Adulții din România au cel mai scăzut nivel de apreciere față de calitatea sistemului de educație din țară, comparativ cu cei din alte 29 de țări incluse într-un sondaj internațional IPSOS, dat marți publicității. Sondajul, declarat relevant pentru populația adultă, arată că doar un sfert dintre români apreciază drept „bună” calitatea educației, iar trei sferturi cred că aceasta este „mai slabă” decât în perioada în care ei mergeau la școală.
Totodată, programa școlară și pregătirea profesorilor, dar și fenomenul abandonului școlar determină cel mai înalt nivel de îngrijorare în rândul publicului român, potrivit sondajului.
- Studiul IPSOS a fost realizat pe un eșantion de aproape 24.000 de adulțid in 30 de țări, în perioada 21 iunie – 5 iulie a.c.. Din România au participat doar 500 de persoane, dar, potrivit realizatorilor, datele sunt ponderate astfel încât compoziția eșantionului fiecărei țări să reflecte cât mai bine profilul demografic al populației adulte conform celor mai recente date de recensământ, iar la un eșantion de 500 de persoane marja de eroare declarată este de +/- 5,0 puncte procentuale.
- Țările participante la studiu au fost Africa de Sud, Argentina, Australia, Belgia, Brazilia, Canada, Chile, Columbia, Coreea de Sud, Franța, Germania, India, Indonezia, Irlanda, Italia, Japonia, Malaysia, Marea Britanie, Mexic, Olanda, Peru, Polonia, România, Singapore, Spania, SUA, Suedia, Thailanda, Turcia și Ungaria.
Ce spune studiul despre aprecierile românilor cu privire la educație:
Doar 11% dintre respondenții români evaluează calitatea generală a sistemului de învățământ din România ca fiind “bună” – cea mai redusă pondere dintre toate țările participante la sondaj, la paritate cu Ungaria sau Peru, respectiv sub media de 33% pentru cele 30 de țări.
La nivel global, aproape jumătate (47%) dintre respondenții cu vârste între 25-74 ani consideră calitatea educației ca fiind mai slabă comparativ cu perioada în care mergeau la școală. În România, trei sferturi (73%) dintre participanții la studiu împărtășesc această opinie.
Ce spun respondenții români despre plusurile și minusurile sistemului local de educație
Potrivit IPSOS,jumătate dintre români (51%) consideră că programa școlară este învechită – cea mai mare proporție dintre toate țările incluse în studiu. Media globală este de 29%.
- Pregătirea inadecvată a profesorilor este menționată ca o provocare principală de 45% dintre români, comparativ cu media globală de 27%.
- 36% dintre românii susțin cu tărie că abandonul școlar este o altă problemă reală pe care societatea românească o are – și la acest capitol România se poziționează în fruntea clasamentului cu provocări din domeniul educațional.
- Pentru 7 din 10 români, dezvoltarea abilităților creative ale elevilor e prea puțin prezentă în școli.
- 60% consideră că programa școlară nu pregăteşte în mod adecvat elevii pentru viitoarele lor cariere, ceea ce întărește și mai mult percepția generală negativă asupra sistemului de învățământ din România.
La capitolul plusuri, potrivit IPSOS, România câștigă teren la capitolul siguranță. Sondajul arată că România se situează pe locul 8 în rândul celor 30 de țări participante, în privința asigurării unor spații școlare sigure, lipsite de violență și hărțuire. 48% dintre respondenții locali sunt de acord că școlile reușesc o performanță bună în această direcție. În plus, jumătate dintre români (52%) consideră că școlile reușesc să susțină diversitatea și să reducă diferențele dintre elevi.
Inteligența artificială și educația
La nivelul tuturor țărilor incluse în sondaj, potrivit IPSOS, 1 din 4 participanți consideră că progresele tehnologice vor avea un impact negativ asupra educației, în creștere față de ediţia din 2023.
- În România, 30% dintre cetățeni cred că progresele din tehnologie și inteligența artificială vor avea un impact mai degrabă negativ asupra educației.
Opiniile, arată autorii sondajului, sunt împărțite cu privire la interzicerea în școli a instrumentelor de inteligență artificială, cum ar fi ChatGPT: 39% susțin interdicția iar 31% nu doresc acest lucru. Punctele de vedere sunt însă mai categorice cu privire la interzicerea utilizării smartphone-urilor în școli, susţinută de 5 din 10 români (la paritate cu media globală), arată IPSOS.
Diferențe majore în opiniile cu privire la educația secuală
Potrivit Ipsos, în țări precum Suedia (61%), India (47%) sau Coreea de Sud (47%), cetățenii consideră că aceasta trebuie să fie asigurată cu precădere de către cadrele didactice. Opinia contrastează cu cea din mai multe țări europene, unde balanța înclină către responsabilitatea părinților. Doar 1 din 3 români crede că educația sexuală ar trebui să fie responsabilitatea profesorilor, similar canadienilor (32%), spaniolilor (31%) sau ungurilor (30%), arată sondajul.
Acesta mai semnalează că, 7 din 10 români consideră că tot în grija părinților se află și sănătatea mentală a elevilor – aspect care ar fi într-o mai mică măsură responsabilitatea dascălilor.
7 comments
Efectul disciplinelor noi, după arderea de tot.
Toate aceste clasamente reflectă de fapt o realitate cruntă…
Profesori demotivați, neplătiți corespunzător
Lipsa instrumentelor moderne de intervenție
Dispariția personalului didactic auxiliar (laboranții, bibliotecarii, consilierii au fost transformați în secretare, birocrați etc)
Programe școlare necorelate interdisciplinar
Conținuturi pline de formulări academice, care nu transmit idei clare, precise, concrete
Manuale școlare încețoșate cu tot felul de informații de umplutură doar pt a corespunde punctajului care duce apoi la aprobare si zeci de milioane de euro pt edituri.
Lipsa mijloacelor de învățământ moderne (cumpărăm echipamente hardware performante dar fără softuri educaționale sincronizate cu manualele existente
Laboratoare inexistente sau dotate cu planșe din anii 30′
Asta e doar baza problemei…
Nu mai menționez:
Stilul de lucru, sinecurile, angajații politic spectatori care după ce că nu lucrează mai si încurcă, conduceri ,,manageriale ” dictatoriale, confundarea școlii cu propria moșie, ordine de ministru contradictorii, proceduri stufoase sau inaplicabile, BIROCRAȚIA sufocantă, ineficiența coordonării cu alte structuri educaționale (CCD, DPPD, Palatul copiilor etc)
Am enumerat doar câteva dintre cauze. Timpul e limitat. Am de trecut niste note inutile la purtare (doar după ce anunț inainte ISJ despre asta 🙂)
Așteptăm urmatoarul clasament.
P.S. De obicei bulgarii erau pe ultimul loc dar au progresat (chisr și cu președinte prorus si 7 rânduri de alegeri in 3 ani)
Au devenit plictisitoare clasamentele in care Romania este MEREU pe ultimul loc! In fiecare zi apare cate unul!
Romania este pe locul I la:
– decese din cauze tratabile
– numar mame sub 15 ani
– mortalitate infantila
– nr. de oameni care mor inecati
– numar de accidente rutiere
– nr. copii in situatii de risc de saracie si excluziune
– numar de pensii speciale
– varsta de pensionare
– tineri care vor sa plece din tara
O tara minunata condusa de oameni minunati.
Programa complicata,ore foarte la gimnaziu , liceu și profesional multe pentru elevi ,ore în care în proporție jumătate vin sa stea degeaba,pentru că profesorii nu fac nimic la ore sau nu vin la ore.Profesorii nu doresc schimbarea sistemului de învățământ ,lor le convine haosul asta asta unde pot sa fac ce vor la orele de curs .Toți sunt deranjați că au părinții opinie fata orele lor de la clasa ,dar nu recunosc cat de lipsiți de implicare sunt.Parintii și elevii își doresc profesori profesioniști ,implicati ,dar cu aceste calități găsești foarte putini dascăli.Cauza declinului învățământului sunt profesorii,ei pot schimba sistemul ,dar nu doresc asta ,că sunt nepregătiți profesional,lipsiți de empatie,de implicare și leneși,dar vor sa creeze altfel de imagine părinților și elevilor ..Gândiți va că Johannis și soția lui sunt profesori în 10 ani ce au arătat că sun lipsiți de empatie,de implicare,leneși și neștiutori de carte- Romania educata .
Johannis și soția au fost aleși de majoritatea romanilor pentru ca astfel de oameni își doresc.Cine e de vină?
Cat despre faptul ca profesorii nu mor la datorie este și din cauza salariilor mici,cine are salariu mare are multe ore suplimentare pe care de fapt nu face fata sa le faca, au și meditații și sunt epuizați.Cand tu vrei lamborghini la preț de dacie cam asta obții. Toată lumea ii vorbește de rău și se poarta urat ,ii umilesc,vor sa fie platiti ca niste asistati social pe cei care le educa copii,cu care copii își petrec jumătate din timp poate chiar mai mult.Oamenii ăștia stau cu copii voștri și ii educa și voi va purtați mizerabil,vreți sa fie chinuiți și plătiți prost dar sa va educe copii ca la Harvard.E logic și normal ce faceți?
Cat ești tu dispus sa aibă salariu un profesor si cât respect oferi unui profesor atât oferi tu pentru copilul tău, înțelegi?Vrei sa îți educe copilul un om stresat,umilit,căruia nu ii ajung banii de la luna la lună, asa va fi!Crezi ca va fi Zen la ore dacă el e copleșit de griji,necazuri și alte probleme?E normal și omenește asa ceva?Nu.De aceea axel profesor va deveni dezinteresat și va cere șpagă și nu numai ca să își suplimenteze veniturile.
De aceea un examen de Titularizare riguros,repartizare pe posturi serioasă, fără șmecherii, seriozitate și transparenta ar trebui asigurate.Salarii mai mari dar și manuale serioase,ca dacă nu ai manuale bune și ceri profesorului de la clasa sa fie mai bun decât cel care a primit sute de milioane și a fost selectat sa facă un manual,atunci avem o problema mai mare decât toate.Pe post poate veni un începător și nu cred ca poți sa ii ceri sa fie si creator de manuale ,ceea ce nu a putut fi chiar creatorul de manuale.Vrajeala ca “adaptează materia” e făcută ca să acopere tarele manualului facut de niște genii.
Deci:tot ce vedeti dumneavoastră acum este rezultatul a ceea ce ați vrut voi,mulțimea care decide.E bine,e rău?Sa pare ca nu este chiar asa bine ce ați făcut.
Asta e!
Steluță, cum le știi tu pe toate! Nu vrei să vii un an la catedră, să predai obiect de examen? Și eu să îți bat cu pumnul în masă că nu i-ai pus 10 pruncului de nu știe să deseneze un hexagon, dar vrea admitere la arhitectură! Sau vrea la limbi străine cu engleza învățată pe Facebook, că ” profesorii nu știu să pronunțe” că nu-ș ce influencerita…
Stimată doamnă Steluța,
Dacă dreptatea este de partea dvs, a părinților/tutorilor acestor copii, iar domniile voastre cunoașteți toate problemele școlii, plus că aveți și soluțiile gata, iar foarte multi dintre profesori sunt atât de nepregătiți, ce mai așteptați ??
Uniți-va, organizați-va și luați atitudine la cel mai înalt nivel – acum puterea este la voi, părinții !! Părinții să reformeze școlile și sistemul de educație !!