Educația media, extinsă în toate ciclurile și “transversal în discipline”? Ligia Deca: “obiective” de educație media în forma finală a raportului România Educată / Radu Szekely invocă planurile cadru și profilurile de competențe ale absolvenților, ca posibile ținte de extindere

1.250 de vizualizări
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com
Autoritățile vor să “generalizeze” educația media în școală, pentru că “în mod evident, competențele media sunt indispensabile”, au spus vineri reprezentanți ai Președinției și Ministerului Educației, în cadrul unei conferințe pe tema educației media. Consilierul prezidențial Ligia Deca a susținut că obiective legate de acest domeniu ar urma să fie integrate într-o variantă finală a raportului România Educată. Iar Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul de resort, a afirmat că “speră” să fie inclusă educația media “transversal în discipline”, în viitoarele programe de școală, dar și în profilurile de competențe ale absolvenților.

Ligia Deca a apreciat că este nevoie ca în fiecare ciclu, începând de la grădiniță, să fie formate competențe media, care sunt “indispensabile”. În ceea ce-l privește, Radu Szekely a insistat pe extinderea “transversală”, pentru că “educația media transcede orice disciplină”.

  • Raportul final România Educată, menționat de Ligia Deca în acest context, ar urma să fie finalizat în perioada următoare: în martie, în dezbaterea online “Educație digitală asimptomatică”, organizată de Edupedu și World Vision România, ea spunea că raportul va fi gata “în câteva luni”.

Ambii oficiali au făcut comentariile la evenimentul “Examenul care se dă în fiecare zi: cum să treci testul dezinformării prin educație media”, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și UNICEF România. Acestea au anunțat în martie a.c. un parteneriat prin care să ofere educație pentru copii și adolescenți. Cu câteva luni înainte, CJI încheiase un parteneriat cu Ministerul Educației pentru dezvoltarea de competențe media pentru liceu, într-o serie de școli-pilot. 

Ligia Deca, declarații-cheie la dezbaterea CJI-UNICEF:
  • “(…) În mod evident, competențele media sunt indispensabile, mai ales într-un context în care interacțiunea cu informația, dar mai ales cu dezinformarea a devenit parte a vieții noastre curente, dar și parte a procesului de învățare. Pentru că, odată ce procesul educațional se mută chiar și parțial în sistem blended-online, este clar că și partea de filtrare a surselor de informare ne duce în această zonă de expunere la dezinformare. Așa cum alte tipuri de educație pentru viață, de tipul educație rutieră, educație pentru sănătate, educație juridică sunt esențiale pentru siguranță, dar și pentru o viață armonioasă, noțiunile de bază pentru educația media îi ajută pe elevi să fie psihologic și informațional în siguranță, uneori și fizic, dacă ne uităm la unele valențe mai neplăcute ale expunerii fără filtru și fără supraveghere la zona media.
  • (…) Este necesară elaborarea unui set de competențe de bază în domeniul media, literație media, combaterea dezinformării, pentru toți elevii, alături de conținuturi adecvate pentru fiecare ciclu de studii. Cred că nu este suficient să targetăm liceul, știm cu toții că expunerea la conținut media se face, mai nou, încă din grădiniță.
  • (…) În cadrul variantei finale a raportului România Educată vom avea grijă să includem obiective legate de generalizarea educației media pentru copiii din România și pentru tineri.”
Radu Szekely, declarații-cheie:
  • “(…) Educația media este ceva ce transcede o disciplină. Deși în momentul de față noi ne concentrăm prin acest pilot pe profesorii de limba română și materiile conexe, cum au fost numite, adică limbile străine, în general materiile socio-umane, că media literacy trebuie să fie ceva transversal, care să fie studiat inclusiv la științe, cum spunea Ligia Deca mai devreme. Adică interpretarea unor date din media din perspectivă științifică este foarte importantă pentru a înțelege ce se întâmplă și pentru a putea combate știrile false (…)
  • Sper ca în aceste momente, în care se regândesc planurile cadru la liceu, urmând ca în anul următor să lucrăm pe programe școlare foarte moderne, sper eu să putem include educația media și media literacy, în general, transversal în discipline care aparent nu au nimic de-a face cu acest subiect, însă sunt foarte relevante.
  • (…) Ministerul Educației ar putea regândi acum, și am să încerc să aduc în discuție acest subiect la nivelul conducerii ministerului, să regândim inclusiv profilurile de competențe ale absolvenților, ca să punem mai mult în evidență nevoia de a avea competențe de interpretare a informațiilor, de combatere a informațiilor false, de cunoaștere și înțelegere a modului în care funcționează mass-media. (…)”
Dezbaterea găzduită de CJI, integral:

Foto: ID 164651266 © Robert Kneschke | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comentarii
  1. Cred ca bancul cu cel care a comentat “Beethoven era un câine” reflectă realitatea.
    “Eroul” știe să scrie pe net, dar habar n-are despre viața reală.
    Nu știu dacă azi e la fel, dar când au făcut liceul băieții mei, se preda C++ și alte chestii informatice la fel de “folositoare”.

  2. Ce prostie!Țară arde si baba se piaptănă!In loc sa fie îngrijorați că sunt mulți care nu stiu sa scrie si sa socotească si sa bage mai multe ore de română, matematica au tot felul de idei crețe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Japonia a înființat Ministerul Singurătății și Izolării, pentru sănătatea mintală a cetățenilor afectați de pandemie. Premierul nipon: Femeile suferă din cauza izolării mai mult decât bărbații

Japonia a înfiinţat Ministerul Singurătăţii şi Izolării care să se ocupe de sănătatea mintală a cetăţenilor, afectată de pandemia cauzată de noul coronavirus, transmite News.ro. În ultimele luni, numărul de…
Vezi articolul

EXCLUSIV Andronescu propune scoaterea profesorilor de Sport de la clasele pregătitoare, I și a II-a și înlocuirea orelor de Educație fizică cu Joc și mișcare. Federația părinților: le vor face învățătorii? Mai bine iese Religia de la clasele mici

Ecaterina Andronescu vrea să modifice materiile pe care le fac elevii la clasa pregătitoare, clasa I și a II-a. Potrivit unui proiect de ordin intrat în posesia Edupedu.ro, ministrul vrea…
Vezi articolul