Cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a scade anul viitor cu 14.000 de locuri, echivalentul desființării a 538 de clase – proiect

9.903 vizualizări
Foto: © Gualtiero Boffi | Dreamstime.com
Cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, scade anul viitor cu 14.000 de locuri, potrivit proiectului de hotărâre de guvern pus în consultare publică de Ministerul Educației. Decizia echivalează cu desființarea în anul școlar 2021-2022 a 538 de clase cu câte 26 de elevi, comparativ cu anul școlar actual.

Reamintim că prin metodologia pentru stabilirea cifrei de școlarizare Ministerul Educației a modificat numărul elevilor luați în calcul pentru o clasă de liceu, de la 28 de elevi/clasă, la 26 de elevi/clasă.

În anul școlar actual a fost alocat un număr de 134.600 de locuri în liceu, clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, iar pentru anul următor școlar ministerul propune 120.600 de locuri.

Reducerea numărul de locuri și implicit a numărul de clase, ar putea duce și la o reducere a numărului de norme didactice pentru profesorii de liceu.

În nota de fundamentare a proiectului ministerul susține că locurile care nu se mai regăsesc la clasa a XI-a de liceu, au fost redistribuite la alte profiluri/forme de învățământ.

Cifra de școlarizare totală, propusă pentru anul școlar 2021-2022 se menține la nivelul celei aprobate pentru anul școlar 2020-2021. Analizând cifrele rezultate în urma centralizării propunerilor inspectoratelor școlare, evoluția demografică a populației școlare și fluxurile de intrări – ieșiri ale acesteia în sistemul educațional, se propun următoarele realocări:

  1. realocarea cifrelor aferente învățământului liceal, astfel:
    • diminuarea cifrei de școlarizare de la învățământul liceal cu frecvență zi, cu 14.000 locuri;
    • suplimentarea cu 3.000 de locuri pentru învățământul gimnazial, având în vedere că din analiza centralizată a solicitărilor inspectoratelor școlare rezultă o creștere considerabilă a numărului de elevi la acest nivel;
    • suplimentarea cu 2.000 de locuri pentru învățământul liceal, clasa a XI-a curs cu frecvență seral, datorită creșterii numărului de absolvenți ai școlii profesionale, precum și a faptului că în contextul actual determinat de răspândirea infecției cu COVID-19 oferta locurilor de muncă a scăzut; astfel se oferă șansa elevilor care au finalizat școala profesională să-și continue studiile în cadrul liceului;
    • suplimentarea cu 3.000 de locuri pentru învățământul postliceal, datorită numărului de solicitări în creștere pentru acest nivel, inclusiv din partea colegiilor terțiare non universitare din cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat;
    • suplimentarea cu 6.000 de locuri a numărul de locuri pentru programul educațional ”A doua șansă” – inclusiv pentru cel organizat în penitenciare. Programul răspunde la nevoile celor care nu au absolvit o formă de învățământ obligatoriu.

Pentru anul școlar 2021-2022, proiectul de hotărâre înaintat Guvernului României nu generează cheltuieli bugetare suplimentare și nici creșteri numerice ale totalului normelor/posturilor didactice la nivel național. Cifrele propuse în Hotărârea de Guvern au caracter maximal, neputând fi depășite”, potrivit notei de fundamentare.

Cifra de școlarizare pentru facultăți este în creștere.

Proiectul de HG prevede o cifră de școlarizare pentru ciclul licență, anul I, de 64.667 de locuri finanțate de la bugetul de stat, față de 62.709, câte au fost alocate pentru acest an.

„Ministerul Educației propune, pentru anul universitar 2021-2022, o cifră de școlarizare acoperită de un număr de 64.667 de granturi de studiu pentru licență, din care 1.667 granturi pentru instituțiile de învățământ universitar militar, care se vor repartiza, în condițiile respectării capacității de școlarizare, prin ordin al ministrului educației. Granturile de studii se mențin, în fiecare an, pe toată perioada ciclului de studii”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Foto: © Gualtiero Boffi | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Buna ziua.
    De ce postati doar imagini din clasele scolilor din Romania in care fiecare banca este protejata cu panouri de plexiglas si in care in clase elevii stau distantati, cand de fapt intr o clasa sunt 30 de copii in medie, iar de panouri nu se pune problema?

    1. Având în vedere că fotograful este din Roma, cred că trebuie să ne mutam acolo să vedem așa ceva în școlile publice. Probabil cu un minim de 15 elevi/clasă și un maxim de 26 (în învățământul primar), la ei media pe clasă chiar este de 20…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca vrea să modifice legislația astfel încât ministrul să fie președintele Comisiei Naționale pentru UNESCO a României, după ce și-a trecut în CV această calitate, deși nu o avea, potrivit legislației – proiect de HG

Ligia Deca propune ca președintele Comisiei Naționale pentru UNESCO să fie chiar ministrul educației, într-un proiect privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale a României pentru UNESCO, pus în dezbatere publică,…
Vezi articolul

Liviu Maha, rectorul Universității „Al. I Cuza” din Iași despre suspendarea unor proiecte PNRR, pe fondul deficitului bugetar: Să blochezi proiectul de modernizare a infrastructurii universitare în august și septembrie, când căminele sunt libere, înseamnă poate o cunoaștere incompletă a realității / Acum trebuie să facem lucrările deși studenții s-au cazat

Liviu Maha, rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, a spus că nu s-a putut lucra la reabilitarea căminelor în vară din cauza faptului că ministerul a anunțat de…
Vezi articolul

Aproximativ 600 persoane din Harghita și Covasna, care au abandonat școala au revenit la cursuri printr-un proiect european / Merg la școală părinți și copii din aceeași familie sau părinți, bunici și nepoți

Un proiect al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Harghita finanțat din fonduri europene a readus la cursuri 602 persoane care abandonaseră școala sau nu terminaseră educația obligatorie, scrie Agerpres. Unii dintre…
Vezi articolul

Salariile profesorilor nu vor crește pentru toți la fel, spune Anton Hadăr, Alma Mater: A fost o sumă fixă dată anul trecut, care nu nu mai permite acum să le dai la toți același procentaj. Dacă a primit 1.700 lei astă-vară, vă dați seama că nu mai poți să-i dai 20%, îi dai 16, îi dai 17, îi dai 14, poate ca să fie și mai puțin / Trebuie să finalizăm în câteva ore grilele

Salariile angajaților din Învățământ nu vor crește cu același procent, „pentru toți la fel”, a declarat de la Palatul Victoria liderul Federației „Alma Mater”, Anton Hadăr. Acesta a spus că…
Vezi articolul