Nivelul de pregătire al elevilor scade de la an la an, a afirmat Anca Florea, director adjunct al Colegiului Național „B. P. Hașdeu”, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Aceasta a explicat că subiectele pe care le propune acum pentru examenul național pentru definitivare în învățământ sunt subiecte pe care elevii de acum ani de zile le primeau la teze.
„Nu este oare un mare semn de întrebare faptul că, de la an la an, indiferent că vorbim despre Bacalaureat, care a devenit standardizat, Evaluarea Națională – din acest punct de vedere devin ambele examene irelevante – scade nivelul? Cu ani în urmă dădeam pentru clasele de profil Științe Sociale teze cu subiecte pe care acum mă gândesc de două ori dacă pot să le trec pentru Definitivat”, a afirmat Anca Florea.
„În școli, ca să nu spun într-o școală, ai profesori de excelență, care pregătesc loturi naționale și internaționale și în aceeași școală, pe o mișcare a personalului didactic care trebuie pusă din nou sub semnul întrebării, ai profesor care face greșeli grave de exprimare, ortografie și pot să extind la nivel ierarhic superior”, a mai adăugat ea.
Amintim că anul trecut, doar 11% dintre participanții români la un sondaj internațional IPSOS au evaluat calitatea generală a sistemului de învățământ din România ca fiind „bună”. Este cea mai redusă pondere din rândul țărilor participante la sondaj, la paritate cu Ungaria și Peru, respectiv sub media de 33% pentru cele 30 de țări.
- În plus, 73% dintre respondenții din România consideră că educația din ziua de azi este mai slabă din punct de vedere calitativ comparativ cu perioada în care ei mergeau la școală.
Un studiu realizat de OCDE pe baza rezultatelor de la testările PISA 2022 – intitulat „Sprijinul oferit de profesori elevilor pentru învățare” – arată că procentul elevilor români de 15 ani care spune că profesorii le explică o lecție până când această este înțeleasă cum trebuie este sub media internațională și cunoaște una dintre cele mai mari scăderi în rândul țărilor membre și candidate OCDE în ultimul deceniu.
Recent, Liviu Ornea, profesor de Matematică la Universitatea din București, a declarat că, „dacă o să continuați linia asta, să facem o școală ca să ne simțim bine, copiii să se simtă bine la școală, să duce naibii totul. Se duce totul de râpă. Școala e grea. La școală trebuie să facă copiii un efort. Dacă asta se numește că suntem învechiți, foarte bine”.
Mircea Miclea, psiholog și profesor universitar, a precizat că „elevii, studenții nu mai sunt atât de prezenți. Stau, se uită la noi, dar mintea lor este la ce s-a întâmplat pe YouTube”.
Foto: © Jonathan Ross | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
pai si nivelul cadrelor didactice este din ce in ce mai slab, nu-i intereseaza de nimic
parerologia ecin floare! elevii sunt tot mai prosti si distrasi de cu totul altfel de preocuoari. cine isi da cy oarerea in sondajele respective?
Se știe. Și se știa de mult, încă dinainte de pandemie (când tendința s-a accelerat).
2019: https://hms.harvard.edu/news/screen-time-brain
2023: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10353947/
Nu scade nivelul. Scade creativitatea, motivația, interesul pentru că – ghici – scade efectiv materia cerebrală. Nu se dezvoltă căi care să sprijine gândirea critică, nu se ating punctele importante de dezvoltare emoțională și cognitivă…
Și în tot acest timp, niște oi bete puse la comanda ministerelor au impresia că pot corecta 10-15 ani de sub-dezvoltare intelectuală a copiilor cu munca unor profesori din ce în ce mai îngreunați de prea multe sarcini.
Nu pot decât să mă bucur c-am apucat să cresc și să trăiesc și în perioada pre-digitală, când viața era realitate și nu virtuală.
Aveți perfectă dreptate,mai punem și manualele de la diferite ediții și nu doar o ediție și bună, care sunt și cu câte 2,3 caiete speciale,nu doar carte și caietul simplu cum aveam noi,cu niște cerințe greu de înțeles pentru copilași, unele exerciții sunt destul de grele pentru copii de clasa 1,2 ,vă spun că am copil în clasă a-2-a,ceea ce cred că îi suprasolicită pe copii și pe noi părinții care nu prea avem timp să le explicăm pe-nțelesul lor în cazul în care nu au înțeles la școală, învățătorii și profesorii sunt prea solicitați, copii solicitați, părinții solicitați, în concluzie cei de la conducerea ministerelor sunt vinovați pentru lipsa de randament, știu doar să aibă pretenții fără să găsească soluții utile.
Eu îi văd pe copii cam cu aceeași capacitate cum o aveam și noi,doar că se cere din ce în ce mai mult de la ei de la vârste fragede,cu atâta informație într-un timp foarte scurt nici nu mai au timp să asimileze și totul devine foarte greu pentru ei,și pentru noi,motiv pentru care unii nici nu mai vor să meargă la școală.
Paradigma trebuie schimbată!
Nu gândim ca trebuie să băgăm cantitatea x de informații ca in borcan- ca avem multă la dispoziție; ne gândim dacă intră ce băgăm, alegem ce-i potrivit cât să incapă și sa fie de folos mai târziu!
Acesta ar trebui sa fie rolul ministerului, dar și al multora de pe lângă el!