Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării: O diferențiere în sensul în care se permite școlilor private să desfășoare cursuri e un tratament diferențiat nejustificat. Adică o discriminare

2.311 vizualizări
Csaba Asztalos / Foto: Facebook.com
“O diferențiere între stat și privat în sensul în care se permite școlilor private de a desfășura școala este un tratament diferențiat nejustificat. Adică o discriminare”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos. Contactat în legătură cu faptul că școlile și grădinițele private pot face cursuri și activități cu prezență fizică, legal, de luni, potrivit Hotărârii de Guvern care aprobă măsurile propuse de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, în timp ce școlile de stat sunt închise, Asztalos a afirmat că această decizie guvernamentală “poate avea efecte discriminatorii”.
  • Edupedu.ro a scris în premieră că școlile și grădinițele private pot face cursuri și activități cu prezență fizică, legal, de luni, potrivit Hotărârii de Guvern care aprobă măsurile propuse prin Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență. Textul actului normativ prevede, contrar tuturor declarațiilor oficiale făcute săptămâna aceasta, că toate instituțiile de învățământ sunt deschise de luni, 25.10.2021, în condițiile respectării ordinului comun al miniștrilor Educației și Sănătății, cel care instituie regulile sanitare și de organizare în școli. În paralel, ministrul Educației a emis un ordin care obligă instituțiile de învățământ de stat să intre în vacanță forțată timp de 2 săptămâni. Prin urmare, școlile private rămân deschise, din punct de vedere legal.

Contactat de Edupedu.ro în legătură cu decizia Guvernului de a închide toate școlile și grădinițele de stat, dar de a menține deschise toate școlile și grădinițele private, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat următoarele: “Există aceeași rațiune, indiferent că este privat sau stat: pandemia are aceleași efecte. E posibil ca la privat să se poată asigura într-un grad mai mare măsurile de distanțare pentru că probabil nu sunt atât de mulți elevi într-o clasă, dar chiar și așa măsura de a introduce în totalitate vacanță la stat – puteau cel puțin să facă ore online – iar la privat să le dai acces fizic, a nu se înțelege că sunt împotriva învățământului privat, dimpotrivă, dar măsurile trebuie aplicate unitar“.

Întrebat dacă este discriminatorie introducerea vacanței forțate în toate școlile și grădinițele de stat, dar menținerea deschisă a tuturor școlilor și grădinițelor private, Csaba Asztalos a afirmat, pentru Edupedu.ro: “Da, poate avea efecte discriminatorii. Mai ales că nici peste 2 săptămâni nu este sigur că ne vom întoarce fizic, nici măcar la stat”.

Din punctul meu de vedere, dacă există aceleași rațiuni pentru prevenirea și combaterea răspândirii noului coronavirus, ele subzistă atât în spațiul de la stat, cât și în cel privat, adică și la învățământul de stat, cât si la învățământul privat. O diferențiere între stat și privat în sensul în care se permite școlilor private de a desfășura școala este un tratament diferențiat nejustificat. Adică o discriminare“, a afirmat Csaba Asztalos, pentru Edupedu.ro.

În ce privește vacanța [vacanța forțată de 2 săptămâni introdusă la școlile și grădinițele de stat – N. Red.], în vacanță oricine știe că suntem în situația în care crește mobilitatea elevilor, pentru că dacă este vacanță bineînțeles că trebuie să facă ceva cu acest timp: călătoresc, au activități în localitățile în care trăiesc. Dacă îi mențineam în educație online, cu siguranță trebuia ca ei să participe la ore de la domiciliu, de la reședință, astfel încât mobilitatea lor era redusă“, a continuat președintele CNCD.

Oficialul a adăugat că “dacă dl Arafat a declarat că după vacanță nu este sigur că se va relua fizic procesul de învățământ – și mai mult ca sigur nu se va relua, având în vedere condițiile în care suntem acum – și dacă tot suntem în online de 1 an și ceva, peste 2 săptămâni vom avea condițiile pentru școala online asigurate tuturor copiilor? Vor avea bandă de internet la capacitatea la care trebuie să o aibă? Sau vom rămâne în vacanță?“.

În ceea ce privește argumentul echității, invocat de ministrul Educației Sorin Cîmpeanu în luarea deciziei de a nu continua școala online, din cauza lipsei condițiilor pentru acest lucru în toată țara, Csaba Asztalos a declarat: “din nou, mi se pare o măsură care poate avea efecte discriminatorii, pentru că noi suntem în pandemie aproape de 2 ani și ar fi trebuit deja să avem aceste condiții de desfășurare a școlii online asigurate. Nu este echitabil ca cei care au posibilitatea să își desfășoare activitățile online să fie în situația în care să li se ia acest drept. Adică măsura ar fi trebuit să fie următoarea: să asigurăm condițiile de desfășurare a activităților în online pentru elevii care au aceste lipsuri, această provocare, și nu să interzicem tuturor doar pentru că pentru o parte noi nu am făcut nimic sau nu am făcut suficient.

Și în ce privește sistemul în sine, consider că dacă ar fi fost adoptate legi prin care să se reglementeze utilizarea certificatului verde în educație, nu am fi ajuns în această situație unde din nou punem în pericol educația unor generații. Lipsa adoptării legilor în Parlamentul României încă din vara acestui an ne-a dus în această situație pandemică. Deci lipsa adoptării legilor prin care să se asigure instrumentele prevenirii pandemiei după ce avem vaccin și certificatul verde. De fapt, despre asta vorbim: dacă ar fi fost reglementat în iulie-august, ca în Franța, Italia, și introdus certificatul verde, noi nu am fi fost în această situație“.

Citește și:
1. EXCLUSIV Ministrul Educației confirmă că școlile și grădinițele private pot chema elevii fizic la cursuri de luni, în timp ce la stat elevii și copiii sunt în vacanță

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reforma educației digitale în Cehia: modalități “etice, eficiente și sigure” prin care elevii de școală primară și gimnaziu vor învăța “noua informatică”, de la algoritmi la coding și procesarea seturilor mari de date

Elevii cehi vor începe din școala primară să își formeze primele idei despre cum să stocheze date și informații și cum să folosească diverse elemente digitale din lumea din jurul…
Vezi articolul
Harta psihologică a României

Harta psihologică a României și răspunsul pe județe la restricțiile din starea de urgență. Daniel David: Au respectat regulile oamenii din zone foarte tradiționale și cei cu nivel mare de autonomie. Din cauza alegerilor, astăzi autoritățile vorbesc pe limbi diferite

Răspunsul românilor la restricțiile de circulație impuse în timpul stării de urgență a fost influențat de profilul psihocultural al zonei țării, susține un studiu derulat de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.…
Vezi articolul

Este urgentă revenirea la fundamental în școli, altfel creăm generații întregi de copii care sunt formați intelectual pe o bază foarte fragilă – Daniel Funeriu: Îi invit pe apostolii gândirii critice să-și formeze înainte de toate gândirea VIDEO

„Toate competențele „soft” se pot învăța, se pot preda și atunci când faci materiile fundamentale, dar materiile fundamentale nu pot fi predate când le predai copiilor soft skills”, spune Daniel…
Vezi articolul