Daniel David, ministrul Educației: Hai să recunoaștem că avem o problemă în transferul de competențe. Dacă ne uităm în clasele mari, vedem că rezultatele de la testele PISA nu sunt încurajatoare

3.136 de vizualizări
Foto: Cristian Nistor / AGERPRES Foto
Ministrul al Educației și Cercetării, Daniel David, a vorbit, în cadrul unei conferințe de presă, despre transferul de competențe și a precizat că „avem o problemă”. Acesta a precizat că rezultatele de la testele PISA „nu sunt încurajatoare.”

Edupedu.ro transmite vineri dupa-amiaza în regim live text declarațiile de la prima conferință de presă a ministrului Educației și Cercetării Daniel David.

„Rezultate la testele PISA nu sunt încurajatoare și cine nu recunoaște lucrul ăsta cred că nu are o abordare rațională. Sigur că ne putem gândi de ce, dar întâi hai să recunoaștem că avem o problemă în acest transfer de competențe”, a spus Daniel David.

PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE

Dacă la nivel OCDE 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional, în România ponderea acestora este de 33,2%.

Redăm declarația ministrului Daniel David:

„În zona preuniversitară, după mine, care vin din zona psihologiei și apropiat de științele educației, elementul fundamental trebuie să fie legat de competențele pe care noi le transferăm elevilor. Deci, în final, contează enorm transferul de competențe. Acuma, când spun competențe, putem merge în detalii. Competențele pot fi operaționalizate prin rezultate de învățare, dar hai să rămânem la nivel de competențe.

Competențe înseamnă trei lucruri: cunoștințe declarative, ce știi să spui; cunoștințe procedurale, ce știi să faci; valori, de ce e important acel lucru. Ei, de foarte multe ori, într-adevăr, în sistemul preuniversitar avem diverse probleme. Unii, de exemplu, accentuează foarte mult componenta ce știi să spui, componenta teoretică, în dauna valorilor și în dauna cunoștințelor procedurale. Și spun „teoria la ce folosește? Pierdere de vreme”. Ori eu le spun acelor critici că teoria e foarte importantă, dacă o faci bine. Într-o formulare din filosofia științei, noi spunem că uneori cel mai practic lucru e o teorie bună. O teorie bună îți dă sensuri, semnificații, îți oferă cultură, te transformă într-un individ mai greu manipulabil și mai puțin sensibil la conspiraționism.

Alții însă nu pun preț pe cunoștințele procedurale. Cunoștințele procedurale sunt foarte importante, fiindcă ele sunt cele care te leagă de viață, ele sunt cele care te leagă de piața muncii, ele sunt cele care se leagă de societate. Și atunci întotdeauna miza pentru mine este dacă acest transfer de competențe se face bine.

Dacă ne uităm mai ales în clasele mari, vedem testele PISA și știm clar că nu se face foarte bine (transferul de cunoștințe – n.red). Rezultate la testele PISA nu sunt încurajatoare și cine nu recunoaște lucrul ăsta cred că nu are o abordare rațională. Sigur că ne putem gândi de ce, dar întâi hai să recunoaștem că avem o problemă în acest transfer de competențe, este o problemă. Și atunci care sunt factorii care contează și care pot favoriza acest transfer de competențe? Sunt mai mulți. Eu, și pe parcursul acestui mandat, îi descriu pe cei pe care o să mă focalizez.

În primul rând, ai nevoie de profesori motivați și pregătiți în metode moderne de predare. Ca să ai un profesor motivat, trebuie să aibă un salariu decent, rezonabil, conform rolului pe care îl are în societate. Eu mă uit în ultimii ani și văd că cei mai mulți absolvenți – mă uitam ca rector de la UBB, de exemplu. Probabil că și ceilalți rectori o să vă spună la fel – nu prea alegeau să meargă în preuniversitar, nu era motivant. Deci, avem nevoie să gândim foarte bine nivelul de salarizare, astfel încât, repet, nimeni nu cere ceva nerezonabil, ci ceva decent, conform rolului pe care noi vrem să-l dăm educației în societatea noastră.

Pe lângă componenta asta de salarizare, cum spuneam, contează și metodele pe care le folosește profesorul, iar aici s-a început de mult timp, sunt programe de training care au fost făcute pentru profesorii din învățământul primar, pentru cei de la nivelul gimnazial, iar noi, din toamnă, foarte probabil, vom începe iarăși programe de training pe metodele moderne de predare pentru profesorii din liceu. Ăsta este un lucru fundamental pentru mine, fiindcă contribuie la acel transfer de competențe despre care discutam.

Pe lângă profesorul motivat și bine echipat, ca să spun așa, ca metodă de predare, contează foarte mult și – toți știm acest lucru – curriculum, care pornește, ca să spun așa, de la stabilirea planurilor-cadru, programele, manualele. Eu am și spus că, atunci când o să văd un elev că deschide un manual și trece dincolo de lecția pe care trebuie să o facă la școală și el citește cu curiozitate și vezi că întoarce paginile și merge înainte, acela este manual un manual bun. Dacă nu-i curios să vadă după lecția la care este acum ce urmează și ce este acolo, nu vreau să spun că e un manual prost, dar nu este unul inspirațional, cu siguranță, nu-l motivează pe copilul respectiv. (…)”


2 comments
  1. Da ce credeai că la ore , elevii o să învețe flămânzi??
    Ei na , uite că nici un elev dacă este flămând nu dă randament la școală. Ce e așa greu de înțeles.
    Ba mai sunt și nervoși că vin nemâncați de dimineață și de unde să aibă elevii bani de mâncare la ei la școală, dacă părinții lor marea majoritate sunt săraci.
    Dacă stau nemâncați pe la școală sunt și violenți , nervoși, mânioși, ce e greu de înțeles?
    Mai lăsați statisticile din 2 sau 3 colegii și vedeți că 40% analfabeți pe țară provin din marea majoritate a celorlalte școli cu copii care provin din familii sărace , vai de capul lor, care de-abia își plătesc întreținerea, dezbinate, monoparentale, unde nu le ajung banii să cumpere mâncare.

  2. As vrea să l întreb pe domnul ministru câte ore de predare are în preuniversitar, adică acolo unde se pun bazele?
    Este irelevant sa ti dai cu părerea de la birou sau din universitar.
    Nici un ministru nu a fost la catedră cu adevărat, din acest motiv nu vor reuși să identifice adevăratele probleme ale sistemului.Competentele se transmit, 80-90% dintre profesori își fac treaba și o fac bine, competentele nu sunt fixate, copiii nu mai deschid nici un caiet acasă, își fac temele de pe net, habar nu au ce scriu în teme.
    Sunt profesor și părinte, fac un apel DISPERAT la părinți să verifice cât timp stau copiii lor pe telelefon( există aplicații), vor fi uimiți, puțin
    spus uimiți. Copii de cls a Va sau aVIa stau 5-7 ore pe zi pe telefon, în condiții în care au fost la școală până la ora 14, și mă întreb când mai fac temele , cum să mai fixeze ce au făcut la școală, cum să meargă treaba?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca: Triajul epidemiologic la școală și grădiniță este unul observațional și se face de către profesori și educatori / Cred că este responsabilitatea noastră, a tuturor, părinți, profesori și management școlar, să prevenim răspândirea virusului gripal

Ministrul Educației, Ligia Deca a spus, în conferința de presă comună cu ministrul Sănătății privind evoluția cazurilor de infecții respiratorii acute și gripă, că elevii revin la ore luni, 9…
Vezi articolul

Ludovic Orban, bâlbâieli cu privire la noul ministru propus al Educației: Domnul Cîmpeanu este rectorul Universității de… Facultății veterinare, este președintele asociației rectorilor, noi îi spunem rectorul rectorilor / E garanția implementării ‘România educată’

Președintele PNL, fostul premier Ludovic Orban nu a știut numele universității pe care o conduce noul ministru propus de partidul său și susținut puternic chiar de el în poziția de…
Vezi articolul

Discuție „cu datele pe masă” pe efectele măsurilor din Educație, anunțată de Președintele Nicușor Dan, „după ce Sorin Costreie va fi numit consilier prezidențial pe Educație”: Va contacta sindicatele, va contacta ministerul, va cere de la fiecare dintre aceste două părți date relevante ca să vedem unde suntem

Președintele Nicușor Dan a anunțat miercuri, 12 noiembrie, în cadrul unei conferințe de presă, că, după ce profesorul universitar Sorin Costreie va fi numit consilier prezidențial pe Educație, „va contacta…
Vezi articolul

Paradoxul România: elevii au printre cele mai încărcate orare cu Matematică în primii 9 ani de școală și printre cele mai slabe rezultate – raport OCDE / Instruirea intensivă la clasă nu înseamnă automat și rezultate bune, atrage atenția organizația care coordonează testările PISA

Deși elevii din România au peste 1.200 de ore de Matematică pe parcursul claselor P-VIII, performanța lor este una dintre cele mai reduse din Europa și nu numai atunci când…
Vezi articolul