Cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a scade anul viitor cu 14.000 de locuri, echivalentul desființării a 538 de clase – proiect

9.897 de vizualizări
Foto: © Gualtiero Boffi | Dreamstime.com
Cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, scade anul viitor cu 14.000 de locuri, potrivit proiectului de hotărâre de guvern pus în consultare publică de Ministerul Educației. Decizia echivalează cu desființarea în anul școlar 2021-2022 a 538 de clase cu câte 26 de elevi, comparativ cu anul școlar actual.

Reamintim că prin metodologia pentru stabilirea cifrei de școlarizare Ministerul Educației a modificat numărul elevilor luați în calcul pentru o clasă de liceu, de la 28 de elevi/clasă, la 26 de elevi/clasă.

În anul școlar actual a fost alocat un număr de 134.600 de locuri în liceu, clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, iar pentru anul următor școlar ministerul propune 120.600 de locuri.

Reducerea numărul de locuri și implicit a numărul de clase, ar putea duce și la o reducere a numărului de norme didactice pentru profesorii de liceu.

În nota de fundamentare a proiectului ministerul susține că locurile care nu se mai regăsesc la clasa a XI-a de liceu, au fost redistribuite la alte profiluri/forme de învățământ.

Cifra de școlarizare totală, propusă pentru anul școlar 2021-2022 se menține la nivelul celei aprobate pentru anul școlar 2020-2021. Analizând cifrele rezultate în urma centralizării propunerilor inspectoratelor școlare, evoluția demografică a populației școlare și fluxurile de intrări – ieșiri ale acesteia în sistemul educațional, se propun următoarele realocări:

  1. realocarea cifrelor aferente învățământului liceal, astfel:
    • diminuarea cifrei de școlarizare de la învățământul liceal cu frecvență zi, cu 14.000 locuri;
    • suplimentarea cu 3.000 de locuri pentru învățământul gimnazial, având în vedere că din analiza centralizată a solicitărilor inspectoratelor școlare rezultă o creștere considerabilă a numărului de elevi la acest nivel;
    • suplimentarea cu 2.000 de locuri pentru învățământul liceal, clasa a XI-a curs cu frecvență seral, datorită creșterii numărului de absolvenți ai școlii profesionale, precum și a faptului că în contextul actual determinat de răspândirea infecției cu COVID-19 oferta locurilor de muncă a scăzut; astfel se oferă șansa elevilor care au finalizat școala profesională să-și continue studiile în cadrul liceului;
    • suplimentarea cu 3.000 de locuri pentru învățământul postliceal, datorită numărului de solicitări în creștere pentru acest nivel, inclusiv din partea colegiilor terțiare non universitare din cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat;
    • suplimentarea cu 6.000 de locuri a numărul de locuri pentru programul educațional ”A doua șansă” – inclusiv pentru cel organizat în penitenciare. Programul răspunde la nevoile celor care nu au absolvit o formă de învățământ obligatoriu.

Pentru anul școlar 2021-2022, proiectul de hotărâre înaintat Guvernului României nu generează cheltuieli bugetare suplimentare și nici creșteri numerice ale totalului normelor/posturilor didactice la nivel național. Cifrele propuse în Hotărârea de Guvern au caracter maximal, neputând fi depășite”, potrivit notei de fundamentare.

Cifra de școlarizare pentru facultăți este în creștere.

Proiectul de HG prevede o cifră de școlarizare pentru ciclul licență, anul I, de 64.667 de locuri finanțate de la bugetul de stat, față de 62.709, câte au fost alocate pentru acest an.

„Ministerul Educației propune, pentru anul universitar 2021-2022, o cifră de școlarizare acoperită de un număr de 64.667 de granturi de studiu pentru licență, din care 1.667 granturi pentru instituțiile de învățământ universitar militar, care se vor repartiza, în condițiile respectării capacității de școlarizare, prin ordin al ministrului educației. Granturile de studii se mențin, în fiecare an, pe toată perioada ciclului de studii”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Foto: © Gualtiero Boffi | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Buna ziua.
    De ce postati doar imagini din clasele scolilor din Romania in care fiecare banca este protejata cu panouri de plexiglas si in care in clase elevii stau distantati, cand de fapt intr o clasa sunt 30 de copii in medie, iar de panouri nu se pune problema?

    1. Având în vedere că fotograful este din Roma, cred că trebuie să ne mutam acolo să vedem așa ceva în școlile publice. Probabil cu un minim de 15 elevi/clasă și un maxim de 26 (în învățământul primar), la ei media pe clasă chiar este de 20…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum vor fi cazați studenții în cămine și câte persoane vor sta în cameră, informații solicitate de Alianța Națională a Studenților, care critică ordinul comun al miniștrilor Educației și Sănătății

Universitățile trebuie să anunțe desfășurarea procesului de cazare, condițiile în care va avea loc, numărul de locuri de cazare și numărul de studenți în cameră, solicită Alianța Națională a Organizațiilor…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor, despre restructurarea ARACIP: Actul de evaluare a calității din școli nu va mai fi unul autonom și obiectiv, ci va depinde exclusiv de credințele unor membri cu niciun fel de expertiză în sfera ARACIP

Consiliul Național al Elevilor “se opune cu fermitate modificărilor aduse asupra structurii organizatorice a ARACIP în această formă”, transmite organizația într-un comunicat de presă, ca răspuns la proiectul de hotărâre…
Vezi articolul

“Cred că Franța ar trebui să retragă ordinul ministrului care a fost dovedit că plagiază” – conferențiarul universitar Ruxandra Ivan, căreia i-a fost acordat Palmes Académiques, ordin acordat anterior și ministrului acuzat de plagiat Sorin Cîmpeanu / Ea a invocat integritatea academică în discursul prin care, miercuri seară, a primit ordinul

Onestitatea academică a fost invocată de Ruxandra Ivan, conferențiar la Facultatea de Științe Politice a Universității din București, în discursul prin care, miercuri seară, a primit ordinul “Palmes Académiques“ în…
Vezi articolul

Istoricul Oliver Jens Schmitt: AUR amestecă antisemitismul cu elemente ale naționalismului ceaușist / Naționalismul și suveranismul AUR pun în pericol securitatea României într-o perioadă de agresiune rusească

Istoricul elvețian Oliver Jens Schmitt, specializat în fascismul din Europa de Est, arată într-un interviu pentru G4Media că AUR utilizează discursul antisemit și negaționist cu elemente ale naționalismului ceaușist pentru…
Vezi articolul