Comisia pentru finanțarea învățământului superior – CNFIS va fi coordonată de o direcție a Ministerului Educației, va avea atribuții suplimentare, dar mai puțini membri – proiect

830 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), forul care recomandă felul în care să fie finanțate universitățile din România, devine Comisie aflată sub coordonarea unei direcții a Ministerului Educației, va avea atribuții suplimentare privind propunerile de alocări de fonduri, iar numărul de membri ai forului va fi diminuat, potrivit unui proiect de Ordin pus în consultare publică de Minister.

Proiectul introduce noul “Regulament de organizare și funcționare a Comisiei Naționale pentru Finanțarea Învățământului Superior”, ce înlocuiește vechiul regulament de funcționare a CNFIS, din 2015, în conformitate cu prevederile noii Legi a învățământului superior. Documentul reia în mare parte prevederile vechiului Regulament, dar introduce o serie de modificări impuse de noua lege.

Astfel, noul proiect de regulament prevede explicit că forul ce recomandă felul în care să fie alocați banii pentru universități este coordonat direct de Minister:

  • Art. 2 (2) Activitatea CNFIS este coordonată de Direcția Generală care gestionează învățământul superior din cadrul Ministerului Educației, conform art.154, alin. (9) din Legea nr. 199/2023. 

Totodată, la capitolul Atribuții, noul regulament extinde lista domeniilor pentru care CNFIS emite propuneri în vederea alocării de fonduri, în atribuțiile sale intrând acum recomandări privind alocările de fonduri pentru granturi doctorale, dar și pentru subvențiile de transport local al studenților.

Ce propuneri poate face CNFIS, potrivit noului Regulament:

  • “Art. 4 CNFIS propune Ministerului Educației alocarea, pe bază de contract, conform metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului educației, după caz, a sumelor pentru finanțarea de bază, finanțarea suplimentară, alocarea pe bază competițională a fondurilor pentru dezvoltare instituțională, alocarea fondurilor pentru granturi doctorale, fondurilor pentru situații speciale , fondurilor pentru incluziune, burse și protecția socială a studenților, subvențiilor pentru transportul local în comun al studenților, finanțarea și a altor cheltuieli de natura investițiilor și finanțarea complementară, potrivit art. 149 alin. (3) din Legea nr. 199/2023. UEFISCDI, prin Direcția de Învățământ Superior, asigură expertiză de specialitate în implementarea metodologiilor și întocmește documentația suport, în conformitate cu decizia CNFIS.”

Altre atribuții ale CNFIS:

  • Stabilește anual și costul mediu per student, acum și pentru învățământul superior dual (Art. 5)
  • Popune Ministerului Educației spre aprobare criteriile și standardele de calitate pentru alocarea către instituțiile de învățământ superior a finanțării suplimentare destinate stimulării excelenței instituțiilor și a programelor de studii din universități (Art. 6.1).
  • Asigură verificarea încrucișată de către instituțiile de învățământ superior a datelor raportate de instituțiile de învățământ superior pentru indicatorii de calitate (Art. 6.2).
  • Publică anual datele statistice pe baza cărora s-a alocat finanțarea suplimentară pentru toate istituțiile de învățământ superior, precum și valorile statistice medii și mediane pentru toți indicatorii de calitate, inclusiv pe ramuri de știință și grade didactice (Art. 6.3). 
  • Propune modalitatea de finanțare suplimentară pentru programele de studii de masterat și doctorat în științe și tehnologii avansate, cele care se desfășoară în limbi de circulație internațională, precum și programele de studii comune cu diplomă dublă sau multiplă, inclusiv doctoratele în cotutelă, cu instituții de învățământ superior de prestigiu din străinătate (Art. 6.4). 

Componența Comisiei

Noul regulament prevede, totodată, că CNFIS este format din 23 de membri, în scădere de la 29 de membri cât avea acest for în temeiul vechiului Regulement. Se păstrează, însă, structura de conducere – un președinte și 3 vicepreședinți, plus un Birou executiv format din  membri.

E prevăzută și stabilirea unui registru de experți care să intervină atunci când pot apărea conflicte de interese în cazul unor membri sau când e nevoie de expertiză specifică.

  • Art. 16: CNFIS constituie un registru de experți, care au rolul de a oferi puncte de vedere tehnice, în cazurile generate de conflictele de interese ale unora dintre membrii CNFIS, sau expertiză specifică în cazul în care a fost identificată această nevoie în cadrul CNFIS, conform art. 154, alin. (10) din Legea nr. 199/2023. 

Iar regulamentul stabilește restricții privind persoanele care pot fi membri ai Comisiei, precum:

  • Nu pot fi membri CNFIS rectorii în funcție rectorii în funcție, demitarii și deținătorii de poziții în structurile de conducere a partidelor politice.
  • Membrii CNFIS nu pot fi membri în alte consilii consultative ale Ministerului Educației, cu excepția comisiilor și consiliilor la care se solicită desemnarea de reprezentanți de către CNFIS. 

Proiectul de Ordin, integral:

Foto: © Tero VesalainenDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prezență „din burtă” pentru elevii incluși într-un program „A doua șansă” și ore bifate în fals: Trei profesoare dintr-o comună din Brăila, trimise în judecată după ce ar fi obținut pe nedrept peste 47.000 de lei din fonduri europene și naționale

Trei cadre didactice de la o școală din comuna Tufești, din județul Brăila, au fost trimise în judecată pentru infracțiuni cu fonduri europene și fonduri naționale, prin care și-ar fi…
Vezi articolul

Bursele de merit „Ligia Deca“ vor fi încasate și de 10 deținuți din Penitenciarul Târgu Jiu / Nu știm ce facem cu deținuții care își ispășesc pedeapsa și se eliberează, dacă le sistăm bursa sau plata va continua, în cazul în care își vor continua studiile, susține directorul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă

„În prezent, 112 persoane aflate în detenție la Penitenciarul Târgu Jiu frecventează cursurile de învățământ din cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă. 10 urmează să primească burse de merit”, a…
Vezi articolul

Ligia Deca: M-am angajat să lupt pentru o finanțare corespunzătoare. La rectificarea bugetară vom cere toate fondurile necesare pentru creșterea salariilor și toate sumele ce decurg din măsurile din legile educației care vor intra în aplicare din luna septembrie / Naveta profesorilor trece de la primării, la minister

Ministrul Educației Ligia Deca a declarat luni, de la sediul PNL, că va lupta atât pentru „o finanțare corespunzătoare”, „cât și pentru salarii decente și motivante pentru cadrele didactice”, în…
Vezi articolul

O profesoară de limba română din Olt, deranjată că elevii ei nu au învățat pe de rost pentru Evaluarea Națională rezumate din cărți sau scrise de ea: “Le-am spus: le citiți, le rețineți, le folosiți când faceți teste, le învățați pe dinafară. Părinții trebuie să verifice copiii dacă lucrează testele pentru examen. Ei lasă totul pe profesorul de la clasă și meditator“

O profesoară de Limba română de la Colegiul Național „Radu Greceanu” Slatina și-a arătat nemulțumirea față de elevii ei de la clasă, care nu au învățat pe dinafară pentru Evaluarea…
Vezi articolul

Klaus Iohannis: Genocidul împotriva romilor este, adesea, ignorat și puțin studiat. Este important să fie studiat în școli, dezbătut public. Asumându-ne Holocaustul și atrocitățile petrecute în acea perioadă, putem preveni repetarea greșelilor

În contextul comemorării Holocaustului Romilor, președintele României, Klaus Iohannis a transmis un mesaj de omagiu, apreciind că e necesar să păstrăm memoria victimelor și să consolidăm eforturile de combatere a…
Vezi articolul