Cum să-i învăţaţi pe copii să joace şah, ţintar, monopoly sau scrabble. Regulile jocurilor de societate pentru copii de peste 6 ani

4.819 vizualizări
FOTO: pexels.com
Jocurile de societate clasice au un rol foarte important, mai ales în situaţia de acum, în care familiile sunt nevoite să stea pentru perioade lungi de timp în casă. Există studii care arată că jocurile de tip “board games” reprezintă un exercițiu excelent pentru creier, contribuind la dezvoltarea unor abilități cognitive esențiale, precum şi la păstrarea capacităţii de gândire la vârste înaintate.

Pe lângă umplerea timpului într-un mod constructiv, jocurile de societate au şi rolul de a lega şi dezvolta relaţiile dintre jucători. În plus, faptul că trebuie să stabilim şi să gândim strategii de joc, presupune exersarea creativităţii, răbdării şi încrederii, potrivit studiilor citate.

Şahul – pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 6 – 18 ani, părinți, bunici

Șahul este considerat „jocul minții”, stimulează capacitatea cognitivă, capacitatea de a
prezice și de a prevedea consecințele acțiunilor, dezvoltă memoria, exersează gândirea logică, îmbunătățește concentrarea și sporește creativitatea.

Ai nevoie de o tablă de șah cu 32 de piese.

Etapele jocului de șah:

1. Aranjarea tablei: fiecare jucător are pătratul de culoare deschisă (alb) în partea din dreapta  jos. Turnurile se așează în colțuri, caii se așează lângă turnuri, urmați de nebuni și în cele din urmă se așează regina, întotdeauna pe propria ei culoare (regina alba pe alb, regina neagră pe negru), iar regale se așează pe pătratul rămas liber. Al doilea rând este ocupat numai de pioni.

2. Mutarea pieselor. Cele șase tipuri de piese se mută diferit. Astfel, piesele nu se pot muta trecând prin alte piese (excepție făcând calul, care poate sări peste alte piese) și nu se pot muta pe un câmp pe care se află deja propriile piese. Mutarea pieselor se realizează, de obicei, pe poziții din care se pot captura alte piese (ajungând pe câmpul lor și înlocuindu-le), pot apăra propriile piese în situația unei capturi sau pot controla câmpuri importante din partidă.

Cea mai importantă, dar și una dintre cele mai slabe piese este regele. Acesta se poate muta doar un pătrat, în orice direcție: în sus, în jos, în lateral și în diagonală. Regele nu poate niciodată muta în șah (unde ar putea fi capturat). Atunci când regele este atacat de o altă piesă se numește „șah”.

Cea mai puternică piesă este regina. Ea se poate muta în linie dreaptă în orice direcție: înainte, înapoi, lateral sau în diagonală, atât timp cât nu trece prin oricare dintre piesele proprii. Ca și celelalte piese, în cazul în care regina capturează o piesă de-a adversarului, mutarea ei se oprește.

Tura poate muta numai înainte, înapoi și în lateral, cât de departe se dorește. Turnurile sunt piese deosebit de puternice atunci când se protejează reciproc și lucrează împreună.

Nebunul se poate muta numai în diagonală, oricât de departe dorești. Fiecare nebun începe partida pe o culoare (închisă sau deschisă) și trebuie să rămână mereu pe acea culoare. Nebunii lucrează bine împreună, deoarece își acoperă reciproc punctele slabe.

Caii sunt singurele piese care pot sări peste alte piese, merg două pătrate într-o direcție și apoi încă unul la un unghi de 90 grade, în forma literei „L”.

Pionii sunt neobișnuiți deoarece mută și capturează în moduri diferite: mută înainte, dar capturează în diagonală. Pionii pot muta înainte doar un pătrat la un moment dat, cu excepția primei lor mutări, când se pot deplasa două pătrate înainte. Nu pot muta sau captura înapoi. Dacă există o altă piesă direct în fața unui pion, el nu poate sări peste sau captura acea piesă.

3. Reguli speciale de șah. Pionii au o altă abilitate specială și anume, dacă un pion ajunge la celălalt capăt al tablei, poate deveni orice altă piesă de șah (se numește promovare). Un pion poate fi promovat în orice piesă. O neînțelegere uzuală este că pionii pot fi schimbați doar pentru o piesă capturată. Acest lucru nu este adevărat. Un pion este promovat de obicei în regină. Dacă un pion mută două pătrate la prima sa mutare și astfel ajunge în lateralul pionului adversarului (sărind efectiv peste câmpul acestuia de captură), celălalt pion are opțiunea de a-l captura în timp ce trece.

4. Prima mutare în șah. Jucătorul cu piesele albe mută întotdeauna primul.

5. Moduri de câștig a unei partied de șah: șah – mat, remiză, prin cedare, prin consumarea timpului de gândire.

6. Strategii de bază în șah.

  • Protejați-vă regele!
  • Nu pierdeți din neatenție piesele proprii!
  • Controlați centrul tablei cu figurile și pionii. Folosiți toate piesele!
  • Jocul de șah îndeamnă la reguli și elemente ale strategiei: siguranța regelui, schimburile de piese sau ocuparea centrului. Daca un jucător de șah stăpânește elementul strategiei „siguranța regelui”, nu-i va fi deloc greu să înțeleagă „managementul riscului financiar”.
  • Înțelegerea modului în care trebuie să facem schimburi dezvoltă calități incontestabile de negociere. La șah învățăm ca „ocuparea centrului” este un principiu al strategiei, așa cum economia folosește cuvântul „monopol” pentru aceeași idee.
  • Transferul abilităților învățate la această activitate creează punți de dezvoltare personală între membrii familiei, indiferent de vârstă.
Ţintar – (Moara) – pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 5 – 18 ani, părinți, bunici

Țintar este un joc de strategie atractiv, simplu, care se poate juca în doi şi poate contribui la dezvoltarea abilităților de socializare, de management al emoțiilor, răbdare, concentrare.

Partea frumoasă a acestui joc este că putem organiza un campionat în familie, implicând frații și chiar părinții și bunicii, care, cu siguranță, cunosc acest joc.

Avem nevoie de o tabla de joc pe care sunt desenate trei pătrate concentrice și conectate la mijlocul laturilor, ca în figura alăturată. Colțurile dreptunghiurilor și mijloacele laturilor sunt marcate cu puncte care arată cele 24 de poziții în care se pot plasa piesele de joc. De asemenea sunt necesare 18 piese (câte 9 pentru fiecare jucător).

Dacă nu avem jocul, putem desena pătratele concentrice pe un carton, iar piesele pot fi înlocuite cu nasturi, sau alte obiecte identice, pentru fiecare participant, toate cele 9 piese fiind de aceeași culoare (exemplu: 9 nasturi albi și 9 nasturi negri).

Regulile jocului:

La începutul partidei, tabla de joc este goală, fiecare participant având câte 9 piese de aceeași culoare. Se decide cine va începe jocul de comun acord sau prin aruncarea unui zar.

Etapele jocului:

1. Fiecare jucător, pe rând, va pune una din piesele proprii pe tabla de joc. Acestea pot fi așezate în cele 24 de poziții, respectiv în punctele care sunt marcate în colțurile dreptunghiurilor și mijloacele laturilor. Etapa se va termina când toate piesele au fost puse pe tabla de joc.

2. Jucătorii mută pe rând câte una din piesele proprii.

Scopul urmărit de fiecare jucător este de a elimina una câte una piesele adversarului. Pierde jucătorul care fie ajunge să aibă numai două piese, fie nu-și poate muta nicio piesă.

Regulile jocului aplicate în ambele etape:

  • în oricare punct de pe tablă nu poate fi plasată decât o singură piesă;
  • mutarea pieselor se face numai de-a lungul liniilor şi numai într-un punct învecinat (şi liber); când un jucător rămâne cu numai trei piese mutarea pieselor se poate face pe oricare din locurile libere de pe tabla de joc;
  • când un jucător realizează un şir de trei piese proprii de-a lungul oricărei linii de pe tabla de joc (adică când face o moară) poate elimina din joc o piesă a adversarului; nu pot fi eliminate piesele care la rândul lor fac parte dintr-o moară;
  • dacă se închid două mori simultan vor fi eliminate două piese cu aceaşi menţiune de mai sus.

Strategia: 

În prima etapă a jocului, jucătorii cu experiență nu realizează mori și nici nu-și împiedică adversarul să construiască mori, concentrându-se mai mult pe ocuparea unor poziții strategice, cum ar fi cele patru intersecții de pe pătratul mijlociu. Pozițiile din colțurile pătratelor oferă prea puțină mobilitate și sunt evitate.

Configurația în care un jucător poate realiza o moară la fiecare mutare, prin deplasarea înainte și înapoi a unei singure piese, se numește „morișcă” sau „moară dublă”. În diagrama din figură jucătorul cu piesele roșii are o astfel de configurație. De obicei, primul jucător care reușește să construiască o morișcă va câștiga partida; în exemplul dat jucătorul cu piesele roșii câștigă chiar dacă urmează albastrul la mutare.

Reguli detaliate de joc aici

Monopoly – “Jocul de schimburi comerciale rapide cu proprietăți” – pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 8 – 18 ani, părinți, bunici

Pe cât de popular, pe atât de important este acest joc, prin lecțiile de educație financiară referitoare la modul de administrare a resurselor financiare și investițiile pe care le putem face.

Jucătorii se vor familiariza cu noțiuni financiare precum deţinerea de proprietăţi imobiliare, preţuri, cerere şi ofertă, ipotecă, faliment, management financiar, impozite şi taxe.

Monopoly dezvoltă abilități antreprenoriale și abilități profesionale solicitate pe piața muncii, respectiv: inteligența emoțională, creativitatea, abilitatea de a analiza şi de a lua decizii, abilități de negociere, gândire critică, spiritul competitiv, administrarea resurselor, capacitatea de a rezolva probleme complexe, implementarea unor strategii, etc

Număr jucători: 2-8 persoane

Durata jocului: 1-4 ore

Scopul jocului: să devii cel mai bogat jucător cumpărând, închiriind și vânzând proprietăți imobiliare.

Dacă vrei să câștigi jocul și să înțelegi mai bine principiile prudenței financiare și a investițiilor, trebuie să ai în vedere următoarele:

  • Să ai tot timpul acces la lichidități! Atât în joc, cât și în viața reală, pe lângă achizițiile pe care le faci, trebuie tot timpul să fii atent la cash-flow, astfel încât, să ai acces cât mai facil la resursele tale financiare pentru a-ți putea achita datoriile și cheltuielile neprevăzute care pot apărea.
  • Dacă ajungi în situația de a rămâne fără disponibilități cash, trebuie să valorifici din activele deținute la prețuri sub valoarea lor reală, ceea ce va fi în avantajul celor care vor deține lichidități la momentul respectiv.
  • Ai răbdare! Nu te grăbi să cumperi tot ce îți iese în cale, doar pentru că îți permiți să faci asta la momentul respectiv. Trebuie să ai un plan bine stabilit de la început și trebuie să-ți respecți strategia având răbdare până apar oportunitățile potrivite.
  • Concentrează-te pe fluxul de numerar! Cele mai bune investiții sunt cele care îți aduc un flux de numerar constant. Pe lângă investițiile pe care le faci trebuie să fii atent şi la fluxul de numerar care îţi asigură stabilitatea financiară. Trebuie să ţii cont atât de cheltuielile de întreţinere a activelor pe care le deţii, cât şi de impozitele şi taxele pe care trebuie să le plăteşti.
  • Nu toate activele valorează cât costă! Cei care câştigă sunt cei care investesc pe termen lung, iar deciziile prudente de deţinerea a proprietăţilor este calea sigură spre succesul financiar. Valoarea proprietăţilor, atât în joc cât şi în viaţa reală, variază în funcţie de multe criterii, de aceea tu trebuie să ştii să le evaluezi înainte de a lua decizia de a le achiziţiona.
  • Învaţă să fii un bun vânzător şi negociator! Pe parcursul jocului vei învăţa să cumperi, să vinzi şi să negociezi, abilităţi care îţi sunt de folos atât în viaţa financiară cât şi în viaţa personală şi profesională.
  • Nu pune toate ouăle într-un singur coş! Ultima, dar nu cea din urmă lecţie, atât a jocului, cât şi a investiţiilor este să variezi investiţiile pe care le faci pentru a-ţi creşte şansele de câştig.

Regulile detaliate pot fi găsite aici

Scrabble – pentru copii de peste 10 ani, părinți, bunici

Scrabble e tot un „sport al minții”, la fel ca șahul, pentru că dezvoltă atenția, capacitatea de calcul, gândirea logică, vocabularul și cunoștințele de gramatică, fiind un mijloc excelent de a învăța corect limba română sau o limbă străină.

Materialele necesare sunt:

1. O tablă de joc pe care este desenat un careu de 15 x 15 pătrățele, respectiv 225 câmpuri colorate care multiplică valoarea literelor sau a cuvintelor așezate pe ele.

  • Alb, nu modifică valoarea literelor/cuvintelor
  • Roșu, triplează valoarea cuvântului
  • Roz, dublează valoarea cuvântului
  • Albastru, triplează valoarea literei
  • Bleu, dublează valoarea literei

Liniile si coloanele tablei sunt marcate pe margini astfel:

Liniile sunt marcate pe marginea din stânga, cu litere de tipar, de la „A” la „O”, începând de sus în jos, în ordine alfabetică.

Coloanele sunt marcate pe marginea de sus, cu numere de la 1 la 15, de la stânga la dreapta.

2. Un set de 100 jetoane care să se suprapună peste pătrățelele tablei. Jetoanele au înscrise pe o parte o literă din alfabet, cu litere mari de tipar, iar în partea dreaptă – jos un număr care îi indică valoarea. Două dintre jetoane se numesc jokeri (sunt nescrise sau au un simbol caracteristic, J).

3. Un săculeț opac de pânză pentru păstrarea și extragerea literelor.

4 Suporturi pe care se etalează literele. Pe un suport trebuie să poată fi manevrate ușor 7 litere. Construcția suportului trebuie să permită ca partenerul/partenerii să poată observa câte litere sunt plasate.

Cuvinte formate pe tabla de scrabble

Etapele jocului:

Reguli generale

1. Nu folosim diacritice

2. Substantivele, adjectivele și pronumele se pot declina, iar verbele se pot conjuga.

3. Toate cuvintele se pot plasa numai orizontal (de la stânga la dreapta) sau numai vertical (de sus în jos), pe o singură linie sau coloană.

4. Formarea cuvintelor. Primul cuvânt trebuie să treacă prin centrul tablei (h8), iar cuvintele depuse ulterior trebuie să se lege de cele aflate deja pe tabla de joc prin intersectare, prin alipire sau prin prelungirea unui cuvânt de pe tablă, cu condiția ca aceste cuvinte să fie valabile. Nu se pot depune cuvinte izolate, fără legătură cu alt cuvânt de pe tablă.

5. Jokerul poate fi folosit pentru orice literă din alfabet. Jucătorul va preciza ce literă substituie jokerul, iar aceasta nu se va schimba pe parcursul jocului.

6. Dacă în cadrul unei depuneri se plasează toate cele 7 litere, aceasta se numește depunere Scrabble, iar la punctajul cuvântului se adaugă o primă de 50 de puncte.

Reguli de joc fundamentale

1. Jucătorul care începe jocul se stabilește prin tragere la sorți. Fiecare jucător extrage câte o literă din sac, iar cel a cărui literă este mai aproape de începutul alfabetului, începe jocul. Jokerul reprezintă ultima literă din alfabet.

2. Fiecare jucător, în ordinea stabilită, extrage un număr de 7 litere din săculeț, le așează pe suport și alcătuiește cuvinte valabile, din cel puțin 2 litere.

3. Pe rând, fiecare jucător depune pe tabla de joc un cuvânt acceptat de adversar, își calculează și notează punctajul realizat, apoi extrage imediat din săculeț tot atâtea litere câte a depus, astfel încât pentru următoarea depunere să joace tot cu 7 litere (jetoane).

4. În cazul efectuării unei depuneri neadmise de regulile generale ale jocului, jucătorul își va ridica literele depuse și va avea punctaj zero în turul respectiv, putând efectua o nouă depunere, din aceleași litere, în turul următor.

5. Fiecare jucător poate schimba una sau mai multe litere (chiar toate) cu altele extrase din săculeț (dacă au mai rămas cel puțin 7 litere în săculeț), pierzând însă dreptul de a mai depune în acel tur și având punctaj zero. Un jucător poate alege să nu depună nimic într‐ un tur, caz în care spune „pas” și are punctaj zero, cedând rândul adversarului la depunere.

6. Jocul se termină atunci când toate literele din săculeț au fost epuizate și unul dintre jucători a plasat pe tablă toate jetoanele sale. La punctajul jucătorului care a terminat primul literele de pe suport se adaugă valoarea literelor rămase pe suportul adversarului, căruia i se scade valoarea literelor nedepuse din punctajul pe care l‐a realizat până în acel moment. În cazul în care cei doi jucători spun „pas” la final de partidă, fiecare jucător îşi scade din punctajul realizat până la acel moment valoarea literelor rămase pe suportul propriu. Câștigătorul partidei este jucătorul care are punctajul total mai mare. Așadar, Scrabble, pe lângă faptul că este distractiv pentru toată familia, creează legături solide și contribuie la dezvoltarea emoțională a copilului și ne ajută să avem un lexic bogat și nuanțat. La început copiii vor forma cuvinte mici, simple, însă pe parcurs vor descoperi noi cuvinte pentru a obține un punctaj cât mai bun. Primind cele șapte jetoane cu vocale și consoane amestecate, exersându-și creativitatea, copiii vor forma noi cuvinte, apoi vor trebui să lege cuvântul său de cele ale celorlați jucători și să folosească bonusurile. Cum literele care formează un cuvânt au fiecare valoare diferită, copiii vor trebui să facă calcule, dezvoltându-și astfel abilitățile matematice.

Photo by Engin Akyurt from Pexels

Photo by Pixabay from Pexels

Photo by Pixabay from Pexels

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii
  1. Pentru elevii din clasele VIII-XXII, a apărut o carte de dezvoltare personală care îi învață să gândească si sa ia decizii ca un manager de succes folosind jocul de șah pe calculator și o lege a naturii descoperită recent, cartea: MANUAL DE ȘAH SI MANAGEMENT SISTEMIC ȘTIINȚIFIC. CONCEPTE FUNDAMENTALE, Ed. CreateSpace, US-WA-Seattle (https://www.libris.ro/manual-de-sah-si-management-sistemic-stiintific-CMH978-1535455114–p1060672.html?utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=Criteo_funnel ) Perioada de ședere acasă poate fi fructificata din plin de către elevi, parinti si profesori pentru a acumula cu ajutorul acestei cârti cunoștințe care le vor fi deosebit de utile in concepția si organizarea unui sistem propriu, personalizat, de prevenție a imbonavirilor si in luarea altor importante decizii, in special de afaceri, astfel incat sa se bucure de succes tot restul vieții. Din aceste considerente, nu există o altă carte mai utilă decât aceasta. Cunoștințele de organizare a gândirii si management pe care ea le oferă pot fi găsite doar în cărțile autorului, nicăieri altundeva!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

FSE „Spiru Haret” va demara proteste dacă nu se revine asupra cifrelor de școlarizare, care „vor duce la creșterea abandonului școlar”

„Cifrele de școlarizare trimise către inspectorate vor conduce la creșterea abandonului școlar”, iar dacă ministerul Educației „nu va reveni asupra actului normativ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” va demara…
Vezi articolul

Cum a dezinformat Ecaterina Andronescu în 2009 Guvernul și în 2019 Parlamentul: “Nu am desființat niciodată şcoala profesională!”. Școlile de Arte și Meserii au fost desființate de Ecaterina Andronescu

Ministrul Educației a cerut parlamentarilor să nu o mai acuze că a desființat școala profesională în 2009. ”Nu am desființat niciodată școala profesională, așa încât vă rog să vă opriți”,…
Vezi articolul