia bacul la 38 de ani isi da cu parerea despre criteriile de salarizare a profesorilor. Putem si noi sa ne dam cu parerea despre criteriile de performanta ale guvernului ciolacu 1, care trebuie ca au fost atat de bine indeplinite, incat devine ciolacu 2, cu mandat de 4 ani, dupa cum crede ciolacu, ce-o fi in mintea lui, acolo.

  20. Foarte bine expusă această problemă,pe care unii se încăpățânează să o introducă fără a cunoaște în detaliu problema evidentă,și care nu e simplă deloc. Cum să faci performanță în mediul rural, la o clasă în care îți vin la ore 4-5 elevi, restul stau acasă cu frații,cu treburi,etc . Asta înseamnă abandonul școlar! Asta pentru că instituțiile statului au permis acest lucru, au dat această variantă/ oportunitate acestor familii să își țină copii acasă,să trateze școala că pe un Nimic! Când tu, Statul iei niste decizii proaste ,și lași că părintele și elevul să trateze școala și cadrul didactic în acest fel ,cum poți veni cu pretențiile că el , cadrul didactic să aibă performanță? Cu cine ,cum, daca nu are acele pârghii? Cum era înainte de 89′, ați uitat? Toată lumea venea la școală, indiferent de colțul țări,și unde era acel cătun. De ce ? Pentru că erau legii clare privind frecventarea școlii și erau impuse! Exista Respect,Bun Simț, Disciplina!!! Unde sunt acestea acum, că la școală nu există așa ceva!!! Asta trebuie făcut! Câți olimpici aveam atunci, și câți avem acum?? Diferența imensă . Treziți vă la realitatea,nu vorbea aiurea!

  21. Excelent punctat! Se risipesc sume colosale pe proiecte care nu urmaresc decat asigurarea unor venituri suplimentare celor care le gestioneaza (aflati de obicei in anturajul conducerii institutiilor de invatamant). Cursuri absolut inutile care nu genereaza decat tone de diplome, care satisfac vanitatea celor care le urmeaza dar nu le aduc nici un beneficiu. Problema este ca nici institutiiile europene nu inteleg acest fenomen, sau se prefac ca nu-l vad, pentru ca si ei toaca banii…la nivel inalt. De aceea si decalajul intre UE si SUA sau Japonia.

    1. Nu suntem la clasă! Analizam idei! Am mai vazut acest fel de interventie ..pe text…nu pe idee, total irelevant in acest context. Poți avea 10 la limba română, iar la alte capitole importante ale vietii (ex.: gândire critica, comunicare, relatii, inteligenta emotionala, spirituala, aplicarea principiilor si valorilor in viata pers.,…) sa nu stai foarte bine.

      1. Oriunde ai fi, daca ai avea tot ce ai scris in paranteza, atunci poti scrie si corect….mana urmeaza gandurile care sunt coerente si nu gresesc in exprimare.

  22. Totul bine pana la partea cu evaluarea din partea directorului și a comunității. Și aici sunt variabile pe care nu le știe domnul de față. Sănătate.

    1. Sa i le spunem, sa stie de la firul ierbii. Ca directorul numit politic si-a adus rudele, cunoștințele si pilele in scoala. Ca isi va evalua acolitii care nici macar nu vin la ore. Ca se va razbuna pe cei care nu ii impartasesc matrapazlacurile.
      Ca parintii nu sunt in masura sa evalueze ceva profesionist. Cumva ministrii guvernului si parlamentarii sunt evaluati de cei care i-au votat?! Magistratii sunt evaluati de cei din afara? Pacientii evalueaza doctorii cum sa fie plătiți? Mai lasati-ne cu gargara asta.
      Unii suntem si umblați prin străinătate, asa ceva nu exista in Europa in scoli. Terminati cu gargara senepeapista.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere online pe tema propunerilor Ministerului Educației privind reintroducerea obligativității examenului și lucrării de licență și pentru finanțarea universităților / Înscrieri deschise până vineri, 13 decembrie

Proiectele de ordine de ministru cu regulile de organizare și desfășurare a examenelor de absolvire, licență/diplomă și disertație și referitoare la finanțarea instituțiilor de învățământ superior de stat pentru anul 2025…
Vezi articolul

Ministrul educației dă asigurări că elevii vor putea fi testați săptămâna viitoare / Vineri vor fi livrate în școli 10 milioane de teste, potrivit DSU / Testele sunt ambalate individual sau câte două

Ministrul Sorin Cîmpeanu a dat asigurări, într-o postare pe Facebook, că până săptămâna viitoare vor ajunge în școli 10 milioane de teste pentru preșcolari, elevi și angajați din învățământ. Primele…
Vezi articolul