Clase de până la 33 de elevi la liceu s-ar putea forma încă din prima etapă de admitere, nu doar în situațiile speciale, cum e în metodologie, din cauza cazurilor multiple de elevi cu medii egale la repartizarea computerizată – surse

5.407 vizualizări
Foto: Angelo Brezoianu – Agerpres Foto
La repartizarea computerizată din acest an se vor putea forma clase de liceu cu până la 30 de elevi, iar cu aprobarea inspectoratului școlar al municipiului București, numărul ar putea crește cu cel mult 3 de locuri, potrivit surselor Edupedu.ro. Procedura era prevăzută abia în etapa ce prevedea diverse situații speciale de după repartizare, potrivit metodologiei. S-a ajuns în această situație pentru că anul acesta a fost eliminată media de admitere a claselor V-VIII din calcularea mediei la Evaluarea Națională, iar elevii au fost departajați după alte criterii și sunt zeci de elevi cu egalitate perfectă, care îndeplinesc toate criteriile de departajare cu aceleași medii, în București. De exemplu, sunt 54 de copii care au media 10 pe linie la toate criteriile, ceea ce ar însemna aproape 2 clase de elevi, în condițiile în care în prezent, legea permite cel mult 24 de elevi într-o clasă.

Locurile la licee vor fi suplimentate și vor fi cel mult 30 de elevi într-o clasă, în cazul situațiilor de egalitate perfectă la medii, în cazul ultimului admis la un liceu, potrivit surselor Edupedu.ro. Această procedură era prevăzută abia după prima etapă a repartizării, când se rezolvau situațiile speciale, însă pentru că acum când zeci de elevi nu pot fi departajați după nici un alt criteriu, se va recurge la această modalitate de suplimentare a locurilor.

Potrivit surselor, se mai poate suplimenta cu încă 3 locuri peste cele 30, cu aprobarea Inspectoratului școlar București. Astfel că vor putea fi clase cu cel mult 33 de elevi în clasă.

Potrivit metodologiei, alineatul 8 din articolul 2:

În cazul în care la o unitate de învățământ, pe ultimul loc, există candidați cu opțiunea exprimată pentru acea unitate școlară și care au mediile de admitere, precum și toate mediile menționate la alin. (7) lit. a)—d) egale, atunci toți acești candidați sunt declarați admiși la opțiunea solicitată.

La alineatul 15 este prevăzută situația în care se poate suplimenta numărul elevilor până la cel mult 30 într-o clasă, după prima etapă a repartizării, în situațiile speciale. Acestea sunt:

  1. Situații medicale speciale
  2. Schimburi de elevi
  3. Redistribuirea candidaților gemeni
  4. Redistribuirea pe locurile libere rămase pentru apropiere de domiciliu
  5. Corectarea erorilor transmise greșit în baza de date computerizată a opțiunilor elevilor

După repartizarea computerizată din prima etapă de admitere se rezolvă situațiile speciale prevăzute la art. 54 alin. (1) din Metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, respectându-se, în toate cazurile, criteriul referitor la media de admitere, fără a depăși numărul maxim de 30 de elevi la clasă.

Informații de context

Anul acesta este unul „atipic”, din cauza că a fost eliminată media de admitere a claselor V-VIII din calcularea mediei la Evaluarea Națională. Astfel, zeci de elevi au medii perfect egale în București, pe toate criteriile de departajare. Potrivit metodologiei, în cazul în care doi candidați au medii de admitere egale, aceștia vor fi departajați folosind, în ordine, următoarele criterii:


a) nota obținută la proba de limba și literatura română din cadrul evaluării naționale;


b) nota obținută la proba de matematică din cadrul evaluării naționale;


c) nota obținută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naționale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, susținută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, în cazul candidaților care solicită înscrierea la unități de învățământ cu predare în limba minorităților naționale;


d) media generală de absolvire a claselor a V-a — a VIII-a

În această situație sunt 54 de elevi cu media de admitere 10 (n. red adică media obținută la Evaluarea Națională) și cu restul notelor și mediilor tot de 10.

Apoi diferența dintre notele elevilor este extrem mică. Sunt 7 elevi cu media 10 la Evaluarea Națională, și 9,99 media V-VIII care e ultimul criteriu de departajare.

O analiză Edupedu.ro arată că, în acest an, ultima medie de admitere la Colegiul Național Sf. Sava ar putea ajunge la 9,92. Dacă toți cei 54 de elevi cu medii perfect egale ar opta pentru acest colegiu (n. red Colegiul este în topul preferințelor elevilor din București, potrivit studiului făcut de CMBRAE), în funcție de profil, toți ar putea umple 2 clase.

Anul acesta Colegiul Național “Sf. Sava” are disponibile 234 de locuri, în total 9 clase de câte 26 de elevi, cele mai multe la Matematică-Informatică. Dacă se vor suplimenta clasele până la cel mult 33 de elevi, ar însemna că în fiecare clasă ar putea intra 7 elevi în plus. Înmulțind cu 9 clase, rezultă că ar putea fi suplimentate 63 de locuri la Colegiul Național “Sfântul Sava” din București.

  • Citește aici și alte exemple de licee din București, câte locuri sunt disponibile și care ar putea fi ultima medie de admitere.

Potrivit legii Educației, art 63. lit e ) în învățământul liceal și profesional: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;

De precizat, dacă se va aplica modificarea privind numărul de elevi dintr-o clasă după prima repartizare computerizată, ar putea să le afecteze șansele celor care se înscriu în etapa a doua (n. red elevii care nu au susținut EN sau nu au fost repartizați) pentru că metodologia prevede că aceștia nu pot fi repartizați “în clasele în care, în urma primei etape de admitere, efectivul de elevi este egal sau mai mare decât media legală de 24 de elevi”.

Amintim, Ligia Deca a fost întrebată la audierile din Parlament privind noile legi ale Educației, care au fost publicate deja în Monitorul Oficial cum va soluționa problema supraaglomerării elevilor în școli și cum va menține efectivele de elevi la 26 într-o clasă așa cum prevede legea actuală. Ligia Deca pasat responsabilitatea către directorii de școli și inspectorat, să găsească soluții.

“Acele clase care sunt în acest moment peste efectiv merg în lichidare când încep un nou ciclu, trebuie respectată legea în vigoare, votată de Parlament, vă amintesc inclusiv de către, probabil cei aflați în sală și, sigur promulgată constituțional de președintele României. Ministerul Educației face toate eforturile în așa fel încât să nu avem abateri de la lege. Când se va ajunge la o tranziție înspre ciclul următor, inclusiv la liceul de care dumneavostră îmi vorbiți, va trebui să respecte legea și efectivele respective. Dacă nu se va putea, atât directorul instituției, cât și inspectoratul vor trebui să găsească soluții. Dacă vor exista probleme, cum au existat și în alți ani, ei apelează la minister care discută și are clarificări cu autoritățile publice locale pentru a se găsi soluții. Alte școli au găsit soluții, fie consorții, fie containere, fie transferuri, ș.a.m.d. Din nou, cred că primul pas pentru a îmbunătăți situația este să ne propunem și să stabilim cadrul legal pe care să-l respectăm cu toții. Nu cred că soluția este să nu avem în lege un număr”, spunea Ligia Deca.

Citește și:
ANALIZĂ Media ultimului admis la colegiile naționale din București va crește în acest an. La Colegiul Național „Sfântul Sava” ar putea ajunge la 9.92 / Cum s-a schimbat poziția în ierarhia de Admitere la liceu 2023, după contestații și aplicarea criteriilor de departajare
Ministerul Educației a folosit un criteriu care nu există în legislație, în ierarhia de admitere la liceu, pentru mediile egale după aplicarea departajărilor prevăzute

DOCUMENT Ghidul privind admiterea la liceu 2023 a fost publicat de Ministerul Educației / Părinții și elevii sunt sfătuiți să verifice ultimele medii de intrare din anii școlari trecuți și poziția în ierarhie
EXCLUSIV Familia și prietenii sunt principalii „consultanți” pentru alegerea liceului ai elevilor care au terminat acum clasa a VIII-a, în București, arată raportul CMBRAE 2023. Sfaturile consilierilor școlari, pe ultimul loc
Discuții aprinse pe legile educației pe tema supraaglomerării claselor / Ligia Deca spre o deputată: Vă rog să nu mă întrerupeți, că eu nu v-am întrerupt / Președinta comisiei de învățământ, Natalia Intotero: Nu trebuie să strigăm unii la ceilalți. Am s-o rog și pe doamna ministru să respecte instituția Parlamentului și pe colegii prezenți

8 comments
  1. Cand scoala a devenit doar locul unde iti trimiti copilul cand esti plecat la munca nu mai conteaza ca sunt 33 sau 70 in clasa. Important e sa nu vina acasa cu capul spart.

    Probabil guvernantii s-au gandit ca asa cum Florin Salam stapaneste o sala cu 70 de persoane, Michael Jackson un stadion cu 50 000 de persoane iar Freedie Mercury face “instructie” cu 25 000 de persoane,(aia repeta exact dupa el cand trebuie versurile pieselor si fac liniste totala exact cand artistul face un semn anume sau un sunet anume) lafel si profesorul poate stapani o sala cu 30 de copchii, mai ales ca cu siguranta toti aia sunt fanii lui si ai materiei lui si toti copchiii se duc la ora cu drag si avizi de a invata si de a vedea exact ce preda profesorul.

    Ce sa-i mai faci, s-a vrut finantare per elev asta e.

    Nu va fi bine cu invatamantul in zona asta de lume nici in urmatorii 40 de ani.

  2. super, ce să zic. nu se descurcau (sau nu aveau în plan să se descurce) profesorii nici cu mai puțini elevi, dar cu 33?!?
    la un liceu de prin sectorul meu, fostul Autobuzul, acum câțiva ani se intra cu 3 și ceva! In 2022 s-a intrat cu 7.90! anul asta nu vreau să mă gândesc cu ce medii se va ajunge acolo, peste 8. Adică elevi decenți, dar profesorii sunt tot ăia.

    1. Actualii elevi decenți, cum îi numiți, cei cu 7,90, ar fi luat tot 3 și ceva cu subiecte decente. Prin urmare, elevii tot ăia, profesorii tot ăia.

      1. Poate ca asa este anul acesta, cand s-a dat doar evaluarea. Dar in alti ani, in care au contat si mediile? Un elev care are media 8 in Bucuresti, ce optiuni reale are? Mie 8 nu mi se pare o medie de elev “indecent”, ca sa zic asa. Pe vremea mea nu intrai la cel mai prost liceu din cartier daca erai de 8.
        Eu am terminat al doilea liceu ca importanta din orasul natal, am urmat o facultate pe vremea cand se dadea admitere la facultate, nu am fost niciodata de 10 dar nici de mai putin de 8. In prezent, in Bucuresti, nu este loc pentru elevi de acest nivel. Exista doar cei de 10 (dintre care unii poate sunt elevi superdotati, cu memorie buna, etc, dar altii sunt elevi haituti de parintii lor, copii chinuiti care nu mai stiu altceva decat sa invete. Cunosc asemenea copii chiar incepand cu varsta de 9 ani!!) si restul, dumnezeu cu mila.
        Nu reusesc sa imi dau seama care este problema/solutia, dar in mod clar se intampla ceva cu admiterile in liceu in ultimii ani si cel mai mult au de suferit copiii

        1. Pai Mihaela, daca nu reusesti sa vezi “nici problema, nici solutia”, de ce mai pierzi vremea vorbind discutii ca sa te auzi cum faci zgomot? Cum adica nu e loc in Bucuresti pentru un elev de 8? De unde le scoti? Mai iesi din zona “Autobuzul” si poate te mai luminezi putin. In rest, iti dai cu parerea desi habar n-ai cum stau lucrurile de fapt. N-ai nimic de crosetat peste vara?
          PS. Woody Woodpecker. Pari destul de “experimentata” ca sa stii cine e.

  3. Ce parinte bogat s-a autosesizat? Nu cred ca se face aceasta excepție pentru copii obisnuiti.
    Vai de profesorii cu 33 elevi in clasa.
    Cand au scos media anilor nu i-a dus capul.
    Sa se renunte la prostia asta de evaluare.
    Sa fie ca pe timpuri. Vrei un liceu, mergi si dai admitere la el. Si muncesti, tata, nu gluma, inveti de rupi.

  4. deci ne intoarcem de unde am plecat…la numar mare de elevi in clase…si ce sa vezi,iar ne vom plange de calitatea actului educational…

  5. Unul dintre factorii favorizanti pentru o activitate de predare-invatare eficienta, in care profesorul sa poata acorda atentie fiecarui elev, este existenta claselor cu un efectiv de elevi rezonabil!!!! La 30 de elevi intr-o clasa sau chiar mai multi, cum sa poti atinge un asemenea obiectiv? Prin urmare, se va perpetua atat de blamata practica a meditatiilor. Principalul responsabil – nimeni altul decat ministerul care declara ca nu mai poate de grija pentru satisfacerea interesului superior al copilului! pfffff

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare - costul standard pe elev

Practica elevilor din liceele pedagogice să fie recunoscută la nivel universitar, solicită un director Ligiei Deca: Elevele efectuează cam 600 de ore de practică pedagogică, în cei 4 ani școlari

Dorin Lobonț, directorul Colegiului Național Pedagogic „Mihai Eminescu” din Târgu Mureș, i-a solicitat ministrului Educației ca practica pe care o fac elevii liceelor pedagogice să fie recunoscută la nivel universitar. Răspunsul Ligiei Deca a fost…
Vezi articolul
Contestații BAC

BREAKING Ministerul Educației introduce două declarații pe propria răspundere pentru școala online, una pentru profesori și alta pentru părinți și elevi, în care toți „se obligă” să nu înregistreze sau să distribuie imagini din timpul cursurilor pe net

Ministerul Educației introduce două declarații pe propria răspundere, pe care vor trebui să le semneze părinții, elevii și profesorii, potrivit unui document trimis în toate școlile, obținut de Edupedu.ro. În…
Vezi articolul

Aproximativ 20% dintre copiii romi nu au trecut pe la școală niciodată, 30% abandonează timpuriu – Radu Szekely, consilier al ministrului Educației / Școlile să verifice întâi “care sunt factorii care favorizează abandonul în mediul meu?” și în funcție de asta să caute soluții și resurse

Unitățile de învățământ care doresc să obțină sprijin prin Planul Național de Redresare și Reziliență ar trebui să identifice, mai întâi, care sunt exact problemele care se confruntă “în mediul…
Vezi articolul