Consiliul Național al Elevilor se opune cu fermitate examenului de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională: S-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit, elitism excesiv

3.185 de vizualizări
Foto: © Antoniodiaz | Dreamstime.com
Consiliul Național al Elevilor se opune cu fermitate susținerii admiterii la liceu în mod descentralizat, care s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit, va stârni doar discrepanțe uriașe între licee și va încălca principiul de bază al accesibilității obligatorii a elevilor în învățământul liceal, în condițiile în care 40% din românii rezidenți nu au reușit să ajungă în învățământul liceal, conform datelor recensământului, susține Consiliul Național al Elevilor, într-un comunicat de presă

Admiterea la liceu, în forma în care a fost prezentată zilele trecute și despre care EduPedu.ro a scris pe surse aici, “va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferențe între elevi, segregare școlară și o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învățământul liceal. Prioritățile pentru elevii absolvenți ai ciclului gimnazial ar fi trebuit să fie reprezentate de creșterea numărului de ore de consiliere în carieră, reforma în structura de admitere fiind doar una de suprafață, nu una de substanță”, susțin reprezentanții elevilor.

„De asemenea, trebuie subliniat și caracterul obligatoriu al învățământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfășoare într-un mod non-competitiv”, potrivit CNE.

CNE susține însă noua formă a Bacalaureatului: „Privim cu optimism, însă, noua structură a examenului de Bacalaureat care urmează a fi bazat pe evaluarea unor competențe cheie, regăsite în trunchiul comun, și elaborarea noilor programe și planuri-cadru pentru liceu axate pe competențe, pentru elevii care vor începe clasa a IX-a în septembrie 2023”, a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor, conform comunicatului de presă.

Redăm comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor:

„Încă din vara anului 2022, odată cu lansarea în dezbatere publică a proiectului de lege a învățământului preuniversitar, a fost (re)introdusă opțiunea de admitere diferențiată pentru colegiile naționale care își doresc acest lucru. Pe parcursul ultimelor luni, au fost aduse în spațiul public numeroase modificări asupra acestei propuneri inițiale din pachetul legislativ, de către Ministerul Educației și de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

În urma ședinței coaliției de guvernare din data de 10 ianuarie, a fost prezentată o nouă abordare a examenului de admitere la liceu: orice liceu, indiferent de clasificare, colegiu național, colegiu, liceu teoretic sau tehnologic, grup școlar, ar urma să poată organiza admitere pe 90% din locuri pentru clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurență, ulterior susținerii examenului propriu-zis de Evaluare Națională.

Consiliul Național al Elevilor se opune cu fermitate susținerii admiterii la liceu în mod descentralizat, luând în calcul atât incertitudinea în privința structurii finale a examenelor de admitere, cât și rezultatele indirecte ale acesteia, care s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit.

De asemenea, trebuie subliniat și caracterul obligatoriu al învățământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfășoare într-un mod non-competitiv. Admiterea la liceu, în forma în care a fost prezentată zilele trecute, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferențe între elevi, segregare școlară și o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învățământul liceal.

Stabilirea descentralizată a unor criterii de admitere, precum asigurarea ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Națională, pe lângă media de la concursul propriu, va stârni doar discrepanțe uriașe între licee și va încălca principiul de bază al accesibilității obligatorii a elevilor în învățământul liceal, prin diversele dificultăți cauzate de admiterea diferențiată. Prioritățile pentru elevii absolvenți ai ciclului gimnazial ar fi trebuit să fie reprezentate de creșterea numărului de ore de consiliere în carieră, reforma în structura de admitere fiind doar una de suprafață, nu una de substanță.

Noile modificări apărute în spațiul public cu siguranță că încă ne lasă cu semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea și consecințele reale ale admiterii diferențiate, mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educație, ce ar trebui să fie bazată pe evaluare standardizată, standarde clare de evaluare și desegregare școlară, luând în calcul inclusiv rezultatele parțiale ale recensământului populației derulat anul trecut care arată că 40% din românii rezidenți nu au reușit să ajungă în învățământul liceal.

„Forma consolidată a legii învățământului preuniversitar trebuie discutată în prealabil cu toți actorii implicați în sistemul de învățământ – elevi, părinți și profesori. De aceea, este absolut necesară relansarea legii în dezbatere publică și asigurarea componenței acreditate în comisiile de experți care vor analiza noile proiecte de legi. Nu în ultimul rând, trebuie să ne asigurăm că reforma este axată pe necesitățile reale ale elevilor. Este impropriu să vorbim despre desegregare școlară, atunci când sunt aduse concomitent și propuneri precum admiterea diferențiată la liceu, care aduc după sine o serie de acțiuni de competitivitate și elitism excesiv. Privim cu optimism, însă, noua structură a examenului de Bacalaureat care urmează a fi bazat pe evaluarea unor competențe cheie, regăsite în trunchiul comun, și elaborarea noilor programe și planuri-cadru pentru liceu axate pe competențe, pentru elevii care vor începe clasa a IX-a în septembrie 2023.” – a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor”.

Foto: © Antoniodiaz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Toate liceele vor putea organiza examen de admitere la clasa a IX-a, acolo unde există concurență, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar / Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va fi înaintea admiterii și susținută de către toți elevii

14 comments
  1. Oana, tu de asta esti anxioasa si isterica? De la examenul dat pentru intrarea la liceu? Vad ca noi, ceilalti din “garda veche” nu am devenit anxiosi de la asa ceva. 🙂

  2. Treapta I si treapta a-II-a la admiterea in liceu. Cei care nu intra in liceu, urmeaza traseul scolii profesionale. Este asa de simplu.

  3. se intampla cateodata ca elevii din mediu rural ( si nu numai) sa fie lasati in mod voit sa ,,se inspire” la Evaluarea Nationala
    . unde este echitatea comparativ cu elevii ce sustin examenul intr-o institutie care se respecta? iau 10 la EN iar daca vreau la un prestigios liceu, sa mai sustin un examen. se umpla profesorii de meditatii! dar acum nu sunt dusi la pregatire elevii incepand chiar din clasa a VI-a? va rog, mai analizati!

    1. Cred ca esti din alt film. Eu predau in rural. Pe langa faptul ca esti extrem de discriminatoriu, de parca noi, cei din rural suntem niste hoti, mai esti si neinformat. In salile de evaluare sunt camere in toate colturile. Cine si-ar risca locul de munca si libertatea sa faca ceea ce sustii in astfel de conditii??

  4. Elevii care sunt capabili de performanta si care au nevoie de îndrumare in clase speciale pe profilul respectiv ,sunt la cheremul hotărârilor pătimașe ale consiliilor elevilor si ale parintilor.

  5. Se discuta doar despre forme, fondul problemei e marul otravit, respectiv programa, pana nu va fi schimbata programa scolara nu va avea loc o reforma reala.

  6. Aplicați „argumentele” la admiterea în liceele de artă, muzică, militare etc. și va apărea, vadită, inconsistența lor.

    Da, admiterea GENERALĂ la licee trebuie să se facă prin repartizare computerizată.

    Dar admiterea la anumite licee, care cer un nivel deosebit de aptitudini și capacități de la bun început, trebuie precedată printr-o selecție, care să dea un calificativ de admisibil sau nu.

    Nu facem muzică instrumentală cu afoni, nu facem pictură și sculptură cu nedotați cu elevi nedotați, nu facem matematică avansată cu elevi care au memorat mecanic niște formule.

    Ca să nu fie probleme, logic e să se dea un test, care să elevii dotați de cei lipsiți de capacitățile necesare. Acest test nu stabilește clasamente, ci doar stabilește cine nu poate intra.

    Apoi se dau testele naționale, repartizarea computerizată, cu singura distincție că repartizarea la liceele cu selecție prealabilă, făcută tot în ordinea mediilor, este și condiționată de promovarea testelor.

    Ești promovat la vioară, dar ai sub media de intrare la Enescu, nu intri la Enescu.
    Ai 10 la EN, dar nu ai promovat testul de instrumente, intri oriunde vrei, dar nu la Enescu.
    Ai promovat la vioară, ai 9,48 la EN, ești al 14-lea în clasament între cei care au ales unul din cele 18 locuri de la Enescu, Enescu e prima ta opțiune? Intri la Enescu.

    Similar la Paciurea.

    Similar la Informatică Vianu.

    Similar la Matematică Sava.

    Similar la Fizică Șincai. sau care or fi liceele cu rezultate anterioare deosebite, care organizează clase pilot, de nivel avansat, la respectivele specializări.

  7. “s-ar putea concretiza” … ce analiză profundă probabil că este în spatele unei astfel de afirmații “concrete” 😂😂😂😂
    Off, impostura ca impostura dar măcar să nu fim luați chiar toți de proști.

  8. Doctor von Luxembourg cu 14 interviuri vorbea de echitate, incluziune si alte valori importante. Nimic din vorbele de lemn ale doamnei doctor nu apare in legile astea. Se vad valorile mafie, dinastie, meditatie, spaga, discriminare, plagiat si alte asemenea.

    Nu este adresata niciuna din problemele fundamentale ale invatamantului romanesc. Pe ei ii intereseaza posturile, banii, spagile, furtul, plagiatul, pensii speciale etc. Pentru asta fac legi.

    Nesimtirea emanata de la Cotoceni e maxima si cu greu va fi egalata. Sau poate ma insel :)).

  9. Consiliul național al elevilor are dreptate. Asta reprezintă un stres foarte mare pentru elevi și buzunare grase pentru profesori, în privat, fără a declara sumele la ANAF. Profesorii se freacă pe mâini de fericire, că au clienți, fără să le pese de stresul și anxietatea pe care o provoacă elevilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Andra Cîrșmaru, profesoară de limba română: Dacă la începutul predării online toți copiii erau foarte încântați și entuziasmați că în sfârșit vor sta toată ziua pe internet, după o lună au vrut din nou la școală

“Dacă la începutul acestui nou context de învățare toți copiii erau foarte încântați și entuziasmați că în sfârșit vor sta toată ziua pe internet, pe telefon, în fața calculatorului fără…
Vezi articolul

Miercuri, 14 februarie, profesorii și angajații din Învățământ primesc salariile majorate de la 1 ianuarie 2024 / Directorii de școli și inspectorii primesc cele mai mari salarii și au cele mai ample majorări

Miercuri, 14 februarie, profesorii și angajații din Învățământ primesc salariile majorate de la 1 ianuarie 2024. Amintim că, la sfârșitul lunii ianuarie, aplicația de salarizare pentru angajații din Educație a…
Vezi articolul

Alexandru Rafila, despre redeschiderea școlilor: Am propus să înceapă întâi cu studenții și elevii de liceu / E bine să nu depășim grupuri de 15 elevi într-o clasă, să fie decalate pauzele

Şeful Societăţii Române de Microbiologie, medicul Alexandru Rafila, spune că reluarea cursurilor în unităţile de învăţământ ar putea fi făcută “gradual”, potrivit G4Media.ro. Acesta a declarat că a propus, împreună…
Vezi articolul