Cercetătorul Dacian Dolean: Noi date științifice care arată cât de neechitabilă este școala din România și cât de dăunător este noul proiect de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locurile la unele licee

3.992 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Una dintre caracteristicile atipice ale școlii din România este inechitatea mare din educație. Deși există declarații la nivel oficial care să se alinieze cu cerințele UE, realitatea arată că discrepanțele imense dintre elevi în funcție de mediul socio-economic din care provin ne pun într-un loc care nu ne face cinste. Datele PISA au surprins această inechitate, însă acestea nu au surprins dimensiunea adevărată a inechității din România pentru că nu au controlat pentru variabilele confundate.

În schimb, studiile noastre (despre care am mai scris în trecut) au arătat pentru prima dată în literatura științifică de specialitate că mediul socio-economic poate avea efecte directe asupra dezvoltării alfabetizării copiilor din România, efecte care s-au dovedit a fi unice, dincolo de competențe și abilități cum ar fi cele cognitive (IQ, sau viteza procesării informațiilor), lingvistice (procesarea fonologică) sau cunoștințele anterioare de pre-alfabetizare (cunoașterea literelor sau competența de a decoda automatizat la începutul școlarizării).

Noile date pe care le avem și pe care le-am analizat recent pictează un tablou și mai clar asupra inegalității de șanse din România, și vă prezint pe scurt una din concluziile pe care le vom publica în viitor: Statutul socio-economic al elevilor din clasa I are un efect direct asupra performanțelor acestora la proba de limba română de la Evaluarea Națională din clasa a VIII-a.

Aceste date au fost culese pe parcursul a 8 ani de zile, fiind primul studiu longitudinal din România de o asemenea durată și primul studiu din România care analizează longitudinal factorii care influențează performanța elevilor la Evaluarea Națională. După ce vom publica rezultatele, acesta va fi primul studiu din lume care va arăta un asemenea nivel de inechitate cu un impact direct asupra dezvoltării alfabetizării elevilor din România și a perspectivelor de viitor pe care le au aceștia.

Dacă proiectul de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locuri la unele licee din România nu va fi eliminat, aceasta va fi una dintre cele mai proaste decizii care puteau fi luate referitoare la educația copiilor din România.

_______________________

Despre autor:
Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. Activitatea sa din ultimii ani s-a axat pe cercetare în domeniul alfabetizării și pe activități de formare a profesorilor din învățământul primar din SUA.

În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, finanțat de EEA Grants. De asemenea, este membru în comitetul editorial al publicației Journal of Literacy Research.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Va rog nu veniti cu argumente la Deca pt ca functia in care e nu are argument …:))) Aceasta persoana ca si multe alte persoane din conducerea ac tari au doar ambitii vanitati si fff mult tupeu combinat cu nesimtire. Dar vina nu e a lor …nu nu….a noastra ca i suportam ….

  2. Doamna doctor plecaciune la dulap, anul trecut: “Vreau ca trecerea de la principiul egalității la cel al echității să fie garantată tuturor”.

    Lasand la o parte dorinta stupida a doamnei inginer naval de a abandona egalitatea in favoarea echitatii, intelegem ca doamna doctor doreste o echitate si nu-i mai place egalitatea. Cu toate astea, in ignoranta nemarginita a domniei sale, sustine cu incapatanare examenul suplimentar la liceu.

    Cat despre cercetarea dlui. Dolean nu cred ca va fi bagata in seama de somitatea sa internationala doamna doctor.
    Ii sugerez dlui. Dolean sa o invite pe doamna doctor la un pateu si un suc natural cand va prezenta concluziile cercetarii, sa intinda covorul rosu, sa faca niste plecaciuni si sa o lase sa debiteze ceva de la podium. Asta e limba pe care o intelege doamna doctor. Inchirierea avionului de lux similar cu al dulapului pentru un zbor Bucuresti – Cluj Napoca si retur e o alta idee buna :).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cine e responsabil pentru situația vaccinării? Dezinformarea, propune Prelipceanu. Autoritățile, susține Mircea Miclea / Cum împachetează Digi 24 ce spune fostul ministru despre credibilitatea liderilor și educarea copiilor și adulților – Exercițiu de lectură media

“Retorica este una, spunem că școlile se închid ultimele și, de fapt, ele se închid primele, înaintea păcănelelor, da? Citim lucrurile cu adevărat în faptele oamenilor, nu în retorica lor”,…
Vezi articolul

Transformarea meritului în mită electorală, rețeta Deca-Iohannis pentru reforma Educației din România: bursele de merit de 450 de lei vor fi primite în acest an școlar și de primii opt elevi din cea mai bună clasă de a IX-a de la Colegiul „Sf Sava“, cu ultima medie 9,97, și de primii opt de la Liceul „Pallady“, cu medii între 6,72 și 5,10

Legea care a fost prezentată de președintele Klaus Iohannis și de ministrul Educației Ligia Deca drept „reformatoare“ pentru învățământul din România se pregătește să intre în vigoare, iar odată cu…
Vezi articolul

Aproape 60% dintre elevii de 12-17 ani din România consideră că inteligența artificială folosită în educație are potențialul să facă notarea mai echitabilă, dar peste 45% sunt îngrijorați că ar putea extinde decalajele în succesul academic, arată un studiu al Fundației Vodafone

Aproximativ 70% dintre elevii de clasele a VI-a – a IX-a din România sunt de părere că inteligența artificială (IA) va juca un rol semnificativ în viața lor profesională, în timp ce doar puțin…
Vezi articolul

Un program mai lung de școală ajută elevii, dar poate suprasolicita profesorii / Deciziile trebuie să țină cont de părerea profesorilor – experte britanice, despre recuperarea pierderilor educaționale din pandemie

Activitățile de recuperare a materiei pierdute în pandemie pot presupune prelungirea timpului de predare alocat zilnic pentru elevii, clasele și școlile afectate. Studiile internaționale recente arată că această prelungire tinde…
Vezi articolul