Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că reforma curriculară pentru învățământul primar „a început în urmă cu mai mult de un deceniu, deci e timpul să te mai uiți la ea”. Nicușor Dan a spus marți, 13 mai, la dezbaterea electorală de la Antena 3, că „trebuie să modificam, în proporție mare, ceea ce învață copiii la scoală”. „Am fetița în clasa a II-a și eu sunt îngrozit de ce i se cere să știe la vârsta asta. Și vorbesc cu maximă seriozitate”, a precizat acesta.
- UPDATE 18:25 Raportul QX lansat luni, 19 mai, a fost publicat de ministerul Educației și Cercetării și poate fi consultat mai jos în articol
Mihai Peticilă, Edupedu.ro: Tot legat de curriculum, președintele României a spus că are copilul la școală în clasa a II-a și că învață foarte multe lucruri la școală. A fost uimit. A spus că trebuie rafinată cantitatea de informație. Vă veți uita, după ce aplicați reforma curriculară în liceu, și la reforma curriculară care a avut deja loc pentru gimnaziu și învățământ primar?
Daniel David: Este timpul. Hai să încheiem partea cu liceul. Să ne amintim că, în primar, reforma curriculară a început în urmă cu mai mult de un deceniu, deci e timpul să te mai uiți la ea. Da, aș vrea să mă uit la cele două (învățământ primar și gimnaziu – n.red) prin aceeași filosofie pe care am menționat-o pentru liceu: conținut mai puțin, dar relevant, fără ideea de lecție și oră, metode de predare, manuale de alt tip, da.
DOCUMENT Raportul QX lansat de ministrul Daniel David luni, 19 mai 2025:
Informații de context
Amintim că un semnal de alarmă în legătură cu conținuturile de la clasa a II-a a fost tras și de expertul educațional Oana Moraru. „Clasa a II-a le propune un salt mult peste media naturală a inteligențelor și a puterii de lucru a copilului. Asta fiindcă, odată cu înființarea claselor pregătitoare, cineva a turnat programa de a III-a în a II-a, programa de a II-a în clasa I, iar la clasa a V-a nu s-a mai gândit nimeni unde rămân copiii. E ca și cum o luăm de la capăt cu școala și le trântim în cap o mulțime de informații și avem pretenții pe skill-uri academice incredibil de ridicate”, a declarat Oana Moraru în podcastul Părinți Cuminți.
„În școala românească există trei mari șocuri: clasa a II-a, clasa a V-a și clasa a IX-a”, a avertizat Moraru, fondator de școală de peste 25 de ani, absolventă de liceu pedagogic și a Facultății de Litere de la Universitatea din București.
Și psihologul Raluca Anton a atacat problemele programei școlare. Cum poți să îi ceri unui copil de clasa a V-a să facă un raționament deductiv, când raționamentul deductiv apare în creier abia la 14 ani? Copilul va învăța mecanic, atrăgea aceasta atenția.