Cornelia Popa Stavri, FSLI, despre creșterea normei de predare pentru profesori: Aceste 2 ore înseamnă muncă mai multă, timp suplimentar de lucru, timp care nu se regăsește în plată. Este vorba despre starea de sănătate a cadrelor didactice

5.135 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a vorbit despre ce înseamnă creșterea normei didactice de predare: „aceste 2 ore înseamnă muncă mai multă, înseamnă timp suplimentar de lucru, timp care nu se regăsește în plată”. Potrivit liderului sindical, creșterea normei de predare „va afecta în mod direct starea de sănătate a cadrelor didactice”. Declarațiile au fost făcute pentru DCNews.ro.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
  • Reprezentanții celor trei mari federații sindicale din educație au fost luni, 11 august, la Guvern pentru a prezenta impactul măsurilor recente din domeniu. Referitor la creșterea normei didactice de predare, premierul Ilie Bolojan le-a spus liderilor sindicali, potrivit unui comunicat de presă dat de Guvern, că aceasta este în media europeană și că „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani (sic!)

„Deși l-am ascultat și pe premierul României aseară, când a spus că vorbim doar de 2 ore în plus și nu ar fi mare lucru. Aceste 2 ore, practic, generează 2 ore plus alte 2 ore pentru pregătirea fiecărei ore. Nu te poți duce nepregătit la oră, nu poți să spui că ești profesor de o disciplină și intri la a VI-a A, pentru că ai de-a face cu un colectiv diferit de elevi la a VI-a B și a VI-a C. Deci, trebuie să te adaptezi specificului clasei de elevi și atunci necesită pregătire, strategii diferite”, a spus Cornelia Popa Stavri.

Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 a adus în atenție că va fi afectată starea de sănătate a profesorilor:

Aceste 2 ore înseamnă muncă mai multă, înseamnă timp suplimentar de lucru, timp care nu se regăsește în plată. (…) Este vorba despre starea de sănătate a cadrelor didactice. (Creșterea normei didactice – n.red) va afecta în mod direct starea de sănătate a cadrelor didactice.”

Cornelia Popa Stavri a menționat că, în afară de orele de predare, un profesor are de gestionat și relația cu părinții:

„Gândiți-vă că, în loc de 5 ore zi în picioare, stai 7 ore pe zi în picioare. Gândiți-vă că, în afară de cele 2 ore, ai relația cu elevii și cu părinții elevilor, pentru că, fără discuție, nu poți să fii un profesor izolat, te duci la clasă și ieși de la clasă. Nu suntem într-un sistem mecanic, suntem, totuși, într-un sistem educațional care presupune o relație strânsă între școală, familie, comunitate.”

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Vor fi profesori care vor avea salariile diminuate, pentru că în multe școli nu pot fi acoperite cele 2 ore după creșterea normei didactice, avertizează Simion Hăncescu: Mărirea normei didactice cu 2-4 ore, de fapt, înseamnă 15.000 de posturi reduse
Marius Nistor, FSE, după întâlnirea cu Ilie Bolojan și Daniel David, de la Guvern: Răspunsul e invariabil același – nu-și permite țara. Dacă țara nu-și permite un popor educat, să facem pușcării
Liderul sindical Simion Hăncescu, după întâlnirea cu premierul Ilie Bolojan: Protestele vor continua și vor lua amploare după ce începe școala. I-am cerut premierului să mai facă o analiză cu mai mare atenție
Întâlnire scurtă, la ora 11:00, între premierul Ilie Bolojan și sindicatele din Educație – surse
Sindicatele profesorilor fac apel la întreaga societate civilă, la părinți, studenți și elevii majori, pentru a strânge 100.000 de semnături, ca să anuleze creșterea normei didactice din Legea Bolojan: Ieșirea României din criză nu se poate realiza prin sacrificarea personalului din învățământ
DOCUMENTE Sindicatele profesorilor cer președinților PNL, PSD și USR să susțină anularea creșterii normei didactice de predare din Legea Bolojan: Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, aşa cum era firesc, un studiu de impact


11 comments
  1. Daaaaa, și eu am fost la școală dar eram cuminte și respectos. În zile astea elevii sunt nesimțiți, obraznici la fel ca părinții lor. Când eram eu elev, colegele nu veneau îmbrăcate ca pe centură și nici noi băieții nu mergeam cu pantalonii în vine să ni se vadă chiloții. Nu știu câtă nesimțire zace în părinții de azi, este scandalos ca un părinte să trimită copilul mai mult dezbrăcat decât îmbrăcat la școală.
    Nu este vina profesorilor că generațiile de copii sunt așa cum sunt.

  2. Haideți să fim serioși! Profesorii au program mai lejer decât femeile însărcinate și se plâng de 2 ore in plus. Mă mir cum îi este jena doamnei să aibă mai puține ore decât elevii de școală primară. Și nici în timpul pe care îl au la dispoziție nu se face nimic, că tot pe banii părinților și meditații se trec examenele.

    1. Mă mir că nu ți-e jenă ție să arăți cât de neinformată ești. Tu crezi că profesorul vine să dea la șaibă și că face asta ca robotul?! Tu nu ești în stare să crești un copil, al tău, asupra căruia ai autoritate, dar spui ce nu pot alții, că așa ai auzit la tv.

      Hai s…

    2. Atunci de ce ii mai trimite-ti la școală?

      1. Vali,
        Daca mergeai la scoala, poate reuseai sa inveti sa scrii corect (daca erai si atent la ore, nu chiuleai, faceai un efort si vroiai sa inveti).
        Profesorul explica lectia, scrie pe tabla, raspunde la intrebari si poate explica din nou; DAR profesorul nu-ti poate baga cunoasterea in cap.

    3. Corect! Anumite lucruri trebuie să le rezolve și ei, nu e neapărat despre predare, nu trebuie să lase aceste situații și raportări să le facă secretarele școlilor. S-au învățat doar să primească totul pe de-a moaca, să le rezolve alții treburile adiacente predării și doar să aibă salarii mari, și obligații puține. Nu le convine, să își dea demisia și problema e rezolvată. Li s-a dat prea mult nas și acum se victimizează. Să lase lamentările și să pună mâna și să muncească. Și apropo de meditații aveți mare dreptate, pentru că la clasă nu fac mare lucru, decât cu elevii care fac meditații cu profesorii. Să evidențiez și faptul că sunt profesori care au proprii copii în școala în care predau și automat că aceștia trebuiesc favorizați, în detrimentul celor care chiar învață și au note mari. Cei care învață și au note mari, prin forțele proprii și fără să facă meditații sunt marginalizați, jigniți și considerați, de către „stimații” profesori retardați. Pe lângă cei care lucrează la Ministerul educației și profesorii sunt principalii vinovați pentru degradarea învățământului.

    4. La școală am fost 5 clase paralele cu cate 45 elevi fiecare. Niciun profesor nu bocea că îi este prea greu. Apoi am fost profesoara. 18 sau 21ore in catedra. salariu fix, mic, naveta, doar 4 luni concediu de maternitate, meditații gratuite la școală, activități cu pionierii, bibliotecarul școlii și al satului, examene cu țăranii maturi pentru ciclul gimnazial, activități culturale cu tineretul, învățământ politic.practica agricola până pe la jumătatea lunii octombrie, serbări, Cântarea Romaniei , de serviciu in zilele libere la telefonul primăriei. Și , mai ales, săptămână de lucru era de 6 zile, nu 5 că acum. Plus obligatoriu „contract de porc” , adică ni se reținea c/v unui porc .Cu toate acestea, trăiam frumos zilele vieții noastre, nu cu încrâncenarea profesorilor de acum, OBOSITI SI AHTIATI DUPA BANI.

      1. Anna,
        de cand ti s-au intamplat tie toate astea… totul s-a schimbat la scoala, in afara de salariile mici!!
        Nu mai vorbi despre ceea ce nu stii!

    5. Andreea,
      Nu cred ca ai fost vreodata insarcinata! Atlfel ai fi stiut ca femeile insarcinate, de obicei, lucreaza (deci nu au program lejer) pana aproape de soroc, iar dupa nastere nu au deloc timp liber.
      Culmea e ca nu e departe de adevar comparatia ta cu profii! Si profii sunt mereu in alerta, au deseori senzatie de greata si de rau (de grija, de viteza in care trebuie sa faca totul etc), sunt permanent atenti sa nu se intample ceva cu copiii si nu prea au timp de odihna nici noaptea, nici in weekend (de prea multe activitati aglomerate).
      Cam in asta consta programul „lejer” la care te gandeai.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Profesoara Iuliana Șerban: Această mărire a normei didactice îi afectează fix pe profesorii buni. Creșterea normei înseamnă oboseală, pentru că nu e o ecuație matematică, cresc orele la clasă și scad din celelalte până la 40 / Creșterea numărului de copii din clase este catastrofală

De curând, ministrul educației a glăsuit poate singura afirmație corectă din ultimele câteva luni: “…cel mai important minister într-o societate democratică este Ministerul Educației și Cercetării. Vrei să dezvolți societatea,…
Vezi articolul

Studenții de la SNSPA, în ședința de nominalizare a lui Donald Trump la Premiul Nobel pentru Pace: 4 studenți din Senatul universitar au votat „împotrivă” și restul de 5 s-au abținut, spune decanul Cristian Pîrvulescu

Studenții de la SNSPA au votat „4 împotrivă și restul de 5 s-au abținut” în ședința din această dimineață a Senatului universitar în care rectorul Remus Pricopie a supus la…
Vezi articolul

BACALAUREAT 2025 – Sesiunea specială rezervată olimpicilor. Calendarul este anunțat cu doar două luni înainte de examen. Înscrierea începe pe 19 mai, iar pe 22 mai are loc prima probă, cea de Limba și literatura română

Calendarul sesiunii speciale a examenului național de Bacalaureat – 2025, sesiune organizată pentru participanții la olimpiadele internaționale și alte competiții internaționale, a fost publicat în Monitorul Oficial, cu doar două luni…
Vezi articolul