Comisia Europeană critică supraaglomerarea școlilor din România, rata mare de abandon școlar și lipsa de investiții în educație

2.263 de vizualizări
supraaglomerarea școlilor
Foto: Pixabay
Comisia Europeană avertizează România, într-un raport publicat astăzi, că sistemul educațional rămâne unul insuficient adaptat nevoilor copiilor din grupele de risc și nevoilor pieței muncii. Raportul arată că 10% din școlile românești sunt supra-aglomerate, iar autoritățile nu reușesc să se mobilizeze pentru a rezolva această problemă. În plus, nu sunt adresate nevoile copiilor vulnerabili social, astfel încât să scadă rata abandonului școlar timpuriu.

Analiza sistemului de educație românesc este inclusă în recomandările specifice de țară făcute publice azi de Comisia Europeană .

Supraaglomerarea școlilor

Ce spune Comisia Europeană despre Educația din România – punctul 13 (Educație) din raport:

Probleme legate de calitatea și incluzivitatea educației din România și sistemul de pregătire au un impact negativ asupra potențialului de creștere al țării.

Cheltuielile din Educație au rămas printre cele mai mici din UE, în special la nivelul la care s-ar putea preveni abandonul școlar (care rămâne foarte mare) sau la care s-ar putea asigura oportunități egale și prevenirea inegalității mai târziu în viață. Implicarea în calitatea educației timpurii rămâne sub nivelul mediu UE, inclusiv din lipsa de spații (creșe și grădinițe). Lucrul acesta are implicații pe piața muncii în ceea ce privește participarea femeilor și dezvoltarea din timp a nivelului de calificare.

De asemenea, modernizarea sistemului școlar și rezolvarea problemelor demografice sunt în urmă, 10% din școli fiind supra-aglomerate și 58% fiind cu capacităţi excedentare.

Dobândirea calificărilor digitale întâmpină și ea probleme mari. Capacitatea profesorilor de a folosi o abordare centrată pe învățare nu este suficient de dezvoltată.

Diferențele dintre rural și urban continuă să existe la grupurile de persoane vulnerabile, cum ar fi cei din comunitățile rome, care au acces limitat la educație incluzivă și de calitate.”

Raportul Comisiei mai arată că lipsa locurilor la creșă are un impact negativ asupra întoarcerii femeilor în câmpul muncii după naștere. De asemenea, raportul mai arată că sistemul de educație nu reușește să se adapteze la nevoile de pe piața muncii, în special în ceea ce privește nevoia de personal calificat în IT.

Deși sistemul profesional și vocațional a început să își revină, „elevii și părinții continuă să considere acest tip de învățământ ca fiind unul de mâna a doua și rata mică de angajare în urma absolvirii școlilor vocaționale arată că relevanța pe piața muncii continuă să fie o problemă. De asemenea, educația universitară nu este suficient de aliniată nevoilor angajatorilor”, se mai arată în raport.

Citește și: Note la clasele a III-a și a IV-a și descriptori de însușire a competențelor până în clasa a II-a – propunerea legislativă a fost depusă în Parlament de Pop

Recomandările Comisiei Europene pentru România, în ce privește Educația:
  • „Îmbunătățirea calității și incluzivității educației, în special pentru copiii romi și alte grupuri dezavantajate.
  • Îmbunătățirea nivelului de calificare, inclusiv în domeniul digital, în principal prin creșterea relevanței învățământului vocațional și a învățământului universitar pe piața muncii.
  • De asemenea, sistemul de ajutoare sociale trebuie să crească calitativ. România trebuie să asigure salariul minim pe economie bazat pe criterii obiective, completate de crearea de noi locuri de muncă și de competitivitate.
  • Îmbunătățirea accesului la sistemul de sănătate.”

Citește și:

Comisia Europeană critică dur derapajele fiscale ale României într-un document oficial. Marile hibe: legea pensiilor, OUG 114, proasta colectare a veniturilor, ignorarea fondurilor UE, lipsa de infrastructură, lipsa de transparență


1 comment
  1. ăștia nu o fost la țară să vădă acolo simultan de clase care au undeva la maxim 15 copchii, iar pe lângă asta, copii sunt din ce în ce mai puțini, supraaglomerare pe dreacu, de asta se chinuie liceele să strângă ceva să formeze clase

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Controale ale Protecției Consumatorului la rechizite și uniforme școlare, înainte de începerea cursurilor. ANPC, atenționare pentru părinți: Uneori un preț exagerat de mic poate ascunde probleme legate de calitatea produselor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) anunță că derulează, în perioada premergătoare începutului noului an şcolar, o serie de acţiuni de verificare a modului în care este respectată legislaţia în…
Vezi articolul

GRAFIC cazurile de COVID-19 din școli, în scădere, raportează Ministerul Educației / Peste 19.000 de elevi și peste 4.700 de angajați din sistemul de educație au coronavirus / Peste 23% din testele rapide pozitive au fost confirmate false, după testarea PCR

În ultima săptămână s-a înregistrat o scădere a numărului de infectări cu SARS-CoV-2 în mediul școlar și, implicit, a numărului de clase și unități cu activitate organizată în sistem online,…
Vezi articolul

Liderul sindical Marius Nistor critică procedura prin care profesorii ar trebui să declare meditațiile, pusă în dezbatere publică: A veni și a cere de la cine dai meditații din ce clasă și alte date suplimentare, a veni cu un responsabil care să urmărească procedura e deja prea mult. Era necesară o simplă declarație

Liderul Federației Sindicatelor din Educație, Marius Nistor, spune că procedura prin care profesorii din școli și licee ar urma să declare în fiecare an cu cine fac meditații este prea…
Vezi articolul

Bursele sociale pentru studenți, tarifele reduse pentru transport și susținerea centrelor de consiliere și orientare în carieră, toate prevăzute de lege, nu mai figurează ca măsuri-cheie în Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar, adoptat miercuri de guvern

Trei prevederi din Legea învățământului superior, pentru care se asigură finanțare de la bugetul de stat, nu mai figurează printre măsurile-cheie incluse în Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar…
Vezi articolul

Scăderile de drepturi salariale, semnalate de sindicatele profesorilor, sunt corecții cerute de Curtea de Conturi după ce ani de zile sporurile pentru gradații de merit, diriginți și profesori în învățământul special fuseseră calculate greșit de aplicația Ministerului Educației / MEC: Sindicatele știau asta

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) susține că nu a avut loc nicio diminuare a salariilor profesorilor în luna septembrie, ci doar o uniformizare a modului de calcul al sporului de…
Vezi articolul