Daniel David, despre programa de Română, clasa a IX-a: Le-am spus celor din grupul de lucru analizați foarte serios, sugestiile bune trebuie integrate, vreau o variantă mai flexibilă care să nu polarizeze oamenii de valoare din domeniu și până la urmă gândiți pentru copii!

78 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat într-un interviu acordat publicației Cultura la dubă ce le-a cerut membrilor grupului de lucru care elaborează programa de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, în contextul în care termenul de acceptabilitate a documentului a fost prelungit cu o săptămână, pe fondul criticilor publice intense.

„Le-am spus celor din grupul de lucru: analizați foarte serios, sugestiile bune trebuie integrate, vreau o variantă mai flexibilă, care să nu polarizeze oamenii de valoare din domeniu. Și gândiți pentru copii!”, a declarat ministrul Educației, referindu-se la solicitările transmise echipei care lucrează la revizuirea programei.

Daniel David a subliniat că nu își dorește o programă care să adâncească faliile existente în mediul academic și profesional, ci una care să permită convergențe și adaptări, fără a forța o singură viziune rigidă asupra predării literaturii. În acest sens, ministrul a vorbit despre necesitatea flexibilizării documentului curricular, astfel încât acesta să poată fi acceptat de „oameni de valoare din domeniu”, chiar dacă aceștia au perspective diferite asupra organizării conținuturilor.

Totodată, ministrul a insistat asupra ideii că programa trebuie gândită prioritar din perspectiva elevilor, nu a disputelor teoretice sau a tradițiilor academice. Mesajul transmis grupului de lucru a fost, potrivit declarațiilor sale, acela de a ieși din logica polarizării și de a construi un document funcțional, adaptat nevoilor reale ale copiilor de liceu.

Declarațiile vin după ce programa de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în consultare publică, a generat reacții puternice și contradictorii în spațiul public, atât din partea profesorilor, cât și a specialiștilor din mediul universitar și cultural. Criticile au vizat, printre altele, structura cronologică a conținuturilor, ponderea literaturii vechi, precum și riscul pierderii motivației pentru lectură în rândul elevilor aflați la început de liceu.

În acest context, ministrull Educației a decis luni, pe 15 decembrie, prelungirea perioadei de analiză și acceptabilitate pentru această programă. „Am zis o săptămână, dar nu-i bătut în cuie, n-o să numărăm exact șapte zile, pentru că aș vrea cât mai multe sugestii…”, a explicat ministrul.

„Dezbaterile sunt mai fierbinți, ca să spun așa, în zona literaturii, nu atât în zona de limbă, gramatică. A fost perioada de consultare publică, am văzut și eu dezbaterile, am primit memorii. Și la sfârșitul perioadei am avut o întâlnire cu coordonatoarea științifică a comisiei. Nu ministrul sau niște birocrați din ministere care nu sunt specialiști în domeniu se apucă să scrie programe.

Eu trebuia să mă asigur că fac o comisie formată din oameni buni. Și am făcut, cred eu, o comisie formată din oameni buni, din zona preuniversitară, din zona Academiei Române, din zona universitară. Coordonatorul este și decanul celei mai mari facultăți de profil din țară, de la Universitatea din București.

Și discuția pe care am avut-o a fost că, ținând cont de intensitatea dezbaterilor, probabil că ar trebui să mai lăsăm o perioadă, am zis o săptămână, dar nu-i bătut în cuie, n-o să numărăm exact șapte zile, pentru că aș vrea cât mai multe sugestii, fiindcă am văzut lumea foarte polarizată și am văzut oameni foarte buni și într-o tabără și în cealaltă.

Să fie preluate cât mai multe sugestii și, unde se pot face flexibilizări care să ajute copiii că, până la urmă, acolo trebuie să ajungem”, a declarat ministrul Daniel David în interviu.

Interviul integral, pe culturaladuba.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Instrucțiune a ministrului Educației. Din anul școlar 2025-2026, toți profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din numărul total de ore al disciplinei predate pentru activități remediale, de consolidare, fixare și transfer al competențelor în viața de zi cu zi / Cum se va face evaluarea acestor ore

Din anul școlar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu și liceu se va face ținând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activități remediale, de consolidare,…
Vezi articolul

DOCUMENT Cluburile sportive școlare pot încheia contracte cu cabinete de medicină sportivă și personalul lor didactic se poate perfecționa la cursuri organizate de federații naționale sau internaționale în parteneriat cu Ministerul Educaţiei – proiect

Profesorii din cadrul cluburilor sportive școlare pot urma cursuri de perfecționare organizate de federații naționale sau internaționale iar cluburile pot încheia contracte cu cabinete medicale de medicină sportivă, potrivit unui…
Vezi articolul

Elevii vaccinați din clasa a VI-a nu pot reveni cu prezență fizică la școală din cauza unei reglementări din ordinul comun, spun părinții. Sorin Ion: La prima modificare a ordinului comun, săptămâna viitoare, voi propune să luăm în considerare petițiile

Copiii de 12 ani vaccinați, dar care sunt în clasa a VI-a, nu se pot întoarce cu prezență fizică la școală fiindcă în ordinul comun scrie că doar de la…
Vezi articolul

Elevii refugiați pot participa la cursuri de inițiere în limba română, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial / Plata profesorilor se face din bugetele unităților de învățământ care organizează cursul – document

Minorii și tinerii peste 18 ani care au dobândit o formă de protecție internațională pot participa la cursul de inițiere în limba română, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial.…
Vezi articolul