Creșterea valorii burselor școlare și masa sănătoasă în școli – două dintre măsurile ministerului Educației pentru reducerea abandonului școlar, enunțate de Sorin Cîmpeanu

6.868 de vizualizări
Abandon şcolar
Foto: Barry Zhou – Unsplash.com
Întrebat la B1 TV despre măsurile pe care le ia ministerul pentru a reduce abandonul școlar care este de 15,6%, mult peste media europeană, potrivit Monitorului Educației, Sorin Cîmpeanu a enumerat 3 măsuri care deja sunt aplicate sau în curs de aplicare: programul de reducere a abandonului școlar prin PNRR prin care școli primesc bani ca să aplice programe, creșterea valorii burselor, și masă sănătoasă în școli, program pe care ministerul vrea să îl aplice din această toamnă.
  • Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.

Potrivit cifrelor anunțate de ministrul Educației, România are în 2021 un abandon școlar de 15,6%, mult peste media europeană, situându-se pe locul al doilea.

„Monitorul Educației pentru anul 2021 ne arată un abandon școlar de 15,6%. O singură țară în Uniunea Europeană, Spania, are un abandon școlar puțin mai crescut, însă aș vrea să precizez că, începând cu anul 2020, Spania și Portugalia, care erau la un nivel de abandon școlar de 30% au reușit să reducă acest abandon școlar, Portugalia până la 9,9%, în media Uniunii Europene, Spania fiind singura țară din Uniunea Europeană care în prezent o rată de abandon școlar mai mare decât România. România este cu al doilea cel mai mare abandon școlar din Uniunea Europeană”, a subliniat ministrul.

El a adăugat că în mediul rural, inclusiv în medii defavorizate și de rromi abandonul școlar este de 23%: “Aceste categorii au fost afectate disproporționat de impactul pandemiei COVID, impact generat de închiderea școlilor. Situația s-a agravat foarte mult în timpul pandemiei”.

Potrivit Eurostat, care a publicat recent datele si pe 2021, Romania este acum pe primul loc in UE la abandon timpuriu. Țara noastră a depășit Spania, care a reușit să reducă acest indicator cu 2,7 puncte într-un singur an, cât a reușit România în 6 ani.

Întrebat ce măsuri ia ministerul pentru a reduce abandonul școlar, Sorin Cîmpeanu a vorbit despre 2 măsuri care deja se aplică. Este vorba despre creșterea cuantumului burselor: „O familie ar putea înțelege că trimițându-și copiii la școală, dacă bursele sunt atractive, s-ar putea ca având doi-trei copii bursele să depășească venitul părintelui”, a explicat ministrul.

Sorin Cîmpeanu a vorbit și despre programul național de reducere a abandon prin care, peste 1400 de școli selectate de minister în primă fază, vor aplica programe pentru a convinge elevii să nu părăsească școala.

„Este vorba de programul național de reducere a abandonului școlar. Din PNRR avem o finanțare de jumătate de miliard de euro. Am selecționat deja 1.415 școli care presupun măsuri integrate, nu numai la nivelul sistemului de educație, pentru reducerea abandonului școlar,” spune Sorin Cîmpeanu.

Masă sănătoasă în școli, program pe care ministrul l-a anunțat recent, ar trebui să se aplice chiar din acest anu școlar, septembrie 2022, însă deocamdată nu există un pachet legislativ în dezbatere publică care să conțină acest proiect. 700 de mii copii ar putea primi mese la școală prin acest program extins, spunea ministrul Educației când a făcut anunțul.

“O altă măsură care trebuie urgent pusă în aplicare este o masă sănătoasă, care poate face diferența între a-ți trimite și a nu-ți trimite copilul la școală, care să demareze sub forma unui program național integrat, pe cinci ani, cu finanțare de un miliard de euro. Masă sănătoasă în școli va fi aplicat începând cu septembrie, iar deja au crescut bursele, și prin aplicarea proiectului România Educată, pachetul legislativ care ar urma să intre în vigoare imediat ce va reuși să fie adoptat în Parlament,” a spus Sorin Cîmpeanu.

Informații de context

Peste 15% dintre tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani, din România, nu terminaseră decât cel mult 8 clase, arată datele Eurostat pentru anul 2021. Cu alte cuvinte, dintr-o clasă cu 25 de copii, 4 dintre ei renunță la școală până la clasa a VIII-a sau imediat după finalizarea ei. Anul trecut marchează chiar o ușoară îmbunătățire a indicatorului față de 2020 (15,3% față de 15,6%). La nivelul Uniunii Europene țara noastră rămâne statul cu cea mai mare problemă în acest domeniu dintre toate țările membre.

Edupedu a scris încă de anul trecut că România a cheltuit peste 2 miliarde de lei pentru reducerea cu 2 puncte procentuale a ratei de părăsire timpurie a școlii în perioada 2012-2021, potrivit unor date furnizate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, la solicitarea Edupedu.ro. În perioada analizată, rata acestui indicator a scăzut de la 17.8% în 2012, la 15.3% în 2021. Nu a fost atins obiectivul propus în Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România, acela de a înregistra valoarea de 11.3% în 2020.

Citește și: “Masă sănătoasă în școli” – program național integrat cu buget de 1 miliard de euro pentru următorii 5 ani, propus de ministrul Cîmpeanu / Aproape 700.000 de elevi ar urma să beneficieze de masă

5 comments
  1. Salarii mari pentru munca enorma si stresantă a profesorilor… Apoi, restul desteptilor! … 👎👎👎👎👎👎👎👎

  2. Bine ca ministrul si elevii isi fac planuri peste “cadavrele didactice”,platite cu salarii mizere.

  3. Sigur ca da… Cresterea valorii burselor… Nesimtire totala din partea domnului Cimpeanu. Nu numai ca pentru acest lucru a crescut media necesara pentru a primi bursa la 9,50, dar a facut-o in timpul anului, fara vreun anunt din timp. Asta e… si totusi am reusit sa iau peste 9,50 in primul semestru, deci ar fi trebuit sa primesc bursa asta minunata de 200 de lei pe cel de-al doilea semestru, nu? NU! Pentru ca inteligentul asta a schimbat DIN NOU criteriile de acordare a bursei, acestea fiind bazate pe rezultatele de anul trecut, ceea ce nu numai ca nu are sens, dar nici nu este corect! Bataie de joc. Cum naiba sa poti sa-ti schimbi media de anul trecut? Am avut cu putin sub 9,50 anul trecut si nu am mai putut sa primesc bursa semestrul asta. Domnul Cimpeanu mi-a luat banii din mana de doua ori. Si nu numai mie, ci si altor elevi. Si dupa se mira de ce pleaca toti in strainatate. Pentru ca imi pare rau sa ii spun domnului ministru al “educatiei” dar taierea burselor nu este un stimul pentru elevi si nu ajuta la reducerea abandonului scolar. Nu cred ca trebuie sa fii un geniu ca sa realizezi asta. Prin urmare, altul este motivul taierii burselor.

    1. Ai dreptate, și eu am avut media peste 9,50 semestrul trecut , dar din cauza modificărilor de rahat făcute de acest ministru , m am încadrat la bursa de studiu din cauza faptului ca am avut media cu 25 de sutimi mai mică decât trebuia . Bine , nu este cine știe ce diferența de bani (50 lei mai puțin) dar la bursa asta este mare bătaie de cap cu actele , deoarece fata de bursa de merit trebuiesc o mulțime de documente intr un timp foarte scurt , bine ministrul S-a hotărât sa prelungească termenul după câteva zile dar na

    2. Asa este. Copilul meu tocmai a terminat clasa a 9-a, si pe acest semestru a terminat cu media 9.64, dar ….surpriza, nu poate lua bursa pentru ca se face media pe tot anul scolar. Iar pe primul semestru a avut 9.29. O mare bataie de joc la adresa acestor copii care muncesc singuri. A luat bursa si in clasele 5-8, dar se socotea pentru fiecare semestru in parte. Este atat de dezamagit, incat se intreaba care mai e meritul scolii intr-un stat ipocrit si egoist. Guvernul nu stie cum sa faca sa-ti ia ceea ce-ti promite. Si va mai intrebati domnule Ministru de ce exista abandon scolar sau de ce pleaca din tara asta nenorocita putinii copii buni.
      Rusine sa va fie!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO „Tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții, dar nu înțeleg simțul civic”, spune cercetătorul IRES, Antonio Amuza. El recomandă îmbunătățirea curriculei, tinerii să vadă ce înseamnă „cu adevărat implicarea civică” – studiu

Studiul „Provocările tinerilor din România. Analiză şi recomandări” al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) indică faptul că deși tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții,…
Vezi articolul

LISTĂ Obligațiile profesorilor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar: Starea de bine a elevilor, promovarea diversității și comunicarea transparentă în evaluare

Obligațiile cadrelor didactice sunt prevăzute în proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta care a ajuns în Parlamentul României. Una dintre obligații se referă la contribuirea stării de bine a elevilor, astfel…
Vezi articolul