Componența grupurilor de lucru pentru programele școlare de liceu a fost aprobată, anunță ministrul David / Membrii vor fi prezentați „în curând” / O „linie directoare” – 25% din timpul disciplinei să fie alocat activităților de fixare, remediale și de aplicare în contexte de viață reală

3.037 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Ministrul Daniel David a aprobat componența grupurilor de lucru care vor elabora noile programe școlare ale disciplinelor din planurile-cadru pentru liceu 2025, iar lista membrilor urmează să fie publicată „în curând” pe site-ul ministerului, conform unui comunicat de presă
  • Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum.

Peste 1.500 de specialiști sunt implicați în elaborarea noilor programe de studiu, având ca reper profilul de formare al absolventului

Ministerul anunță că „componența grupurilor de lucru va fi publicată pe site în curând.”

Selecția a pornit de la apelul public din 2021 și a fost completată cu propuneri ale Academiei Române, ale mediului universitar, ale membrilor grupurilor care au elaborat programele pentru gimnaziu și planurile-cadru pentru liceu, precum și cu nominalizări din partea organizațiilor științifice și profesionale partenere ale ministerului.

Grupurile de lucru vor funcționa după următoarele linii directoare, aplicabile și pentru disciplinele opționale:

  1. Relevanța conținuturilor – programele vor fi mai puțin încărcate, fiecare grup de lucru analizând cel puțin trei modele europene.
  2. Coerență curriculară – legătură logică între programele liceale și cele de la gimnaziu, dar și cu pregătirea universitară. Din acest motiv, echipele includ experți din învățământul preuniversitar, din universități și din Academia Română.
  3. Aplicabilitate – 25% din timpul alocat disciplinei va fi destinat activităților de consolidare și fixare (inclusiv pentru performanță), activităților remediale și aplicării competențelor în contexte de viață reală.
Redăm integral comunicatul ministerului Educației și Cercetării

Mesajul ministrului Daniel David, cu ocazia aprobării componenței grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din învățământul liceal și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul liceal tehnologic

Pornind de la angajamentul pentru reformă din Raportul QX (vezi mesajele transmise aici și aici), după adoptarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal, reforma curriculumului pentru învățământul liceal mai parcurge o etapă: peste 1.500 de specialiști sunt implicați în elaborarea noilor programe de studiu, având ca reper profilul de formare al absolventului

Ministrul Educației și Cercetării a semnat Nota pentru aprobarea grupurilor de lucru care vor elabora noile programe ale disciplinelor din planul-cadru pentru învățământul liceal, pornindu-se de la selecția realizată prin apel public în anul 2021, la care au fost avute în vedere următoarele criterii: pregătire profesională, experiență în domeniul proiectării curriculare, experiență în domeniul analizei și proiectării curriculare, realizarea unui proiect inovativ de programă școlară și activitate efectivă la catedră.

Grupurile de lucru au fost actualizate cu:

  • propunerile venite din partea Academiei Române și din mediul universitar/academic;
  • membri ai grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial și a planurilor-cadru pentru învățământul liceal;
  • propunerile venite din partea partenerilor (ex.: organizații științifice și profesionale) cu care Ministerul Educației și Cercetării are protocoale de colaborare;
  • completări punctuale acolo unde responsabilii/coordonatorii au identificat nevoi specifice pentru o anumită disciplină.

În funcție de necesități și de dinamica internă, componența va putea fi actualizată în cursul activităților.

Modalitatea de lucru va include următoarele linii directoare (aceste linii directoare vor fi implementate și de specialiștii care vor elabora programe pentru disciplinele opționale):

(1) Programele trebuie să fie mai puțin încărcate și relevante, fiecare grup de lucru raportându-se la cel puțin 3 modele europene.

(2) Programele trebuie să aibă o legătură logică explicită cu nivelul anterior (gimnaziu) și potențial universitar. În acest sens, grupurile de lucru includ specialiști din învățământul preuniversitar (inclusiv specialiști care au lucrat la programele pentru învățământul gimnazial), alături de specialiști din universități/mediul academic și din Academia Română.

(3) Un procent de 25% din timpul dedicat unei discipline trebuie să implice activități de:

(a) consolidare-fixare (inclusiv pentru performanță),

(b) remediale,

(c) utilizare a competențelor dobândite la viața cotidiană.

În acest context, ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a declarat:

„După elaborarea planurilor-cadru, stabilirea unui conținut adecvat și relevant este un factor decisiv pentru însemnătatea studiilor liceale, inclusiv în prevenția analfabetismului funcțional. Noile linii directoare, derivate din Raportul QX, vor contribui la relevanța acestui demers. Ulterior, ne vom focaliza pe metode eficiente de predare a acestor conținuturi și pe elaborarea de manuale atractive. Așteptarea este ca, în 4-5 ani, să începem să vedem efecte în creșterea relevanței sociale a studiilor liceale și în reducerea analfabetismului funcțional”.

***

Componența grupurilor de lucru va fi publicată pe site în curând.”


5 comments
  1. DEMISIA!!!

  2. În mod sigur, după implementarea noilor programe școlare, România nu va mai obține aceleași rezultate excepționale la fazele internaționale ale olimpiadelor școlare. Justificarea acestei afirmații are la baza intențiile declarate ale ministrului privind principiile care vor sta la baza întocmirii acestor programe. Nivelul general al învățământului liceal va cunoaște o scădere pronunțată.

  3. (Am rugămintea să publicați zilele următoare comentariul, dacă-l veți publica – pentru a nu rămâne impresia că se caută | caut nod în papură- și, eventual, în cazul publicării, să eliminați această paranteză)

    Încă mai avem curiozitatea să citim ce se scrie pe situl oficial al ministerului? Se pare că da, deci încă nu ne-am vindecat. Câteva „perle” se văd de pe Marte:
    – „Programele trebuie să fie mai puțin încărcate și relevante” în loc de, posibil, dar nerecomandat „Programele trebuie să fie mai puțin încărcate, și relevante”;
    – „În funcție de necesități și de dinamica internă” în loc de, probabil, „În funcție de necesități sau de dinamica internă”.

    Ca să nu analizăm prea mult subtilități precum „factor pentru” , în realitate „factor în” („termen pentru”?) care, desigur, nu trebuie juxtapus „însemnătății”, care la rândul său nu poate fi urmată de „inclusiv”.

    Adică: de ce dumneavoastră puteți cita corect un text incluzând hiperlegături funcționale, iar un întreg departament de comunicare plătit desigur scrie à la légère, și un ministru prof.dr.univ.psih. vorbește à la légère în exercitarea funcției [oficiale]?

  4. >> 25% din timpul alocat disciplinei va fi destinat (printre altele) activităților remediale
    Primul lucru pozitiv, cu sens, stabilit de autoritati în acest an. În mod normal ar trebui să urmeze didactica specifică educației remediale și formarea profesorilor. Ultima activitate costă însă foarte mult și probabil nu va avea loc. Dar ramane de vazut, poate se intampla vreo minune.

    Ce este educatia remediala: https://www.edusprijin.ro/educatie-remediala-incercare-de-clarificare/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulamentele actualizate pentru olimpiadele și competițiile școlare în anul școlar 2021-2022, publicate de Ministerul Educației – DOCUMENTE

Regulamentele privind desfășurarea olimpiadelor și competițiilor școlare în anul școlar 2021-2022 au fost publicate de Ministerul Educației. Acestea cuprind informații despre probele de concurs, participarea elevilor, calificarea acestora, organizarea etapelor…
Vezi articolul

Ping-pong cu olimpicii la științe. După ce s-au calificat la etapele naționale de la Olimpiadele de Biologie, Chimie și Geografie, mai mulți elevi au fost anunțați că de fapt nu s-au calificat, fără nicio explicație – surse

Mai mulți elevi calificați la etapele naționale ale Olimpiadelor naționale de Biologie, Chimie și Geografie au fost anunțați că nu se mai regăsesc pe listele elevilor participanți la fazele pe…
Vezi articolul

Manualul „Istoria evreilor. Holocaustul”, pentru clasele a XI-a, a XII-a, structurat pe unități de învățare, cu zece studii de caz și o sută de fișiere multimedia, este pregătit de Booklet pentru anul școlar 2024-2025 (P)

Editura Booklet anunță că manualul „Istoria evreilor. Holocaustul”, pentru clasa a XI / XII-a a fost evaluat de experții Ministerului Educației și este gata să îi însoțească pe liceeni în…
Vezi articolul

Profesorul de Istorie Andrei Avram, despre noile planuri-cadru propuse de minister: Introducem istoria românilor în clasele a IX-a și a X-a, însă nu putem să studiem trunchiat, trebuie integrată în istoria universală

Istoria va fi predată trunchiat și va afecta capacitatea de înțelegere a elevilor, dacă proiectul planurilor-cadru pentru liceu va fi adoptat în forma actuală, consideră profesorul de Istorie Andrei Avram,…
Vezi articolul